En høytaler må plasseres i en hjørnevegg!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En høytaler må plasseres i en hjørnevegg!!

Har ett stort problem! En stk av frontene(rf-35) MÅ plasseres i ett hjørne,og den andre blir stående ganske fritt. Blir ikke dette helt ræva med tanke på bass og stereoperspektiv?! Hvilke muligheter har jeg eventuelt? Hjelper det med "acousticplater" eller noe annet plassert bak "hjørnehøytaler"? Har ingen andre muligheter med tanke på plassering av stereo.
    Ps. Har ikke koblet opp anlegget enda pga. oppussing...venter og kvier meg til den kommende skuffelsen.:evil:

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Har ett stort problem! En stk av frontene(rf-35) MÅ plasseres i ett hjørne,og den andre blir stående ganske fritt. Blir ikke dette helt ræva med tanke på bass og stereoperspektiv?! Hvilke muligheter har jeg eventuelt? Hjelper det med "acousticplater" eller noe annet plassert bak "hjørnehøytaler"? Har ingen andre muligheter med tanke på plassering av stereo.
    Ps. Har ikke koblet opp anlegget enda pga. oppussing...venter og kvier meg til den kommende skuffelsen.:evil:
    det høres ut som du har det omtrent som meg, men det er ikke noe stort problem egentlig. den ene høytaleren står ca en meter fra veggen og den andre i åpent landskap. det er bra med bass men skulle nok hatt et slags teppe som jeg kunne dra att og fram så den andre høytaleren hadde fått en slags vegg ved siden av seg.
    Du kan sikkert ordne noe ved å vinkle høytalerene litt mot lytteposisjon.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det slik selv, og opplever det ikke som noe problem. er ihvertfall ikke noe jeg tenker på når jeg hører musikk eller ser film.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Har det slik selv, og opplever det ikke som noe problem. er ihvertfall ikke noe jeg tenker på når jeg hører musikk eller ser film.
    Kikka på kinoen din, men jeg syntes du har ganske lik lengde til vegg på begge sider av høytalerene dine jeg.
    En dør på venstre side og subben på høyre side, det er ikke lett å se på bilder heller da men :-D

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,men vil jeg ikke få en "feitere bass" i fra den høytaleren i hjørneveggen enn den andre?!
    ]

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje litt, bassporten er jo bak, trøkker den i et hjørnet så får du kanskje litt "romlete" bass, om du kan høre at det kommer fra den er ikke sikkert da.. Men det er nok ikke kritisk, bare det at du får litt strammere bass med mere luft rundt..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Ok,men vil jeg ikke få en "feitere bass" i fra den høytaleren i hjørneveggen enn den andre?!
    ]
    Det er nok det minste problemet tror jeg.
    Men klangen kan kanskje bli annerledes siden den ene står nær en vegg og ikke den andre, men tror ikke du kommer til å se på dette som noe problem når du får satt det opp :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner overhodet ikke de der siger dette ikke er noe problem ! Hvordan er det mulig ? Blir som å kjøre bil med ene hjulet jekket opp jo.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skjønner overhodet ikke de der siger dette ikke er noe problem ! Hvordan er det mulig ? Blir som å kjøre bil med ene hjulet jekket opp jo.....
    Har du hørt ett sånn anlegg? eller kjørt med 3 hjul?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg!
    Sitat Opprinnelig postet av b&w hjemmekino
    Har du hørt ett sånn anlegg? eller kjørt med 3 hjul?
    Hva med dette?
    Sitat Opprinnelig postet av b&w hjemmekino
    det høres ut som du har det omtrent som meg, men det er ikke noe stort problem egentlig.
    Eller dette?
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    En vil aldri få balanse i lydbildet med en slik plassering. Plassering nær både side- og bakvegg noe av det minst positive for en høyttaler. Om en har hørt et virkelig godt oppsett med god plassering, ville lydbildet en på det beste kan få med den plasseringen som beskrives her virke dårlig. Man burde etterstrebe å gi fronthøyttalerene så like arbeidsbetingelser som mulig siden de spiller halvparten av informasjonen hver. Bevegelser og panorering kan ikke plasseres der det hører hjemme om den ene høyttaleren er frarøvet 90* spredning i forhold til den andre og at en antakeligvis har en lyttepossisjon som sliter med noe av den samme problematikken.
    Har du en tegning av rommet ditt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •