b&w 805s vs dali helicon 300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

b&w 805s vs dali helicon 300

Jeg har da tenkt å kjøpe meg en av disse høytalerne. Men lurte på om noen hadde noen meninger om hva som er best. Jeg har gavekort på hifiklubben på rundt 12000 så det er der jeg kommer til å kjøpe. Skal ned og høre på de snart men synes ut fra bilder iallefall at dali er den klart peneste høytaleren og det har da litt og si det også. Har en denon 3910 som jeg kommer til å bruke som cd spiller men trenger en stereo forsterker. Så lurte på om cambridge 840a eller nad c372 er bra nok. Har ikke råd til noe dyrere enn cambridgen. Takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de er veldig gode begge to. B&W er nok den som er mest nøytral, og jeg tror du må være ganske obs på matching med forsterker til Dali. Begge trenger en god strømsterk forsterker tror jeg. Personlig hadde jeg holdt en knapp på 805s men det kommer an på din musikksmak og preferanser selvsagt.

Cambrigde 840A er med i en gruppetest i siste HiFi choise. De skriver at det er mye for pengene, litt mere nivå i diskant i forhold til de andre og trolig litt lite nivå i øvre bass/nedre mellom tone. I såfall vil jeg tro den passer best til B&W? Dali kan fort bli for lys om den matches med denne balansen. Den har en veldimensjonert trafo og ble målt til 136W. Klasse XD er det konstruktøren kaller den. Da holder den sikkert i massevis når det gjelder kraft.
    Selv syntes jeg hverken Denon eller Thule låter helt optimalt, mens NAD kjenner jeg ikke.

Men hvis du har tenkt å handle forsterker på klubben også er det jo en enkel sak: Ta med dine favorittplater, hør alle mulige forsterker kominasjoner og kjøp den kombinasjonen du synes låter best :-D .. Lykke til!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å sammenligne Mentor 2 og Helicon...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere til 20000 og forsterker/CD-spiller til under titusen samlet.

Lykke til.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les åpningsinnlegget én gang til, C. Han har en 3910, så forsterker/spiller havner på 20k samlet.

Uansett, Arcam spiller veldig bra med Dali, kanskje Helicon 3000 og A90 kunne blitt en bra match? Eller FMJ A32, om man finner en brukt.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tenkte på 2910 og 640...

Jaja, da er det andre boller.
    Min feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

805S og Cambridge A 840

Har hørt endel på 805S på cambridge forsterkeren, og synes det rett og slett høres drit bra ut. Tror kanskje 372 blir litt for "hårete" for de to høyttalerene du vurderer.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C372 er definitivt ikke bra nok. Da tenker jeg ikke på krefter men oppløsning. Selv en Denon AVR2106 hadde mer oppløst lyd enn denne, og det var på Ikon 6.

Jeg vet ikke hvordan Cambridgen høres ut, men Thule skal låte bra på B&W i den prisklassen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv prøvd ut NAD C272 som effekt på Helicon 400 sånn for moro skyld, og ja, det blir absolutt alt for "hårete" på en høyttaler av et slikt kaliber selv om den gir bra med kraft.

Hva du skal velge av H300 og 805 er ikke godt å si. Selv har jeg ikke hørt så mye på H300, men kjenner H400 veldig godt da jeg har hatt disse selv. Hovedforskjellen på disse er nok litt mer basstrykk og dybde i H400s favør. H300 har nok en mer laidback mellomtone enn 805s, men H300 har nok mer å rutte med i bassen. 805s hos meg spilte med overraskende bra rom, kanskje bedre enn H400. En høyttaler jeg likte ganske godt vil jeg si.

Men tenk uansett litt på hva du parrer de med av elektronikk. Skal du ha godlyd med disse bør du holde deg unna NAD, H/K o.l. Det har jeg førstehåndserfaring med på de selv, og det funker ikke så veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde med meg full konto og seks cd plater og var kjempeinnstilt på å kjøpe 805'ene. Jeg fikk låne et demorom og teste uforstyrret i til sammen to timer. Siste halvtimen gikk jeg over til å teste helicon 300 som jeg da hverken hadde lest om eller hørt om, men ville teste et alternativ i prisklasssen. (hadde ikke fulgt med på mange år, men hadde matrix 805 friskt i minnet) Jeg reiste hjem med helicon 300 fullstendig overbevist. Jeg er utrolig fornøyd med lyden, og de ser utrolig lekkre ut på litt massive sorte stativer :-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Monitor. Det er ikke tvil om at Helicon ser utrolig bra ut, og låter veldig bra. Ikke uten videre at jeg hadde H400 1.5 år

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en meget bra stativhøyttaler! Disse er superlekre og spiller veldig bra.

Hva skal du parre H 300 med da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det sies at jeg har hatt disse høyttalerene i godt over en måned allerede. Syntes det var morsomt å se at trådstarter vurderer akkurat de samme to høyttalerparrene som jeg selv testet nøye mot hverandre før jeg traff et valg.

Jeg bruker i dag Electrokompaniet ECI-4, som jeg nettopp kjøpte brukt, og en micromega minium dvd-spiller. Jeg er som sagt veldig fornøyd med lyden, men det er faktisk ikke mere krefter fra ECI-4 enn du trenger, i kombinasjon til disse høyttalerene. Litt overraskende. Det kan være at det bare oppleves slik pga den varme og snille spillestilen til forsterkeren. Det blir i allefall aldri anstrengt, uansett hvor mye man guffer på, men det føles litt feil når man ofte må spille med volumkontrollen godt over "kl tolv" for å få passe lyttevolum...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Nå skal det sies at jeg har hatt disse høyttalerene i godt over en måned allerede. Syntes det var morsomt å se at trådstarter vurderer akkurat de samme to høyttalerparrene som jeg selv testet nøye mot hverandre før jeg traff et valg.

Jeg bruker i dag Electrokompaniet ECI-4, som jeg nettopp kjøpte brukt, og en micromega minium dvd-spiller. Jeg er som sagt veldig fornøyd med lyden, men det er faktisk ikke mere krefter fra ECI-4 enn du trenger, i kombinasjon til disse høyttalerene. Litt overraskende. Det kan være at det bare oppleves slik pga den varme og snille spillestilen til forsterkeren. Det blir i allefall aldri anstrengt, uansett hvor mye man guffer på, men det føles litt feil når man ofte må spille med volumkontrollen godt over "kl tolv" for å få passe lyttevolum...
    Det må være noe gale tror jeg. Jeg har ECI-4 og parrer den med dynaudio 72 se, som er TUNGE å drive, og på "kl 12" så spilles det høyt!!

Men tilbake til saken, hvis du parrer den med en ECI-4 så vil du aldri angre

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har nok med kilden å gjøre.. jeg må f.eks spille nesten dobbelt så høyt på hjulet for samme lydvolum med en scott nixon tube dac jeg låner, kontra min doxa.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok litt med kilden å gjøre ja. Merket dette selv nettop.
    Men over til topic, har hørt både 300 og 805, selv om h400 er en av mine favoritter så syns jeg 300 ikke nådde opp til 805, men de trenger vel endel plass ? såvidt jeg husker hadde min onkel planer om å kjøpe disse, men de spilte for stort i forhold til rommet. Dette kan selvsagt være dårlig justering for alt det jeg vet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at de trenger god plass rundt seg, men da spiller de til gjengjeld helt fantastisk. Det er ikke vanskelig å få det til å låte som det skal:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ble da dali helicon 300 som falt best i smak og en denon pma -2000ae. Så nå er det bare ventetiden til jeg får det igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto ikke helt om du har bestilt eller kjøpt H 300 allerede, men hvis du ikke har kjøpt kan jeg tipse deg om at det ble lagt ut for salg et par pent brukte H 300 på HFS i går: sjekk Hifisentralen

mvh piip

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •