REL, uslåelig subwoofer! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 263
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva! Trenger man ikke kalibrere annet enn SVS? Så bra, hvis det er det du antyder. Men hva skal jeg da med en Behringer DEQ2496 på min lånte B&W-sub?
    Deq'en passer fint å lage litt "rocke" equalizer kurve på resten av frekvensene også
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Om man tar et annet perspektiv på denne diskusjonen:
    Er det kun ingeniørene i SVS som har forstått hva en god subwoofer er - og hva den skal levere?
    Det er vel tvilsomt selv om man kan få det intrykket når man leser denne (og flere andre) tråder.
    Som vi sier der jeg kommer fra "vettet er gjevnt fordelt" og det tror jeg også er tilfellet når det gjelder de ulike produsentene.
    Om det kun er én vei til Roma, så antar jeg at de fleste vil følge den. Det er derimot ikke tilfellet når det gjelder design av subwoofere, det finnes et uttall ulike design. Alle har sine styrker og svakheter, den ideelle løsningen er enda ikke funnet og vil aldri bli det heller.
    Så - det hele koker ned til at de ulike løsningene har ulik misjon og styrke/svakhet.
    Ingen er best på alt - basta!
    Det er vel ikke slik at konstruktørene hos SVS vet best, men de spesialiserer seg på subwoofere i motsetning til mange andre subprodusenter. I tillegg har de en direkte til kunden med færrest mulig mellomledd holdning som jo også sparer noen kroner.
    Men det som gjør at de virkelig gjør suksess i mine øyne er at de setter funksjon foran form på de fleste modellene sine. Dersom sub'en ikke skal stride mot de fysiske lover med å være liten og nett, så er det langt enklere å konstruere en svinbra sub til en billigere penge vil jeg tro.
    Når man har som mål å konstruere en liten sub, så har man allerede ingått kompromiss som må kompenseres for på andre måter (les dyre måter) for å kunne gi tilsvarende ytelser som et digert hundehus fra SVS som bedre følger naturlovene for bass

Kort sagt mener jeg at SVS gjør de rette prioriteringene ved å sette funksjon foran form i motsetning til mange andre. Dette betyr bedre bass til en billigere penge! Konflikten for produsentene ligger dessverre i at det faktisk finnes en majoritet der ute som utrolig nok bryr seg mer om størrelsen på sub'en enn lyden. Hadde det ikke vært for disse feinschmeckerne kunne vi andre fått enda bedre lyd til en billigere penge

Uff, nå var jeg vel stygg...

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Kort sagt mener jeg at SVS gjør de rette prioriteringene ved å sette funksjon foran form i motsetning til mange andre. Dette betyr bedre bass til en billigere penge! Konflikten for produsentene ligger dessverre i at det faktisk finnes en majoritet der ute som utrolig nok bryr seg mer om størrelsen på sub'en enn lyden. Hadde det ikke vært for disse feinschmeckerne kunne vi andre fått enda bedre lyd til en billigere penge

Hehe, jeg er enig med det meste du nevner her. Men det finnes jo folk som har visse begresninger deriblandt folk på dette forumet. Som eksempel en kone/sammboer som har noe hun skulle ha sagt og plassering og design.

Da er det jo greit at det er flere produsenter som også prøver og lage best mulig bass (dypbass) ut av små kasser. Hvorfor skulle gentlig SVS være bedre enn f.eks Velodyne med lengre erfaring til og lage subber. Hadde Velodyne sikta seg inn på og konkurere med dypbass la oss samtidig si SPL da med SVS. (ikke at det er det viktigste) Så hadde det vel fint klart det.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man tar et annet perspektiv på denne diskusjonen:
    Er det kun ingeniørene i SVS som har forstått hva en god subwoofer er - og hva den skal levere?
    Nei, naturligvis er det ikke det. Men de fleste større produsenter er svært redde for å gjøre produkter for store, slik at de ikke selger. SVS gjorde akurat det, og beviste at markedet for god lyd uten hennsyn til WAF er langt større enn forventet...

Selv om enkelte her på forumet er svært overbeskyttende i forhold til SVS, og tidevis svært arrogante i sine uttalelser, må man ikke la det overskygge det faktum at SVS produserer ekstremt gode subber!

De kan spille svært høyt og dypt, og som et resultat er det noen som bruker de som "BOOM BOOM" woofere, men la det være sagt at korrekt kalibrert spiller det svært bra til musikk. Naturligvis er det jo smaken som teller, men å kalle SVS subbene for store buldrene filmbokser beviser kun at man ikke mestrer kalibreringen...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir for meg litt "fuzzy logic" - da SVS designer suber både som refleks- og som lukket design etter min kunnskap. Skal jeg føre argumentasjonen videre så er det kun svære refleks kasser som gjelder - men dette blir motstridende da SVS gjør begge deler, både store "kasser" og lukkede løsninger.
    Nei - jeg tror rett og slett at enhver konstruksjon har sin fortreffelighet og at de som ønsker dyp bass med trøkk dessverre må leve med en utedo i sin kino. Vi andre kan finne løsninger som leverer bra (ja, kun bra) på film, men som leverer skikkelig på musikk. Det er tross alt her vi skal hente ut de "fine" nyansene, på film er det tross alt kun volum som gjelder.
    Da er SVS der for å levere best, for resten har vi mange alternativer som gjelder avhengig av smak og behag.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Litt offtopic]
    Når det snakkes negativt om SVS, blir det ofte nevnt at de er noen digre hundehus, frysebokser, etc.. Hvordan i all verden kan folk ha noe slikt i stuen da? Vel.. Hva med å punge ut litt ekstra, for å få en tre-finish, eller piano finish.. og voila, du har et flott møbel i stua/kinoen !

Måtte bare få det ut.. for de tar seg så godt ut i de stuene jeg har hatt/sett dem.
    [/Litt offtopic]

For å ikke spore helt av.. så må jeg jo nesten gratulere trådstarter med en sub HAN er fornøyd med, til sitt bruk

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    [Litt offtopic]
    For å ikke spore helt av.. så må jeg jo nesten gratulere trådstarter med en sub HAN er fornøyd med, til sitt bruk
    Antageligvis er vi alle misunnelig på det, en kjempe løsning til en rimelig penge. Det er jo det vi alle vil ha, men som er så vanskelig å uttrykke! med få ord:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva! Trenger man ikke kalibrere annet enn SVS? Så bra, hvis det er det du antyder. Men hva skal jeg da med en Behringer DEQ2496 på min lånte B&W-sub?
    Hvordan kan du tolke det ut i fra at jeg skriver jeg ikke har sett så mange slike tråder?

Jeg antyder at kalibrering er noe alle subwoofere trenger, ikke bare SVS. Men det blir ofte glemt. Get it?

Sitat Opprinnelig postet av Marsboer
    Det er vel ikke slik at konstruktørene hos SVS vet best, men de spesialiserer seg på subwoofere i motsetning til mange andre subprodusenter.
    Både REL, Velodyne og JL Audio som er "HOT" om dagen driver utelukkende med subwoofere.

Men det som gjør at de virkelig gjør suksess i mine øyne er at de setter funksjon foran form på de fleste modellene sine. Dersom sub'en ikke skal stride mot de fysiske lover med å være liten og nett, så er det langt enklere å konstruere en svinbra sub til en billigere penge vil jeg tro.
    Det er i allefall billigere å produsere en sub som spiller høyt etter det prinsippet. Headroom er bra å ha, men størrelse er ingen garanti for bra lyd. Ja, det er forskjell på musikalske kvaliteter på en subwoofer. Transient-respons er et viktig tema der. Og den blir ikke bedre om du øker volumet på en kasse....

Når man har som mål å konstruere en liten sub, så har man allerede ingått kompromiss som må kompenseres for på andre måter (les dyre måter) for å kunne gi tilsvarende ytelser som et digert hundehus fra SVS som bedre følger naturlovene for bass
    Igjen så snakker vi nå utelukkende om maks SPL. Dette er lover som gjelder om man ønsker å presse grensene for maks dB i de dypeste frekvensene. Det er en grunn til at enkelte produsenter sverger til trykkammer-kasser, og det har ikke bare med størrelse å gjøre.

Kort sagt mener jeg at SVS gjør de rette prioriteringene ved å sette funksjon foran form i motsetning til mange andre. Dette betyr bedre bass til en billigere penge!
    Det er her du og desverre mange andre tar feil. Ikke bland sammen "mer" og "bedre". I så fall ville vel Cerwin Vega høyttalere være best i verden. Store bassrefleks-kasser og masse dB. De følger samme prinsippet, og selger som bare det.

Selvfølgelig tenker mange produsenter på størrelse når de designer subwoofer, og det går ut over maks lydtrykk. Men for de aller fleste er ikke prioriteringene å riste ned hele huset/leiligheten. En mindre subwoofer åpner også for flere plasserings-alternativer, og det kan være alfa-omega for om en sub låter bra i et rom eller er totalt ubrukelig. Noe mindre størrelse trenger derimot ikke å gå ut over lydkvaliteten, tvert i mot, om konstruktøren vet hva han driver med. Men det er ikke noe tvil om at det blir dyrere. Men hvem teller små tusenlapper når man allerede har brukt 100k på høyttalere?

Konflikten for produsentene ligger dessverre i at det faktisk finnes en majoritet der ute som utrolig nok bryr seg mer om størrelsen på sub'en enn lyden. Hadde det ikke vært for disse feinschmeckerne kunne vi andre fått enda bedre lyd til en billigere penge

Neida, det er ikke stygt å være uviten.

For ordens skyld er det kun 3 subwoofere som er A-rangert i Stereophile, og alle er middels store trykk-kammer konstruksjoner. De gutta der bryr seg filla om størrelsen... Samme modeller har fått nærmest legende-status i andre fagmagasiner. Get the clue?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hva Labbetuss mener om bassen i Nautilus 801 i tråden til Snickers-is:http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-selvbygg.html

Labbetuss har selv 2 x SVS PB12 pluss/2, men syns bassen i Nautilus 801 var helt hinsides. Det er selvfølgelig en stor prisforskjell her, men det er kanskje på tide å innse at SVS ikke er verdens beste på å gjengi bass?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger
    Det er vel her forskjellen mellom SVS tilhengere og normale folk ligger....
    At vi vanlige godtar at et produkt har en bedre LYDKVALITET enn et annet,mens Svs tilhengerene ikke skjønner dette,fordi... Produktene spiller jo like høyt?
    Vel, nå har jeg ikke hørt SB12, men jeg har hørt SPL1200-II. Den er en riktig god sub, men om den skulle ha en så mye bedre lydkvalitet enn SB12 at SB12 ikke "rakk den opp til knærne", da skulle SB12 lyde temmelig tragisk for at det utsagnet skulle kunne være sant.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Se hva Labbetuss mener om bassen i Nautilus 801 i tråden til Snickers-is:http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-selvbygg.html

Labbetuss har selv 2 x SVS PB12 pluss/2, men syns bassen i Nautilus 801 var helt hinsides. Det er selvfølgelig en stor prisforskjell her, men det er kanskje på tide å innse at SVS ikke er verdens beste på å gjengi bass?

DET er det heller ingen som har sagt, dessuten så hadde vel Labbetuss før SVS en DD18, så dermed burde jo den i så tilfelle være totalt tragisk :-D

Det er klart at når du tar et par høytalere som koster mer enn en god bruktbil og kobler de sammen med 6 monoblokker under oppsyn av folk som har peiling på lyd, da bør resultatet bli bra.

Det jeg har sagt i denne, og i andre tråder er at en sub i stereo kan gi deg smaken av kaviar til makrell i tomat pris. Jeg pleier også alltid å si at behovet for en sub i stereo ofte faller proporsjonalt med prisen for de høytalerene&forsterkerene du har i oppsettet.

MEN, om høytalerene ikke stikker dypt nok til å gjengi det signalet som ligger på plata så er det fremdeles ikke korrekt gjengivelse, uansett hva de nå måtte koste.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er vel ikke slik at konstruktørene hos SVS vet best, men de spesialiserer seg på subwoofere i motsetning til mange andre subprodusenter. I tillegg har de en direkte til kunden med færrest mulig mellomledd holdning som jo også sparer noen kroner.

Det er mer enn godt nok kjent at SVS har måttet prioritere annerledes når SB-suben skulle konstrueres. Hele hensikten med denne modellen var nettopp å supplere produktlinjen med en kompakt (og derfor lukket) boks.

Vi vet (som du sier) at dette strider mot de fysiske lover for hvilke forutsetninger som ligger til grunn for en subs optimale arbeidsvilkår. Således er (denne gang) minst mulig kassestørrelse viktigere enn prestanda. Ja, selvsagt - SB har ikke samme output og frislipp av bass under 23Hz som dens storebrødre. Derfor er det i denne diskusjonen viktig å separere SB fra PB-serien mht. erfaringer man har med PB.

For de andre kassene derimot (slik som PB-seren) er dypest mulig respons og høy output det aller viktigste - og, som du nevner, her inngåes det ingen kompromisser. Skal lyden bli bra og prisen lav - ja da må elementenes arbeidsforhold få første prio, og DA blir subene rimelig store.

Det finnes selvsagt fabrikanter som trekker denne linjen vel langt og havner forbi den logiske kombinasjonen melom størrelse og effekt. Da blir plutselig størrelsen på suben en prioritet, hvilket i flere tilfeller gir en sub med pløsete lyd. Ingen nevnt, ingen glemt.... ;-)

Integrasjon og kalibrering, samt ikke minst fornuftig valg av delefrekvens, er viktige parametere for at subens innvirkning i musikkbildet.

Selv er jeg ikke det minste opptatt av subens størrelse og har derfor følgelig ingen SB i mitt oppsett. Men jeg har ved flere anledninger testet den og synes den gjør en fremragende jobb dersom man først må klare seg med en kompakt modell.

Jeg synes fortsatt at flere potensielle sub-kjøpere bør ta seg en tur til likesinnede for demonstrasjon. Da vil også forumet i større grad preges av egne erfaringer fremfor teoretiske meninger.

Var selv (atter en gang) i går på beøk hos Dag Johnsen. Her har vi en person som aldri vil slå seg til ro med at noe er bedre enn annet. Egne erfaringer er best. Derfor kommer det stadig nye vinklinger og teorier som settes ut i praksis med tilsvarende hyppighet i utbyttingen av utstyr... ;-)

Må til slutt slenge meg på gratulasjonsbølgen mtp. trådstarters konklusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som Ron fra SVS sa (på engelsk da :-) ):

"...slik som vi ser det så kan du kun få 2 av 3, dvs aldri 3"

1. Størrelse
    2. Pris
    3. Ytelse

Hvis du velger en SUB utifra Størrelse og Pris så går det ut på bekostning av Ytelse. (SB12Plus?)

Hvis du velger Pris og Ytelse så går det på bekostning av Størrelse (PB12Plus2?)

Hvis du velger Størrelse og Ytelse så går det på bekostning av Pris. (hmmm?)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette spørsmålet er merkeuavhengig:
    Hvilken sub/subkonstruksjon er den ultimate for musikk, men også topp til film. Og hvorfor!
    Da nevner jeg at størrelse, merke og konstruksjon er irrelevant. Pris? Skal vi si at samboeren kaster meg ut ved 15.000,-

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir for meg litt "fuzzy logic" - da SVS designer suber både som refleks- og som lukket design etter min kunnskap. Skal jeg føre argumentasjonen videre så er det kun svære refleks kasser som gjelder - men dette blir motstridende da SVS gjør begge deler, både store "kasser" og lukkede løsninger.
    Nei - jeg tror rett og slett at enhver konstruksjon har sin fortreffelighet og at de som ønsker dyp bass med trøkk dessverre må leve med en utedo i sin kino. Vi andre kan finne løsninger som leverer bra (ja, kun bra) på film, men som leverer skikkelig på musikk. Det er tross alt her vi skal hente ut de "fine" nyansene, på film er det tross alt kun volum som gjelder.
    Da er SVS der for å levere best, for resten har vi mange alternativer som gjelder avhengig av smak og behag.
    Her påstår du at sub'er som leverer dybde og trøkk over hele fjøla ikke klarer å levere de "fine" nyansene. Kvalitet har ingen sammenheng med mengden output sub'en klarer å slenge ut av seg. Selv om en stor sub kan rive hus, så er det overhodet ingenting som tilsier at disse ikke skal kunne lokke frem vel så mange nyanser som en liten sub. Forskjellen er bare at headroom er mye større på den store sub'en. Og headroom er ALLTID bra. Og å påstå at det er kun volum som gjelder i film er jo helt hårreisende. I hvertfall for meg gjelder akkurat de samme parametrene på film som i stereo. Å se en film med en dvask sub som gir mye volum ala CV sub'er eller å se en film med en skikkelig sub som f.eks Plus/2 eller DD18 som gir både mye trøkk og kvalitet kan jo ikke sammenlignes en gang.
    Det er en grunn til at det tok så lang tid før SVS kom med en lukket konstruksjon. Sikkert både pga at kompetansen ikke var der i utgangspunktet, men de var også motvillige til å lage en slik fordi dette ikke er i henhold til deres vanlige policy når det gjelder bygging av sub'er.

Men igjen så viser det seg at markedet styrer. La oss alle håpe at dette bare var unntaket slik at SVS ikke bare blir en av mengden

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske oppbrukte argumenter i denne tråden. SVS har gjort noe som få (om noen) andre har gjort:
    De har valgt å prioritere trykk og dypbass, se bort fra størrelse (med unntak av SB-12plus) og levere direkte fra fabrikk i hjemmemarkedet. Sistnevnte gjør at de kan presse prisene på en annen måte enn produsenter som går gjennom langt flere ledd fram til forbruker.

SVS er ikke verdens beste subwoofere. Hvis pris ikke var noe emne, så synes også undertegnede at Velodyne med SPL- og DD-serier har noen formidable subwoofere, og med sin servostyring (ikke SPL-serien) og innebygde romkorrigering har de en veldig god linearitet og meget godt kontrollert forvrengning. Men de kan ikke konkurrere på pris i forhold til ren dypbass og trykk, dessverre. Og med en god romkorrigering yter SVS slett ikke verst heller, noe man får med relativt rimelige receivere.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså utligner SVS+Behringer FBQ2496 en Velodyne med innebygd romkorrigering?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså utligner SVS+Behringer FBQ2496 en Velodyne med innebygd romkorrigering?
    Har jeg aldri sagt. Velodyne har som sagt servostyringen i tillegg og vesentlig mer krefter i forsterkerne å backe opp romkorreksjonen og servoen med.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har jeg aldri sagt. Velodyne har som sagt servostyringen i tillegg og vesentlig mer krefter i forsterkerne å backe opp romkorreksjonen og servoen med.
    Det var et spørsmål roffe! Gå ikke i skyttergraven uten ammo nå da. Jeg lurte på om Behringer FBQ2496 kunne erstatte romkorreksjonen i Velodyne. Jeg tror ikke jeg nevnte noen servo.
    Og hvordan funker servoen?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At stort headrom alltid er bra, tror jeg kan diskuteres. Det fører vel til større utfordringer når det gjelder kalibrering. Fordelen med en kompakt sub til musikk er at den er enklere å integrere og skikkelig integrering er kanskje det viktigste for audiofile folk. Trøkket og dybbassen man ikke får med en kompakt sub, savner man sjelden til musikk.

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •