REL, uslåelig subwoofer! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 263
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hallo? Det var Hjemmekinos egne ord. Det sto ordrett: "Alikevel rekker den ikke Velodyne SLP1200R til knærne."
    Så det var ikke min konklusjon eller min tolkning.

Er klar over at SVS SB12-Plus fikk skryt og den er en killer til prisen, men poenget mitt var at Velodynen var klart bedre. Derfor spurte jeg om SVS kommer med bedre (og dyrere) kompakte subwoofere.
    Joda, sant nok. Jeg oppfattet først utsagnet som ditt eget, men hadde bladet for hånden og la raskt til sluttkommentaren etter å ha sjekket testen.

Husk for øvrig å alltid sette sitater i hermetegn, altså:

Ifølge testen i Hjemmekino så "...rekker den ikke Velodyne SLP1200R til knærne...", så da er det mer å gå på.

Skjønner? ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maks lydtrykk er ikke alt...

Hopp over på et annet forum, så er det kun Velodyne som gjelder. Her er det kun SVS. Subwoofer diskusjoner blir derfor nesten håpløst uansett hvilket forum man kommer inn på. Det er alltid noen som på liv og død skal ha det til at merket deres er best uansett hvilke preferanser man måtte ha. Den perfekte subwoofer finnes ikke, og så lenge store produsenter bygger etter forskjellige prinsipp og bruker forskjellige løsninger, vil det alltid være positive og negative sider med en subwoofer.

Nå har jeg hørt et par større REL i stereo serien deres, og de overrasket stort. Særdeles enkle å integrere i et godt hifi oppsett, og spiller meget bra IMHO. Toppmodellen til REL står vel som referanse/klassifisert A i Stereophile, sammen med Velodyne og nå sist JL Audio, men den er veldig dyr.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg må innrømme at jeg har klødd med litt i hodet over den kommentaren fordi det jeg har sett av målinger av SPL serien og SB12-Plus tilsier ikke på noen måte SPL1200 burde være så mye bedre så lenge det er tale om lydtrykk. Det er heller intet i SPL's konstruksjon som tilsier at den burde være i en klasse for seg.
    Slik jeg tolket testen var dette ut i fra kvalitet, ikke kvantitet.

Personlig har jeg ikke latt meg imponere så enormt av SB12. Den er jo god i forrhold til størrelsen og prisen, men i mitt rom manglet den luftigheten og den naturlige spillestilen til de større brødrene. Jeg hadde på forrhånd forventet at den skulle gi PB12-Plus ytelse, bare med en tidligere avrulling og lavere max SPL, men det gjorde den ikke i mitt rom i hverfall...

Bare så ingen missforstår meg, det er en hissig og snerten liten boks det er snakk om, som gir mye for pengene. Men musikknirvana ble det dårlig med hos meg...

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå begynt sparingen til en REL sub. Mest sansynlig en REL Storm V, men Strata V kan også vurderes. Disse REL subene har akkurat det jeg er ute etter. De kan kobles til høynivå og lavnivå samtidig og ha ulike innstillinger. Perfekt for mitt oppsett.
    Hvis flere er interessert i REL, så kunne vi kanskje få til et gruppekjøp. Men jeg har ikke kapital før tidligst høsten.
    Jeg er også interessert i en REL sub og kan kanskje vente til høsten.
    Så vidt jeg forstår er ST serien på vei ut og vil bli erstattet med B serien, så kanskje må det bli en av de da?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg må innrømme at jeg har klødd med litt i hodet over den kommentaren fordi det jeg har sett av målinger av SPL serien og SB12-Plus tilsier ikke på noen måte SPL1200 burde være så mye bedre så lenge det er tale om lydtrykk. Det er heller intet i SPL's konstruksjon som tilsier at den burde være i en klasse for seg.
    Det er vel her forskjellen mellom SVS tilhengere og normale folk ligger....
    At vi vanlige godtar at et produkt har en bedre LYDKVALITET enn et annet,mens Svs tilhengerene ikke skjønner dette,fordi... Produktene spiller jo like høyt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Joda, sant nok. Jeg oppfattet først utsagnet som ditt eget, men hadde bladet for hånden og la raskt til sluttkommentaren etter å ha sjekket testen.

Husk for øvrig å alltid sette sitater i hermetegn, altså:

Ifølge testen i Hjemmekino så "...rekker den ikke Velodyne SLP1200R til knærne...", så da er det mer å gå på.

Skjønner? ;-)
    Bladet skrev også dette:

Velodyne har best lyd...Med god margin!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Jeg er også interessert i en REL sub og kan kanskje vente til høsten.
    Så vidt jeg forstår er ST serien på vei ut og vil bli erstattet med B serien, så kanskje må det bli en av de da?

Mvh
    Jeg tror ikke B-serien skal erstatte ST-serien. Mener B-serien har åpen konstruksjon og mangler styring med fjernkontroll. Noen som sa at REL hadde lansert B-serien spesielt med tanke på USA, siden de har mer krefter og det tiltrekker amerikanerne. Tror ikke noen i Norge selger B-serien, men jeg har ikke funnet noe særlig info om serien.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger
    Det er vel her forskjellen mellom SVS tilhengere og normale folk ligger....
    At vi vanlige godtar at et produkt har en bedre LYDKVALITET enn et annet,mens Svs tilhengerene ikke skjønner dette,fordi... Produktene spiller jo like høyt?
    Jeg tror du setter ting litt på spissen her men.
    For noen er det jo fanboy prinsippet som gjelder, men for de fleste av oss er det rett og slett det at egne erfaringer tilsier at SVS er svinaktig bra, ikke bare til prisen, men totalt sett, og dermed reageres det når enkelte som har hatt mindre gode erfaringer med akkurat den samme sub'en og som hardnakket påstår at SVS ikke er egnet f.eks til musikk i forhold til mange andre.

Akkurat som du mener at en eller annen sub er bedre enn SVS, basert på egne erfaringer forhåpentligvis, så mener andre det motsatte også basert på egne erfaringer. F.eks kan det jo være slik at resultatet hadde blitt helt motsatt hvis trådstarter hadde hørt både REL og SVS i et rom hvor eieren er svært fornøyd med sin SVS.

Imidlertid mener mange, inkludert meg selv, at SVS gjennomsnittlig gjør en bedre jobb enn det aller meste annet i den gjennomsnittlige hjemmekino/stereo BÅDE til musikk og film. Unntaket er dersom eieren har noe alvorlig i mot kalibrering siden lavere frekvens også krever noe mer av oppsett av sub. Og JA, jeg har hørt oppsett med den eksakt samme SVS sub'en som meg som låter skikkelig fælt, og dersom det er slike oppsett personer her inne baserer sine inntrykk på så er det jammen ikke rart at man ikke fatter hvorfor folk vil ha SVS. I disse tilfellene har to ting vært gjeldende: ugunstig rom og ingen/manglende kunnskap om kalibrering.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke B-serien skal erstatte ST-serien. Mener B-serien har åpen konstruksjon og mangler styring med fjernkontroll. Noen som sa at REL hadde lansert B-serien spesielt med tanke på USA, siden de har mer krefter og det tiltrekker amerikanerne. Tror ikke noen i Norge selger B-serien, men jeg har ikke funnet noe særlig info om serien.
    Mulig du har rett, ser bare at på REL`s nettsted er ST serien borte, eneste som er igjen er Stentor og Studio som nå blir kalt Reference.

Mvh

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Mulig du har rett, ser bare at på REL`s nettsted er ST serien borte, eneste som er igjen er Stentor og Studio som nå blir kalt Reference.

Mvh
    Dæven, det så jeg ikke før nå. Lurer på hva årsaken til dette er. Litt merkelig siden B-serien ikke er digital.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nå har jeg endelig kjøpt Behringer EQ, mic og brukt en hel dag på kalibrering og plassering av min SVS, og nå låter det ikke bare bra på film, men nå låter også like bra på musikk som alt jeg har hatt tidligere....."

Tenk potensialet om alt annet man har hørt/hatt hadde fått like bra kalibrering? Virker som folk starter med kalibrering for første gang etter de har fått SVS, og deretter begynner uttale seg om andre produkter. Kan faktisk ikke huske å ha lest en eneste kalibrerings-tråd ang. noe annet enn SVS her på forumet, ei huske at noen har kjøpt inn kalibreringsutstyr til noen andre sub enn SVS.

Det er faktisk ikke tilfelle at samtlige av de som har hørt SVS og har noe å utsette på dens kvaliteter i musikk, ikke har hørt den kalibrert og plassert skikkelig. Det blir like tafatt som om jeg skulle ha sagt at mine fronthøyttalere er verdens beste og parkerer ALT annet som finnes på markedet, og skulle du finne på å mene noe annet, er det DU som ikke klarer å plassere de riktig.

Her på forumet blir man totalt overkjørt og behandlet som en idiot om man ikke skulle dele meningene med enkelte som nærmest har et religiøst forhold til sine investeringer (AKA fanboys). Ikke rart enkelte styrer unna å kommentere sine erfaringer....

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    " Virker som folk starter med kalibrering for første gang etter de har fått SVS, og deretter begynner uttale seg om andre produkter. Kan faktisk ikke huske å ha lest en eneste kalibrerings-tråd ang. noe annet enn SVS her på forumet, ei huske at noen har kjøpt inn kalibreringsutstyr til noen andre sub enn SVS.
    Nå har jo jeg faktisk selv hatt 2stk SW900 fra Focal. Jeg fikk aldri kalibrert den/de skikkelig. Men når SVS plus/2 kom i hus ble det andre boller. Men jeg sier fortsatt ikke at SVS er best på alt, har hørt andre GODE subber. Men SVS passer best for meg. De som vil kjøpe noe annet har min fulle støtte

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nå har jeg endelig kjøpt Behringer EQ, mic og brukt en hel dag på kalibrering og plassering av min SVS, og nå låter det ikke bare bra på film, men nå låter også like bra på musikk som alt jeg har hatt tidligere....."

Tenk potensialet om alt annet man har hørt/hatt hadde fått like bra kalibrering? Virker som folk starter med kalibrering for første gang etter de har fått SVS, og deretter begynner uttale seg om andre produkter. Kan faktisk ikke huske å ha lest en eneste kalibrerings-tråd ang. noe annet enn SVS her på forumet, ei huske at noen har kjøpt inn kalibreringsutstyr til noen andre sub enn SVS.
    Jeg har en Behringer deq2496 med mic..... men ikke noen svs
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er faktisk ikke tilfelle at samtlige av de som har hørt SVS og har noe å utsette på dens kvaliteter i musikk, ikke har hørt den kalibrert og plassert skikkelig. Det blir like tafatt som om jeg skulle ha sagt at mine fronthøyttalere er verdens beste og parkerer ALT annet som finnes på markedet, og skulle du finne på å mene noe annet, er det DU som ikke klarer å plassere de riktig.

Her på forumet blir man totalt overkjørt og behandlet som en idiot om man ikke skulle dele meningene med enkelte som nærmest har et religiøst forhold til sine investeringer (AKA fanboys). Ikke rart enkelte styrer unna å kommentere sine erfaringer....
    Jeg vil tro at de fleste oppegående personer her på forumet gir en like bra kalibrering uansett merke. Det er likevel ikke overraskende at det er i forbindelse med SVS at man introduseres til kalibrering. Jeg tror det er to årsaker til dette.

1. SVS går lavere enn det aller meste annet i sin prisklasse, og har heller ingen problemer med output. Ergo merker man enklere problemer med rommet. Dette er en kjent sak, og er også hovedårsaken til at sub'er som ikke går like dypt kan være enklere å få til.

2. Flere tydelige personligheter her på forumet fronter SVS OG kalibrering, riktignok som to uavhengige tema, men dette skillet er ikke like klart for alle. Ergo forbinder mange avforumere SVS med nettopp kalibrering. I tillegg er det umulig å finne en tråd om SVS der kalibrering ikke er nevnt nettopp pga dette. Uansett hva vi liker å tro om oss selv så påvirkes vi av det vi leser. Årsaken til at jeg i det hele tatt begynte med kalibrering av sub'er var nettopp den dagen jeg hørte om en fantastisk sub av typen SVS. Dette i sin tid førte til at jeg begynte å lese her på avforum. I forbindelse med lesing av ørten SVS tråder skjønte jeg fort at kalibrering var noe man måtte gjøre med sub'er dersom man ville få mest mulig ut av sin investering.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er ikke bra å hevde at det er noe som låter bedre enn svs her på forumet for da blir du ganske kjapt avspist med at du ikke kan ha så mye peiling på hva du snakker om.Det har jeg selv fått erfare:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk noe i det du sier der. Om det ikke blir sagt direkte kan man lese det mellom linjene.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man tar et annet perspektiv på denne diskusjonen:
    Er det kun ingeniørene i SVS som har forstått hva en god subwoofer er - og hva den skal levere?
    Det er vel tvilsomt selv om man kan få det intrykket når man leser denne (og flere andre) tråder.
    Som vi sier der jeg kommer fra "vettet er gjevnt fordelt" og det tror jeg også er tilfellet når det gjelder de ulike produsentene.
    Om det kun er én vei til Roma, så antar jeg at de fleste vil følge den. Det er derimot ikke tilfellet når det gjelder design av subwoofere, det finnes et uttall ulike design. Alle har sine styrker og svakheter, den ideelle løsningen er enda ikke funnet og vil aldri bli det heller.
    Så - det hele koker ned til at de ulike løsningene har ulik misjon og styrke/svakhet.
    Ingen er best på alt - basta!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    I forbindelse med lesing av ørten SVS tråder skjønte jeg fort at kalibrering var noe man måtte gjøre med sub'er dersom man ville få mest mulig ut av sin investering.
    Nettopp mitt poeng... :-D

Folk skjønner ikke behovet av kalibrering før de får noe som virkelig går dypt, er en teori jeg er med på. Men poenget mitt gjelder likevel....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva! Trenger man ikke kalibrere annet enn SVS? Så bra, hvis det er det du antyder. Men hva skal jeg da med en Behringer DEQ2496 på min lånte B&W-sub?

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •