Enda mer mas om sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda mer mas om sub

Jeg ser det ligger uf flere tråder og sub på forumet, men våger likevel å legge ut enda en tråd i håp om å få flere tips fordi jeg ikke har noe erfaring selv.

Jeg er for tiden på utkikk etter en sub primært til musikk i stereo via høynivå. Av møbleringshensyn er jeg på utkikk etter en kompakt, og i første omgang bare en. Den skal spille sammen med B&W CM7 og Densen DM10 (75W, kun høyttalerutganger) i et rom på litt over 30 kvm og med alt fra akustisk musikk til grunge.

Etter å ha sett disverse tester og orientert meg på webforum har jeg disse kandidatene:
    1) SVS SB12+ (Mest for pengene?)
    2) Rel Stampede (Stemmer det at den egner seg bedre enn de andre via høynivå, og egner de andre seg i såfall ikke til dette?)
    3) B&W PV1 (Er det en fordel med samme merke?)
    4) Velodyne SPL1000R (Er innebygd romkorreksjon et viktig argument?)

B&W er den eneste av dem jeg har hørt og Velodyne har jeg planer om å lytte til. De to andre tror jeg ikke har forhandler i byen (Trheim), og det kan derfor hende jeg til syvende og sist bare må handle på forumanbefaling.

Det jeg lurer på er: Hvilken ville du kjøpt om du var i mine sko? (trenger ikke en prestisjefyllt og avansert debatt her) På forhånd takk!

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart PV1. Ikke fordi jeg har B&W fra før, men fordi den har et rått design! Hallo? En sølvfarget liten basketball eller en stor og stygg firkantet kasse?!

edit: i tillegg til gode dypbassegenskaper..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis pris ikke er noe problem hva med 1200R da på 4). Romkorreksjon er et argument, men om det er verd prishoppet er en annen sak. Jeg har ikke hørt den aktuelle modellen, men de skal jo være bra saker.

Jeg vil tro Stampede blir for liten. SVSen kan du jo kjøpe og prøve 45 dager og sende tilbake hvis du ikke er fornøyd.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hvis pris ikke er noe problem hva med 1200R da på 4). Romkorreksjon er et argument, men om det er verd prishoppet er en annen sak. Jeg har ikke hørt den aktuelle modellen, men de skal jo være bra saker.

Jeg vil tro Stampede blir for liten. SVSen kan du jo kjøpe og prøve 45 dager og sende tilbake hvis du ikke er fornøyd.
    Pris: jeg syns jo det ville værte behagelig å slippe unna med 7000.-, men hvis det må mer til for å virkelig oppleve et løft i forhold til eksisterende anlegg, så gjør jeg jo det. Bruker heller 13000 på et virkelig løft enn 7000 på noe jeg knapt føler er en forbedring. Du har jo prøvd SVSen og Strata5! Blir de også små i forhold til rommet tror du?

Newcomer Svirre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge en kar på hifi-klubben skulle B&W komme med en sub i CM serien om ikke så alt for lenge, kanskje verdt å vente på?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirre
    Ifølge en kar på hifi-klubben skulle B&W komme med en sub i CM serien om ikke så alt for lenge, kanskje verdt å vente på?
    Takk for det tipset! Designmessig vil det jo være en fordel med samme farge, og kanskje er det en fordel lydmessig også at subben er tilpasset hovedhøyttalerne. Til nå har jo ikke B&W fått så veldig gode tester på sine subber i denne prisklassen (med unntak av PV1), men det kan jo hende de lager noe enda bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL Stampede blir nok litt liten i et såpass stort rom ja. Skal du ha REL bør du da velge en større modell. F.eks Strata eller Storm. Men da blir det fort veldig dyrt. Tror neppe du får mer musikalsk sub dog
    Det har ingenting å si om høyttalere og sub er av samme merke.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Du har jo prøvd SVSen og Strata5! Blir de også små i forhold til rommet tror du?
    For meg ble Strataen litt liten, SVSen gikk på tomgang stort sett her, men jeg fikk ikke integrert den så bra som Rel, noe som nok bunner i dårlig kalibrering enn svakhet hos SVS kontra Rel.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe som nok bunner i dårlig kalibrering enn svakhet hos SVS kontra Rel.

Hadde du sagt noe annet, ville SVS-lynsjemobben banket på døra di for å banke livskiten ut av deg.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe som nok bunner i dårlig kalibrering enn svakhet hos SVS kontra Rel.
    Betyr det bare at jeg må bruke mer tid på å få til innstillingene rett på SVS, kontra Rel?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis, men SVS går som regel vesentlig dypere og således er mulighetene for romrelaterte problemer i "dypet" til stede. Dersom du opplever slike problemer, lar de seg som regel greit elimineres gjennom romplassering og bedre integrasjon.

Selv har jeg et rom på omlag 33m² og har to suber der. De er vesentlig større enn SP12-Plus, men likevel er det ikke for mye i dette rommet, så en SB12-Plus bør du MINST ha. Etter hvert vil du nok ønske "større saker", men enn så lenge vil vel én slik gi deg god respons. Jo mere/flere sub - jo bedre kontroll og headroom for perfekt integrasjon.

Foreslår at du prøver ut, eller evt. tar deg en tur til andre som har noen av disse, og hører på hvordan de ulike subene fungerer.

PS: Har du en tegning/skisse av rommet ditt som du kan legge ut i tråden?

Lykke til! :-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    PS: Har du en tegning/skisse av rommet ditt som du kan legge ut i tråden?
    Skal legge ut i kveld når jeg er hjemme og har scanner tilgjengelig! Det er ikke et enkelt rom akkurat. L-formet stue med halvåpen løsning til kjøkken. Å få plassert anlegg fornuftig er en utfordring. Tidligere da jeg hadde et rektangulert rom på ca.25kvm syntes jeg høytalerne gav mer enn nok bass i seg selv, men i dette rommet er det akkurat som lyden forsvinner for meg. Funker ok kun når jeg sitter akkurat i lytteposisjon. Det er på grunn av dette at jeg også har begynt i tenke sub. Å få litt mer fylde i lyden. Kommer også til å skaffe meg veggteppe for å kompensere for hard akustikk (mye glass).

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pv1

Om du ikke har testet PV1, bør du absolutt ta en prøvetime på HFK.. Denne store basketballen gjør underverker!.. Hehheh..

Cyrus

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart gå for 2 stk SB12-Plus.

Romkorreksjon er ikke et vindundermiddel, men heller symptombehandling. Med 2 subs vil du langt på vei, og kanskje helt overflødiggjøre behovet for romkorreksjon, og skulle behovet være der vil det neppe være større enn at det kan løses med de midlene som SB12 har til rådighet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lekte litt med paint her på jobben. En unøyaktig tegning riktignok, men den viser litt at hovedtrekkene. Sub er tenkt på venstre vegg, gjerne mellom høyttaler og sofa.

Sitter og ser på det med rom-størrelse. Når kjøkken og spisestue legges på, så er nok dette en del større også enn 30 kvm. Kan få frem mer nøyaktige opplysninger når jeg kommer hjem.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ut til å være et uhyggelig vanskelig rom å drive på med hifi i? Synes stuen min er vanskelig nok med en åpen vegg på høyresiden, og vegger rundt resten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •