Stooore høyttalere og trang plassering. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Helt enig. Var veldig opptatt av subber or slikt i "gamle dager" kan ikke si jeg savner det i det daglige. Kanskje når jeg en sjelden gang ser film, eller har fest:-)
    Det er da ikke noe problem. Bygg et dedikert lytterom for hifi, og en egen kino hvor grøvre utstyr som SVS o.l kan plasseres :-D :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Holografi er for pingler.

Fart, rytme og timing derimot.

Menmen, folk er forskjellige.
    Kommer an på musikksmak det. Mange plater har jo knapt holografi og da er jo anleggets egenskaper på feltet uvesentlig.. Hører du på klassisk derimot..

Hvis man får kontroll på bassen og perspektivet er det vel ikke noe i veien for å ha en stor høyttaler i middels/små rom. Men at det låter best når høyttalerne få god avstand til veggen bak gjelder vel med nesten alle høyttalere. Mindre høyttalere koster mindre og når det ikke trengs store membrandoverflater til å fylle store rom er små høyttalere å foretrekke tror jeg. Jeg har et lite rom med døråpninger. Da passer en gulvstående med et 6,5" basselement ypperlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Men det er ingen måte på hvor store subwoofere folk vil ha i sine rom da (Tenkte her på SVS)...
    Burde være minst like kritisk her og vel...
    Noe av det værste jeg har hørt var på messa i Horten hvor "Moro med lyd" hadde en middels stor høyttaler klint inntil sideveggene og med 2 SVS i et bitte lite rom på høyt volum. Det låt best med fingrene godt plantet i øregangene .

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Neida, men har du x lapper å bruke blir det kompromier på både store og små høyttalere.Da velger man den hvor kompromiene slår ut minst negativt lydmessig i forhold til ditt lydideal.

Og du Alshus har et oppset jeg skulle likt å prøvelyttet til. :-D

Mvh.

Takker.

Du er selvfølgelig velkommen neste gang jeg skal ha demo.

Når det blir, er uvisst.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva definerer en som store høyttalere egentlig ?

Jeg selv fant iallefall ut at CV (AL1002 står nå stuet bort på boden) høyttalere MÅTTE spille høyt for at det skulle låte noe særlig... Siden jeg hadde en tv uten høyttalere innebygd så var tiden moden for utskifting av høyttalere og skaffet meg isteden B&W som jeg er storfornøyd med
    rommet mitt er rundt 18 kvm med 3 meter opp til taket.
    Her i norge snakker vi visst kun om areal, mens på avsforum/usa snakker de kubikk... har det noe å si ?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Norge er det normalt med 2,40 under taket, bortsett fra game, store hus eller bygårder, sa da blir det litt enklere.

Uansett er det antall kubikkmeter som teller.

Mitt rom er på 78kubikkmeter netto.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    I Norge er det normalt med 2,40 under taket, bortsett fra game, store hus eller bygårder, sa da blir det litt enklere.

Uansett er det antall kubikkmeter som teller.

Mitt rom er på 78kubikkmeter netto.
    ca 54 kubikkmeter her

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL TL260 og to subwoofere til et rom på 80 kubikkmeter her.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-rommet jeg innreder nå er på 56 kubikk, og henger sammen gjennom en bueåpning med tv-stua som er på 25 kubikk
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stor eller liten høyttaler?

Fikk lyst til å dele noen erfaringer med hensyn til dette. Mitt rom er ca 3,70 bredt og 6.70 langt. Takhøyde 2,30. Lytteposisjon ca 2m fra bakveggen. Jeg har i mange år vært opptatt av god lyd. Er ikke av de som har behov for stort basstrykk, men ønsker litt stram og tørr bass som orker å bli med litt nedover uten å kladde til mellomtonen osv. Hadde tidligere JMlab Electra 926 som er en relativ stor gulvstående høyttaler med bassporten foran. Den leverte flott lyd, men bassresponsen opplevdes spinkel i dette lytterommet. Fulgte på med to JMlab chorus 700 s subber uten å finne frem til mine lydpreferanser. Forsøkte alle mulige plasseringer i rommet uten hell. Gikk tilbake til mine JBL L 65 Jubal som er å betrakte som stativ høyttalere. De har 12" basser og porten foran. Dette er høytalere som virkelig spiller ned i kjelleren, men ikke i mitt rom nei..... Det skal likevel sies at de spiller utrolig flott, men i mitt rom blir de ikke med nedover. Men så bestemte jeg meg for å kjøpe JBL TL 260 med bassport bak. Hadde en følelse av at bassporten bakover kunne løse problemet. Dette er en stor høytaler med også 12"basser. De ruver i rommet, men nå folkens, nå kom lyden. Fantastisk holografi og dynamikk, ingen opplevelse lenger av kjedelig lyd. Ikke noen puddingbass, bare akkurat sånn jeg vil den skal være. De står 83cm ut på gulvet.
    Poenget mitt er, dersom lytterommet er vrient, er ingen ting gitt på forhånd. Du må finne det som matcher og kanskje våge å være litt frekk i plasseringen av kassene. Det er ikke alltid samsvar mellom det som tar seg best ut når det gjelder plasseringer og det som gir best mulig lyd. De store kassene med porten bak ble løsningen for meg

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med supre høyttalere. TL260 er etter min mening en utrolig morsom høyttaler. En kompis av meg kjøpte et par av disse for ca 1 år siden, så jeg har fått muligheten til å jobbe en hel del med denne konstruksjonen. Alltid gøy når man får ting til å klaffe etter å ha slitt lenge. Det ver ikke tilfeldigvis dine 2 700-suber jeg kjøpte ute på Flateby?? Synes høyttalerhistorien virket kjent frem til 260ene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback