REL, uslåelig subwoofer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 263
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

REL, uslåelig subwoofer!

Kjøpte en brukt REL Stampede sub i går, og vil gjerne dele erfaring. Dette var en av de sjeldne hifi opplevelsene av typen "aha, er det sånn det skal låte"!
    En tass av en sub på 8" i en liten terning av et kabinett spiller fletta av det jeg tidligere har hatt. Detaljer i bassen jeg ikke har hørt før dukker opp, en utrolig rask, rytmisk og stram bass brer seg ut i rommet. Helt ulikt den sedvanlige buldrebassen fra andre suber. Resten av lydbildet forblir urørt også. Og så er bassen usedvanlig "ren", virker som det er meget lav forvrengning. Dessuten, den går dypere enn andre suber jeg har hatt her. En utrolig prestasjon av en så liten sub. Den er oppgitt til å klare 18 Hz med bare -3 dB! Det er vel å ta litt hardt i, men i rommet mitt får jeg brukbar output nedover hvor jeg bare har hørt forvrengning før. Klart, den klarer ikke å lage jordskjelv i hjemmekino som en stor 12 eller 15" kan, men allikevel savner jeg egentlig ingenting.
    Kommer nok ikke til å ha noe annet heretter, får jeg større rom blir det en større REL. Er du mer enn middels opptatt av musikk, glem SVS, XTZ og JMlab og prøv en REL i ST serien. De er dyre som nykjøp, men jeg tror man får det man betaler for her. Du kommer ikke til å skjønne hvordan du kunne synes den gamle grumseboksen kunne spille bass!!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rel er bra ja, men at du kan glemme de andre merkene vil jeg si er vesentlig overdrevet. Det er vel mer snakk om kalibrering også. Jeg vil nok tro en kalibrert SB12 følger Rel, og ihvertfall Stampede. Jeg har hatt Strata 5, to hakk over din, og den spilte meget bra, men ha begrenset volum sammenlignet med SB12 o.l. SB12 spiller etter mine ører like rent som en Rel og har enda mer stålkontroll i dypet.

Men flott at du er fornøyd! Gøy når en føler tingene sitter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Gleder meg til å komme å høre. Spørs om jeg ikke må ta med PC Ultraen ei helg og sammenligne..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Rel er bra ja, men at du kan glemme de andre merkene vil jeg si er vesentlig overdrevet. Det er vel mer snakk om kalibrering også. Jeg vil nok tro en kalibrert SB12 følger Rel, og ihvertfall Stampede. Jeg har hatt Strata 5, to hakk over din, og den spilte meget bra, men ha begrenset volum sammenlignet med SB12 o.l. SB12 spiller etter mine ører like rent som en Rel og har enda mer stålkontroll i dypet.

Men flott at du er fornøyd! Gøy når en føler tingene sitter.
    Rommet mitt gir godt med bass, så jeg trenger ikke presse den. Det var derfor jeg tenkte jeg klarte meg med en såpass liten sub. Når jeg nevnte de andre merkene, er det vel litt urettferdig kanskje. En REL sub i ST serien er dyr, og det SKAL være bra da. Jeg vet ikke hvor mye f.eks en REL Storm koster, 15000? Alt jeg kan si er at jeg ikke har hørt slik detaljert bass før fra en sub i denne størrelse. Har ikke hatt all verden da, men subber fra JMlab, Infinity, SVS og KEF har jeg prøvd hjemme, den dyreste av de var JMlab SW 38A til 10-15 tusen. Og den lille REL Stampede er hos meg overlegen på musikk. Jeg spiller mye musikk med kompliserte bassganger og trommer, og her kommer detaljene bedre fram enn noen gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Høres bra ut! Gleder meg til å komme å høre. Spørs om jeg ikke må ta med PC Ultraen ei helg og sammenligne..
    Kunne vært spennende

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Dette var en interrassant erfaring!

Hva slags øvrig utstyr er det du benytter den sammen med? Hvilke inn/ut-ganger fra forsterker?
    Hvor stort rom?

Er nysgjerrig fordi jeg vurderer en likedan selv!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS og Rel er gode på hver sin måte..
    Mens SVS regjerer i Kino-land så briljerer Rel på musikk hvor kravet til trykk og ikke minst dybde ikke er så stort..
    God på hver sin måte altså..

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var deilig å høre om noe annet enn XTZ og SVS:-D

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Kjøpte en brukt REL Stampede sub i går, og vil gjerne dele erfaring. Dette var en av de sjeldne hifi opplevelsene av typen "aha, er det sånn det skal låte"!
    Høres bra ut. Er selv på utkikk etter en musikalsk sub.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du ble fornøyd da. Selv har jeg god erfaring med SVS, men det skal sies, det jeg har hørt ifra REL, det setter sine spor.

Og som dem selv sier,"Syns du det høres rett ut, SÅ ER DET RETT"! . Drit i kurver o.l.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Rommet mitt gir godt med bass, så jeg trenger ikke presse den. Det var derfor jeg tenkte jeg klarte meg med en såpass liten sub. Når jeg nevnte de andre merkene, er det vel litt urettferdig kanskje. En REL sub i ST serien er dyr, og det SKAL være bra da. Jeg vet ikke hvor mye f.eks en REL Storm koster, 15000? Alt jeg kan si er at jeg ikke har hørt slik detaljert bass før fra en sub i denne størrelse. Har ikke hatt all verden da, men subber fra JMlab, Infinity, SVS og KEF har jeg prøvd hjemme, den dyreste av de var JMlab SW 38A til 10-15 tusen. Og den lille REL Stampede er hos meg overlegen på musikk. Jeg spiller mye musikk med kompliserte bassganger og trommer, og her kommer detaljene bedre fram enn noen gang.
    Erfaringene dine stemmer overens med mine, men som jeg sa innledningsvis - kalibrering har mye å si. Rel plugger du rett på høynivå og slipper da forsinkelse-justering og mye annet. Suben får også samme signatur på signalet som høyttalerne dine. Det du har fått til med Rel sammenlignet med andre er nok en mye bedre kalibrering selv om Rel nok er bra på dybde og kjapphet også. Jeg tror nok andre suber og vil kunne gjøre det samme, men vil tro det er lettere med Rel.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En riktig kalibrert REL spiller utrolig bra på musikk. En feil mange gjør er å sette delefrekvensen for høyt, da forvrenger den på høye volum. REL anbefaler en delefrekvens på normalt mellom 20-33Hz.
    Gratulerer med et godt valg!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har testet denne subwooferen på AVTALK, subwoofer test

Er nok endel forvrenging, men det spiller ingen rolle om du liker det du hører.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    De har testet denne subwooferen på AVTALK, subwoofer test

Er nok endel forvrenging, men det spiller ingen rolle om du liker det du hører.

Nå er det vel også slik at det skal vrenge noe hinsides på de laveste frekvensene før vi reagerer på det.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subber kan forvrenge mye i forhold til høyttalere ja, men det blir likevel fort hørbart i store mengder.

De som har studert fenomenet endel sier at grensen for hørbar forvregning ligger rundt 10-15% THD under 50 hz. Hvor hørbart den er kommer også en del ann på hvordan forvregning det er snakk om...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Nå er det vel også slik at det skal vrenge noe hinsides på de laveste frekvensene før vi reagerer på det.
    Kommer litt ann på hva du mener med reagerer. Forvrengning er ganske hørbart, selv på lave frekvenser. Spesialt om man A-B sammenligner i et rom. Men det trenger ikke nødvendigvis være så negativt. Enkelte hører en sub med mye forvrengning og mener det er noe av det bedre de har hørt. Selv foretrekker jeg minst mulig forvrenging, selv om bassen kanskje ikke oppfattes så voldsom.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at alle har sine personlige preferanser når det gjelder lyd, og kjøper subwoofer/høyttalere/elektonikk deretter?

Det en` liker, er ikke det en annen liker.

Deretter kan man si at man bør uttale seg utifra egne erfaringer, hvis man har noen. Hvis ikke, bør man nøye seg med å lese det andre skriver som har egenopplevde erfaringer.

Ser tendenser til uttalelser om produkter uten at vedkommende har hørt det engang:-?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel talt!! 100% enig, Dag. :-D Det er lett å glemme....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at SVS subbene er mer "kino" subber, mens REL er bedre på musikk må være dagens drøyeste utsagn i hvertfall. Kanskje i enkelte rom hvor SVS responsen blir noe drøy dersom du er litt uheldig, men for alle andre kan jeg ikke forstå at ikke SVS skal være minst like bra som det aller meste annet på musikk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo foretatt en sub test i et av de nyeste hjemmekino hvis jeg ikke husker feil. Der ble REL sammenlignet med naturlige konkurrenter, og der målte vel REL desidert verst om jeg ikke husker feil, og lyden var ikke spesielt imponerende i forhold til enkelte av de andre deltakerne. Er usikker på om det var sub'en som ble nevnt her riktignok, så det er ikke sikkert det er relevant her.

Men kjempebra at du har funnet en sub som låter så bra for deg

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •