Velodyne SPL-1200R eller KLIPSCH RW-12D - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnus14
    stemmer det

Nei, det stemmer ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg har nettopp testet 2 SVS PB10 mot en Focal SW1000Be. Mine erfaringer der var at i sweetspot ble det litt hipp som happ, man justerer seg bare frem til det beste resultatet i begge konfigurasjoner. Men med de 2 SVS'ene kunne man flate ut lydtrykks fallet utenfor sweetspot. Med Focal'en kunne det f.eks. på enkelte frekvenser variere hele 10dB bare ved å flytte seg til puten på siden av sweetspot i sofaen. Med 2 sub'er ble ikke forskjellen like stor. Men i lydtrykk ble det ikke så mye forskjell etter kalibrering. Sannsynligvis pga. at den ene sub'en stod i et hjørne med lettvegg, mens den andre stod i hjørne med yttervegg. Det ekstra lydtrykket jeg fikk med 2 sub'er kunne med letthet blitt kompensert med å sette ytterveggs sub'en opp 3 dB. Hos meg ville altså beste konfigurasjon bli 1 sub i hvert hjørne, ikke pga mer "trøkk", men pga bedre "spredning".

Når det er sagt, må jeg bare innrømme at å "tune" inn de 2 sub'ene hadde vært umulig for meg uten ekspert hjelp.

I ditt tilfelle ville jeg derfor etter denne testen: LINK kikket ekstra nøye på Velodynen.
    Takker for den linken Joey1313. Med min begrensede kunnskap på området kan det bli til stor hjelp med romkorreksjon dersom det er veldig vanskelig å få to sub`s til å spille bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Off-topic

hehehe. Er helt utrolig at det ikke kan postes et eneste innlegg om sub`er uten av SVS SKAL nevnes som det eneste gode valget....

Skjønner godt at mange elsker SVS, men her var det faktisk spørsmål om Klipsch eller Velodyne....
    Noen synes kanskje SVS subbene er stygge? Bare en tanke...(eller provokasjon...)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er ute etter er om noen har en mening om de alternativene jeg startet med. Det hadde vært til stor hjelp om noen har en formening om det.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en brukt Velodyne DD15? Må prute litt da: VELODYNE DD15!!! Ny PRIS!!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det blir naturlig å sammenligne RW12-D og SPL1200R, og det blir minst like unaturlig å trekke inn de store modellene fra SVS i denne sammenligningen.

SPL1200R er en liten lukket modell, RW12-D er en liten portet relativt billig sub. Det at Klipschen er liten og portet vil føre til at den ikke vil kunne gjengi dybbas (under ca 30hz), men at den prisen tatt i betraktning vil kunne levere høye lydtrykk i de øvre frekvensene.

SPL1200R kan sammenlignes med SVS SB12-Plus, men hvor Velodynen har fordelen av å ha en mere avansert romkorreksjon. SVSen har fordelen av å levere en tilsvarende ytelse til en så langt lavere pris at du kan kjøpe to for prisen av en Velodyne.

2 subber vil bidra til å overflødiggjøre behovet for romkorreksjon. Romkorreksjonen kan heller ikke gi deg et større sweetspot, øke det totale lydtrykket og fylle ut dipper og nuller i frekvensresponsen som to subber kan.

Med 2 SB12 vil du også effektivt ha 2 bånd, og det burde i de fleste tilfeller være mer enn nok til å gi deg en jevn frekvensrespons. Skulle det i mot all forventning ikke være det så kan en Behringer kjøpes for en billig penge.

Personlig synes jeg at det blir litt for dumt å springe over SVS bare for at de er populære. Men man må nesten selv avveie hva som er viktigst; behovet for å være annerledes eller behovet for best mulig lyd pr. krone investert :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han lurer jo da på om hva som vil spille best på musikk og film av Velodyne SPL-1200R eller To KLIPSCH RW-12D da, å ikke noe SVS eller noe annet, men kun av de 2 alt. han lurte på.

Så hva trur folket her da, om de 2 alt, å IKKE noen andre muligheter? IKKE noe SVS eller hva alt heter.

Kjenner også en som spurte meg om det samme her om dagen, derfor lurer jeg stort på det sjøl å .

For han syns SVS blir for stort å ikke særlig pene er de heller sier han.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, moro å lese alle de innleggene som kommer. Det er mange gode meniger og råd. Jeg er nykommer og la for ikke mange dagen ut en forespørrsel på noe av det samme spørsmålet som ALARM. Jeg har en RW 12 Klipsch, og lurte på om det kunne bli bedre med to.

Så jeg venter også på noen konkret råd. Kanskje det ikke er så lett å si, pga av at det kommer litt ann på hvilken type lyd man øsnker seg. Slik jeg tolker det som er skrevet så langt, så kan det uansett se ut som det å ha to suber ikke er så dumt??? Spørsmålet er da hvilket merke man skal velge.!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svs til musikk

Jeg har ikke stor erfaring innenfor feltet, derfor ønsker jeg det enklest mulig.
    På klipsch sin modell sies det at med en fjerkontroll kan en velge mellom noen moduser, som musikk og film. Jeg lurer da på om med en svs sub som har en masse justeringsmuligheter bak, må jeg fysisk bort å justere når jeg har sett film og skal høre på musikk. Eller er det mulig å kjøre med samme instillingene?
    Ikke at det er noe problem å gå bort å justere litt. Bare det ikke blir for mye å vri på for hver gang.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, la oss forholde tråden til trådstarters spørsmål i så stor grad det lar seg gjøre... SVS er uten tvil utrolig bra, men ettersom disse ikke er nevnt har trådstarter tydeligvis ikke disse med i denne vurderingen...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne SMS-1 . . . :-)

Sitte i stolen og jusere suben med fjernkontrollen :-)
    Livet ble mye enklere he he :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ALARM
    Jeg har ikke stor erfaring innenfor feltet, derfor ønsker jeg det enklest mulig.
    På klipsch sin modell sies det at med en fjerkontroll kan en velge mellom noen moduser, som musikk og film. Jeg lurer da på om med en svs sub som har en masse justeringsmuligheter bak, må jeg fysisk bort å justere når jeg har sett film og skal høre på musikk. Eller er det mulig å kjøre med samme instillingene?
    Ikke at det er noe problem å gå bort å justere litt. Bare det ikke blir for mye å vri på for hver gang.
    Mest sansynlig vil det eneste du kommer til å endre i mellom film og musikk være hvor høyt subben spiller. Det kan du enkelt justere vha fjernkontrollen til receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bolle
    Hei, moro å lese alle de innleggene som kommer. Det er mange gode meniger og råd. Jeg er nykommer og la for ikke mange dagen ut en forespørrsel på noe av det samme spørsmålet som ALARM. Jeg har en RW 12 Klipsch, og lurte på om det kunne bli bedre med to.

Så jeg venter også på noen konkret råd. Kanskje det ikke er så lett å si, pga av at det kommer litt ann på hvilken type lyd man øsnker seg. Slik jeg tolker det som er skrevet så langt, så kan det uansett se ut som det å ha to suber ikke er så dumt??? Spørsmålet er da hvilket merke man skal velge.!!!
    To subber er i utgangspunktet alltid en god ide, men det finnes også tilfeller der hvor man er bedre tjent med en større sub.

Det avhenger litt av hvilke to subber det er man sammenligner med en enkelt sub alene. To subber vil ikke hjelpe så mye på hvor dypt man kan spille, og det er også det at om man sammeligner 2 små portede eller lukkede med en stor portet så vil den store portede fremdeles ha et anseelig forsprang i den dypeste bassen. Svært ofte så skal du ha både 5-7-9 eller 11 stk små subber for å kunne oppnå samme dypbass som en stor portet kan levere, og det sier da seg selv at det hverken lengere er praktisk eller økonomisk forsvarlig å satse på flere små om dypbass er det man er på utkikk etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville folket valgt av 1 stk PB12-pluss/2, eller 2 stk av SB12-pluss?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA
    Kommer ann på hvordan romet er . . .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kommer ann på hvordan romet er . . .

Rommet er 4x6 meter, ca 24 kvm.

Helt rette vegger og tak, å et lite vindu.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem for en plus/2 og fylle romet med lyd og deilige vibrasjoner.

Men har du 2 suber i systemet vil det nok bli mye bedre ballanse i bassen og en rettere frekvenskurve.

"Perfekte" rom kan ofte gi problemer i frekvenskurven grunnet refleksjoner fra vegger, tak og golv så det nå jobbes litt extra med plasseringen av HT og subw.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA
    Om du skal ha et alternativ til en Plus/2 så bør du heller se på 2 PB12-NSD fremfor 2 SB12, i det minste om det er høye lydnivåer i den dypeste bassen du er på utkikk etter

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Manic Miner.

Hvis hovedfokus er og få det maximale til film... 2 PB12-NSD vil gi mye mere valutta for pengene på film :-) Mere kraft i de lavere frekvenser er en ekstra morrofaktor ;-)

Det er vært og vurdere...

Newcomer Kundo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vert deg hadde jeg nokk valget på 2X Klipsch RW-12D siden frontene dine er RF82. Har 1stk RW-12D selv, og det spiller sykt etter min mening,, Er ikke den som har lavest dypbass, men det er trøkk i bøtter og spann + att mann styrer digitalt om man vil ha det riktig pent eller mer i det brutale hjørnet både til film7musikk! Rw10-12 passer foresten som hand i hanske til Klipsch RF-52, 63 , 82.. Denne subben passer best i ett rom på 25kvm eller mindre, da er rommet fylt med skikkelig bass..

Har aldri hørt noen av SVS modellene.. men har hørt en del andre merker.. foreks- 12" Proson og XTZ W12s + noen billige B&w som har vert ok, men bare halvparten av Klipsch RW12

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •