Kan man åpne en B&W603 selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan man åpne en B&W603 selv?

...og da helst også få den sammen igjen på anstendig vis?

Mitt første innlegg i forumet, og jeg håper jeg gjør dette riktig og at noen har noen tips (dessuten gjetter jeg at dette er et av de rareste innleggene denne uken)

Jeg har et par B&W603, ca 6-7 år gamle som har stått ganske "uspilte" en tid nå. Her om dagen ble de flyttet offisielt på plass som fronter i et blivende hjemmekinooppsett. Da jeg i går satt og kalibrerte anlegget med Avia-disk og lydmåler, ble jeg klar over en "rumble" i den ene fronten. Og ganske riktig, når jeg tipper den litt frem og tilbake så er det noe som ruller der inne. Min nær 100 pst sikre teori er at min sønn har puttet en klinkekule inn i bassrefleksporten på baksiden
    Uansett, denne var det umulig å få ut igjen bare ved å holde h. opp-ned og lignende. Derfor - noen som tror jeg kan gjøre noe med dette selv?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør jo absolutt være mulig?
    Om et element går istykker, så lar jo dette seg demontere og skifte uten særlige problemer.
    Som regel er et (bass)element festet med 6 skruer, som først må fjernes.
    NB! La en eller to av skruene være delvis innskrudd når du løsner elementet fra kassa!
    Uten skruer risikerer du at elementet går i gulvet, og / eller at kablingen til elementet røskes av.
    Når elementet er fjernet, bør det være mulig å plukke ut klinkekula, eller hva det enn er som ligger i kassa.

Btw; Velkommen til forumet! :-)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har åpnet både mine 604S1 som jeg hadde før og CM7 som jeg har nå (må jo ta en titt på komponentene og hvordan de er bygd opp ). Er litt usikker på om du har S1 eller S2 ut fra alder, men tror det er ganske likt. Skru løs metallringen som sitter utenpå basselementet og så skruene til basselementet og løft elementet pent ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter ikke basselementet på disse ganske høyt på kassa? kan kansje være vanskelig å nå til bunn av kasse gjennom der men er kansje mulig. bakpå er det vel gjerne noen terminaler som er skrudd fast en plate eller noe, går kansje ann å komme inn der. noe annet som kansje er mulig er å snu høyttalern opp ned og komme inn gjennom diskantelementet, men er vel en mulgihet for at det ikke er skruer runt dette og da blir det vasnkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for velkomsthilsenen! Aha... jeg må selvsagt løsne elementene. Så etter en vei inn fra baksiden, men det eneste som kan løsnes der er vel terminalsokkelen kanskje... Vel, dette må sjekkes ut. Takk så lenge

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Terminaltilkoblingen bak er en annen mulighet ja. Jeg skrudde løs dette på min CM7 for å ta en titt på delefilteret for bassen som sitter der. Ledningene var ganske korte på den siden så det var vanskelig å få delen ut, men det kan godt være at du kommer til der også.

Er usikker på diskantmuligheten nevnt ovenfor, litt usikker på 603 modellen, men på 604 så var diskant og mellomtone i eget kammer adskilt fra basselementene.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Er usikker på diskantmuligheten nevnt ovenfor, litt usikker på 603 modellen, men på 604 så var diskant og mellomtone i eget kammer adskilt fra basselementene.
    Diskanten på 600 serien må vel uansett vrides en kvart omdreining fra baksiden, så det letteste er nok å skru ut en bass. Som det ble nevt tidligere i tråden, så må metallringen løsnes først. Kan virke som om den ringen sitter litt, men det er bare å få lirket noe innimellom og vri forsiktig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! dette var helt hysterisk, ikke rart bikkja gikk ut og vinduene skranglet under low freq pass-testen på Avia-disken. Skal vi se om jeg får til å poste et bilde her...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TMwtP
    Haha! dette var helt hysterisk, ikke rart bikkja gikk ut og vinduene skranglet under low freq pass-testen på Avia-disken. Skal vi se om jeg får til å poste et bilde her...
    Det var altså tre klinkekuler, tre blyantspissere, en tresylinder, smokk og en puslespillbrikke inni. Den nå langt eldre synderen kan skimtes bak.
    Tusen takk for hjelpen folkens, tipper jeg skal kalibrere på nytt nå.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL!!! Dagens! Her må det strenge formaninger til! hehehehe
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Ler høyt og lenge :-D.....Hmmmm.....fikk nesten lyst til å sjekke mine 604 inni :-D Hilsen 3 barns far! LOL

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er typisk eksempel på at småbarnsforeldre bør subsidieres med elektrostater. Da peller de små bare en gang. 5kV over fingertuppene frister ikke til gjentakelse.

Du er vel ikke den eneste som har vært utsatt for slikt, dengang det fantes VHS spillere var det mange små som trodde at det var det samme som brødrister husker jeg...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TMwtP
    Det var altså tre klinkekuler, tre blyantspissere, en tresylinder, smokk og en puslespillbrikke inni. Den nå langt eldre synderen kan skimtes bak.
    Tusen takk for hjelpen folkens, tipper jeg skal kalibrere på nytt nå.
    :-D Det kan kanskje være lurt å sjekke den andre høyttaleren også?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL - Kjempetips - LOL. Helt klart, nå MÅ den andre også sjekkes :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Dette er typisk eksempel på at småbarnsforeldre bør subsidieres med elektrostater. Da peller de små bare en gang. 5kV over fingertuppene frister ikke til gjentakelse.
    Hehe. Pussig at du nevner dette, jeg har et par Quad ESL-63 stående også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært mange barnefingrer i nærheten av dem kan jeg tenke meg? ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har ikke vært mange barnefingrer i nærheten av dem kan jeg tenke meg? ;-)
    Hehe, nei. Selger frarådet meg i sin tid fra å stikke en gaffel gjennom beskyttelsesgitteret mens de var koblet til strøm, og det rådet har jeg forsøkt å følge.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et godt råd. Egentlig et råd alle som kjøper høyttaler burde få. Kan nesten si at det er en generell regel når det gjelder høyttalere, (av alle typer) at man ikke skal stikke spiseredskaper i dem uavhengig av om det ståår strøm på dem eller ikke.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en lekebil inni den ene høyttaleren som hører til et jvc "boomblaster" anlegg. Er så herk å få den fra hverandre så bilen har fått bli der. Bruker ikke akkurat det anlegget så flittig allikevel

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det bildet er rett og slett priceless