Xtz 99.36 Førsteintrykk.. EC i hus!! Spørsmål til EC-kjennere i post #78.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xtz 99.36 Førsteintrykk.. EC i hus!! Spørsmål til EC-kjennere i post #78.

Som sansynligvis en av de første i landet har jeg nå hatt XTZ`s nye 99,36 i hus i en ukes tid. I dette tidsrommet har jeg også flyttet til ny leilighet:-D , så jeg har ikke hatt alverdens tid til å danne meg ett skikkelig bilde av dem enda.

Det første jeg la merke til da jeg fikk dem ut av esken var finichen. Høyttalerene ser virkelig UTROLIG bra ut. De leveres i sort pianolakk, type ekte vare, og ikke med pålagt film som for eksempel mange av audio pro`s modeller.. Byggekvaliteten og lakkeringen virker utrolig bra. Kassene er bygget i 25 mm MDF og virker utrolig solide. Førsteintrykket var med andre ord helt kanon!!

Høyttalerene er bestykket med bånddiskant, 6,5" SEAS Excel magnesiumelement til mellomtonen og 6,5" SEAS "coated paper" basselement. Prisen tatt i betraktning mener jeg en skal lete lenge etter en bedre utrystet høyttaler.

Da jeg så fikk koblet opp høyttalerene var intrykket at disse høyttalerene i aller høyeste grad trengte en del timer kraftig innspilling for og låte noelunde bra. Mellomtone og bass overlappet dårlig, lyden var matt og rett og slett litt "klønete".

Nå har høyttalerene fått rundt 30 timer på nakken og de hat virkelig begynt å mykne opp. Lydbildet er nå mye mer komplett. Bass, mellomtone og diskant overlapper fint og nye lyder dukker stadig opp. Den verste frykten for at dette ikke helt var det store har virkelig lagt seg. XTZène spiller nå riktig så bra sammen med min primare elektronikk, men jeg tror og håper at de vil gå seg enda mer til etterhvert som jeg nå får mer tid til dem.

Flyttingen er nå snart i boks, internett er på plass i heimen og jeg vil da etterhvert kunne danne meg ett skikkelig intrykk av disse nykommerene fra XTZ.

Kommer tilbake med fyldigere informasjon fortløpende.

Oppfordrer også andre å dele sine erfaringer med XTZ 99.25, 99.26 og 99.36 i denne tråden.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ser jeg ordene "Treff hos meg" på denne tråden snart?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Alltid interesant med nyervervelser
    Hvor stort er lytterummet ditt , bruker du sub i tillegg ?
    gubben

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bort fra det HoJ. Går en travel måned i møte, men når alle brikkene faller på plass må det absolut la seg gjøre å få til en samling.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hei
    Alltid interesant med nyervervelser
    Hvor stort er lytterummet ditt , bruker du sub i tillegg ?
    gubben

Rommet er ca 29 kvm. Er en åpen løsning og består i tilleg av 3 betongvegger, så optimalt er det ikke. Neste hus/leilighet skal uten tvil inneholde eget og egnet rom...

Har ikke sub enda, men får se hva fremtiden byr på. Har testet ut noen fra REL, men det inngår ikke i planene for den nermeste tiden. Ender nok opp med en musikalsk sub eller to etterhvert.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er prisen på disse?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og noen bilder hadde gjort seg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning, Dr. HiFi! Jeg venter selv på et par XTZ 99.25 som skal testes en liten stund. Går da ut fra at jeg har noe å se frem til

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hifi-mässan i Stockholm hørte jeg XTZ 99.26 sammen med XTZ99W12 DSP, XTZ Class A 100D og det synes ihvertfall jeg at låt meget bra. Faktisk en av de bedre lytteopplevelsene på messen. Fin åpen, behagelig og detaljert diskant og bassen spilte tørt og stramt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter spent på bilder og flere inntrykk av disse høyttalerne! Ut i fra spesifikasjoner må de være et kupp til prisen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble også positivt overrasket over 99.26 i Stockholm. De låt på en måte voksent. Jeg fikk inntrykk av at de var blant dem som hadde lagt mest energi i å få det hele til å fungere i rommet, for det var såvisst ikke veldig mange oppsett som låt som de kostet på den messen.

Det er imidlertid en ting jeg ikke helt forstår med de høyttalerne, hvordan skal "vanlige dødelige" klare å stille det inn riktig, og når kan man trenge forskjeller på 8 dB i diskanten? I de fleste tilfeller vil jeg tro at 0dB, -0,5dB, -1dB og -1,5dB hadde vært mer andendelige justeringstrinn. For bassen sin del derimot virker det i utgangspunktet fornuftig da det i stor grad er variasjoner fra rom til rom, men med 4 plugger og 4 innstillinger har man 20 ulike modes, og om man tar med diskantens justeringsmuligheter har man totalt 80 modes. Ideelt sett skal alle disse modes testes i en rekke ulike høyttalerposisjoner for hver forsterker man tester dem på...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men litt jobb må en vell ha.. eller hur snickers..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er imidlertid en ting jeg ikke helt forstår med de høyttalerne, hvordan skal "vanlige dødelige" klare å stille det inn riktig, og når kan man trenge forskjeller på 8 dB i diskanten? I de fleste tilfeller vil jeg tro at 0dB, -0,5dB, -1dB og -1,5dB hadde vært mer andendelige justeringstrinn. For bassen sin del derimot virker det i utgangspunktet fornuftig da det i stor grad er variasjoner fra rom til rom, men med 4 plugger og 4 innstillinger har man 20 ulike modes, og om man tar med diskantens justeringsmuligheter har man totalt 80 modes. Ideelt sett skal alle disse modes testes i en rekke ulike høyttalerposisjoner for hver forsterker man tester dem på...
    Når du fremstiller det sånn, så virker det litt i overkant med innstillingsmuligheter ja. Men det er vel ikke negativt for oss som er litt dreven i faget Men det jeg stusser over er hevingen/dempingen av bassen. Blir jo mye effekt som går bort i varme gjennom en effektmotstand der. Kan ikke se for meg at XTZ har lagt så mye penger i godt dimensjonerte effektmotstander når budsjettet er såpass knapt?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter selv å vurderer xzt 99.25 eller 99.26 etter militæret ettersom det forhåpentligvis blir en xtz forsterker for skattepengene.

gleder meg til å få høre litt utover hvordan du syns dine låter.

mvh stian

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stephenm
    Når du fremstiller det sånn, så virker det litt i overkant med innstillingsmuligheter ja. Men det er vel ikke negativt for oss som er litt dreven i faget Men det jeg stusser over er hevingen/dempingen av bassen. Blir jo mye effekt som går bort i varme gjennom en effektmotstand der. Kan ikke se for meg at XTZ har lagt så mye penger i godt dimensjonerte effektmotstander når budsjettet er såpass knapt?
    Muligheter er muligheter uansett hvordan en snur og vender på det, men om man vender skikkelig på det så har jo disse større justeringsmuligheter enn for eksempel de største beistene til Wilson Audio...

Effektmostander har ikke større eller mindre effekttap om de er av bedre eller dårligere kvalitet.

I 99.36 mener jeg å huske at de løser denne (eller deler av denne) justeringen ved å koble bassene i hhv serie eller parallell. Normalt bidrar dette til ca 6dB økning i følsomheten. De øvrige 3 dB vet jeg ikke sikkert hvordan de tar, men det kan være en eller annen elektrisk krets som påvirker Q.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mente jeg ikke at en effektmostand har mindre eller større effekttap avhengig av kvalitet.. hehe, er ikke ukjent med ohm's lov for å si det sånn Det jeg mente var at de burde være av temmelig kraftig kaliber om de er koblet i serie med bassen. Og siden dette er en budsjetthøyttaler regner jeg ikke med å finne mostander med kjøleribbe osv. Men om de har løst saken med serie/parallellkobling av elementene så er jo saken grei

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    hva er prisen på disse?
    Prisen skal være ca 8K (svenske), men til nå er egentlig bare 99.25 og 99.26 lansert, og disse har blitt litt dyrere en hva som var varslet. Kan hende 99.36 også blir litt dyrere enn 8K når de blir lagt ut for salg. Uansett så er det utrolig mye høyttaler for pengene...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Interessant lesning, Dr. HiFi! Jeg venter selv på et par XTZ 99.25 som skal testes en liten stund. Går da ut fra at jeg har noe å se frem til
    Du kan helt sikkert glede deg til det ja... Har selv 99.25 som center og den gjør i alle fall jobben i den posisjonen...

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    overkommelig pris det =)
    kan du legge ut noen bilder av dem eller?=)

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    overkommelig pris det =)
    kan du legge ut noen bilder av dem eller?=)
    nå kunne jeg og tenkt meg å se bilder

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •