Vurderer ny sub. Trenger anbefalinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer ny sub. Trenger anbefalinger

Da begynner jeg å bli en smule lei av det usle trykket til min Yamaha YSTF-SW100 og har lyst på noe med litt mer trykk. Jeg har et budsjett på 2-3 tusen (er det noe som er helt overveldene bra til litt over 3000 så gjerne anbefal det også). Jeg kan få produkter fra norek.no (komplett.no) til innkjøpspris så hvis det er subwoofere her som er akseptable kan det kanskje være lønnsomt for meg. Er det noen tips å få?

Edit: Er det forresten noen tall man kan se etter? F.eks. antall tommer eller watt? Hva har egentlig dette å si når det kommer til subwoofere?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen er det XTZ som råder:
    XTZ 99 W10.16 Pianolakk

evt:
    XTZ 99 W12 i Pianolakk

Fåes i pianolakk eller sort matt. Trøkker som bare det og spiller veldig bra til musikk. Tror ikke du finner noe bedre i den prisklassen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, Proson er også bra på effekt/pris i dette leiet:

12'' Blackbird er nå på auksjon hos Netthandelen - p.t høyeste bud 1350

Selges hos surround.no:
    "- 12" Sub-basselement
    - Frekvensområde : 22 - 150 Hz.
    - 300 Watt innebygd forsterker
    - Mål : (BxHxD) 550 x 381 x 500 mm.
    - Vekt : 25,7 kg.

Normal pris kr. 6.000.-
    Nå kun kr. 3.990.-"

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på av torget ligger 2 XTZ til ganske brukbare priser..en 10" og en 12"..vil tro det er gode kjøp til den prisen de ligger der for

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Edit: Er det forresten noen tall man kan se etter? F.eks. antall tommer eller watt? Hva har egentlig dette å si når det kommer til subwoofere?
    Vell..vanskelig å svare på det spørsmålet..men skal si deg jeg merket mye forskjell på 250watt audio pro sin 10" mot 400watt XTZ sin 10"

Hva det har å si? tja..du har vel hatt følelse med den subben du har no at når det kommer til scener der det kreves så hører du rumling i subben? eller rett og slett at du ikke føler nok trykk på kroppen..
    Det er her watt kommer inn med mer kontroll over elementet...

men det her er min meining og oppfattelse..men jeg vil tru dette kommer fram ganske så sikkert hvis du skal måle med måleutstyr. Iallefall at teorien stemmer nogen lundeops:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom ikke økonomi eller andre faktorer gjør at du "må" ha en 10" dersom du lander på XTZ ville jeg gått for 12". Denne går litt dypere, og har merkbar forskjell i trykk.

Må selvfølgelig vurdere hva slags høyttalere den skal brukes sammen med også, men dersom det er litt størrelse på disse ville jeg absolutt gått for 12 fra XTZ. lternativt kan du vente og se om det kommer en brukt SVS PB10, de ligger normalt på rundt 4k.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har bare Dynavoice F6 ved siden av. Takker for svar Da går jeg antagelig for XTZ 99 W10.16 så straks økonomien strekker til

Bare så jeg vet hva å forvente meg. En kamerat av meg kjøpt en subwoofer som han har baki bilen, kostet ca 800 sa han. Han bygde kassen selv da. Den spiller utrolig bra (i mine øre), det er mye mer trykk i denne enn den yamaha suben min. Faktisk føler jeg at Dynavoice F6 høytalerne mine (ved et veldig høyt volum) spiller en bedre bass enn suben (suben begynner å romle på så høyt volum), til tross for at Dynavoice høytalerne koster halvparten av suben :S Hva har jeg egentlig å forvente fra denne XTZ 99 W10.16 suben? Sitter forresten ca. 1-2 meter fra den når jeg ser film.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den passer godt sammen med F-6ene. Det går bra med F-6 og 99W12 også, har hørt begge deler, men ikke under optimale forhold.
    Jeg har ikke hørt den Yamahaen du har og heller ikke så mye på 10" til XTZ, men har en mistanke om at du vil få litt mer trykk og en strammere bass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering har jo mye å si. Er det slik at plassering av sub er helt låst hos deg? Har du forsøkt å sette suben flere steder? Viss ikke, så bør du prøve det med den nye hvertfall.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde jeg gå for en XTZ 99 W12 eller en SVS PB10-NSD? Ser at det bare er 400kr mer for svsen...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVSen blir nok noe dyrere enn det. Prisene hos LSound er uten moms om du ikke er innlogget, og det er mer i frakt derfra enn for XTZen.

Når det er sagt er nok SVSen en bedre sub, uten at jeg har hørt den, den spiller både dypere og høyere.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har 5 lapper å bruke, så bestiller du en SVS PB10-NSD. :-) Det eneste jeg ikke er så glad i med SVS subene er at dem kan bli litt voldsomme på musikk. Smaksak regner jeg med. Syntes 12" fra XTZ spiller bedre på musikk. Igjen en smaksak :-) Men til film finner du ikke NOE bedre enn SVS! Ikke til den prisen iallefall!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler vel mest om integrering hvem som egner seg best til hva. Personlig er XTZ W12 min favoritt, selvom jeg har hatt PB10. PB10 er definitivt en mye bedre sub, men til mitt formål egner det seg bedre både fysisk og integreringsmessig med en XTZ12.

Jeg synes også forskjellen er minimal, ville heller hatt 2x XTZ W12 enn 1x PB10. SVS PB12 Plus/2 derimot, var jeg mektig fornøyd med, en fantastisk sub, hvor svært få matcher(om noen gjør det i det hele tatt) i sin prisklasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det forresten være noen fordel å ha min gamle (billige) yahamha sub sammens med en XTZ 99 W12? Har et 24m^2 rom og jeg tror det vil bli mer bass med to suber i hvert hjørne, men vil yamahaen ødelegge den god del bedre bassen som kommer fra XTZen? Eller vil dette funke?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan funke og ikke funke. :-) Hva med å bruke den som center sub? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    centersub?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja? Har du hjemmekino så kan jo det være en god ide om du vil beholde suben du allerede har :-) Ellers er det bare å prøve den sammen med XTZ og se hva du syntes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte liksom på hva centersub var for noe? Tenker at det ikke er en sub som står foran i center fordi man ikke kan retningsbestemme bassen uansett :P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en brukt SVS 10" til 4000 inkl. frakt på AVtorget nå. Det vil jeg tro er midt i blinken for deg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Jeg lurte liksom på hva centersub var for noe? Tenker at det ikke er en sub som står foran i center fordi man ikke kan retningsbestemme bassen uansett :P

En center sub er vel rett å slett en sub som tar seg av lavfrekvente områder i centern om jeg ikke er helt på trynet nå? Jeg har ikke så god greie på hjemmekino, men har hørt oppsett med center sub, og hørte ganske bra forskjell uten og med :-) Som jeg sa. Hør litt med hjemmekino entusiaster om du lurer på noe mer innen det feltet. Jeg detter ut ganske fort der

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •