Transmission Line HT eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Transmission Line HT eller ikke?

Har akkurat fått øynene opp for TLine type høyttalere.
    Har ikke hørt noen enda, men lest litt om prinsippene nå i kveld.

Er det noen som har erfaringer med slike typer høyttalere? Fant ikke mange produsenter men denne så veldig interessant ut: IPL ACOUSTICS**** TRANSMISSION LINE KITS

Tester ser ut til å gi enormt bra kritikk på lavere frekvenser, bra på mellomtone og diskant og sammenlignes med høyttalere 4-5 ganger høyere i pris.
    Hvilken erfaringer sitter dere med?

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Transmisjonslinje høytaler

Er ikke det når produsenten har et slags innebygd bassrør som går på skrått innad i kassa. Det vil gi bedre bassgjengivelse.
    T+A høytalerne (som Oslo hifi center er importør av ) er vel et eksempel på en vellykket transmisjonslinjehøytaler.
    Har hørt på 2 av de...Criterion TCI 3R til 39995,- og Criterion TCI 2E til 74995,-
    Hørte mest på førstnevnte, synes den låt veldig nøytralt, nesten litt kjedelig i forhold til hva jeg var ute etter. (Da i direkte sammenlikning med Mi 3 Avantgarde SE til 40995,- som hadde mere dynamikk og morofaktor)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TL er et prinsipp som gir en ujevn bassrespons, men den strekker seg ganske dypt. Det er også vanskelig å få den tighte power-midbassen fra en TL.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW, en TL er det omvendte av et horn. Den er som regel 1/4 av bølgelengden til den laveste frekvensen systemet er beregnet for å spille, men dette påvirkes av dempematerialet så en ren måling og beregning ift 340m/s kan gi et litt for høyt tall. Jo mindre tverrsnittet på åpningen er jo lavere blir følsomheten men responsen blir til gjengjeld jevnere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Veldig utsikker på dette og har lite mulighet til å høre denne typen høyttalere også. Skal få hørt på noen eldre IMF nå neste helg.

Er det altså ingen som kjenner til IPL?
    Et sånt kit vil jo bli billig uansett så en taper jo ikke så mye penger.
    I utgangspunktet ikke interessert i type T+A pga prisen.

Hvordan er plasseringsmuligheter for slike TL høyttalere? Vanskelige høyttalere er ikke velkommen pga plassmangel

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt TL høyttalere fra quadral, Titan II og IV. førstnevnte med 3 spesialproduserte forsterkere med innebygget elektroniske delefilter.

Som Snickes-is er det vanskelig å få den "faste" bassen man ofte streber etter, men II systemet var veldig bra på det. Ved kjøp av "løse" TL'er kan det være vanskelig å finne forsterkere som passer, og de krever som regel mye effekt for å få de til å spille ordentlig, men det gjelder jo høyttalere generelt, i alle fall til en viss grad.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr jo da at det dermed nesten aldri kommer noen TL høyttalere inn i Norge da fordi ingen kjenner til dem og hva som skal brukes i kombinasjon med dem?
    F.. at alt skal være så vanskelig

Blir helt gal av å finne så lite informasjon om denne typen høyttalere. Ikke at jeg vet så mye om andre typer, men der kan en lese seg frem til det meste.
    De fleste TL HT som er ferdig bygd koster jo et par månedslønner, og kittene finnes det bare tilfeldig info om her og der, men ikke om hva de bør parres med og ikke..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål som gjelder mer generelt om DIY kits.
    Finnes det forhandlere i Oslo området der en kan kjøpe material og som kan skjære til alle stykkene ? Altså MDF plater.
    Mine tommeltotter er ikke til å stole på.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas Thor

Hei!
    Se linkene.
    Dette settet, (elementer terminaler, delefilter og ull) har jeg til salgs.
    Alt er nytt! kun det ene elementet er testet.
    Enkel konstruksjon å bygge selv, men jeg får aldri fingeren ut:-(

THOR SEAS kit
    HIFIKIT ELECTRONIC AB

OBS!!!! hos Hifikit heter denne Acoustic Thor. Jeg har Type B.
    Hvis du vil handle nytt hos de og du vil kjøre til Stockholm, så kan du få med kabinetter til kun 1500 kr ekstra.
    De vil ikke sende kabinetter pga vekt, og fare for skade.
    Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linkene. Er jo ikke lange veien til Stockholm.
    Skal sjekke dem ut. Er ikke klar for dette enda, men planlegging osv er jo jevlig gøyt også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du får tid/annledning nå når du kommer til Bergen, å stikke innom her... Jeg tror nok at IMF'ene mine skal gi deg en god formening om TL-prinsippet, er mang og en som har falt så det suser for det prinsippet (det er som ved rør og vinyl, noen forelsker seg bare rett og slett).

Så at du er nysgjerrig på TL høytalere er noe jeg skjønner, virkelig nysgjerrig vil du kanskje være etter å ha hørt ett vellydende par. Desverre er det en ganske så komplek måte å bygge høytalere på, som også er dyrere og gjør en større kasse nødvendig i forhold til mange andre måter å bygge kasser på - dette er ofte litt fordyrende og derfor er det heller ikke så utbredt selv om man finner mange TL'ere der ute.

Du MÅ som sakt låne øre til ett par før du bestemmer deg for noe, her er alt å vinne og intet å tape da det jo ikke koster noe å låne øre til ett par. Er bare å ta kontakt før du kommer til byen, så kan du få mitt telefon-nummer og vi kan avtale nærmere... I grunn bare opp til omgivelsene dine og deg selv om du får tid/annledning, jeg har da ikke andre planer og noe av det artigste jeg vet er nettopp det når folk er på besøk og en ny IMF og TL-system entusiast blir fødd (husker selv min egen vekkelses-lytt i så måte). Men jeg advarer deg, du kan ende opp like "frelst" som meg og da har du fått en lite konevennlig hobby... Husker da jeg hadde tre par IMF'er stående og ville handle ett fjerde par jeg kom over, det var harde runder med eksen det hvor jeg måtte love at jeg skulle glemme Hi-Fi for lange tider og hun skulle få symaskin, vi skulle ha nye gardiner og gud vet hva som stod på innvisteringslisten fremover - og ikke minst så skulle jeg bli kjempeflink bare jeg fikk det siste paret i hus - overtalelse med argumenter som at hun vet hvor interessert jeg er i dem og hvor vanskelig de er å finne, samt de er gode salgsobjekter så vi taper ikke nødvendigvis penger på dem og jeg ville jo ikke ha dem for evig tid, det fikk henne til å gå med på det og jeg fikk dem i hus (står forresten hos en av mine beste kamerater som kjøpte dem av meg det siste paret der nå).

Men men, det jeg ville si var i grunn bare at vi må utveksle tlf.nr før du reiser hit... Håper vi snakkes og skal jammen gi det forsøket, å omvende deg også...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg synes er interessant med disse typen høyttalere er at de dekker store deler av de hørbare spekteret, og spiller veldig klart (ut fra det jeg har lest.)
    Noen her sier at det er vanskelig å få den riktige bassen her, men med de kittene jeg har sett på koster jo det ikke så mye å prøve.
    Det er slik at hvis jeg skulle kjøpt et høyttalerpar med vanlige høyttalere ville jeg lagt ut mye mer få å få den oppgraderingen jeg ønsker tror jeg.

Jeg er på msn meste parten av kvelden hvis du vil gi meg nummeret ditt.
    Skal konfigurere noe VPN på en ruter i kveld så blir litt av og på

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0