snakk om å ta seg godt betalt!!!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

snakk om å ta seg godt betalt!!!!!

jeg sitter nå her å kikker i en hi-fi klubben avis fra 1997.
    og jøss!! gjett hva b&w 800 serien kostet?? jo det skal jeg si deg!!! 801 kostet.... hold deg godt fast nå.. 13998kr!!!!!! 802 kostet 9998kr og 803 kostet 7998kr!! i dag koster de jo 132800, 99800 og 65800. er det en helt sinsyk lydforskjell på de eller er det bare noen luringer som sitter å tjener flesk på at vi kjøper høytalere???

ser også at dali 909 kostet 3298kr, mens mange som selger de sier at de ga 8000 for de. hva er dette for noe tull???

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttaler priser i avisen er oppgitt pr høyttaler. Så du må gange prisen med 2

Dagens 800 serien er laaaangt ifra den samme som da...
    Nå har jeg kun hørt de nyeste modellene, ikke den eldre...hehe... Men det sier seg vel selv...

Ellers så er inntekter ulike den dag i dag kontra 1997. Så at prisene stiger på produkter sammen med inntekter er helt normalt;-)

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mye som har forandret seg siden '97, men det virker jo litt drøyt om modellene du snakker om er de som samme som blir solgt i dag...

Kan jo være senere modeller av samme typen høyttalere i dag, som da koster "noe" mer.. :P

Er jo mange som tar seg godt betalt i dag, så det er vel kanskje bare slik det har blitt!

Edit: og som jens her sier, så er mye av det rett og slett bare et resultat av hvordan økonomi og ikke minst inflasjon fungerer!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke de samme høyttalerene som selges i deg. Dette er vel Matrix serien......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker godt at B&W 603 kostet 4400.- den gangen (riktignok den første utgaven). HiFi-klubben hadde en gang et postulat om at de ikke skulle bruke penger på annonsering, for gjennom det å kunne ha lavere priser. Det ser ut som de etter hvert har brutt med den politikken. Lokalene de bruker i dag er nok også dyrere enn det som ble brukt tidligere. Butikken har sånn sett endret litt profil.

Å sammenlikne priser på produktene deres er jo også vanskelig, ettersom de stort sett har monopol på merkene sine i Norge. Jeg tror imidlertid de fortsatt kommer brukbart ut prismessig i forhold til noen av konkurrentene. Jeg pleier av og til å sammenlikne prisene i England med prisene i Norge. Det er faktisk ikke så sjelden at HiFi-klubben kommer godt ut i denne sammenlikningen! Når det gjelder HiFi-centerkjeden tror jeg det er verre. Ser ofte MYE høyere priser her enn i utlandet!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner om at det meste av samfunnets vareutvalg ikke har hatt samme prisutvikling. Har hatt 803D selv, og etterhvert som tiden går er jeg mere enn overbevist om at de ikke er hvert prisen. Men det gjelder vel mye annet jeg har kjøpt også ops:

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke tvil hos meg om at mange produkter er priset laannggt over det de er hvert. Dette gjelder særlig høyttalere og endel hi-end elektronikk.

Når man nogenlunde vet at elementer i en gitt høyttaler koster ca US$5.000, og ferdig system koster US$70.000. kan man jo lure om resten er laget av gull, og dette er ikke det værste eksempelet jeg har lest om.

Etter min mening har grådigheten til mange produsenter og importører, og ikke minst det at mange tror "dess dyrere jo bedre" tatt helt over.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jblfan : Du må huske på at å lage gode høyttalere krever mer enn evnen til å kjøpe et par tilfeldig utvalgte høyttalerelementer for så å kaste disse inn i en boks med ønsket antall hull. Når det er sagt har du helt rett i at forholdet mellom pris og ytelse ikke akkurat er forutsigbart når man beveger seg oppover prisstigen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000 dollar i elementer? la oss dele på minst ti kassen sies å koste mye mer enn elementene, uten jeg egentlig kan bevise det ..men det virker logisk for meg.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt rart å si at de tar seg for godt betalt eller er grådige syns jeg. Hvis det var fryktelig lønnsomt å selge disse produktene, så skulle en jo tro at det ploppet opp stadig nye butikker, for dem som ønsker å tjene penger er det jo nok av. En som driver butikk har mange andre utgifter enn akkurat bare innkjøpspris!

Enkelte typer produkter tror jeg imidlertid kan være "overpriset", slik som ulikt tilbehør som kunden i liten grad sammenliner priser med andre på. Sammenlign f.eks prisen på et veggfeste e.l mellom HIFI-butikker og Clas Ohlson! Kabler tror jeg også tilhører en slik kategori. Hvis kunden tror at dyrere er bedre, så kan jo kabelen selge MER ved å sette opp prisen! Avanserte kabler med 20cm i diameter til bruk på oljeplatformer o.l. har jo lavere meterpris enn mange høyttalerkabler, og da er det noe som ikke stemmer!

(eh. snakker jeg litt mot meg selv her?)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    jblfan : Du må huske på at å lage gode høyttalere krever mer enn evnen til å kjøpe et par tilfeldig utvalgte høyttalerelementer for så å kaste disse inn i en boks med ønsket antall hull.
    Det er jeg fullstendig klar over ... men dog.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    5000 dollar i elementer? la oss dele på minst ti kassen sies å koste mye mer enn elementene, uten jeg egentlig kan bevise det ..men det virker logisk for meg.
    Vel, du kan jo regne ut hva materialene til en gitt kasse koster. Vi snakker tross alt om MDF eller spon her, + i beste fall finer.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Blir litt rart å si at de tar seg for godt betalt eller er grådige syns jeg. Hvis det var fryktelig lønnsomt å selge disse produktene, så skulle en jo tro at det ploppet opp stadig nye butikker, for dem som ønsker å tjene penger er det jo nok av. En som driver butikk har mange andre utgifter enn akkurat bare innkjøpspris!

Enkelte typer produkter tror jeg imidlertid kan være "overpriset", slik som ulikt tilbehør som kunden i liten grad sammenliner priser med andre på. Sammenlign f.eks prisen på et veggfeste e.l mellom HIFI-butikker og Clas Ohlson! Kabler tror jeg også tilhører en slik kategori. Hvis kunden tror at dyrere er bedre, så kan jo kabelen selge MER ved å sette opp prisen! Avanserte kabler med 20cm i diameter til bruk på oljeplatformer o.l. har jo lavere meterpris enn mange høyttalerkabler, og da er det noe som ikke stemmer!

(eh. snakker jeg litt mot meg selv her?)
    Jeg snakker ikke om forhandlere her, men produsenter og importører.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt ovenfor er nevnt, så skal det tilføyes at alle uviklingskostnader selvfølgelig må legges til, deles på det antall høyttalere man forventer å selge.

Så m.a.o. et stort antall forventede solgte høyttalere har en lavere utviklingskostnad pr stk. enn få forventede solgte. Selv om disse i har samme elementer i seg. (En vurdering produsent må ta). Derfor øker inntjeningsbeløpet for produsent for hvert sett som blir solgt utover forventet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at det er noen som sitter igjen med masse penger på alt av high-end høyttalere, blir etter min oppfatning i det fleste tilfeller helt feil. Hva som gir MEST for pengene blir en annen sak, men det blir det samme som å sammenligne Ferrari og Skoda. Begge tar deg fra A til B på en tilfredstillende måte, begge er laget av stål og plast. Forskjellen ligger i hvor mye arbeid det ligger i å utvikle Ferrarien, hvor mye arbeid det ligger i å gi den sjel.

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt rike på å utelukkende konstruere high-end høyttalere. Det er massen som selger, de billigere masseproduserte løsningene som kan monteres sammen enkelt og billig på et samlebånd.

Selvfølgelig tjener alle parter mer på et produkt som er dyrt og det selges lite av, fremfor et billigt som det selges mye av. Men dette er ingen særegen ting for Hifi. Som tidligere nevnt, har også Hifi klubben forandret konsept kraftig der de nå satser på flotte butikker, mye reklame og bedre kundeservice. Det må kundene betale for.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Å si at det er noen som sitter igjen med masse penger på alt av high-end høyttalere, blir etter min oppfatning i det fleste tilfeller helt feil.

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt rike på å utelukkende konstruere high-end høyttalere.
    Dette har du helt rett i. Grunnen er jo at markedet er for lite for disse produkter, og produsenten trenger "budsjett" modeller som folk flest kjøper å leve av.

En av grunnene til at mange små som KUN produserer ekstrem høyttalere forlanger en pris de færreste kan betale er det lille antall som selges, og da blir utviklingskostnader og mangel på å kunne kjøpe elementer i større kvanta en større kost.

Dersom man ser på produsenter som har en stor range ser man ofte at toppmodellen koster mindre og låter like godt eller bedre enn en toppmodell fra en liten produsent som kun leverer toppmodeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •