DALI vs DALI ?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DALI vs DALI ?!

For et par år siden skulle jeg oppgradere høytalerne hjemme, og etter en lytte test og litt lesing fant jeg ut at valget for meg måtte blir Dali Suite 2 serien... så skjedde mye rart med enden på visa at pengene mine forsvant til andre ting

Nå begynner det å nærme seg igjen, men nå er jo Suite høytalerne noen år eldre og Dali har lansert "mange" nye serier som de skryter hemningsløst av... så da står jeg der og lurer på om jeg burde gå for noen av de nye?

Concept (8?), Ikon (6?) og Royal ligger jo alle rundt samme prisleiet... men hva er "best" for hjemmekino? Noen som har sett nærmere på dem og har lyst til å uttale seg?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper Concept er best til ren kino av de alternativene... Uten å ha hørt noen av de.
    Sitat Opprinnelig postet av hifiklubben
    Med to 8-tommers basser er denne voksne treveis høyttaleren et perfekt alternativ til store hjemmekinosystemer

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C8 spiller helt utrolig bra syns jeg. Ble veldig overrasket, siden jeg ikke har blitt noe imponert over dali sine kreasjoner før.

C8 på en god forsterker (effektforsterker, ala NAD 272..) låter veldig godt iallefall. Godt med trøkk er det også.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Tipper Concept er best til ren kino av de alternativene... Uten å ha hørt noen av de.
    Sorry, men her er jeg HELT uenig.

Som jeg har påpekt mange ganger før. Ikon 6 med Vokal 2 centeren gir fantastisk mye for pengene. Det fungerer veeldig bra til musikk, men svææært bra til hjemmekino. Dette oppsettet har jeg hørt flere ganger og dessverre men det gruser concept-oppsettet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt klart Ikon 6

Jeg synes Ikon 6 er en veldig mye bedre høyttaler enn concept 8. Den har riktig nok ikke like mye trøkk som concepten, men den spiller etter min menig veldig mye mye penere og behageligere. (Synes Concept 8 "skriker" fælt når den spilles høyt, noe jeg vil tro at den stort sett gjør..)

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok gått for ikon serien du kan jo gå opp til ikon 7 da....

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre forvirringen komplett så annbefaler jeg suite 2.8. Jeg mener disse er mega, og faktisk litt undervuderte
    Alt kommer ann på egen smak. Siden hi fi klubben fører alle, så bør du ta deg n grundig lyttetest før du bestemmer deg. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk... full forvirring Men det virker som om man mener Ikon er best? Har noen tatt en blindtest Ikon vs Suite? (Jeg er ikke av typen som egentlig liker å dra på hifiklubben ) Dersom Concept "skriker" er det sikkert ikke noe for meg... en av grunnene til at jeg valgte bort B&W var blant annet en mer markant diskant tone.

Royal er utelukket?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv liker jeg best diskanten i consept serien kontra Ikon.
    Har hatt consept 8, 6 og CT. Og når det kommer til consept serien synes jeg du får mer for pengene om du går for consept 8 kontra 10. Betraktelig mer bass og trøkk i consept serien også. Som jo er litt viktig til film:-)
    Ville definitift valgt conespt fremfor Ikon både når det kommer til kino og musikk. Men du bør jo helt klart la dine egne ører bestemme selv;-)
    Ser bare mange sier at ikon er best, uten kanskje å ha store erfaringene med noen av modellene...? Jeg mener motsatt!:-)
    Bare ikke gjør deg blind på det du leser i denne tråden. Dra til HFK og hør selv;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizzo
    ...(Synes Concept 8 "skriker" fælt når den spilles høyt, noe jeg vil tro at den stort sett gjør..)
    Det har jeg aldri opplevd:-)
    Har tilogmed kjørt Embla monoblokker (som er kjennt for og være litt krasse) på conespt uten noen som helst problemer med skriking. Slikt er jeg allergisk mot
    Hva har du selv hørt consept på?
    Jeg har prøvd med MYE forskjellig... virkelig engasjerende og fint spillende høyttaller!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri opplevd "skriking" i C8.

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må støtte Mori her, suite 2.8 spiller veldig bra iforhold til prisen. Jeg er iallfall kjempe fornøyd med valget. Men som sagt fins det mange andre gode høytaler til den prisen, særlig hvis du kan tenke deg noen brukte. Suite slår iallfall concept serien når det kommer til kvalitet på lyden. Om du er ute etter et par allround ht, og vil ha Dali, så er nok suite 2.8 et godt alternativ. Ta med deg dine ører og nyt de forskjellige ht'ene som hfk har. Ulempen kan være at du kommer hjem med langt dyrere ht'ere, hehe.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei dyrere blir det nok _ikke_ når man skal ha 2 front, 1 senter, 4 surround og 1 sub... det blir dyrt nok synes jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm er ikke mentor mye bedre enn consept på alle områder, må vel mentor serien sine priser være å betrakte som ran. ser du nevner royal, i huset her har vi et sett dali royal manuett mkII og et sett dali consept 6. første nevnte imponerte meg stort og låter vedlig bra i mine ører, men har sine begrensninger nedover, samt begrensninger når det gjelder volum, kansje ikke så rart når man ser størrelsen på disse skoeskene. Consept 6 synes jeg låter greit nokk til prisen men ikke mer, bassen er ikke allverden, og det låter relativt tynt hele veien. Jeg mener dali royal manuett mkII er en mye bedre enn consept 6, ser noen mener denne serien er bedre enn mentor, det håper jeg for hifiklubben og dali sin del ikke stemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste reklamefolderen fra HiFi klubben snakkes det om Concept, Ikon og Mentor i den rekkefølgen (bra, bedre, best). Suite er ikke nevnt noe sted - er den på vei ut? Eller har hifi klubben fortsatt "stereo" fokus? For mitt vedkommende er det kun snakk om hjemmekino bruk, så jeg trenger vel hele spekteret (skal dog supplere med en orntli' sub...)

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg forstår det, så er Suite på vei ut om en stund, men ikke riktig ennå. Ser ut som om Dali satser for fullt på de nye konstruksjonene med bånddiskant. Men jeg har fått høre fra HFK at Suite har vært så populære at de fortsetter med dem en stund til. De har jo en ganske anderledes lydsignatur -mer tilbakelent i diskanten og mer trykk enn f.eks. ikon 6/7. Men personlig holder jeg absolutt en knapp på Ikon-serien. Med riktig forsterker synes jeg de er ekstremt gode og detaljerte.

Dali har forresten et sinnsykt sortiment av høyttalermodeller. Bare se på nettsidene deres! Tipper de ønsker å redusere antall modeller en del.

PS. Å si at Concept er bedre enn Mentor er galskap i mine ører

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •