jbl 250ti eller tl260 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Asså.. 250 og 260 kan aldri direkte sammenlignes uansett.. 250 har ett 14" element i større kasse og 260 ett 12".. Det sier seg selv at 250 lager mer lyd (hvertfall bass) da.. MEN, en 12" er kjappere enn en 14".... Så det er alt etter hva man er ute etter.. Og at ett basselement til 250 koster det samme som tilbudsprisen på 260 er jo vel drøyt.. Der er ENDEL annet enn bare elementene som koster.. Og jeg vil også legge til at elementene i 260 er av BRA kvalitet! Det ser man så snart man studerer konstruksjonen..

Og det var snakk om dette med produksjon av element i kina tidligere her..

"JBL TL260 Limited Edition. 60th Anniversary.
    Engineered & Designed in the USA
    by JBL, incorporated, Northridge, CA"

Står ikke kina da men.. ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kverulere til det tyter ut ørene dine, alle her inne som har hørt både 250 og 260 vet at 250'ene har mye bedre lydkvalitet...punktum, finale.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite innspill/spørsmål fra sidelinjen. Var det ikke slik at basselementene på TI250 røk i fleng?

Har hørt fra flere at disse ryker over en lav sko. Noen som vet hvorfor?

Har gså hørt om liknende problem ved basselementene i Array-serien :-?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bastante meninger her inne

Jeg hadde Ti250 på lån et halvt års tid midt på 90 tallet, og jeg minnes at det var en fantastisk høyttaler. Jeg har tl260 i dag.

Jeg kan faktisk ikke påstå at den ene er bedre enn den andre, da det er mange år siden jeg har hørt Ti250, og det var med annen elektronikk annet rom og yngre ører.

Ti250 var i sin tid en hi-end høyttaler med tilsvarende pris, TL260 en mellomklasse høyttaler som jeg synes er/ har vært svært rimelig.

Er svært fornøyd med mine TL260, men hadde nok ikke sagt nei takk hvis det dukket opp noen fine eksemplarer av TI250 på markedet.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Bare et lite innspill/spørsmål fra sidelinjen. Var det ikke slik at basselementene på TI250 røk i fleng?

Har hørt fra flere at disse ryker over en lav sko. Noen som vet hvorfor?

Har gså hørt om liknende problem ved basselementene i Array-serien :-?
    De som ødlegger basselement i 250ti eller Array 1400 har kun seg selv å takke, så enkelt er det. Kjøper en 250ti, Array eller for den del K2 for å spille høyest i verden har en kort og greit kjøpt feil høytalere!

LE14 som sitter i både 250ti og 1400 Array er noe av det aller beste basselementa som JBL har laget, det spiller ned til 20 hz og tåler mye effekt, men er ikke ett PA element som er lagd for max trøkk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne så, men at det er en gjenganger bør nevnes. Har selv hørt dem, så vet hva dem står for.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner til to her på forumet som har ødelagt de og begge de er over snittet glad i voldsomme lydnivå Så jeg vil ihvertfall ikke si det er noen svakhet på noen som helst måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv drøftet temaet med importør og forhandler for noen år siden, og de kunne bekrefte at det var en gjenganger. Var ikke ute etter å deklarere det som en svakhet, men det er definitivt en side man bør være obs på ved disse ht'ene. Selv synes jeg det er litt synd.

Ikke det at det er noe stort issue, men hvis TS er på jakt etter nevnte modell bør det jo nevnes at de ikke er for glad i høyt volum, slik at det blir tatt med i betraktningen. Elementene koster fort litt om man først får tak i dem. Blir man revet med av musikken skal det ikke så mye til for at volumet øker etterhvert.

Har hørt de selv ved flere anledninger, og er helt enig i at det låt bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nytt for meg ihvertfall at effekttålig sees på som ett "problem" med LE14. Og det høres jo og litt rart ut at iom at elementet er tilnærmet uendret på 20 år og fortsatt blir brukt i en av toppmodellene som Array 1400 jo er. Men man lærer jo stadig nye ting... men selv er jeg ikke nevneverdig bekymret da den greit takler 500 watt fra Crown forsterkerne mine og det holder plenty for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det var nytt for meg ihvertfall at effekttålig sees på som ett "problem" med LE14. Og det høres jo og litt rart ut at iom at elementet er tilnærmet uendret på 20 år og fortsatt blir brukt i en av toppmodellene som Array 1400 jo er. Men man lærer jo stadig nye ting... men selv er jeg ikke nevneverdig bekymret da den greit takler 500 watt fra Crown forsterkerne mine og det holder plenty for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv drøftet temaet med importør og forhandler for noen år siden, og de kunne bekrefte at det var en gjenganger. Var ikke ute etter å deklarere det som en svakhet, men det er definitivt en side man bør være obs på ved disse ht'ene. Selv synes jeg det er litt synd.

Ikke det at det er noe stort issue, men hvis TS er på jakt etter nevnte modell bør det jo nevnes at de ikke er for glad i høyt volum, slik at det blir tatt med i betraktningen. Elementene koster fort litt om man først får tak i dem. Blir man revet med av musikken skal det ikke så mye til for at volumet øker etterhvert.

Har hørt de selv ved flere anledninger, og er helt enig i at det låt bra.
    Hvis du ryker bassene på disse hele tiden så har du enten en alt for liten forsterker eller så er det noe i veien med hørselen. En kompis har disse og han kjører en qsc forsterker med 1050w på hver høyttaler. Og han kan spille så høyt at jeg heller hadde bekymret meg for hørselen enn det man må punge ut med for ett rep kit til bassene. Og når jeg mener at man kan spille høyt uten at de ryker så er det med musikk som går dypt i bass også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvis du ryker bassene på disse hele tiden så har du enten en alt for liten forsterker eller så er det noe i veien med hørselen. En kompis har disse og han kjører en qsc forsterker med 1050w på hver høyttaler. Og han kan spille så høyt at jeg heller hadde bekymret meg for hørselen enn det man må punge ut med for ett rep kit til bassene. Og når jeg mener at man kan spille høyt uten at de ryker så er det med musikk som går dypt i bass også.
    Hehe, jeg har aldri sprengt disse i og med at jeg aldri har hatt dem

Effekten har aldri vært noe issue hos de som har sprengt dem heller, da det har vært koblet opp på McIntosh, EC og Krell monoblokker og stereotrinn. Noe kappløp om å spille høyest har det heller ikke vært.

Er dog kjekt å høre om folk som ikke har sprengt disse bassene til en forandring. Foreslår at vi ikke lager mer oppstyr om dette da det kun var ment som et innspill. Tilbake til topic på forskjeller mellom det nevnte ht?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg har aldri sprengt disse i og med at jeg aldri har hatt dem

Effekten har aldri vært noe issue hos de som har sprengt dem heller, da det har vært koblet opp på McIntosh, EC og Krell monoblokker og stereotrinn. Noe kappløp om å spille høyest har det heller ikke vært.

Er dog kjekt å høre om folk som ikke har sprengt disse bassene til en forandring. Foreslår at vi ikke lager mer oppstyr om dette da det kun var ment som et innspill. Tilbake til topic på forskjeller mellom det nevnte ht?
    Tror Razor og jeg mener det samme, det er mennskelig feil som er grunnen til at bassene ryker, ikke det at bassene er dårlige Men enig, ingen grunn å lage noen stor diskusjon utav det..

Når det gjelder TL260 vs 250TI så er det enklere å ta likhetene enn forskjellene, likheten er pyramideformen og JBL logoen, ellers er det vidt forskjellige høyttalere.

Det viktigste er uansett at en er fornøyd med det en har, jeg er fornøyd med mine 250ti og Wester87 og sikkert mange andre er fornøyd med sine TL260!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til topic ja. Nå finnes det vel 3 utgaver av 250'ene L-250 og 250TI og TI jubilee. Nå har jeg bare hørt to av de på samme oppsett (L og TI) og TI er ett par hakk bedre i toppregisteret enn L utgaven. Hvordan forskjellen er på TI og Ti Jubilee aner jeg ikke. Så hadde vært interresant å vite hvordan de to TI utgavene er forskjelligge lydmessig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L250 er den originale og har ikke ti navn av den enkle grunn at den ikke har titanitum diskant! Lydmessig skal også L250 være den dårligste.

Deretter kom den som de fleste kaller for 250ti som bl.a. jeg har, brunt kabinett som L250 og den eneste som har brukt 044ti diskanten som er den beste som har vært i 250ti, også relativt avansert filter.

Videre kom vell BQ/Classic som var den første med pianogloss finish, den hadde den enklere 035ti diskanten og enklere delefilter. Neste modell mener jeg var Limitied som var ganske lik classic men med enda enklere delefilter.

Siste modell var en utgave som ble lagd i Tyskland, Jubilee... Den hadde litt større kabinett enn de andre og dermed litt mer dypbass, itillegg til vesentlig bedre delefilter og den nyere 050ti diskanten (samme som i bl.a. TI5000 og L-serien). Jubillee har fått litt kritikk fra å ha blitt for "snill" i toppen, mens andre mener det er den beste, andre mener den originale 250tien er den beste.

Jeg har hørt alle utgavene utenom L250, men ikke sammenlignet a-b så jeg tørr ikke si hva jeg liker best da elektronikk og rom har vært veldig forskjellig, men ingen tvil om at jeg synes det spillte vanvittig bra f.eks. hos Ulven med hans EC oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Du kan kverulere til det tyter ut ørene dine, alle her inne som har hørt både 250 og 260 vet at 250'ene har mye bedre lydkvalitet...punktum, finale.

Kvervulere med å si at 260 og 250 aldri kan direkte sammenlignes!? Sier seg selv egentlig at man ikke kan det... Og jeg har ALDRI hevdet at 250 er dårligere.. Jeg skulle byttet ut mine 260er med ett sett 250 lett! Uten å ha hørt de engang!
    Men at 250 overgår 260 på de lyseste tonene er enkelt og greit umulig... For 250 har ikke super audio diskanten.. Såpass realistisk burde da folk klare å vær.. Men som sagt.. Poenget var at man faktisk ikke kan sammenligne de direkte mot hverandre siden det er 2 forskjellige høyttalere i 2 forskjellige størrelser og alder!! Hvor er sammenlignings kriteriet da igrunn? Har da heller aldri hvert meningen at 260 skulle overgå 250 heller etter det jeg har fått med meg... Poenget var å lage en BRA 60th anniversary høyttaler.. Og de gjorde det bra! Som JBL alltid gjør..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bassene i 250 & 1400 er samme modell er greit nokk.. Det er da ingen IQ test.. Men at de ikke har gjort noen forandringer siden bassen kom hørest da litt tvilsomt ut spør du meg.. F.eks var jo som kjent oppheng på gammle element ikke noe imponerende levetid på altid.. Og JBL var ikke noe unntak de heller. Så kansje har de tilsatt ett eller annet stoff som øker kvaliteten og levetiden på opphenget? Eller kansje en bedre tråd rundt spolen? Hvem hvet.. Men utseende & ytelse er nokk identisk ja!

Tviler på JBL sier "hei du! vi har byttet tråden på talespolen på den & den bassen!" for å si det slik....

Og før noen SYTER OG GRINER her igjenn... DETTE VAR EN TEORI!!!

Herregud for noen jævla suttre ungern noen er bare for man sier en mening...

Så jeg legger til en siste ting: JA, JEG ER ENIG I AT 250 ER MESTSANSYNLIG EN BEDRE HØYTTALER ENN 260 PÅ MANGE MÅTER! MEN DET GÅR **** MEG BEGGE VEIER OGSÅ! Slik er det ALLTID! Sett fra ett realistisk synspunkt og mange år med anleggs bygging..
    F.eks kan en høyttaler til 5000kr kan ha en spesiell egenskap som er bedre enn en til 50.000kr.. Kansje den billige HT'n fikk nettopp DEN sangen DU liker best til å hørest LITT kulere ut? You see?! Og de som ikke forsto poenget mitt nå kan faktisk bare ........ hehe

Mitt poeng er sagt.. I rest my case

God jul og godt nyttår til alle AV-fans!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle noen ha lyst på kanskje en av norges beste par med 250ti ligger de nå for salg på HFS (NB: de er ikke mine, men en ekte JBL guru ). De er (desverre) uoriginale men er virkelig seriøst bygd og består av det beste fra de forskjellige utgavene, dvs element fra de opprinellige 250ti, betydelig oppgraderte delefilter og så har den flott finish = en unik mulighet for de som har lyst på 250ti!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nesten målløs av at du sier man ikke kan kjøpe Array/K2 dersom man vil ha maks lydtrykk. Eneste jeg har hørt som spiller høyere er Klipsch Heritage. LaScala og K-Horn.

Muligens Avantgarde, men testet de aldri på ekstremnivåer.

Eide Ti240 en periode. I den er det samme bass som Ti250, og den hadde ingen problemer med å tømme en DP-A1 for strøm. Så de som sprenger disse har nok for liten forsterker.

Skulle ønske jeg hadde plass og penger til de 250'ene.

Når det gjelder 260 vs 250 er det ikke så interessant synes jeg. 260 er laget av JBL sin elcheapo avdeling, og låter i mine ører ganske stusselig.

-Tim

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    K2 ikke spille høyt ????????

Ehhhh.... Hvor i alle dager har du det fra ?????
    Har nok skremt fletta av flere, meg selv inkludert når det gjelder lydnivå på K2.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •