REL, uslåelig subwoofer! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 263
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger
    Du henger deg veldig opp i målinger Akto,og det synes jeg blir litt dumt.

Man kan diskutere thd og frekvenskurver i en evighet uten å komme noen vei.

Man velger med hørselen,tross alt.
    Det har du også gjort,men å se 1 måling med litt forvrengning og deretter konkludere med at alle subbene til Rel forvrenger blir helt fel.

Jeg er ikke sikker på at dagens målemetoder for lyd er riktig i forhold til menneskers hørsel.
    Gode målinger gjør ikke et produkt bra, men det er svært sjelden at et produkt måler dårlig og spiller bra. Derfor vekker RELs målinger forundring... For la det være hevet over enhver tvil, mange REL subber måler grusomt dårlig i utallige uavhengige tester. En ting er mye THD ved 20 hz, men med f.eks REL Stampede måler man nesten 10% allerede ved 50hz @ 95 dB! Det er ekstremt mye! Når målingen ser slik ut, og folk sammtidig lovpriser lyden er det vansklig å ikke la vitenskapsfreaken i seg bli fasinert...

At man velger med hørselen er naturligvis det viktigste, men målinger er en viktig del av det å forsøke å analysere hva man hører...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion

Hvor i all verden får du retten til å motstride det noen selv mener om sine preferanser? Stille seg til doms - nei - lemplig til for hugg. Snakk om å skyte denne debatten i foten.
    Slike ting som dette er bare tåpelig. IMO
    Alvorlig talt,jeg har da ikke motstridet Aktos preferanser!
    Ikke har jeg dømt han heller.

Det som nettop ble tåpelig nå er kommentaren din.

Kan jeg ikke sette spørsmålstegn ved Aktos meninger?
    At jeg diskuterer dette med nettopp Akto må oppfattes som det er.
    En diskusjon mellom 2 personer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Gode målinger gjør ikke et produkt bra, men det er svært sjelden at et produkt måler dårlig og spiller bra. Derfor vekker RELs målinger forundring... For la det være hevet over enhver tvil, mange REL subber måler grusomt dårlig i utallige uavhengige tester. En ting er mye THD ved 20 hz, men med f.eks REL Stampede måler man nesten 10% allerede ved 50hz @ 95 dB! Det er ekstremt mye!

At man velger med hørselen er naturligvis det viktigste, men målinger er en viktig del av det å forsøke å analysere hva man hører...
    Sjekk ut feks Stereophiles målinger,det er ikke sjelden at et produkt måler dårlig men alikevel får toppkarakter på lyden.

Hvordan går dette an?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    1. Jupp, det har alltid vært en retningssnor for min del. Valgene tar jeg dog med hjertet.

2. Det vet jeg, men det er diskusjonen vi er her for

3. Jeg har sett mer enn en måling, og jeg har sett målinger fra stort sett alle seriene (ikke alle modellene).

4. Ok. Jeg tror heller ikke det da øret er et fantastisk apparat og hjernen er en fantastisk prosessor. Jeg tror alt av lyd kan måles da det kun er trykk man måler, men vi kan ikke måle hvordan hjernen prosesserer trykkpåvirkningen som er forskjellig for hvert øre.
    Se der ja,nå begynner jeg å like det du sier!

Punkt nr 4 kan vel egentlig sies å være fasit og svaret på denne diskusjonen.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut feks Stereophiles målinger,det er ikke sjelden at et produkt måler dårlig men alikevel får toppkarakter på lyden.

Hvordan går dette an?
    "Ja de penga, ja de penga, er tell bekymring, for fattig og for rik"

Edit: I tillegg er det selvfølgelig et spørsmål om hva man måler og hvordan man måler. Å tolke målinger riktig forutsetter at man kjenner forholdene for da målingene ble foretatt og at man har valgt riktig målemetode.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan går dette an?

Fordi det er behagelig for øret. Doxa ble i sin tid testet og målt av Ivar Løkken i en helt uavhengig omtale. Han var forundret over den høye forvrengningen hvor de aller fleste spesifiserte 0,01 % og Doxa spesifiserte 1 % (fritt etter humkomelsen, essensen er riktig). Dog - Doxa er en av mine absolute favoritter innen effektforsterkere - selv om den måler 1000 ganger dårligere enn min CJ... Merkelig, ikke sant

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alvorlig talt,jeg har da ikke motstridet Aktos preferanser!
    Ikke har jeg dømt han heller.
    Flott. Om det er så, er det kun ordbruken jeg reagerer på.

Kan jeg ikke sette spørsmålstegn ved Aktos meninger?
    At jeg diskuterer dette med nettopp Akto må oppfattes som det er.
    En diskusjon mellom 2 personer.

En kan sette spørsmålstegn ved det aller meste. Men jeg oppfattet tydeligvis det som noe annet enn det du ønsket å formidle. Jeg så det som at du transponerte din oppfatning over på Akto, jeg kan også sette spørsmålstegn ved det. Noe vi har fått ryddet opp i ved at du forklarte meg hva hva dine intensjoner var. Videre utover dette synes jeg vi eventuellt burde ta per Pm, for ikke å kludre til tråden videre.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når målte jeg aldri mye da jeg stilte inn SB12 og Rel, men justerte etter ørene mine til jeg følte det "satt". Som jeg har sagt tidligere: Rel er tight og kjapp, går dypt og spiller relativt høyt, men gir seg lenge før SVS viser tegn til belastning. Men da snakker vi nokså høyt altså. SVS fant jeg vanskeligere å kalibrere, og de tror jeg kan ha sammenheng med mye guffe ned mot 20 hz, da dypere bass er vanskeligere å temme.

Rel er bra, SVS er bra. Det er som gjentatt her mange ganger litt smak det kommer an på.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er behagelig for øret. Doxa ble i sin tid testet og målt av Ivar Løkken i en helt uavhengig omtale. Han var forundret over den høye forvrengningen hvor de aller fleste spesifiserte 0,01 % og Doxa spesifiserte 1 % (fritt etter humkomelsen, essensen er riktig). Dog - Doxa er en av mine absolute favoritter innen effektforsterkere - selv om den måler 1000 ganger dårligere enn min CJ... Merkelig, ikke sant
    Nettopp. Forvrengning er ikke hele svaret på om noe er godt eller dårlig. Imidlertid, når en sub påviselig ikke evner å gjengi bass levere enn 30-25Hz - da har den et STORT overbevisningsproblem.

PS: Ditt eksempel med Doxa viser at den faktisk "kun" er 100 ganger dårligere...
    ... og jeg ELSKER selvsagt akkurat den lyden.....

Også elektrostater har en noe "brokete" frekvensgang - men likevel.... det låter jo fantastisk, ikke sant?

PS: Dette med stor membranflate (tidligere nevnt i tråden) er ikke spesielt sant. Magnat har jo STOOORT element. Likevel høres det noe slapt ut - garantert på grunn av at membranet er for stort. Størrelse og egenskap skal sitte som støpt - først DA snakker vi om godtlyende sub.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    PS: Ditt eksempel med Doxa viser at den faktisk "kun" er 100 ganger dårligere...
    Se her ja. Jeg brukte faktureringsfingeren min når jeg skrev dette

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Gode målinger gjør ikke et produkt bra, men det er svært sjelden at et produkt måler dårlig og spiller bra.

2) At man velger med hørselen er naturligvis det viktigste, men målinger er en viktig del av det å forsøke å analysere hva man hører...
    1) Gode målinger sier lite om hvordan lydsignatur og integrasjon "sitter". Som eksempel kan jeg nevne at da akto og jeg for moro skyld for om lag et år siden skulle kjøre en PC-basert kalibrering av subene mine, fikk vi en kurve som var det jeg vil kalle nær "optimal". Flott kurve, men det låt ikke bra. Bassen hadde en forsterkning oppe ved taket, noe som også medførte at projektoren ristet noe så infernalsk... I tillegg var det mer åpenbart hvor subene faktisk sto i rommet.

Deretter startet vi på nytt, endret en rekke parametere og forhold, basert på egne hoder og erfaring med kalibrering/intgrasjon. Kurven ble omtrent identisk, men integrasjon og romstøtte ble en helt annen - selv om subene sto akkurat på samme sted som ved første kalibrering. Bassen vår nå flyttet ned til underkroppen, noe som selvsagt er et must - dersom subene evner å levere...

Så; kalibrering er ikke noe som er "enkelt".

2) Basert på svaret ovenfor tror jeg at jeg bare er delvis enig her. Dersom man gjør utvidete målinger og justeringer - og baserer seg på de forskjeller som måtte oppstå i ulike situasjoner - da har man mye mer å jobbe etter. Et grafisk måleverktøy, som eksepelvis SMS-1, er dessverre ikke noe fullgodt verktøy - man må også bruke hue.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Synes debatten om hvorvidt musikk går dybere enn 30Hz er en liten avsporing. Det er ikke snakk om man skal bruke sub til musikk eller ikke. Det er snakk om om REL gir nok dybbass. Til musikken jeg hører på vil den garantert det. Spiller f.eks Stampede rent ned til 25HZ vil det være nok for de aller fleste. Det handler en del om hvilke musikk man lytter til.

Jeg kan ikke uttale meg om grafene til Avtalk, men REL sin ST-serie har gjennomgående fått utrolig god kritikk i test blader. Det kan ikke være tilfeldighet. Har forresten noen av REL sine suber i ST-serien blitt testet i Hjemmekino?

Så kanskje skeptiskheten til noen av hjemmekinofolket her skyldes at man ønsker enda dybere bass p.g.a. film prioteringen? Det ligger vel litt i kortene at når man velger en av de mindre REL subene så prioterer man musikk fremfor film. For de aller fleste og til mesteparten av musikken så vil disse subene gå dybt nok.
    God morgen folkens:-D

Bomholt, bare en liten informasjon angående de jeg antar du kaller hjemmekinofolket i denne tråden........tipper at det blandt de fleste av disse at det fokuseres 95% på tokanals stereo, og da i stor grad akustisk musikk med vokal som en skyhøyt prioritert egenskap i anlegget.(jeg kjenner en del av disse guttene)
    Hvis jeg en dag føler at vokalen ikke sitter er det krise!
    Fokus er også veldig rettet mot riktig perpsektiv/bredde/dybde/høyde i lydbildet/plassering av instrumenter i lydbildet.

Så denne bassdiskusjonen kan virke som en avsporing, og man kan kanskje bli fristet til å tro at det er her hovedfokus ligger.
    Må bare skuffe, fokuset ligger på mange plan og i hele frekvensregisteret.

Men tro ikke at motivasjonen for å oppleve dypbass er filmopplevelser, personlig er jeg drevet av lysten til å oppleve tokanals stereo slik jeg ønsker å oppleve den.

Akkurat nå synger Kari Bremnes, herrrlig:-D

Og idag sitter vokalen, dette blir en flott dag på tross av regn!!!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Gode målinger sier lite om hvordan lydsignatur og integrasjon "sitter". Som eksempel kan jeg nevne at da akto og jeg for moro skyld for om lag et år siden skulle kjøre en PC-basert kalibrering av subene mine, fikk vi en kurve som var det jeg vil kalle nær "optimal". Flott kurve, men det låt ikke bra. Bassen hadde en forsterkning oppe ved taket, noe som også medførte at projektoren ristet noe så infernalsk... I tillegg var det mer åpenbart hvor subene faktisk sto i rommet.

Deretter startet vi på nytt, endret en rekke parametere og forhold, basert på egne hoder og erfaring med kalibrering/intgrasjon. Kurven ble omtrent identisk, men integrasjon og romstøtte ble en helt annen - selv om subene sto akkurat på samme sted som ved første kalibrering. Bassen vår nå flyttet ned til underkroppen, noe som selvsagt er et must - dersom subene evner å levere...

Så; kalibrering er ikke noe som er "enkelt".
    Nei bevares, kalibrering er en kunst som ofte krever mange timer med både lytting å finjustering. Har selv erfart flere ganger snorrette kurver som låter dårlig.

Men jeg tror du missforstod meg. Jeg siktet ikke til inroom målinger i sammenheng med kalibrering. Jeg siktet til tekniske målinger av et produkts ytelse i ekkofritt rom, for å teste hvordan produktet måler.

Dette er en metode produsentene selv bruker i utviklingen av f.eks subber, og selv om det finnes unntak til alle regler har i hverfall jeg igjen å høre en sub som måler dårlig og låter bra. Når folk da påstår REL klarer dette blir jeg umiddelbart interresert i å utrede dette fenomenet vidre, selv om kurvene røper at den fort gir seg under 30 hz...

2) Basert på svaret ovenfor tror jeg at jeg bare er delvis enig her. Dersom man gjør utvidete målinger og justeringer - og baserer seg på de forskjeller som måtte oppstå i ulike situasjoner - da har man mye mer å jobbe etter. Et grafisk måleverktøy, som eksepelvis SMS-1, er dessverre ikke noe fullgodt verktøy - man må også bruke hue.
    Her er jeg 100% enig med deg om vi snakker målinger i sammenheng med kalibrering....

Hvordan går dette an?
    Er ikke så lett å kommentere et så vagt utsagn da du ikke gir noen konkrete produktreferanser, men mye av kunsten med målinger er jo å tolke de riktig. Dessuten finnes det som sagt alltid unntak til en regel.

Forvregning vil si endring av lyden, den blir farget. Liker man imidlertid den fargete lyden er det jo ingenting galt i det...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av C. Alshus
    Jaggu rart at alle preiker om kvaliteten under 50 Hz, mens ingen på dette forumet bryr seg om det over.
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det har kanskje noe med at den er desidert vanskeligst å få til på en tilfredsstillende måte?
    Jeg bryr meg!

Kanskje Scrooge kunne laget en guide som heter:
    - "Hvordan med letthet få kvalitetslyd over 50Hz"

Det er nå heller omvendt. Kvalitet under 50 Hz vet jo alle og enhver hvordan man fikser, det over er det knapt skrevet noe om på forumet her. ;-)
    Jeg syns også det er merkelig at det er et så stort marked for forskjellige høyttalerkonstruksjoner, hvis det er så enkelt å få til alt over 50Hz.

Trådstarter, gratulerer med ny subwoofer!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en metode produsentene selv bruker i utviklingen av f.eks subber, og selv om det finnes unntak til alle regler har i hverfall jeg igjen å høre en sub som måler dårlig og låter bra. Når folk da påstår REL klarer dette blir jeg umiddelbart interresert i å utrede dette fenomenet vidre, selv om kurvene røper at den fort gir seg under 30 hz...
    Mat for Hjemmekino....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Mat for Hjemmekino....
    Hjemmekino.. Avforum.. mye av samme ulla.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg leser i denne artikkelen, så kan det virke som den nyere B-serien til REL er bedre enn ST-serien.
    AudiogoN Reviews: REL Acoustics Britannia B-1 Subwoofer
    Noen som kjenner til B-serien? Lite info om finne om den.
    REL Acoustics : Great Britain's most acclaimed Sub Bass Systems

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er de fleste? Jeg tilhører ikke den gruppen selv om jeg har hørt REL ved en rekke anledninger. REL er bra det, jeg sier ikke noe annet.

Det som er en tankevekker er at REL utvilsomt er en av de subbene på markedet med høyest forvrengning, det viser alle uavhengige målinger jeg har sett.

Jeg foretrekker ikke stort membranareale, jeg foretrekker bra lyd. Til nå er det SVS som har imponert meg mest, både til musikk og film. Kunsten er, selv om mange gjør narr av det, å kalibrere subwooferne riktig. Det er vanskeligere å kalibrere en subwoofer som går dypt, det er det ingen tvil om.

Det skjer ikke mye fysisk på det nivået jeg vanligvis spiller musikk, men den gode og sømløse bassen ligger der i bunn og tar over der frontene ikke ikke har forutsetninger for å klare mer. Slik som det er pr. d.d bruker jeg ikke sub på musikk siden frontene går dypt nok på 80 % av den musikken jeg spiller for tiden.

Jeg vet forøvrig hva jeg foretrekker og i hvilket område det ligger i
    Målinger eller ei, jeg opplever REL som den reneste og tørreste og mest presise bassen jeg har hatt. Og, det er den suben som har påvirket resten av lydbildet minst, DET er det ikke mange som tenker på. Den lar seg integrere så forbannet godt.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Ser tendenser til uttalelser om produkter uten at vedkommende har hørt det engang:-?
    Enig. Hvis en kommenterer et produkt en ikke har hørt og bare synser så bør man egentlig tie, eller i beste fall være tydelig på at man synser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Utrolig tåpelig å avfeie flere gode merker bare fordi du sitter med et godt inntrykk av REL (nei, det er ikke noe forsvar for bare SVS). Alltid spennende å høre om andre merker, men dette var til dels en tåpelig måte å gjøre det på...
    (Mulig noen allerede har kommentert dette utsagnet, men jeg orket ikke å lese hele tråden...)
    Ok, jeg innrømmer det. Kunne behersket meg litt
    Men etter å ha lyttet flere dager, er jeg forsatt av den oppfatning at
    det godt skal gjøres å slå REL på musikalitet, presisjon og evne til å integrere
    seg med resten av systemet. En fantastisk liten sub rett og slett.
    Den koster da også mellom 7 og 9 tusen ny, avhengig av finish. Det er jo kostbart for en så liten sub. Jeg hadde ikke kjøpt den ny for å si det sånn.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •