Stooore høyttalere og trang plassering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stooore høyttalere og trang plassering.

Hei folkens!
    Ser at mange medlemer her på forumet har store dyre høyttalere, men at de er trykt tett opp mot bakvegg og gjerne bare 1,5 meter mellom høyttalerene.
    En kan vel umulig få maks utbytte av høyttalerene da?? Eller?? Min oppfatning er at det må vel da være bedre å legge de samme kronene i en litt mindre høyttaler og legge litt arbeid i plassering? En får jo utrolig mye kvalitet for pengene hvis en kjøper en mindre gulvståer eller stativht.
    Hos meg har det bare gått nedover i størrelsen på høyttalere, og min erfaring er at jeg har fått mye bedre bass (sier ikke mer, men bedre:-)) og bedre lyd generelt.
    Er det bare jeg som har den oppfatningen? Kom med synspunkter:-)

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en har dårlig plass, så vil nok du aldri få ut all det du kan fra høyttalerene. Spesielt når det er liten plass bak dem. Har hørt dette før og lyden blir ikke helt rett, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det.

Tror nok at hvis du har liten plass så er mindre høytallere, stativ eller vegg (disse mangler kanskje litt trykk) mer optimalt, spesielt når du da får mer rom til og plassere de, og dermed kan det bli mer optimalisert.

Dessuten så syns jeg at kjempestore høytallere som er klistret inn i ett hjørne ser rett og slett stygt ut.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er selvsagt begrensninger i små høyttalere, men det får jo større høyttalere også når de ikke plasseres riktig. Tror ikke det er mange som har optimal avstand til bakvegg. Og det har utrolig mye å si. F.eks hadde jeg tidligere Sonus Faber Concerto Gran Piano (utrolig behagelig høyttaler forresten:-)), den var utrolig sær på plassering. Vi begynte med å plassere de helt inntil veggen, deretter satte en seg i lytteposisjon, og 2 man flyttet de utover på gulvet. Plutselig kom bassen. Og det var det ikke snakk om mer enn 1-2 cm lenger ut, så forsvant bassen helt igjen. Denne høyttaleren har heller ikke port bak (slavebass i front), så en skulle tro at høyttalere med port på baksiden er ennå mer avhengig av riktig avstand.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et kjent faktum at høyttalere bør velges ut fra rommet og dets begrensninger. Mange høyttalere, små eller store, med bassportene på baksiden krever gjerne litt mer plass bak seg for å gi best respons. "Nok" plass på hver side av høyttaler er også en betydelig ingrediens for et smakfullt lydbilde. I og med at en liten høyttaler tar mindre plass vil man da ofte få bedre lyd i et mindre rom. Og en mindre høyttaler som ruller av tidlig i bassen vil heller ikke plages av stående bølger i bassen, noe som absolutt ikke gir en kvalitetsfølelse.

Nå finnes det mange forskjellige konstruksjoner der ute, og det er ikke alltid gitt at store høyttalere må ha veldig store rom for å spille bra. Jeg er dog enig at man ofte bør ha en viss størrelse for å få de til å yte optimalt. På en annen side har jeg selv opplevd at små høyttalere også må ha masse plass rundt seg for å blomstre skikkelig, som 805s jeg hadde på besøk en liten tur for en stund siden f.eks.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi folk tror at større er lik bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med god avstand til vegger og fritt rom mellom dem er først og fremst for holografien, ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Fordi folk tror at større er lik bedre.
    Og fordi de ikke bryr seg om dybde, perspektiv og fokus men heller skal imponere ved å spille bass høyt..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nå påstå at mine høytalere er ganske store, og at jeg bryr meg om dybde, perspektiv og fokus..

Jeg har mine høytalere 50 cm ut fra bakvegg, men siden de er så dype vil det si at elementene er over 1m ut fra bakvegg. Hos meg skjer det noe spesielt ved akkurat 50 cm. Ved mindre avstand så blir dypbassen dominerende og upresis, ved mer avstand så oppleves bassen som om det er huller i responsen. Dvs at det blir noe tamt uten særlig punch.

Høytalerne mine er ikke så følsomme på avstand til bakvegg for å kunne produsere et bra stereoperspektiv med pinpoint mulighet både i dybde og bredde. Her har det mye mer å si hvilken avstand jeg har mellom høytalerne. Merkelig nok er det en vinkel på rundt 45-50 grader i lyttepos som er best mtp dybde. Dersom jeg prøver med større avstand mellom høytalerne, og helt opp til en likesidet trekant (60 grader i lyttepos) så blir lydbildet utrolig bredt og sammenhengende, men mister mye av dybdefølelsen. I tillegg oppfattes da sangere og instrumenter som fysisk større enn i virkeligheten, noe jeg ikke liker.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holografi er for pingler.

Fart, rytme og timing derimot.

Menmen, folk er forskjellige.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu er der forskjell på om man er interessert i teknikk eller musikk tror jeg, forstå mig rett.
    Cardas.com har en veiledning for høyttaler setup i et rektangulært rom...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hos meg skjer det noe spesielt ved akkurat 50 cm.
    Dette er det samme som jeg opplever med mine nye Triangle Volante. Ved 50 cm luft bak høyttalerene faller lydbildet på plass og vokalen står klistret i midten. Testet dem først på 40 cm da disse har portene foran, men da forsvant fokusen i lydbildet. Har en bredde diskant-diskant på 290 cm. Det vanskelige er å få til en likebent trekante i en stue uten å sette sofaen midt på gulvet. Blir nødt til å leve med å trekke den 40 cm ut ved finlytting.

Er forøvrig enig med trådstarter at en mindre høyttaler kan være å foretrekke fremfor en diger konstruksjom i en lite rom. Når jeg kjøpte Usherne jeg hadde var planen å bygge et dedikert lytterom på 60 kvm. Høyttalerene spilte veldig bra i vår nåværende stue, men for å få de optimale måtte de ha et fremtrekk på ca 1 meter. Med en høyttaler som bygger 85cm (185 fra element til vegg ved fremtrekk) ble dette håpløst, så da tilbygget ble utsatt i noen år bestemte jeg meg for å bytte til en høyttaler tilpasset rommet vi har i dag. Vi kunne da sette høyttalerene på langveggen og få en meter lengre avstand mellom dem. Det hele spiller nå mye bedre, og jeg opplever et lydbilde som fyller rommet :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Hei folkens!
    Ser at mange medlemer her på forumet har store dyre høyttalere, men at de er trykt tett opp mot bakvegg og gjerne bare 1,5 meter mellom høyttalerene.
    En kan vel umulig få maks utbytte av høyttalerene da?? Eller?? Min oppfatning er at det må vel da være bedre å legge de samme kronene i en litt mindre høyttaler og legge litt arbeid i plassering? En får jo utrolig mye kvalitet for pengene hvis en kjøper en mindre gulvståer eller stativht.
    Hos meg har det bare gått nedover i størrelsen på høyttalere, og min erfaring er at jeg har fått mye bedre bass (sier ikke mer, men bedre:-)) og bedre lyd generelt.
    Er det bare jeg som har den oppfatningen? Kom med synspunkter:-)

Nå er jeg en av disse med store høyttalere og litt lite rom, men ville jeg byttet til noe mindre......tror ikke det.

Det går da fint å jobbe med plasering selv om du har noe større enn skoesker:???: Om man får mer kvalitet når man går ned i størrelse ? tja.

Hva som er god lyd er vel en smak sak og hva som gir den enkelte glede når man lytter til musikk er vel også varierende.

Det er en ting som teller, hva liker DU, er det andre som synes det låter bra, fint, men ikke et must. Nok membranareale er utrolig viktig for meg, ikke for å spille høyest eller med mest bass, men musikken blir gjengitt på en mer avslappet og naturlig måte:-D

Fart, rytme og timing derimot.
    det er noe jeg håper musikkerene har:-D

Mvh

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ikke du, Roald, store, billige høyttalere akkurat.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    men for å få de optimale måtte de ha et fremtrekk på ca 1 meter. Med en høyttaler som bygger 85cm (185 fra element til vegg ved fremtrekk) ble dette håpløst
    Det er det jeg også mener. At det er ikke nødvendig å overdrive størrelsen på høyttalerene når en mindre kunne gjort en like god jobb med de begrensningene rom og plasserinsmuligheter setter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Det er det jeg også mener. At det er ikke nødvendig å overdrive størrelsen på høyttalerene når en mindre kunne gjort en like god jobb med de begrensningene rom og plasserinsmuligheter setter.
    Om en har for store høyttalere så kan en isteden kjøpe seg nytt hus/leilighet med større rom vel

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Om en har for store høyttalere så kan en isteden kjøpe seg nytt hus/leilighet med større rom vel
    Hmmm. ikke dumt, i og med at boligprisene er forholdsvis lave for tiden:-D

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald

Det går da fint å jobbe med plasering selv om du har noe større enn skoesker:???: Om man får mer kvalitet når man går ned i størrelse ? tja.

Her gjelder det nok å finne den fysiske størrelsen på høyttaleren og ikke minst dybden i lydbildet man trives best med. Jeg gikk en periode ned fra gulvstående (B&W CDM9NT) til stativ (Polk Audio LSi9) Disse høyttalerene spilte med en utrolig dynamikk, men jeg savnet snart bunnen som en større høyttaler gir og jeg ønsket ikke å bruke sub i hifi-oppsettet mitt. Gikk derfor tilbake til gulvstående.
    Volantene jeg har nå er fortsatt en stor høyttaler som rager 140 cm over gulvet, selv om de er under halvparten så store som 8871ene jeg hadde.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Nå har vel ikke du, Roald, store, billige høyttalere akkurat.
    Neida, men har du x lapper å bruke blir det kompromier på både store og små høyttalere.Da velger man den hvor kompromiene slår ut minst negativt lydmessig i forhold til ditt lydideal.

Og du Alshus har et oppset jeg skulle likt å prøvelyttet til. :-D

Mvh.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er ingen måte på hvor store subwoofere folk vil ha i sine rom da (Tenkte her på SVS)...
    Burde være minst like kritisk her og vel...

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Men det er ingen måte på hvor store subwoofere folk vil ha i sine rom da (Tenkte her på SVS)...
    Burde være minst like kritisk her og vel...
    Helt enig. Var veldig opptatt av subber or slikt i "gamle dager" kan ikke si jeg savner det i det daglige. Kanskje når jeg en sjelden gang ser film, eller har fest:-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •