Sandfylling av System Audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sandfylling av System Audio

Hei,

Har du fyllt dine Sa høytalere?

Hvordan ble det etter sandfylling i forhold til før?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Har er par SA1550 som jeg har fylt med 6kg sand i hver.
    Bassen ble strammere og bedre definert. Hørte en svak anelse til
    kabinettresonans før fyllingen. Denne forsvant helt da sanden kom
    på plass. Sandfylling burde vært obligatorisk ifallfall for 1550.
    Se forøvrig min profil for oppsett og andre erfaringer. Ladejarlen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme erfaring med mine SA1750. Uten sand presterer dem ikke optimalt. Dyttet først en stor plastpose inn i sandkammeret, og fylte deretter med blåsesand fra Biltema.

Hvilke SA har du Tor Ole?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fylte sand i med en gang så vet ikke hvordan di er uten. Kabinettet blir vel mer "dødt" med mindre resonans.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Samme erfaring med mine SA1750. Uten sand presterer dem ikke optimalt. Dyttet først en stor plastpose inn i sandkammeret, og fylte deretter med blåsesand fra Biltema.

Hvilke SA har du Tor Ole?
    Hvorfor plastpose først?

Har ikke fått meg høytalere enda, men går og venter på Sa Ranger.
    Kommer kanskje til helgen.(Fritt fra hovedlager)

Gleder meg enormt.

Da er det bare å hive seg i bilen og dra og kjøpe sand:-D

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sand i System Audio

Greia er at hvis du har dine SA høyttalere nærme veggen, så kan dette føre til litt vel massiv bass. Da bassrefleks-portene vender bakover. Løsningen kan være å fylle TØRR sand i sandkammeret. Har hørt at det kan være en fordel å fylle på litt etter litt etter hvordan man liker det. Hør en uke på hver Kg`!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor Ole
    Hvorfor plastpose først?
    To ting. Skal du tømme høyttaleren for sand vil en plastpose medføre at du får ut alt, samt at plastposen fungerer som en barriere mot sand som ikke er 100% tørr. Biltema selger f.eks. OK sandblåsingssand.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, da er det bare og vente til ht en gang kommer,..., kommer...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor Ole
    Hvorfor plastpose først?

Har ikke fått meg høytalere enda, men går og venter på Sa Ranger.
    Kommer kanskje til helgen.(Fritt fra hovedlager)

Gleder meg enormt.

Da er det bare å hive seg i bilen og dra og kjøpe sand:-D
    Gratt med nye høyttalere! Er veldig nysgjerrige på disse, de ser jo utrolig bra ut. Hvilke forsterkere har du evt hørt Rangeren med? Ser du har Primare (?), vet du om f.eks. CDI10 er for små til å drive Rangeren - bør man opp på f.eks. I30 for å kombinere med denne?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av puckno
    Gratt med nye høyttalere! Er veldig nysgjerrige på disse, de ser jo utrolig bra ut. Hvilke forsterkere har du evt hørt Rangeren med? Ser du har Primare (?), vet du om f.eks. CDI10 er for små til å drive Rangeren - bør man opp på f.eks. I30 for å kombinere med denne?
    Har bestillt Ranger selv og har hørt de med I21 og Hegel H200 og kan med trygt si at I21/cdi10 blir for liten. I30 er sikkert en god kombo eller noe lignende. Anbefaler i allefall H200`en, den overbeviste meg stort. Lurer litt på om jeg skulle ha gått for den.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av puckno
    Jeg har selv bestillt cdi10, og mener selv at den er stor nok til og begynne med, skal ettervert opgradere med et effekttrinn Primare A30.2
    Men som sakt visst du ikke skal spille til fæst hver dag så er denne nok krefter i.

Lurte på dette selv, så før jeg bestillte høytalerene og cd recieveren tok jeg kontakt med Sa siden de har god greie på Primare og fikk til svar at kraft resursene i cdi10 er undervurdert og at den var mer en nok med krefter så lenge man ikke spillte til fæst hver dag.

Har å hørt den med H200, og det er klart de siller da med mer kontroll, men jeg liker da best Primare på SA.

Men de spiller jo bare bedre o bedre jo mer strøm de får.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Har bestillt Ranger selv og har hørt de med I21 og Hegel H200 og kan med trygt si at I21/cdi10 blir for liten. I30 er sikkert en god kombo eller noe lignende. Anbefaler i allefall H200`en, den overbeviste meg stort. Lurer litt på om jeg skulle ha gått for den.
    Gratulerer med fantastisk høytaler valg:-D

Vi er vel kanskje ikke helt enig på forsterkervalget,

Men da er det bare og vente, får mine kanskje til neste helg:-D

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fylt mine SA1550 med sandblåsesand fra biltema og har i lengre tid slitt med resonanser. Har konkludert med at det er rommet som er årsaken, selv om jeg ikke merket forskjell etter å ha plassert tepper o.l. rund tomkring. Kan dette være kabinettresonans? Virker også som om en del av bølgene forplanter seg i gulvet da jeg kjenner tydelige vibrasjoner. Det kan nevnes at jeg har prøvd med og uten spikes. Har i tillegg prøvd en del forskjellige plassering av HT. Tips?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyll sandkammeret helt opp, og sett høyttalerne på dempepute. Har gjort det med SA1750.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vgr
    Jeg har fylt mine SA1550 med sandblåsesand fra biltema og har i lengre tid slitt med resonanser. Har konkludert med at det er rommet som er årsaken, selv om jeg ikke merket forskjell etter å ha plassert tepper o.l. rund tomkring. Kan dette være kabinettresonans? Virker også som om en del av bølgene forplanter seg i gulvet da jeg kjenner tydelige vibrasjoner. Det kan nevnes at jeg har prøvd med og uten spikes. Har i tillegg prøvd en del forskjellige plassering av HT. Tips?
    Ville nok prøvd å plassere de godt ut fra veggen og rette de mye inn mot lytteposisjon. Evt prøve andre kabler og se hva som skjer. Definer hva du legger i resonanser.

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyll sandkammeret helt opp, og sett høyttalerne på dempepute. Har gjort det med SA1750.
    Bra tips, vet at kamrene ikke er helt fylt opp og har ikke testet dempepute.

Ville nok prøvd å plassere de godt ut fra veggen og rette de mye inn mot lytteposisjon. Evt prøve andre kabler og se hva som skjer. Definer hva du legger i resonanser.
    Har prøvd å plassere dem langt fra vegg og rettet dem godt inn mot lytteposisjon uten hell. Resonans som i at noen frekvenser i det dype segmentet høres utrolig godt, mens andre frekvenser hakket over/under er mer dempet. Kan sammenlignes med når man står i dusjen og ved å sakte øke frekvens på stemmen kan noen toner høres mye bedre enn andre. Jeg vet, elendig forklart =)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sa 1750

Sandfylte mine SA-1750 idag. Fylte inn 3 kg i hver høytaler, som anbefalt fra Hificenter`et.
    Opplevde en svak heving i bassen, noen andre med lik erfaring?
    Vil jeg få ytterligere heving i bassen ved å fylle kammeret helt?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av samme erfaring ja, mener bassen ble littegrann stammere/mindre boomy. Tror ikke du vil ha så mye igjen av å fylle dem helt, blir nok mest placebo effekt da

Jeg merker selv at høytalerene er meget kritiske til plassering, så du kan ha mye å hente på å opptimalisere plasseringen. Om du har med deg en kompis, så sitter du i sweet-spot mens han "går tur" med dem rundt i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke dette med å sandfylle høytalere rett og slett bare skrumpe inn kabinettvolumet, og da i bunn og grunn transformere gulvhøytaleren til tilsvarende stativmodell med "integrert stativ". Fordelen med gulvhøytaler er vel nettopp at bassen går dypere ved hjelp av kabinettets volum?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et eget kammer i SA så kabinettvolumet blir identisk med og uten sand.

Ser Hegel H200 blir anbefalt litt lengre oppe i tråden her til SA, i mine ører er den komboen sammen med Nordost kabler den værst tenkelige komboen til SA.
    Hvordan HFC kan pushe den komboen på folk er uforståelig men god lyd blir det iallfall ikke ut av det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •