diskant spørsmål - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sideveggen....viss du ser på minhifi ser du et bilde av en høytaler så henger det en svart akustikkplate på sideveggen. ca.10cm over diskanten

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha ja. jeg har planer om å male veggen på rommet mitt matt grå og ommøblere litt slik at frontrekka står mot kortveggen. da vil jeg få mer riktig surroundeffekt og avstand til bakhøyttalerne. tror du det kan ha noe positiv effekt for strerolyttingen også?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    aha ja. jeg har planer om å male veggen på rommet mitt matt grå og ommøblere litt slik at frontrekka står mot kortveggen. da vil jeg få mer riktig surroundeffekt og avstand til bakhøyttalerne. tror du det kan ha noe positiv effekt for strerolyttingen også?

Så lenge plasseringen blir bra.....helt sikkert.
    Da vil det jo være færre bølger som treffer øret ditt og resulterer i et større lydbilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det løser seg ved en annen plassering. Du sier du ikke tror du har mye harde refleksjoner men at det låter ubehagelig bare på høyt volum kan indikere for mye refleksjoner? Klapp hardt i hendene. Låter det hardt? Hvis ikke kan du prøve å låne med deg noe for å eleminere problemkilder. Jeg tror de fleste tilfeller av skarp diskant skyldes høyttalere. Kan du poste bilder?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se AVforum.no - sigvald's hjemmekino for noen bilder. kan ikke si det låter hardt når jeg klapper, men så er jeg også veldig usikker på hvordan hard klapping låter

kan godt være det rett og slett er ht som ikke er laget for å spille så høyt...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering og demping KAN gjøre mye, kabeldiskusjon deltar jeg av erfaring ikke i
    Men man skal ikke glemme at det faktisk finnes dårlige innspillinger også. En kompis av meg (hifi-nerd), benyttet et par cd'er med skarp kvinnevokal og masse sibilanter til å tune delfilterene i sine DIY høyttalere, og det endte med høyttalere helt uten diskant på alle andre innspillinger..........

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes uten tvil kjipt ut ja.

Men ang. demping! Prøv deg frem med dyner elle tykke tepper til du finner ut hva som låter best. så lager du deg noen akustikkplater og henger der.
    Plassering må du ta først...flytt de et godt stykke fra både bakvegg og sidevegg og jobb deg bakover.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du overveid en ekstern effektforsterker ? Selv en liten NAD vil sikkert spille bedre en forsterkeren i din surroundreceiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se AVforum.no - sigvald's hjemmekino for noen bilder. kan ikke si det låter hardt når jeg klapper, men så er jeg også veldig usikker på hvordan hard klapping låter

kan godt være det rett og slett er ht som ikke er laget for å spille så høyt...
    Ser ikke ut til at rommet skal kunne gi noen problemer. Kan være at du presser forsterkeren på grensen til forvregning? Kjenner ikke produktene dine med Marantz er ikke kjent for å låte pågående. Prøv en annen høyttaler om du kan.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar!

godt mulig det bare er forvrengning som gjør det ja. jeg hadde en liten denon stereoreciever før, og jeg synes den spilte mye mer kraftfullt og høyt enn min marantz gjør idag, men så var lyden mye mindre oppløst og fin enn den er idag... så ikke vet jeg. får se om jeg prøver med noe dyner o.l som du nevner, men først vil jeg på pusset opp rommet og snu litt på møbleringen, slik som beskrevet over...

det vil nok gå minst noen uker til jeg tar meg tid til det, godt mulig det ikke blir før skoleferien. hvis noen har flere tips eller meninger så mottas det mede takk

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plater er forskjellige, musikken er forskjellig og produksjonen er forskjellig.

Derfor må du regne med å måtte justere lydbilde fra CD til CD.
    Noen receivere har bass/diskant justering i tillegg til å kunne endre innstillinger low/high på hvert høyttalersett.

Før du begynner å bygge om rommet eller kjøpe kabler så ville jeg først sett på mulighetene du har på receiver til å endre lydbilde.

Opplever du bare skarp lyd på én CD, Katie Meluha, så er det vel litt dumt å legge ned masse tid/arbeid/penger i det.

Ser at din receiver har "source direct" - hvordan er diskanten da?

Du har også treble/bass kontroll, manualen finner du her:
    http://us.marantz.com/DFU_SR4600_Final_eng.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal ikke bygge noe om, bare male litt og ommøblere slik at det blir litt mer trivelig og praktisk på det lille kjellerrommet mitt. dette innbærer å flytte anlegget, noe som jeg tror bare vil ha postitiv effekt på lyden. på min reciever har jeg bare de vanlige bass- og treble kontrollene+ et par knapper med funksjoner som pure direct (kobler ut alle "unødvendige" kontroller) og HT-EQ, som jeg opplever som ingen forskjell med eller uten...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal ikke bygge noe om, bare male litt og ommøblere slik at det blir litt mer trivelig og praktisk på det lille kjellerrommet mitt. dette innbærer å flytte anlegget, noe som jeg tror bare vil ha postitiv effekt på lyden. på min reciever har jeg bare de vanlige bass- og treble kontrollene+ et par knapper med funksjoner som pure direct (kobler ut alle "unødvendige" kontroller) og HT-EQ, som jeg opplever som ingen forskjell med eller uten...
    du har bl.a. "large" "small" mulighet, se over for instruksjonmanual-link, side 18

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja selvfølgelig har jeg sele pakken med setup for surround, men dette er innstillt som det skal være og det er jo bare snakk om hvor jeg skal sende bassen, osv. jeg har aktiv sub som tar seg av bass, og marantzen eier nesten ikke bass i det hele tatt så det er egentlig opplagt at alle andre ht er satt til small.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn et spørsmål her, da det ikke er vits i å lage en ny tråd.

Hva er den lydmessige forskjellen på en bånddiskant og en "ringradiator" diskant? Er det en spesiell grunn til at førstnevnte er hakket dyrere enn sistnevnte (er det kun materialet som er dyrere eller selve produksjonen)?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror kanskje en båndiskant gir en litt mer presis lyd, men det er vel mest det at det er dyrere/vanskelige å lage bra bånddiskanter enn gode ringradiatorer.
    på den andre siden så har jo dali begge deler i noen av sine modeller, for liksom å hente det beste fra begge, men ikke vet jeg. noen andre som vet?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bånddiskanter har både fordeler og ulemper. Det finnes også ulike type bånddiskanter med helt ulike egenskaper, og så spørs det hvilket frekvensområde man vil ha dem til å jobbe i.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •