Skikkelig godlyd med JBL 260 tl

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Skikkelig godlyd med JBL 260 tl

Kjøpte inn JBL 260 TL. Koblet disse opp mot Nad silverline s100 og s200. Cd Rotel 1072 som driverk til Elektrocompaniet dac. Kimber timbre med next gen plugger mellom komponentene. Kimber monocle til høyttalerene. JBLene 83 cm fra bakveggen og 43 cm fra sideveggene. Det bare låter helt nydelig. Ikke noen puddingbass,det bare trykker greit til når det skal. Krystallkart, aldri spisst, kan høre på i timesvis. Selv i forhold til mine tidligere JM lab electra 926kommer det frem detaljer jeg ikke har lagt merke til før. Har nok vært heldig med match til utstyr og lytterom.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt du er fornøyd med disse perlene :-) Hvor stort er rommet du spiller i (lengde X bredde)? . Jeg har dem 92 cm fra bakvegg (målt fra fronten på wooferen) og 85cm fra sidevegg i et 5,5m langt rom som er 4,25m bredt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JBL 260 tl

Rommet er 6,50m langt og 3,50m bredt. Høyttalerene er plassert mot kortvegg. Avstanden til bakveggen er målt fra kassens bakside og sidene er fra sideveggen på kassen. Sitteposisjon er ca 2m fra bakveggen.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra høyttalere. Musikalske som fy. Jeg bruker de sammen med Mcintosh MA6900 integrert forsterker og er veldig fornøyd. Valget var egentlig enkelt å ta etter å ha hørt de, men har fått fin input fra forumet her, bla fra Hellnob.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Meget bra høyttalere. Musikalske som fy. Jeg bruker de sammen med Mcintosh MA6900 integrert forsterker og er veldig fornøyd. Valget var egentlig enkelt å ta etter å ha hørt de, men har fått fin input fra forumet her, bla fra Hellnob.

Mvh

Jag kopierar nu hit vad jag skrivit till JBL forum:

I have heard E80 and TL260.

The treble of E80 is warm and not so detailed. The mids sound unnatural and like plastic. The lows are exaggerated upper bass hum and lower bass guitar notes are not heard or very weak in volume. The drums are ugly upper bass pump pump. The upper bass makes voices sound irritatingly overwarm.

The treble of TL260 is detailed and good. Electric guitar sounds like there was a guitar amp hidden inside the speakers and singer's voices also like there were singers' amps hidden inside also: powerful, deep, with natural colours in tone. The distortion from electric guitar equipment comes surprizingly natural and reaches ears the same was (but not as harsh) as in live shows. Very dynamic and natural. Bass is deep and the upper bass is excellent: it is not at all overwarm and leaves the midrange super clear and natural. The drums of a heavy metal band come just as they are played and disco synthetic drums come the same way as with high quality disco loudspeakers: dry and tight. All sounds are powerful and come with natural colours. Rhythm is kept accurately and it is nice to along.
    The speakers are: very natural; if aggressive music is played it comes aggressive as well as female singers voices come with a beautiful, colourful, powerful tone. All kinds of music is played enjoyably. Where good bass control is needed, these speakers are in a class of their own. The sound is not softened: it is natural. Also a part of the hardest edges of the natural (or recorded) tone of guitars (the distortion), high notes of female singers sometimes are reproduced naturally. So I think these are the real music lover's speakers: so natural and neutral, and the naturality requires excellent dynamics. I have owned TL260s only a couple of days so the sound may change during further playing. The first hours from the box the sound was aggressive and they didn't play so well with lower volumes, but also my girlfriend said the next day that not any more.

I have played classical music myself as a kid and in rock bands when I was young. I also listen to music live. This spring I have listened live violin/piano and I was listening at the Eurovision song contest dress rehearsals and this summer I visited Tuska (=pain in english) Metal Festival. And I can say that music from these loudspeakers sounds very much like music in live concerts.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er som min egen opplevese av TL260!!:-D

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Dette er som min egen opplevese av TL260!!:-D

Mvh
    Då ser det ut att hifi är vetenskapligt, för man fått samma resultat med hifi-metodik använt av flera oberoende användare!

Har du lyssnat på musik med andra förstärkare än McIntosh tillsammans med TL260? Jag tittade på spesifikationerna av MacIntosh och där ståd det att distortionen är bara 0,005 där i min Rotel RA935BXMkII är det 0,03. Har du lyssnat på betydelsen av detta. McIntosh är ju dyrt, annars hade jag redan köpt en högklass amp. Använder du ekvalisatorn i McIntosh?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marcus_Helsinki
    Då ser det ut att hifi är vetenskapligt, för man fått samma resultat med hifi-metodik använt av flera oberoende användare!

Har du lyssnat på musik med andra förstärkare än McIntosh tillsammans med TL260? Jag tittade på spesifikationerna av MacIntosh och där ståd det att distortionen är bara 0,005 där i min Rotel RA935BXMkII är det 0,03. Har du lyssnat på betydelsen av detta. McIntosh är ju dyrt, annars hade jag redan köpt en högklass amp. Använder du ekvalisatorn i McIntosh?
    Hei Marcus!
    Min erfaring med forsterkere sammen med TL260 er : H/K 970, i mine ører en god match spesielt når en tenker på prisen. Karakter
    QED Vector/Doxa 70 signature: For lyst klingende og sterilt. karakter:-|
    Sansui RZ-1900 (10 år gammel billig receiver)hmm..gikk fort tom for strømreserver ellers flat og livløs. Karakter:cry:
    Mcintosh MA6900: Helt etter min smak, men koster jo også vesentlig mer enn de jeg har sammenlignet med. Karakter
    Jeg opplever TL260 som lettdrevne og så lenge en har en forsterker som er rimelig strømsterk og denne ikke blir presset ut over det rimelige så tror jeg ikke en oppgitt distortion (forvrenging på norsk) ala 0,005 vis a vis 0,03 betyr noe for den opplevde lydkvalitet.

Tro det eller ei, men en av grunnene til at jeg falt for MA6900 var nettopp
    equalizeren. liker rock fra 60-70-80 årene, og når jeg hører på det så er equalizeren gull verdt.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Vurderer disse høyttalere når jeg skal kjøpe nye høyttalere. Synd det ikke finnes noen dedikert center til disse. Selv om man kan bruke Studio modellene. Føler ikke helt de følger opp. Den største kunne ha gjort det hadde det ikke vært for at den er designet til å stå inntil veggen. Vil ha en vanlig center.

Vurdere Canton sin Vento center eller kanskje en Adiovector Mi3 super eller noe i partnerskap med denne. Kan kanskje være noe.

Uansett... har dere som eier denne testet denne mot mange andre modeller ?

Er den så bra som dere skal ha det til ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er EC DACen "perfekt" match her? Spør fordi jeg har en svoger som har disse høyttalerne mot en Hegel H200 og er ute etter DAC.

Er det andre forslag til DAC som kan passe sammen med dette oppsettet?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

meget fornøyd med JBL 260 tl

Nå har jeg hatt JBLene i ca 5 måneder. Etter hvert som de er spilt inn, har jeg bare en ting å si, de låter feiende flott! Satt akkurat og hørte på en gammel Steely Dan CD, "Nightfly", og smiler fra øre til øre:-D . Denne CDen har jeg hørt på mange ulike anlegg og opplevd som litt tam, men på 260tlene er det dynamikk og liv til å dra igang rockefoten. Etter en tids innspilling merker jeg at særlig bassen har fin sound og stålkontroll. Den er kjapp og holder kjeft når den skal. Oppover er det ennå bedre holografi og dynamikk. Opplevelse av dybde og bredde er på det beste jeg har hørt. Er det noe jeg vil trekke frem så er det nettopp det sistnevnte. Jeg har sjelden hørt en høyttaler med et slikt lydpanorama. ( jeg har vært hifi- interessert i over 35år og hørt mye forskjellig, også ulike jbl monitorer) Vel dette ble kanskje mye skryt. Skulle jeg trekke frem noe negativt så må det være at de er litt kilne på plassering når det gjelder "toe in". Bruker soundcare spikes som fungerer utmerket og som gitt meg muligheten til å finne den optimale plasseringen. ( kan flyttes rundt på parketten cm for cm)

"Fornøyd kan en bare bli når en stoler på sin egen opplevelse av det en hører"

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.JUBAL
    Helt enig!

Sitat Opprinnelig postet av MR.JUBAL
    Skulle jeg trekke frem noe negativt så må det være at de er litt kilne på plassering når det gjelder "toe in".
    Det er min erfaring også. Har dem stående på granittplater med parkettbeskyttere under, slik at det har gått greit å skli dem rundt på gulvet for å finne "riktig" vinkel. Men overraskende nok er toe-in hos meg ganske stor - ser nesten ikke innsiden på HT. Hvordan ser det ut hos deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JBL tl 260

Svar til Hellnoob.

Jeg tror at rommets egenakustikk vil virke inn på vinklingen av høyttalerne. Hos meg ser jeg innersidene av høyttalerne godt. Dersom jeg vrir hver av høyttalerne ca to til tre cm innover, dvs.større " toe in", vil jeg miste siktet av sidene.
    På det punktet jeg har valgt, merker jeg at de ikke mister bredden eller dybden, det går heller ikke utover fokuset i midten. Faktisk løser det opp fokuset slik at lyden ikke blir for komprimert og innfiltrert. Hvis jeg i denne posisjonen skulle gi litt mer "toe in", vil det bli snevere stereobilde, med litt mye fokus i midten. Mange liker å ha et overveiende fokus i midten. Dette kan oppleves som en får mer tak i microdetaljer som f.eks at en kan høre tydeligere anslag på cymbaler osv. Men det fine med 260ene er at de har en fin balanse nettopp her. Ved en optimal plassering vil de gi bredde, dybde eller et lydpanorama som f.eks plasserer koringen i mange innspillinger godt ut på sidene,en opplevelse av unik tilstedeværelse samt at ulike instrumenter oppleves innover i lydbilde. I denne posisjonen mangler det ikke etter mitt skjønn noen microdetaljer, de får bare mere "riktige" proposjoner.:-D

Vennlig hilsen
    Mr. Jubal

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dem också så at jeg ser innersidene av høyttalerne godt. "Toe in" er de lytere.

Nu jeg har spelat dem mer, har lydet blivit mjukare och varmare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jbl 260 tl

Fikk lyst til å komme med noen tanker til noen av innleggene i denne tråden. Jeg må først si at jeg er ingen bedreviter eller ekspert, bare en som stoler på min egen opplevelse av det jeg hører.
    Det har vært noen tanker rundt om EC DAC er et godt valg til 260ene hvis jeg har forstått det riktig...? Jeg tenker at det er mange parametere som influerer på om det ene eller andre passer "bedre" enn noe annet. Kommer an på forsterker, kabler, cd-driverk og ikke minst lytterommet osv, men mest av alt, personlig smak! Jeg har EC-DAC,(fra Tau i Stavanger :-D ). Matchen mellom Rotel 1072 CD med Supra digitalkabel og EC DACen er etter min mening helt utmerket. Videre bruker jeg Kimber Timbre kabler med nextgen konnektorer og Kimber Monocle til høyttalerne. Van den Hul kabel som jumpers. Dette gir på mitt anlegg en fin og dyp grunntone samt veloppløst mellomtone og flott crispy diskant. Men dette betyr ikke nødvendigvis å være den beste løsningen eller lyden for en annen lytter.(så det er sagt.) Ta en tur på Eltek og lytt. De kan muligens hjelpe deg slik at dacen kan prøves i anlegget hjemme.(jeg har bare gode erfaringer med Eltek). Når det gjelder 260ene har jeg sett at tester peker på at under 100 hz krever de en kompotent og strømsterk forsterker. Det er viktig å ha dette med i "regnestykket" i jakten på den gode lyd.
    Det blir spurt om: "er 260ene er så gode som dere vil ha det til ?" Et enkelt spørsmål, men svært vanskelig å svare på egentlig. Jeg opplever de som svært gode sett da i forhold til om utstyr og lytterom klarer å få frem potensialet i disse høyttalerne. Sett i forhold til pris og kvalitet, så mener jeg de absolutt holder mål, men helt klart det handler om smak og behov. Ja, jeg er meget fornøyd med de. Opplever de som svært musikalske!

"Fornøyd kan en bare bli når en stoler på sin egen opplevelse av det en hører!"

Vennlig hilsen
    Mr Jubal

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Liten" rettelse; var ikke jeg som spurte om de var så gode som dere påstår. Jeg lurte på DACen jeg... Hvordan er klangen på denne? Lys, mørk, nøytral?

Ellers er det interessant å lese at de fleste her tåer dem en del inn, noen mer enn andre, men det er vel naturlig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager så meget Jakv! ( og Sound sound) ( har rettet opp innlegget)

Øra virker godt, men det står kanskje dårligere til med synet.ops: Når det gjelder dacen fra EC, opplever jeg den som nøytral. Jeg vet at det har vært en diskusjon hvorvidt de eldre dacen som er produsert av Abrahamsen på Skårer har mer "bunndrag". Junior kjører med denne varianten. Tror faktisk det stemmer at den gir litt mørkere klang, men det er vanskelig å si i og med at han har et helt annet utstyr enn det jeg har.
    Vennlig hilsen
    Mr. Jubal

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he... Trenger vel ikke psykolog for dette da.

Takker for info om DAC igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •