MDS 12" - Nye kasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MDS 12" - Nye kasser

Vurderer å bygge nye kasser til subbene mine. Leste gjennom denne guiden, og synes det ser ufattelig kult ut med lementene på utsiden av kassen. Men et spørsmål: kan jeg samtidig ha "portet" kasse da?

Her kan dere kanskje finne ut noe av hva slags subber jeg har. Regner med jeg må ha litt mindre kasse nå elementet kommer på utsiden og sånn? Kassene jeg har i dag er 44,5L (2 stk). Står på rommet mitt, men mulig jeg heller setter de inn i en bil i løpet av året, har det noe å si på hva slags kasser jeg bør bygge?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om elementet sitter på inn eller utsiden spiller ingen rolle for hva slags kasse du bygger. Og ja du kan redusere volumet tilsvarende elementet, når bassen sitter på utsiden kontra på innsiden.

Men kassene du har må da gi en boomete bass uten særlig dypbass?
    Dette elementet ville trives bedre i en lukket kasse.

Kassevolumet og evnt avstemning må tilpasses både element og volumet i rommet den skal brukes. Så vanligvis vil ikke en kasse bygget for bil fungere særlig godt inne, og motsatt.

Hvis kassene du har er bra bygget, ville jeg fjernet/plugget bassrefleksrøret i den, lagt inn litt dempemateriale og satt elementet på utsiden av kassen. Det burde gi deg en mye penere bassgjengivelse, som spiller dypere enn slik den er idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, akkurat. Er enig i at de ikke spiller særlig dypt ja, nesten så de bare går inn/ut uten å lage noen lyd...

Tror jeg skal prøve å tette kassene nå i første omgang, og hvis det ikke funker, så får jeg bygge nye. Hadde det vært bedre med litt mindre/større?

Takk for tips btw

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •