REL, uslåelig subwoofer! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 263
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jaggu rart at alle preiker om kvaliteten under 50 Hz, mens ingen på dette forumet bryr seg om det over.

Men vet dere hva, jeg gir f..n i hva som er best av SVS eller annet, for jeg er på vei mot nirvana, med eller uten sub. (Ja, den står strømløs i et hjørne for tiden.)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Jaggu rart at alle preiker om kvaliteten under 50 Hz, mens ingen på dette forumet bryr seg om det over.
    Det har kanskje noe med at den er desidert vanskeligst å få til på en tilfredsstillende måte?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Er du mer enn middels opptatt av musikk, glem SVS, XTZ og JMlab og prøv en REL i ST serien. De er dyre som nykjøp, men jeg tror man får det man betaler for her. Du kommer ikke til å skjønne hvordan du kunne synes den gamle grumseboksen kunne spille bass!!
    Utrolig tåpelig å avfeie flere gode merker bare fordi du sitter med et godt inntrykk av REL (nei, det er ikke noe forsvar for bare SVS). Alltid spennende å høre om andre merker, men dette var til dels en tåpelig måte å gjøre det på...
    (Mulig noen allerede har kommentert dette utsagnet, men jeg orket ikke å lese hele tråden...)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men vet dere hva, jeg gir f..n i hva som er best av SVS eller annet, for jeg er på vei mot nirvana, med eller uten sub. (Ja, den står strømløs i et hjørne for tiden.)
    Er det noe over???:???:

Tror nok noen bryr seg om det over også, men denne tråden har fokus litt nedover under beltestedet......

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger du hjelp til å kalibrere?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger

Et tankeeksperiment,ifølge måling i friluft 74 db ved 15 hz.
    Pluss på 10 db ved hjørneplassering så er en oppe i 84 db.
    Kjøp så en til av disse og legg på 6 db økning.

Da er en plutselig oppe i 90 db ved 15 hz.
    Altså fullt mulig å ha en paddeflat respons ned til 15 hz ved normal lytting på musikk [...]
    Jeg kan fortelle deg hva som skjer i dette konkrete tilfellet. Det REL gir under 25 Hz er så preget av forvrengning og andre/tredje -harmoniske at en hjørneplassering av to stykker vil forsterke disse "musikalske egenskapene" så mye at det blir særdeles umusikalsk. Når andre- og tredje-harmoniske ligger så nært den avspilte tonen i nivå vil dette i beste fall oppleves som boomy og garantert ødelegge de virkelig gode egenskapene ved subwooferen. REL i hjørne hjemme hos meg fungerte ikke bra i motsetning til mye annet jeg har hatt hjemme. Rommet mitt er ikke så spesielt eler vanskelig.

Ellers tror jeg ikke regnestykket ditt ville latt seg overføre i praksis, og skulle det gå opp er jeg 99 % sikker på at innledningen min ville vært gjeldende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

2) Ja, kanskje MUSIKKINSTRUMENTER ja. Men det er likevel en fundamentalt grunnleggende feil oppfatning. Nå er jo mye av dagens musikk basert rundt virkemidler og opptaksforhold. I tillegg ligger det mye romlyd i musikken. DET er faktisk virkelig deilig å kunne løft lydbildet adskillige hakk bare ved å få denne romlyden frem - sammen med resten av musikken. I tillegg ligger det masse dype frekvenser i svært mye musikk, både dagens og eldre innspillinger - det opplever jeg til stadighet.
    Amen.

En opplevelse da en puslete REL Stampede på egen hånd åpnet opp konsertsaler og kirkerom, plasserte vegger og tak og "bar" resten av musikken rundt i rommet. Slå den av, og scenen krymper. Rett som det er spiller jazztrioer (piano, ståbass og trommer) for meg i stua så pelsen står i nakken, tidligere måtte jeg kjøpe cdene deres...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg kan fortelle deg hva som skjer i dette konkrete tilfellet. Det REL gir under 25 Hz er så preget av forvrengning og andre/tredje -harmoniske at en hjørneplassering av to stykker vil forsterke disse "musikalske egenskapene" så mye at det blir særdeles umusikalsk. Når andre- og tredje-harmoniske ligger så nært den avspilte tonen i nivå vil dette i beste fall oppleves som boomy og garantert ødelegge de virkelig gode egenskapene ved subwooferen. REL i hjørne hjemme hos meg fungerte ikke bra i motsetning til mye annet jeg har hatt hjemme. Rommet mitt er ikke så spesielt eler vanskelig.

Ellers tror jeg ikke regnestykket ditt ville latt seg overføre i praksis, og skulle det gå opp er jeg 99 % sikker på at innledningen min ville vært gjeldende.
    Det er det som er veldig rart Akto,siden de fleste mener at nettopp Rel som er de mest musikalske subbene som er på markedet.
    Da går du mot de flestes syn på dette området.
    Jeg tror du faktisk foretrekker stort membranareale,ikke nødvendivis det som blir betegnet som dypbass,men heller den fysiske følelsen.

Forsåvidt ingenting galt med det,jeg personlig foretrekker også slagkraften til et stort element.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heill
    Amen.

En opplevelse da en puslete REL Stampede på egen hånd åpnet opp konsertsaler og kirkerom, plasserte vegger og tak og "bar" resten av musikken rundt i rommet. Slå den av, og scenen krymper. Rett som det er spiller jazztrioer (piano, ståbass og trommer) for meg i stua så pelsen står i nakken, tidligere måtte jeg kjøpe cdene deres...
    Tydelig at noen opplever en` ting med sub, andre opplever noe helt annet.

Kan noe av forklaringen være rommet vi har? Med andre ord, noen har rom hvor sub ikke fungerer så godt, mens andre opplever nirvana?

Og et annet element, vi har totalt forskjellig ide`om hva vi ønsker å høre.

Disse to elementene kan ha noe med denne diskusjonen og gjøre.....

PS. Jeg opplever det samme som Heill.

Natta folkens!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er de fleste? Jeg tilhører ikke den gruppen selv om jeg har hørt REL ved en rekke anledninger. REL er bra det, jeg sier ikke noe annet.

Det som er en tankevekker er at REL utvilsomt er en av de subbene på markedet med høyest forvrengning, det viser alle uavhengige målinger jeg har sett.

Jeg foretrekker ikke stort membranareale, jeg foretrekker bra lyd. Til nå er det SVS som har imponert meg mest, både til musikk og film. Kunsten er, selv om mange gjør narr av det, å kalibrere subwooferne riktig. Det er vanskeligere å kalibrere en subwoofer som går dypt, det er det ingen tvil om.

Det skjer ikke mye fysisk på det nivået jeg vanligvis spiller musikk, men den gode og sømløse bassen ligger der i bunn og tar over der frontene ikke ikke har forutsetninger for å klare mer. Slik som det er pr. d.d bruker jeg ikke sub på musikk siden frontene går dypt nok på 80 % av den musikken jeg spiller for tiden.

Jeg vet forøvrig hva jeg foretrekker og i hvilket område det ligger i

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes debatten om hvorvidt musikk går dybere enn 30Hz er en liten avsporing. Det er ikke snakk om man skal bruke sub til musikk eller ikke. Det er snakk om om REL gir nok dybbass. Til musikken jeg hører på vil den garantert det. Spiller f.eks Stampede rent ned til 25HZ vil det være nok for de aller fleste. Det handler en del om hvilke musikk man lytter til.

Jeg kan ikke uttale meg om grafene til Avtalk, men REL sin ST-serie har gjennomgående fått utrolig god kritikk i test blader. Det kan ikke være tilfeldighet. Har forresten noen av REL sine suber i ST-serien blitt testet i Hjemmekino?

Så kanskje skeptiskheten til noen av hjemmekinofolket her skyldes at man ønsker enda dybere bass p.g.a. film prioteringen? Det ligger vel litt i kortene at når man velger en av de mindre REL subene så prioterer man musikk fremfor film. For de aller fleste og til mesteparten av musikken så vil disse subene gå dybt nok.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd! Denne liker jeg. Liker at SVS får litt pes òg. Gjør meg lysten på et par SVS i hjørnene
    Når det gjelder lytting på akustiske instrumenter kan jeg legge til at det er vel en regel at trommene låter tynt og ofte mye papp før en studioteknikker har fått de på "bånd" og skrudd litt på frekvensene. De frekvensene du ikke hører akustisk, kan fremheves ved skruing. Det gjør at folk flest ytrer noe som: "FXXN, for en feit trommelyd!" Har de hørt lyden akustisk rett etterpå i samme studio som de ble innspilt, hadde de vel blitt stum og skuffet, kanskje til og med kalt det juks. De om det. Min holdning er klar: JA til mic`er på trommer!
    Subber som tar dypbass har jeg en teori om at er like viktig som en diskant tar frekvenser over 20.000Hz. Man hører ikke mye av de, men kutter du de vekk merker du forskjellen. Sånn er det bare.
    Konkluderer også med at jeg har ikke mye av de ref. skivene enkelte stadig vekk drar frem som perfekte "dypbassskiver". Det er jeg glad for. Snakker da om tekno og hip-hop og sånt. Her høres det på alt fra gamle LP`er fra 60 - 70-tallet og noe nyere musikk på CD. Vi snakker da om sjangeren "jegspillerinstrumentetmittselv-sjangeren", fortrinnsvis avd. ROCK. Der er det også tendenser til bass i de områder en sub skal takle. Altså: sub er for alle. Hvis du ikke liker typisk sub-musikk hvis det finnes noen, kjøp/lån en sub for å høre.
    Det høres!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Alltid interessant med subwoofer diskusjoner...., men husk, man trenger ikke nødvendigvis ha musikalsk info under f.eks. 40 hz for å "høre" en subwoofer eller en høyttaler der går dybt.
    F.eks. er en del klassisk musikk, kor osv. gjerne spilt inn i en kirke, og hvor merkelig det enn kan lyde er lyden en ganske annen med en god subwoofer, selv på korsang, man kan sige at lyden synes å vokse, man fornemmer bedre det store rommet....
    Et annet eksempel til ettertanke kan være en julekonsert jeg var på i en gammel trebygning. Fantastisk lyd, rene instrumenter, ingen forsterkning nødvendig, men når cello´en spilte vibrerte gulvet under stolen. Akkurat da mistet jeg interessen for hifi, intet kan måle sig med levende musikk....
    Meget enig her Niels. Romfølelsen gagner mye på en rik klangbunn, mange akustiskbetingede utklingninger dypper langt ned i dypet og de har livets rett selv om mange tar de for svada.
    At få har hørt 15+ stykker i vakker symbiose live er en skam.
    Dessuten kan det nevnes at mye av den fysiske manifestasjonen av det å faktisk spille et instrument kan fornemmes når reproduksjonen evner å bli fysisk. Hos Flageborg f.eks kan dette gi en forfriskende opplevelse av tilstedeværelse som skiller seg drastisk fra mitt lydideale, men like fullt er det enormt imponerende.

Jeg synes flere burde holde i en trompet, kjenne vekten av en grov oktav som forplanter seg i et flygels aller minste deler og føle musikk, det er vanskellig å kjæle med ProTools (...).
    At noen har tid, evne, mulighet og krefter til å kalibrere seg frem til et resultat de er på jakt etter, uavhengig av produkt er intet mindre enn flott. Men, ensidighet er mangfoldets svorne fiende. bare det enorme landskapet av produkter med forskjellige tilnærminger til det å reprodusere lyd er imponerende. Derimot virker det som om mange er opptatt av konsensus og bekreftelse. Jeg får bekreftet mye av det jeg leter etter i livet når jeg hører på musikk og bruker utstyret til å formiddle opplevelser.
    Det at jeg har fått lette litt på sløret og blitt kjent med en liten flik av mulighetene opphisser meg. Jeg kan ikke annet enn å glede meg over alt jeg ikke har hørt. Siden dette er en hobby som involverer den Dionysiske lyst så sterkt, later det til at det har lett for å bli interessekonflikter av noe som er skarve meningsyttringer. At folk nevner at det er personlig preferanser når det gagner deres sak er litt merkelig. Det samme er det med alle som er tilsvarende oppfarende for at noen ikke deler deres. Man må vel her som ellers ikke skue hunden på hårene og la tvilen komme de fleste til gode.

Jeg tror du faktisk foretrekker...
    Hvor i all verden får du retten til å motstride det noen selv mener om sine preferanser? Stille seg til doms - nei - lemplig til for hugg. Snakk om å skyte denne debatten i foten.
    Slike ting som dette er bare tåpelig. IMO

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL spiller bra og er særs egnet til sitt bruk, misforstå meg rett. Det er bare et paradoks at de måler så utrolig dårlig, noe som stort sett blir kommentert med slikt som "merkelig at det spiller så bra når det måler så dårlig..."

Vi kan dra andre paralleller også, f. eks enkelte forsterkere. Måler ikke bra, men engasjerer desto mer.

Så vidt jeg vet har ingen av RELs ST-serie blitt testet i bladet Hjemmekino.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL spiller bra og er særs egnet til sitt bruk, misforstå meg rett. Det er bare et paradoks at de måler så utrolig dårlig, noe som stort sett blir kommentert med slikt som "merkelig at det spiller så bra når det måler så dårlig..."

Vi kan dra andre paralleller også, f. eks enkelte forsterkere. Måler ikke bra, men engasjerer desto mer.

Så vidt jeg vet har ingen av RELs ST-serie blitt testet i bladet Hjemmekino.
    Ja, målinger er ikke alt. Håper virkelig det kommer noen skikkelige tester av RELs kritikkroste ST-serie. Hint, hint...

Ble forresten høynivå brukt ved siste test av REL R305?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er de fleste? Jeg tilhører ikke den gruppen selv om jeg har hørt REL ved en rekke anledninger. REL er bra det, jeg sier ikke noe annet.

Det som er en tankevekker er at REL utvilsomt er en av de subbene på markedet med høyest forvrengning, det viser alle uavhengige målinger jeg har sett.

Jeg foretrekker ikke stort membranareale, jeg foretrekker bra lyd. Til nå er det SVS som har imponert meg mest, både til musikk og film. Kunsten er, selv om mange gjør narr av det, å kalibrere subwooferne riktig. Det er vanskeligere å kalibrere en subwoofer som går dypt, det er det ingen tvil om.

Det skjer ikke mye fysisk på det nivået jeg vanligvis spiller musikk, men den gode og sømløse bassen ligger der i bunn og tar over der frontene ikke ikke har forutsetninger for å klare mer. Slik som det er pr. d.d bruker jeg ikke sub på musikk siden frontene går dypt nok på 80 % av den musikken jeg spiller for tiden.

Jeg vet forøvrig hva jeg foretrekker og i hvilket område det ligger i
    Du henger deg veldig opp i målinger Akto,og det synes jeg blir litt dumt.

Man kan diskutere thd og frekvenskurver i en evighet uten å komme noen vei.

Man velger med hørselen,tross alt.
    Det har du også gjort,men å se 1 måling med litt forvrengning og deretter konkludere med at alle subbene til Rel forvrenger blir helt fel.

Jeg er ikke sikker på at dagens målemetoder for lyd er riktig i forhold til menneskers hørsel.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både høynivå og LFE.

Jeg skal legge frem forslaget for redaksjonssjefen, om han ikke har det på blokka allerede

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det har kanskje noe med at den er desidert vanskeligst å få til på en tilfredsstillende måte?

Uenig, men det handler nok mer om mine preferanser enn om deres.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både høynivå og LFE.

Jeg skal legge frem forslaget for redaksjonssjefen, om han ikke har det på blokka allerede
    Takk! Storm V står høyt på ønskelisten her, men mange av fra denne serien er interessante.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du henger deg veldig opp i målinger Akto,og det synes jeg blir litt dumt.

2. Man kan diskutere thd og frekvenskurver i en evighet uten å komme noen vei.

3. Man velger med hørselen,tross alt.
    Det har du også gjort,men å se 1 måling med litt forvrengning og deretter konkludere med at alle subbene til Rel forvrenger blir helt fel.

4. Jeg er ikke sikker på at dagens målemetoder for lyd er riktig i forhold til menneskers hørsel.
    1. Jupp, det har alltid vært en retningssnor for min del. Valgene tar jeg dog med hjertet.

2. Det vet jeg, men det er diskusjonen vi er her for

3. Jeg har sett mer enn en måling, og jeg har sett målinger fra stort sett alle seriene (ikke alle modellene).

4. Ok. Jeg tror heller ikke det da øret er et fantastisk apparat og hjernen er en fantastisk prosessor. Jeg tror alt av lyd kan måles da det kun er trykk man måler, men vi kan ikke måle hvordan hjernen prosesserer trykkpåvirkningen som er forskjellig for hvert øre.

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •