Høytaler til rundt 20-30K.. Systemaudio vs Audiovector, ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler til rundt 20-30K.. Systemaudio vs Audiovector, ++

Hei dere!

Ny leser, tenkte jeg skulle "teste" kompetansen til medlemmene her!

Jeg er på jakt etter å gjøre noen "sprell" med anlegget mitt. Du vet.. etter en tid er det slik at man ønsker å prøve nye ting, søke etter å hente ut enda noen nye toner og nyanser fra musikksamlingen, etc. Tror dere vet hva jeg snakker om. "Upgrade fever".

Vel; denne gangen har jeg tenkt at det er høytalerne som står for tur.
    Har i dag et sett med Audiovector M1 Signatur som jeg er passe fornøyd med. Spiller godt sammen med M-Sub Signature. Rommet mitt er litt uheldig. Det er en vegg rett ved siden av høyre høytaler (ca. 1,5m) og åpent ut til gang, trappeoppgang og kjøkken (ingen dører) på venstre side. Huset er av typen "funkis" innredet, så ganske minimalistisk og få difuserende objekter. Vel; nå forlater jeg emne litt, - men greit med litt bakgrunn. Jeg har uansett funnet at monitorhøytalere sammen med sub lar meg enklere integrere bassen, men er selvsagt åpen for å prøve stativhøytalere.

Oppsettet mitt er for hjemmekino, men har i den siste tiden fokusert mer og mer på musikkgjenngivelse, - så dette er førsteprioritet.

Litt flere detaljer som kan hjelpe:
    Prosessoren er en Tag McLaren AV32R
    Effekttrinnet er en Sunfire Cinema Grand 5x200w (oppgradert med ny intern kabling og Vampire OFC RCA og høytalerterminaler)
    Signalkilden er en Philips DV-963SA
    Kablene er litt av hvert, men har lyttet meg frem til noe jeg synes fungerer bra. (Blant annet Tara Labs Master med Silver Bullets, hjemmelaget digitalkabel av høykvalitets coax og RCAPS, sølvledere til diskanten på høytalerne, etc, etc...)

Jeg er samboer, så man forsøker å få til ting som fungerer uten å bruke ALT for mye penger, men det blir ikke alltid helt optimalt når man bygger litt på litt... Nå har jeg nettopp brukt opp brorparten av min slakk når det gjelder pengebruk da jeg har gått til innkjøp av en Panasonic TH-42PW6 plasma.

...men har altså fått for meg at jeg har lyst til å prøve noen nye høytalere. Pga. plasma-kjøp er ikke budsjettet i verdensklasse. :?

Det jeg gjerne vil høre, er erfaringer med Audiovector M1 Avantgarde og SystemAudio SA2K. Gjerne fra personer som har lyttet til begge to. Jeg vet de har forskjellig lydkarakter. SystemAudio er mer "inn i rommet", mens Audiovector er mer "bak og opp". Ønsker også å høre meninger om M1 Avantgarde kontra M1 Signature som jeg har i dag.
    Har bare en AudioVector AV3C Super i senter, så den er uansett ikke helt optimal for noen av disse. :cry:

Har tenkt å prøvelytte begge, men synes uansett det er morsomt å høre hva andre har av erfaring med disse, - og gjerne også andre høytalere i samme prissjiktet. Jeg kjenner ikke akuratt så mange med samme interessen, så det er gøy å ha noen å diskutere med.

Hilsen Atle (Stavanger)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lenge siden sist jeg hørte på en Audiovector nå. Det skyldes både at de har hatt mindre og mindre av dem i de butikkene jeg frekventerer oftest, men også til dels at min siste opplevelse med Audiovector var med den gangens toppmodell og en Adyton Cordis 3B. Dette spilte ikke mye pent, for det var en blanding av pågående produkter. Både høyttalerne, Nordost-sølvkablene, Adytonen og Sony ES-cd-spilleren hadde en kombinasjon av litt forvrengning i det øvre toneleiet og en svært pågående spillestil. Rommet trakk også i gal retning. Uten å ha hørt Audiovectorene dine vil jeg anta at det er noe av det samme som gjør at det frister med en oppgradering.

Det skulle vært moro å vite hva du hadde av budsjett. Det blir også et handicap for meg at jeg ikke har hørt hverken processoren eller forsterkeren, men jeg ville uansett tro at de fortjente en bedre DVD-spiller/signalkilde. Har du forsøkt å låne med deg en Marantz DV-8400? Den ligger veil på rundt 17 000 og burde vel matche utstyret ditt greit.

Du burde også se på den ene sideveggen (hvis jeg forstod deg rett er det bare en sidevegg som havner rett ved en høyttaler? Evt begge...) Disse veggene må dempes dersom du skal få redusert tidlige refleksjoner. Du har jo utstyr som samlet koster det samme som en all-right bil, så rommet bør få litt medisin det også.

Har du noen sinne hørt/sett produkter fra Sonus Faber?
    Se her: www.mono.no
    Disse vil muligens kunne matche et litt hardt og klinisk miljø noe bedre, og musikalsk er det i hvertfall ikke noe å utsette på disse produktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Angående budsjett, så er det som stipulert i emnefeltet mellom 20-30.000. Vel; det vil si... minst mulig, egentlig. Nærmere 20 enn 30, og kjøper gjerne brukt.

Jeg har også prøvd med diverse Nordost Flatline-kabler, så som Red Dawn. Enig med deg, det ble for pågående/hardt. - Særlig i kombinasjon med rommet mitt. Glemte forøvrig å si at jeg har mye vindusareal i stua, med bare lameller ("vertical blinds") og ingen gardiner.
    Det er ikke så lett å dempe denne ene veggen til høyre. Når jeg tenker meg om, så er det nok en terassedør i glass som vi forårsake de fleste refleksjonene. Sukk. På andre siden virker trappeoppgangen og gangen oppe som et resonansekammer. Ikke ideelt i det hele tatt.

Glemte å si at jeg kjører DVD-spilleren kun som digital signalkilde. Mulig du allerede antok dette. Tag'en er nemlig en førsteklasses DAC, og den har også meget god anti-jitterkrets med dobbel PLL-lås, så jeg føler kanskje at signalkilden ikke er det mest kritiske i mitt oppsett...?

Sonus Faber kjenner jeg bare fra fagtidsskriftene, og har ikke hørt dem i real-life. Av det du sier, og det jeg har lest, så kan jeg nok tenke meg at deres litt myke (musikalske?), men fremdeles detaljerte, klangkarakter ville passe med mitt "harde" rom. Høres fornuftig ut, ja. Audiovector er vel heller ikke kjent for å være så veldig lys i klangen (kanskje derfor de ofte selges med Nordost-kabler?).

Hvem er det som selger Sonus Faber? Kan ikke huske å ha sett disse hos noen av butikkene i Stavanger. Har forresten Sonus Faber stativer på høytalerne mine i dag.

Atle

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei atta_svg og velkommen til AVforum!

Vennligst ta spørsmål om forhandler i "produkt -og prisjakt" forumene. I dette forumet diskuteres kun tekniske elementer.

Sett gjerne opp en link til ny tråd her, slik at diskusjonen kan følges parallelt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vennligst ta spørsmål om forhandler i "produkt -og prisjakt" forumene. I dette forumet diskuteres kun tekniske elementer.

Sett gjerne opp en link til ny tråd her, slik at diskusjonen kan følges parallelt.
    Er ikke det i høyeste grad relevant for en teknisk/lydmessig diskusjon da han har behov for å høre høyttalerne siden han ikke har hørt SF tidligere?

Ta kontakt med MONO på mail så blir du henvist.

Du bør se nermere på Grand Piano selvom disse er gulvstående. De ligger på 20 veil og er en fryd for øyet som alle andre Sonus Faber.

Cremona Auditor ligger jo også innenfor prismessig, men de produserer nok ikke særlig kraftig lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt System Audio SA2K i stua i noen timer.
    Sammenlignet med Audiovector M1 Signatur som jeg har fra før, så har denne mye mer bass, og synes å gi et større lydbilde enn det jeg får til med AV'en. Men; den virker ikke like detaljer, og mer "layed back" i diskantområdet. Særlig synes jeg kvinnevokaler. Eva Cassidy får meg liksom ikke til å få frysninger i ryggen lenger når hun går opp på sine mest intense partier. Radka Tonef blir litt for langt tilbake, og nesten helt opp mot taket. - Samtidig så blir andre instumenter mer fremtredende og høres mye mer integrert ut i lydbildet, om man kan si det, og ikke lenger så mye enkeltinstrumenter ..selv om de ikke ser ut til å mangle fokus/plassering i lydbildet eller oppløsning.

At det er mer bass og mer detaljer i mellombassområdet, selv om jeg deler ved 80Hz til sub, er det ikke tvil om. At jeg ikke opplever diskanten som å være fremtredende nok forundrer meg litt. Revelatoren skal jo være noe av det beste som noen gang er laget...

Nei, må høre litt mer.. ørene mine er jo vant til en type lyd...men foreløpig er jeg ikke overbevist. Det positive er jo at jeg nå opplever den typen fylde og klang jeg trodde rommet ødela for meg.

:|

Atle

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at folk sier det samme om storebroren, SA7k. Men er SA2k spilt inn? Jeg merket at spesielt diskanten på mine System Audio-høytalere ble mye bedre etter noen uker, og litt mindre "laid back".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frorrari!

Jeg antar de er spilt inn. Det er et demopar jeg har lånt hjem.
    Litt skuffende. Men jeg har hørt at System Audio samarbeider tett med NORDOST (flatline-kablene). Dette er kabler som jeg har opplevd som alt for pågående i diskantområdet (i hvertfall Red Dawn og lavere)... kanskje SA+NORDOST ville ha gitt meg det lille ekstra i diskantområdet som jeg savner.

Atle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lyttet mye til det hjemlånte paret med SA2K. Og jeg kan med trygghet si at det låter langt i fra det jeg hadde forventet. Mine M1 Signatur spiller mye bedre, med unntak av bassgjengivelse. Det er særlig den nedre diskantområdet som ser ut til å være synderen. Det blir for snillt, og vokaler lyder tidvis ganske nasale.

Håper og tror det er noe galt med demoparet jeg har lånt med meg... er det ingen her som har erfaring med disse høytalerne? Jeg vil jo så gjerne like dem!

Atle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte like godt System Audio om de kunne hjelpe meg forstå mine opplevelser.
    Synes svaret er litt "ullent", og litt av typen "Omo Color er det best produktet noen gang, og helt uten feil!", og så to måneder senere "Nå kommer Omo Color +! Nå enda bedre!".

Her er uansett svaret jeg fikk. Ser ut som om Master forsøker å rette en del av de "feilene" som SA2K har.

Mulig en Master er svare for meg også, og System Audio skal uansett ha skryt for å gi meg utfyllende svar på henvendelsen.

A.
    --------------------------
    Hej Atle!

Tak for din interesse for SA2K.

Der er mange forskellige muligheder for svar på dine oplevelser - her er et
    par af dem.

En SA højttaler lyder IKKE som en Audiovector. Det har heller aldrig været
    meningen. Så måske kan du bruge en vis tilvænningsperiode? M1 er jo i dag
    din "reference".

En af grundene til at SA2K lyder så meget anderledes, er den meget lave
    forvrængning de tilfører signalet.
    En almindelig højttaler har en ganske stor forvrængning, hvorimod SA2K bl.a. på grund af sin specielle basmembran, filterteknik og kabinetsopbygning kun tilfører signalet en forvrængning på en tiendedel af hvad du er vand til.
    Det bevirker i første omgang, at højttaleren kommer til at fremstå "venligere" da den ikke har så rå en egenlyd.

Dette er faktisk ikke sagt for at få dig til at beholde SA2K.

Vi har nemlig den helt rigtige højttaler til dig!
    Den hedder SA2K Master. Jeg er personlig overbevist om, at det er svaret på dine bønner.
    SA2K Master er en helt ny model, og en videreførelse af SA2K.
    Master versionen anvender Nordost Monofilament kabel som internt kabel.
    Monofilament teknologien er samme teknologi som anvendes i Nordost Walhalla kabel (deres topmodel). Dette kabels fremragende spillestil er blevet overført til filteret, som altså er blevet opgraderet til samme klang.
    Lyden ud af en SA2K Master er mere "fremme i skoene" friskere, fastere, mere åben og mere musikalsk.

PS. Du behøver ikke Nordost kabel i din signalkæde for at få glæde af SA2K Master.

Med venlig hilsen

Frits Dalmose
    Salgschef
    System Audio A/S

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest samme omtale samt test av SA7K og Masterutgaven eller hva den nå heter. Konklusjonen er at del spilte mer lik slik du beskriver Audiovectoren. Derimot kunne de ikke konkludere med at den spilte bedre, bare anerledes. Det var HighFidelity som hadde testen og jeg vet ikke va de synes om de hlyttalerne du har i dag. Uansett tror jeg det er noe i det de sier om MASTER dersom du liker den klangen jeg har intrykk av at du liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mm. Butikken jeg lånte dem fra sa det samme. Han som driver den har SA7K i Master utgave selv, og sa den låt mye bedre enn standardutgaven. Samme sier System Audio. I butikken sammenlignet han SA2K med SA2K Master som en BMW 520 mot en 528. Begge gjør det de skal gjøre bra, den ene er bare mer optimalisert på det ene området.. Vel; jeg har en BMW 528, så jeg likte sammenligningen. Når det er sagt kunne jeg aldri tenkt meg å eid en 520....joda, den er helt topp på alle områder, men den mangler det lille ekstra som gjør den bedre enn mesteparten av det andre der ute. Det er nok litt det samme jeg ser etter nå som jeg er på utkikk etter nye høytalere.
    Jeg har hatt M1 Signaturen i en del år, og vet at det finnes mye bedre ting der ute. SA2K bekreftet at det er mulig å få til mye mer hurtighet og detaljer i bassområdet... men den manglet noe i nedre diskant/øvre mellomtone. Det er godt mulig at med annen elektronikk eller annen kabling, så hadde dette løst seg. Tror ikke det er bare at jeg har blitt vant til, eller liker en viss type klang heller. Hadde en nabo inne for å høre hans vurdering (helt uten å ha sagt noe om min oppfattelse på forhold). Dette er en som spiller musikk selv, har jobbet mange år i både Klubben og Hi-fi Center-kjeden, og som selv har System Audio koplet på rør-utstyr. Altså noe som skulle tilsi at han har: Referanser, kjenner lydfilosofien til SA og er vant med mer tilbakelent (rør) lyd enn jeg er.
    Hans umiddelbare reaksjon var "Dette låter jo mye bedre!".. men så endret den seg til.."Vokalen virker litt lav... litt nasal". Det var all bekreftelse jeg trengte. Når SA i tillegg sier at dere Master (som de selv sier er mye bedre) er mer i tråd med det jeg etterspør, så kan jeg ikke annet enn å konkludere med at SA2K faktisk er litt for tilbakelent. Akuratt hvor henne det er, om det er i nedre diskant eller mellomtone, det er jeg ikke ekspert nok til å uttale meg om, men det er som om Eva Cassidy, Radka Toneff, Sting, hva jeg enn putta på, forsvant litt langt bak og ikke virkelig sang ut når man forventet det. Personer med mer erfaring enn meg kan sikkert bedre definere hva jeg prøver å si. Synd det ikke er andre her med erfaring med disse høyalerne...for det er godt mulig at andre kabler ville hjulpet. De jeg har er nok kanskje litt skydlige, iom at jeg synes at Red Dawn låt for "klinisk" i toppen når jeg prøvde dem i mitt anlegg. De jeg har i dag er utrolig oppløste (5N sølvkabler) ute å være så pågående som sølv ofte er.

En annen litt morsom sak. Lånte med meg SA 1750. Noen utrolig rimelige gulvstående høytalere med en fantastisk finish. Har ikke lyttet så veldig mye til dem enda, men de låter ikke så tilbakelent som SA2K. De låter veldig bra, men nok ikke bedre enn mine gamle høytalere... så jeg ser ikke for meg å bytte mot disse. :?

Beklager det lange innlegget... det blir litt som å tenke høyt når jeg skriver. :roll:

A.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ser det er ein gamal trå, men eg fann den avdi eg har søkt litt på både audiovector m1 og system audio sa2k. Eg har sjølv sa2k, og i følge han eg kjøpte dei av, er det master-versjonen. Det er utvilsomt ein veldig bra høgtalar på mange område, spesielt dynamikk. Det eg har merka meg er mykje det same som trådstartaren. Det er ein tendens til at den spelar for tilbakelent i diskantområdet. Vokalisten ligg ofte litt bak i lydbildet og plasseringa av instrument i lydbildet er litt diffus. Det praktiske med dette er jo at ingen inspelingar høyres for galne ut, men det er nok ikkje ein høgtalar som vert gamal hjå meg.. Den er for "snill"

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USHER CP-6381 er jo knall i den prisklassa.. er vel rundt 29000kr for disse, men de spiller godt . Men alt kommer ann på matching! Prøv f.eks Hegel elktronikk på B&W og Dali, helt forskjellig. HEGEL + Dali = gull (i mine ører), BW + Hegel er ikke så bra .

Men igjen, min erfaring dette da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •