B&W XT4..eller noe annet kanskje?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer XanaX sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W XT4..eller noe annet kanskje?

Vurderer om jeg skal kjøpe meg XT4...til musikk(Metal)/film...skal ha sub, center og bakhøyttalere etterhvert...Har hørt på XT-pakka og må si jeg likte det jeg hørte...og kan vel heller ikke si at designet ikke hadde noe å si...

Vil Denon AVR-2807 holde eller vil det være "blasfemi" :???: med disse høyttalerne..? Isåfall vil DENON AVR-3806 være verdt 3000 ekstra? Evt annen elektronikk som passer godt med B&W? Erfaringer?
    Vet at dette kanskje blir sett på som "pølse-og-lompe-valget" av enkelte, :-D men bor i blokk og trenger noe som ikke blir for dominerende...WAF: Dama liker XT-serien...Har egentlig ikke fått tatt lytterunden, skal også høre på Canton Vento 809DC...noen som har erfaring med disse?, noen andre forslag til lytterunde? Bor i Oslo...fronthøyttaler 20000, forsterker rundt 10000, eller blir det litt "skeiv" fordeling ??

...Skulle egentlig ha meg ny TV, men gir F... nå og tar lyd nå istedet, ikke særlig tålmodig...:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xt4

Du skriver at du vurderer å kjøpe deg disse.
    20k er mye for design. og jeg må innrømme at jeg ikke har hørt disse høyttalerene, men du er her på vei opp i en prisklasse det det dumt å bomme på.
    Vet at WAF spiller inn, men hør ivhertfall på alternativer. Ta med deg din egen CD med musikk som du kjenner. Viktigere det enn at det nødvendigvis er max lyd på den. Du kjenner ihvertfall lyden.
    Hvis du liker lyden i B&W ville jeg sjekket B&W 703 Høyttalere før jeg ga meg.

B&W har erfaringsmessig vært ganske tungdrevet, så det krever sin "mann" til forsterker. Du er i en situasjon hvor du skal kjøre stereo.
    Kjøp da en Stereo forsterker.
    Husk at de aller fleste Surround forsterkerene har signal ut for alle kanaler, så du kan brokoble en senere surround mot den stereo forsterkeren du allerede har.
    En surround forsterker på 10K til å drive 2 fronter av denne kvalitet/prisklasse er stjernebom etter min mening. Du få aldri utnyttet det høyttalerene er gode for, og kan gå for mye billigere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Kasper-
    Du skriver at du vurderer å kjøpe deg disse.
    20k er mye for design. og jeg må innrømme at jeg ikke har hørt disse høyttalerene, men du er her på vei opp i en prisklasse det det dumt å bomme på.
    Vet at WAF spiller inn, men hør ivhertfall på alternativer. Ta med deg din egen CD med musikk som du kjenner. Viktigere det enn at det nødvendigvis er max lyd på den. Du kjenner ihvertfall lyden.
    Hvis du liker lyden i B&W ville jeg sjekket B&W 703 Høyttalere før jeg ga meg.

B&W har erfaringsmessig vært ganske tungdrevet, så det krever sin "mann" til forsterker. Du er i en situasjon hvor du skal kjøre stereo.
    Kjøp da en Stereo forsterker.
    Husk at de aller fleste Surround forsterkerene har signal ut for alle kanaler, så du kan brokoble en senere surround mot den stereo forsterkeren du allerede har.
    En surround forsterker på 10K til å drive 2 fronter av denne kvalitet/prisklasse er stjernebom etter min mening. Du få aldri utnyttet det høyttalerene er gode for, og kan gå for mye billigere.
    Ok, skivebom, men jeg ønsker samtidig å kjøpe bra fronthøyttalere så jeg kan bygge ut på sikt, blir liksom litt feil hvis man skal gå ned på krava for å finne at det man nettopp kjøpte er det som fortsatt mangler...men skjønner at det er muligens mye design man betaler for...hva slags fordeling bør det være investeringsmessig? 50/50 på eletronikk & høyttaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vanskelig å svare på. En fordeling vil jo selvsagt avhenge av hvilke planer du har fremover.
    Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden, og etter hvert endte jeg opp med et rent Stereo oppsett. For problemet jeg oppdaget var at det knapt nok fantes surround forsterkere som ga den lyttergleden du får av en stereo forsterker.
    Nå vet jeg at det har vært en utvikling på dette området siden jeg var på handlerunden, og flere fabrikanter (bla. Arkam) har kommet med surround forsterkere som også er myntet for stereo og har blitt testet på dette.
    Tipsene jeg kan gi deg er at du sjekker litt opp i om det ligger tester på slike forsterkere. Det kan være nyttig hvis du tross alt er glad i å lytte til musikk. Og, Harman Kardon surroundforsterker bør du styre unna. De er bra som reinspikra hjemmkino forsterkere, men blir like seriøst som Cervin Vega på Stereo.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjølv prøvd meg med f.eks. Pioneer ax4si opp mot mine høyttalere.. blei ikkje fornøyd med lyden i stereo på disse, da var ein rimelig stereo technics fra 1996 bedre match hos meg.

Byttet så til Arcam avr350 surroundforsterker, og yess.. :-D Denne kan absolutt anbefales om du vil ha skikkelig stereo hifi.. Så sant du kan ta deg råd til den(20k), eller ein av dei rimeligere avr280 eller avr300..

XT4 er ein fin høyttaler med god lyd. Ein kamerat av meg har denne, og kan så absolutt anbefales. Men, som nevnt over så får du enda meir lyd for pengene om du går for noken der design ikkje er eit av hovedsalgsargumentene,

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Kasper-
    Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden, og etter hvert endte jeg opp med et rent Stereo oppsett. For problemet jeg oppdaget var at det knapt nok fantes surround forsterkere som ga den lyttergleden du får av en stereo forsterker.
    Generelt sett gir en stereoforsterker deg mer for pengene, men det kommer litt an på. Det finnes tross alt hjemmekinoforsterkere fra f.eks. Denon og Arcam i de høyere prisklassene som gir veldig bra stereolyd for pengene (her har det nok vært en betydelig utvikling de siste årene). Jeg hadde selv en Denon 3805 og jeg merket stor forskjell i lydkvaliteten (stereo) da jeg 'oppgraderte' til en A11XV i 25K kronersklassen.

Jeg har også lyttet på hjemmekinoforsterkere fra Arcam, men valget falt til slutt på Denon. I en lytteseanse for noen uker siden oppdaget jeg at det var forbausende liten forskjell i lydkvaliteten (ved moderate/litt høye volum) mellom en Classe-effektforsterker og Denon's effektdel (A11XV), til tross for at Classe-forsterkeren var dobbelt så dyr (begge tilkoblet B&W 805S).

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thnx for svar! Etter å inntatt tenkeboksen, har jeg tenkt å gå for stereo-forsterker til å starte med, kommer sikkert til å høre MYE mer på musikk fremover fra noe annet enn Z5500 :-D (sitter mye foran PC`n...), - ikke råd til Arcam / Denon til 20K akkurat nå dessverre, kommer vel også billigere ut av det med en integrert forsterker...håper jeg da! ...men noen konkrete forslag til hva jeg BURDE gå for mottas med takk, med tanke på senere utvidelser hadde det vært bra med et kjent merke som har mange komponenter/muligheter...

Kasper: Skal sjekke ut 703...men det var dette med plassering da...:-?
    Crusade / Technofile: Blir litt i dyreste laget akkurat nå med 20K+ feil side av 20 tallet...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en visuelt pen høyttaler som er kjapp nok til krevende metal...hva med Focal Profile?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått hørt på dem ennå...Skal prøve å få hørt på dem til uka...Hifihuset har litt snaue åpningstider...er det ikke noen andre som fører Focal Jm Lab?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •