Sub og høyttalere sammen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub og høyttalere sammen.

Leste for en stund siden DVD & Hjemmekinos stykke om flere subwoofere (del2). Slik jeg forstod det anbefalte de å bruke høyttaler terminalene på subwooferene for signal inn og så videre til høyttaleren på samme kanal.
    Etter det jeg leste skulle dette være bedre en lav-signal, hvorfor?

Har tenkt å suplimentere mine små høyttalere bak med en eller helst to mindre subwoofere 8-10".

Tanken var da å ha en ekstra forsterker ala Rotel RB-993 eller to stereo effektforsterkere til "satelittene".

Slik jeg ser det for meg er å dele frekvensen en plass mellom 80 og 100Hz. Har sett på HS200 hos Eltek som har aktiv variabel delefrekvens opp og ned. (Har ikke funnet ferdige subber i rett pris gruppe som har variabel delefrekven opp og ned.)

Jeg strekker da signal kabel til sub og så videre til effektforsterkeren(e). Slik jeg ser det er dette den beste løsningen, men koster kanskje litt pga lange og mange signalkabler.

Noen som har noe synspunkt på dette? (Husk begrunnelse)

Alternativet er å selge de små høyttalerene jeg har bak og kjøpe "store", men ser ut som det kanskje er like lurt å sette de jeg har sammen med en sub som spiller under f eks 100Hz.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk ikke høyttalerterminalene slik DVD og Hjemmekino sier. De er totalt ute og sykler og på andre "prosjekter" har de også vist hvor lite de kan om lyd og elektronikk.

Årsaken er enkel. En effektforsterker er aldri 100% lineær. Dersom den leverer 100 000 Watt og er bygget opp slik at den kan doble dette i 4 ohm kan det spille ganske feilfritt rent impedansmessig, men det finnes ikke slike forsterkere på markedet.

Årsaken til dette igjen er at et elektrisk musikksignal er spenningsstyrt. Effekten ut til høyttalerne derimot er også strømstyrt og høyttalernes last er ikke lineær, spesielt ikke i bassområdet der basselementene har sin resonansfrekvens. Dette vil da selvsagt føre til at suben påvirkes av belastningen til høyttalerne. Dessuten, dersom høyttalerne skal ha en nedre deling er de ikke bygget for dette. Det lønner seg da å kjøre en aktiv deling for å slippe å måtte tilpasse et filter til høyttalerne.

Dersom du kjører aktiv deling kan du returnere signalet fra sub høypass-utgangen ut igjen til inngangen på effekttrinnet til bakhøyttalerne. Da kan du i tillegg justere dette til å spille penest mulig.

Som et alternativ kan du kikke på Hypex forsterkermoduler for fler kanaler. Da kan du drive kanalhøyttaleren og bassen fra en modul. Da har du riktig nok ikke mer enn ca 120 Watt tilgjengelig pr kanal, men det vil avlaste en eventuell reciever.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stilte meg selv litt undrende til den uttalelsen i DVD & Hjemmekino, men lurte på om det var noe jeg ikke hadde fått med meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ubeskrivelig tullete artikkel. Håper færrest mulig faller for "fristelsen" til å prøve et sånt oppsett. :evil:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har jo noe for seg da, når det gjelder spredning av bassen. Men å koble to/tre/fire brukbare subber til LFE-utgangen virker for meg som fornuftigere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    De har jo noe for seg da, når det gjelder spredning av bassen. Men å koble to/tre/fire brukbare subber til LFE-utgangen virker for meg som fornuftigere.
    Men det var å koble dem via høyttalerkablene som er helt fullstendig på trynet.

Jeg får helt spasmer når jeg ser på framsiden av DVD&Hjemmekino en artikkel om overgang hjemmekino "slik proffene gjør det". Det er da de ansatte i DVD&Hjemmekino som er "proffene".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sant det. Lurer virkelig på hvor mange som tar dem alvorlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv to suber på LFE noe som gir bedre og gjevnere bass i rommet. Tanken var så supplimentere mine "små" høyttalere bak med noe som dra litt under 100Hz. (mulighet til å sette disse som "lagre")

Mulig det er lurest å bytte ut høyttalerene til noen litt større, men det skulle i teorien fungere bra med noe mindre/mellomstore basser.

Eller?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke du har en hel masse penger ville jeg anbefalt at du beholder de bakhøyttalerne du har. Det er sjelden mye bass i signalet disse mottar uansett, hovedsakelig fordi de som mikser surroundsporet vet at folk flest har ganske små bakhøyttalere. Sett heller en ekstra LFE-sub bak sofaen, eller sleng på en skinkerister.

Newcomer diagolos sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD og hjemmekino er helt på bærtur....Blir nesten skremmt av de i denne artikkelen....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •