2 SB12 istedet for 1 PB12? Konfigurering og kalibrering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 SB12 istedet for 1 PB12? Konfigurering og kalibrering?

Jeg skal over i kinobransjen og kikker litt på subber og sånn, og selv om jeg har klaget på mange subtråder så slår jeg til igjen

Jeg vurderte lenge en PB12 NSD, men lurer på om jeg skal begynne med en SB12+ og heller kjøpe en til, jeg vil tro 2 slike gir mer enn nok drag for min del. Er ikke det fornuftig, eller?

Jeg vil fore dem med signal fra en Yamaha RX-V1700. Hvordan fungerer autooppsettet på en slik hvis man kjører det med 2 suber i rommet og splitting ved hjelp av Y-ledd?

Hvordan kaliberer man sånt rent praktisk?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg skal over i kinobransjen og kikker litt på subber og sånn, og selv om jeg har klaget på mange subtråder så slår jeg til igjen

Jeg vurderte lenge en PB12 NSD, men lurer på om jeg skal begynne med en SB12+ og heller kjøpe en til, jeg vil tro 2 slike gir mer enn nok drag for min del. Er ikke det fornuftig, eller?

Jeg vil fore dem med signal fra en Yamaha RX-V1700. Hvordan fungerer autooppsettet på en slik hvis man kjører det med 2 suber i rommet og splitting ved hjelp av Y-ledd?

Her er en grei forklaring:
    http://avforum.no/forum/630566-post3518.html
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hadde eg vert deg, hadde eg tatt en av hver, siden de spiller med forskjellg trøkk på forskjellige frekvenser.
    sb12, er en "musikk" subb, og trøkker i "musikk området", senen i "open range " ( i slutten av filmen ) er et godt eksempel på det. da føles den som å bli sparket i brystet av en hest.... veldig overdrevet da....
    men pb12, er et dypbass monster uten like, den er syk på dyp bass, og trøkk ,men mangler for min del litt i "musikk området "( har denne selv ), og eg vurderer derfor å kjøpe en sb12, for å gjøre det hele komplett....

eg hadde uten tvil kjøpt begge to, kan gjerne bli litt vanskelig å kalibrere det, men det går ann å få hjelp til, i så tilfellet....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Men hvordan kjører man autooppsett når man kalibrer manuelt slik først?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan kjører man autooppsett når man kalibrer manuelt slik først?
    Jeg har ikke erfaring med autooppsett med romkorreksjon, men autooppsett uten romkorreksjon justerer bare volumet på subbene samlet + avstand/delay, så det skulle ikke forandre noe på kurven din, hvis jeg har forstått dette rett. Akto eller Flageborg burde väre de rette å spörre om dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt rundt og det kan se ut til at når receiver bare har en utgang for sub så er det bare om å gjøre å stille fase rett og så kalibrerer den som vanlig.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter på egen tråd her:

Er i tanker på om jeg skal prøve meg på 2 x SB12 for å komplementere frontene mine, litt overkill men Flageborg m.fl. skryter jo fælt av 2 subber og jeg har råd til anskaffelse nå.

Det jeg lurer på er hvordan det fungerer med tilkopling til preout på Creeken, og må jeg ha splitter inn til suben for å få nivå på signalet eller kjører jeg en leder til hver sub?

Fint om noen kan hjelpe ut!

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter på egen tråd her:

Det jeg lurer på er hvordan det fungerer med tilkopling til preout på Creeken, og må jeg ha splitter inn til suben for å få nivå på signalet eller kjører jeg en leder til hver sub?

Fint om noen kan hjelpe ut!
    En sånn Welcome to L-Sound!
    1 hann-->2 hunn
    Så egen subkabel til hver sub.
    Welcome to L-Sound!

Har du 2 sub ut på Creeken så trenger du ikke splitten.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sub-ut, men preout så subbene må dele selv, men bør jeg splitte opp hver kanal fra Creeken til 2 x phono slik at jeg får to ledninger inn på subbene - er grønn på akkurat nivå og deling av kabler og sånn. Mye annet også da...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rx-v1800 har delefilter. Om det er slik du har kjøpt den.

Enklest er det og ha 2 like suber.
    Plasseringsmessig... Om det er mulig og plassere de symetrisk i romet eks: mellom front og center på høyre og venstre side, eller i hvert sitt hjørne forann er det et sted og starte.
    Helst stå inntil yttervegg.

Litt over der frontene faller av setter du delefiltret på suben til og ta over (Musikk)

Når det kommer til surround. Da må det måles... Sinus toner, dB måler og et par timer for og finne plassering der frekvensresresponen til suben(e) er flatest mulig. Det beste stedet og sette x-over mellom 60-80hz til film.

Tegn opp eller ta noen bilder der surrond skal settes opp, så kan du spørre Lassesen(lsound) eller andre av Kringlyd gutta om råd om forslag til plassering

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....men Flageborg m.fl. skryter jo fælt av 2 subber
    Benytt anledningen - meld deg på et kurs - så får du erfaring med flere subber - kontra kun 1.

Her kan du melde deg på.....:

http://avforum.no/forum/generell-inf...feren-din.html

PS! Fakta er 1 ting - skryt? noe helt annet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbudet, men jeg tror jeg må stå over - selv om det kunne vært artig.

Harman: Jeg har ikke 1700en lengre, gammel tråd, men fant ut jeg kunne bruke den istedet for enda flere subtråder.

Har integrert med preout.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai.

2 måter.
    Enten RCA phono sublink eller ved bruk av HT kabler.

Bruker du HT kabel så kjøres signalet igjennm suben før det kommer til høytaler, HP filter er 80hz om det ikke er variabelt.
    Bruk strømledningen på suben(e) og finjuster nivå med volumhjul på subforsterkeren.

Y-split phono er letest om det er bare en preout.

Flageborg har et par flere en 2 suber ;p he he

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... litt overkill men Flageborg m.fl. skryter jo fælt av 2 subber
    Overkill: nei, jeg synes ikke etter sub kurset på lørdag. Vi hørte tydelig at 2 sub'er gir bedre respons enn 1 stk og det ble nesten umulig å finne hvor de sub'ene var plassert i rommet.

Det Flageborg anbefalte er å kjøre en sub kabel fra din forsterker til din første sub hvor du deler signalet med en Y-ledd (og ikke bruke in/ut i suben). Den andre delen kobler du til din andre sub men en vanlig sub kabel. Signalet fra din pre-out deler seg i to: en til hver sub.

Nå kan det være enklere for deg å dele signalet rett ut fra forsterker din, det bestemmer du ift hvor du plasserer subene dine.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for hjelpa så langt, jeg får grunne lenge og vel på om det blir SB12 eller hva det blir, vil tro 2 slike vil holde - en per front som trekker fra 40 og ned.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •