REL, uslåelig subwoofer! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 263
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Det var et spørsmål roffe! Gå ikke i skyttergraven uten ammo nå da. Jeg lurte på om Behringer FBQ2496 kunne erstatte romkorreksjonen i Velodyne. Jeg tror ikke jeg nevnte noen servo.
    Og hvordan funker servoen?
    Har ikke gått i skyttergraven, men når du innleder med ordet "altså", så tolker jeg det som at du utleder det som kommer etter ordet fra det som kommer foran, altså mitt innlegg.

Det er en velkjent sak at Velodyne benytter kostbare servoelementer for sine subwoofere. Det gjør at forsterkeren får en styringsfeedback fra elementet som korrigerer for faktisk utslag og justerer pådraget ut fra dette. Det fører til langt lavere forvrengning. Må forresten presisere at SPL-serien IKKE har servostyring.

Eller for å gjengi Velodynes egen ordforklaring:
    "Servo - Specially designed electronic circuit loop that measures speaker cone behavior and works with the speaker's amplifier to correct the signal, significantly decreasing distortion."

Dette er kostbar teknologi som i liten grad gir mer trykk eller dybde (selv om den brukt med omhu faktisk kan drive et element mye dypere enn utgangspunktet skulle tilsi dersom forsterkeren kan gi de ekstra kreftene og elementet kan håndtere varmen fra den ekstra effekten). Men som Velodyne selv sier er det lav forvrengning som er hovedfordelen her.

Servo med godt dimensjonert forsterker koster, og sånn sett sier jeg heller ikke at Velodyne er spesielt dyrt priset, men igjen: Målt i rent maksimalt trykk og dybde, så gir SVS' enklere løsning mer for pengene. Blander man forvrengning inn i bildet blir nok regnestykket et annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet bruker ikke SPL serien servo i den forstand som DD serien gjør det, men det ligner mere på en limiter, eller forsåvidt Ace Bass systemet til Audio Pro

Her er et bilde av et elementet fra en SPL1000-R

http://pictures.lhoej.dk/Velodyne_SP...d/IMG_0601.JPG

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    At stort headrom alltid er bra, tror jeg kan diskuteres. Det fører vel til større utfordringer når det gjelder kalibrering. Fordelen med en kompakt sub til musikk er at den er enklere å integrere og skikkelig integrering er kanskje det viktigste for audiofile folk. Trøkket og dybbassen man ikke får med en kompakt sub, savner man sjelden til musikk.
    Det er ingen regel at en musikalsk sub må ha dårlig trøkk og slagkraft!
    Det er et must i musikk også, men man klarer seg kanskje uten det kraftigste trykket helt nederst.
    Når det gjelder REL Stampede som denne tråden begynte med, er det klart den ikke er uslåelig (litt flåsete overskrift) Men i rom tilpasset den er den veldig presis, rytmisk og med masse punch og trykk. Og den går ganske dypt.
    Og, den er nok nær uslåelig hvis man skal sammeligne med andre subwoofere i samme størrelse og med samme bestykning. Ikke mange dugandes 8" suber der ute vel.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man absolutt skal ha en 8", så er vel ikke Velodyne SPL-800R noe dårlig valg, men hva man skal med noe fysisk mindre enn en SPL-1000R er meg en gåte... Da har man i overkant streng kone, for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi skal degenerere til en diskusjon slik som de jeg brukte å ha med en av mine kamerater omkring bilkort da vi var 8 år gamle (om dere kan huske de fra Trumf) og snakke om hva SPL-R har og SB12 ikke har, så har også SB12 et par fordeler.

Den har et mere solid kabinett. SPL serien er konstruert av 14-15mm tykk MDF. Elementet i SB12 har dual spiders, SPL har kun en enkel, så om alt annet er likt burde SB elementet være mest linært i området rundt max slaglengde.

Og angående argumentet om at den koster mere......hvor mye av det er avanse? Her i Danmark kan du kjøpe en SPL1200-R for 9000DKK, og de blir neppe solgt med tap

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Trøkket og dybbassen man ikke får med en kompakt sub, savner man sjelden til musikk.
    Vel, kanskje ikke så mye "trøkket", men DYPBASSEN - DEN vil jeg ha! Og den får du absolutt ikke uten en sub som går ned dit med styrke og pondus - og dermed overbevisning.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Vel, kanskje ikke så mye "trøkket", men DYPBASSEN - DEN vil jeg ha! Og den får du absolutt ikke uten en sub som går ned dit med styrke og pondus - og dermed overbevisning.
    Hører du på mye musikk som går under 25-20Hz? Det er den dybbasen jeg snakker om, siden de kompakte subene ikke går noe særlig dybere. Jeg presiserte til musikk i mitt forrige innlegg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du på mye musikk som går under 25-20Hz?
    Ja.

Selvsagt finner du vesentlig mer musikk med bass like over dette området, men dog.

I tillegg er det ganske mye musikk som har elementer av dypere bass i signalet og som dermed kommer frem med en godt kalibrert sub, evt. også godt hjulpet av romforsterkning.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyp bassen er veldig viktig på forumet her.. Enda ikke sett noen har handla supertweeters ifra f.eks Tannoy her enda...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Selvsagt finner du vesentlig mer musikk med bass like over dette området, men dog.

I tillegg er det ganske mye musikk som har elementer av dypere bass i signalet og som dermed kommer frem med en godt kalibrert sub, evt. også godt hjulpet av romforsterkning.
    OK, da skjønner jeg at det viktig for deg. Hva man behøver og ønsker har med bruksområde. Jeg for min del vil ikke savne dybbass med en kompakt sub ala REL til den musikken jeg hører på.
    Jeg har forresten en Infinity Kappa i dag og den er slettes ikke dårlig, men mangler noen funksjoner jeg hadde trengt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Hm, MYE musikk med bass under 20 Hz? Høyst spesielt. Da kan du vel i farten nevne 7-8 plater med vesentlig informasjon under 20 Hz?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da skjønner jeg at det viktig for deg. Hva man behøver og ønsker har med bruksområde. Jeg for min del vil ikke savne dybbass med en kompakt sub ala REL til den musikken jeg hører på.
    Jeg har forresten en Infinity Kappa i dag og den er slettes ikke dårlig, men mangler noen funksjoner jeg hadde trengt.
    Nei, man kan vel forsåvidt si at man ikke ville savne den, all den tid det prosentmessig sett finnes relativt lite musikk med eksta lave frekvenser.

Jeg for min del har valgt å legge (kanskje mer enn normalt) vekt på dette da lydbildet blir positivt endret med en balansert dose av disse fyldige og dype tonene.

Men nok om det. De aller laveste tonene vil du uansett ikke få ut av de lukkede subene denne tråden handler om... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Hm, MYE musikk med bass under 20 Hz? Høyst spesielt. Da kan du vel i farten nevne 7-8 plater med vesentlig informasjon under 20 Hz?
    Må bare lete frem info om meloditittel etc. Tar det i løpet av helgen - nå er det snart Hjemmekino-fest... ;-)

Uansett; dersom du raskt vil teste én plate:

Pete Belasco - Deeper

Flere av sporene her inneholder bass ned mot 14-16Hz. Test godt ut de tre første av dem.

Erfaring fra én kjøper på Amazon i USA (faktisk en svenske):

Welcome Return by Belasco, September 20, 2004
    Reviewer: W. Anders (Sweden) - See all my reviews

Got this CD home the other day and It works! The previous release was a little more "jazzy" and this is more "souly" but they are both up to very high standards ;-)
    Note: If you have a great subwoofer turn in the title track for a DEEEEEP surprice!
    /Anders

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    som Ron fra SVS sa (på engelsk da :-) ):

"...slik som vi ser det så kan du kun få 2 av 3, dvs aldri 3"

1. Størrelse
    2. Pris
    3. Ytelse
    Tabellen er bra om man er på jakt etter mest mulig dB for pengene, og det er ikke overraskende at det er en fra SVS som kommer med den. Om man vil ha både kvalitet og kvantitet, er det denne som gjelder:

1. Kvalitet
    2. Kvantitet
    3. Pris

Igjen, du kan kun velge 2. Selv om noen aktører presser grensene litt, ser det i det store og hele slik ut.

BTW, helt enig med RoKo. Hvorfor ikke besøke noen som har skikkelige kalibrerte REL, Velodyne, SVS eller andre. Da får man et skikkelig inntrykk av hvorfor produsenten har valgt de løsningene de har gjort, og hvilke positive og negative sider dette har. Selv hadde jeg flere valg på menyen, og kunne sikkert vært fornøyd med flere av de, men etter å ha fått testet litt hos et par andre "gærninger" fikk jeg noe som passet min smak perfekt. Syntes forøvrig det er flott at trådstarter har funnet noe som passer hans oppsett og preferanser bra.

Det som virkelig teller er hvordan lytteren oppfatter lyden i sitt rom på sitt anlegg, ikke nødvendigvis en masse flotte spesifikasjoner og hvordan andre opplever det samme produktet. Har man skjønt det, er man allerede kommet langt på veien mot sitt eget lille personlige lyd-nirvana.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Her er et bilde av at elementet fra en SPL1000-R
    (...kjempebilde...)
    Ved visning av store bilder er det best å legge inn en link fremfor å vise bildet direkte i posten

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i, selv på en widescreen ble det litt vel mye scrolling frem og tilbake

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, poenget med bildet var å vise at der ikke sitter en fysisk servo på SPL elementet som det gjør på DD elementet. "Servoen" i SPL subbene er current sensing, dvs at den kun føler på strømmen som går til elementet, og ikke på hvorhen elementet rent fysisk befinner seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner

Her i Danmark kan du kjøpe en SPL1200-R for 9000DKK, og de blir neppe solgt med tap
    Okay,hvor har du link til den prisen?
    Spurte deg en gang tidligere men du unnlater å svare...
    Nå ser det nemlig ut som om du bommet stygt på prisen i Danmark!
    Kansje du sjekker bedre neste gang...

Her er veil priser fra dansk importør.

Velodyne SPL-1000R 10.995,00,-

Velodyne SPL-1200R 12.995,00,-

Velodyne SPL-R 8.995,00,-

Det er mulig du har funnet et tilbud eller et demo-ex,men veil på Spl 12 er altså 13000 danske.

Link til importør og priser:
    Velodyne SPL-R

Litt mer seriøsitet må man kunne forlange!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger
    Okay,hvor har du link til den prisen?
    Spurte deg en gang tidligere men du unnlater å svare...
    Nå ser det nemlig ut som om du bommet stygt på prisen i Danmark!
    Kansje du sjekker bedre neste gang...

Her er veil priser fra dansk importør.

Velodyne SPL-1000R 10.995,00,-

Velodyne SPL-1200R 12.995,00,-

Velodyne SPL-R 8.995,00,-

Det er mulig du har funnet et tilbud eller et demo-ex,men veil på Spl 12 er altså 13000 danske.

Link til importør og priser:
    Velodyne SPL-R

Litt mer seriøsitet må man kunne forlange!
    Hehehehe! Jeg sitter ikke å nileser disse trådene, så neste gang du har et spørsmål som du mener at jeg bør besvare kan du jo forsøke en PM før hjernebarken sprekker?

Du kan begynne med å sjekke www.tapeconnection.dk, der finner du den til 10K. Hvis du så ser litt nøyere på hjemmesiden til importøren under tilbud, så vil du kunne se at han kjører tilbud på alle Velodyne subs. Det "tilbudet" er noe han alltid kjører, og om du skriver til ham på dansk så vil du nok få oppgitt en pris på 9000DKK for en SPL1200-R. Skriver du på norsk så vil han ikke selge til deg for da blir nok Neby gale på ham

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk min danske kamerat til å ringe den danske importøren og spørre etter priser på Velodyne DD-18 for et par måneder siden. Den laveste prisen han klarte på en som var ny i eske var veil. minus 5000,- i rabatt mot at den ble hentet i københavn. Samme tilbudet har jeg fått i Norge med norsk garanti/kjøpsbetingelser. Har sjekket mulighetene for import fra andre land også. Det billigste var fra Hong Kong til 25 000,- uten noe som helst garanti. De finnes i USA til den prisen også, men da kun i 110V versjon.

Tape Connection har jo bare en Velodyne-modell inne. Sikker på at det ikke er en demo-modell? Uansett var det billigt. En dansketur med kjøtt og øl under armen.....og en Velodyne.

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •