Subwoofer - SVS eller intet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 263
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer - SVS eller intet?

Jeg ser med interesse (og ærbødighet) at her på berget er det SVS som gjelder så lenge man ønsker dyp bass med trøkk. Det som er interessant sett fra mitt ståsted er at om man følger med i internasjonal HiFi / Hjemmekino- presse så er SVS en "minor" aktør som på ingen måte har befestet eller bevist sin fortreffelighet.

Jeg kjenner ikke SVS og taler således mot bedre vitende.

Men, det må være lov å spørre om vi her på berget har klart å oppfatte noe som ikke resten av verden har klart, nemlig at det kun finnes én subwoofer som gir skikkelig kost/nytte verdi.
    Dessverre får man det intrykket her på forumet at det er noen få modeller / produsenter som kan levere skikkelig dypbass, mens bildet er meget mer nyansert om man følger internasjonal presse på dette området.
    Så - spørsmålet er meget enkelt; HiFi verden er full av mangfold og særegenheter - bare det ikke gjelder subwoofere.
    For da finnes det bare en ordinasjon?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min unnskyldning for å kjøpe SVS var at jeg har prøvd mye annet som f.eks. 2 stk DIY 12-tommer som så veldig fine ut, men klarte ikke å levere skikkelig dypbass. Det neste var en PSB Subsonic 15" og den begynte å knatre ved litt høye volum, så ut med den og så inn med noe litt mer seriøst. Testet 2 stk. XTZ 12" og fikk ikke plassert nr. 2 skikkelig så de ble stående ved siden av hverandre. Fikk fortsatt ikke "huset" til å riste" som mange andre her på forumet sier de har fått til. Da var det bare å prøve en SVS PB12-Plus2. Jeg synes det var skikkelig dypbass i denne, men det ble ikke skikkelig sving på sakene før Flageborg hadde vært her en tur og hjulpet meg med å tune litt og vist hvor mye den egentlig kan levere. Nå har prosjektoren problemer med å henge stille i taket og samboeren sier det rister godt nede i etasjen under når jeg drar på litt. Deilig å kjenne at det av og til bare rister og man ikke hører bassen, men bare kjenner den på kroppen.

Det er flere her på forumet som har testet mange andre subber og det er fortsatt ingen som står seg mot SVS i forhold til pris/ytelse.

Jovisst finnes det mange bedre basser der ute, men i forhold til pris, så tror jeg det ikke er mange som matcher SVS.

Var det det du var ute etter i denne tråden?

Har du noen forslag til bedre subber i samme prisleie, så si fra til oss andre som er lykkelig uvitende foreløpig.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo helt Konge når man har prøvd ulike løsninger og havner på én til slutt. Det betyr at man faktisk har "søkt og funnet" og det er det bra.
    Eneste kommentaren er at så langt jeg har klart å følge med i HiFi / hejmmekino pressen internasjonalt så har ikke SVS klart å få en slik posisjon (i.e. ultra non plus) med hensyn til kost/nytte-vurdering.
    Det er mulig det er meg som ikke ser "tegningen" helt klart!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har sett en SVS PB12pluss2 live er det åpenbart at man får mye, bokstavelig talt, for pengene. Får du i tillegg kalibrert den skikkelig tar det helt av både med trykk og kvalitet generelt. Sistnevnte er et MUST, og en test som ikke har tatt i bruk enkel kalibrering, som f.eks. Radioshack og REW, er for meg erfaringsmessig lite nyttig i denne sammenheng. Testeren vil i så tilfelle ikke få ut potensialet. Dette gjelder selvsagt for de fleste suber, men desto mer trykk en sub kan gi, jo viktigere blir kalibreringsbiten. Har internasjonale hifi blad kalibrert skikkelig? Spør av uvitenhet...

Et annet argument for at en får mye for pengene er hvis en sammenligner med hva en får fra andre merker. Patos f.eks. som holder til i Kristiansand, har aldri vært kjent for hårreisende priser, men selv her koster en 12 tommer med 12" slave og 250W innebygd forsterker 11 500, kun 1000 under SVS PB12pluss2 med dobble aktive 12", 900W forsterker og en størrelse som lett sluker 3 av Patosene...

Ellers finnes det helt sikkert ting som kan måle seg med SVS på pris/ytelse, og forumbrukerene her er alltid ute etter det siste, billigste og BESTE, så gi oss gjerne innput!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del vil si at XTZ gir svært mye for pengene i prisklassen 1000-4000, der SVS ikke har noe å tilby.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har lett for å bli slik på forum..... det kommer et nytt merke som blir hypet opp, så låser enkelte seg på det og gir det til sin livsoppgave å promotere/beskytte produktet og sin investering. Ettersom flere og flere kjøper merket på bakgrunn av all "reklamen", blir det vanskeligere og vanskeligere å finne erfaring på andre produkter på det forumet. Enkelte steder får man knapt hjelp om man ikke har "riktig" produkt. En ond sirkel, men en importørs drøm...

Løsningen er å lese på flere forskjellige forum, så blir ofte totalbildet litt mer nyansert.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN: Du er framme med harelabben igjen ser jeg................

OKKing: Velger du en SUB med samme frekvensrespons i rommet ditt som kurven under dokumenterer - så kjøp den billigste du finner - det er det samme hvem som produserer den

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D

Det er ikke noe kunstykke å bygge en billig sub som måler dypt, men som låter elendig, så det er skummelt å anbefale noen å kjøpe sub etter hvordan frekvensrespons den har. En sub er fortsatt en høyttaler, og vi går da ikke å handler høyttalere etter hvordan frekvensresponsen ser ut?

SVS lager enormt store kasser, og tuner for å kunne gå dypt. Så det er ikke spesielt overraskende at de faktisk går dypt. Om det er det man er ute etter, er jeg enig i at SVS gir mye for pengene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

1. Det er ikke noe kunstykke å bygge en billig sub som måler dypt, men som låter elendig,

2. så det er skummelt å anbefale noen å kjøpe sub etter hvordan frekvensrespons den har.

3. En sub er fortsatt en høyttaler,

4. og vi går da ikke å handler høyttalere etter hvordan frekvensresponsen ser ut?
    1. Gi meg 1 eksempel - har du 2 eller 3 - så gi meg produsent/modell på alle. Det eneste kravet jeg stiller - er at den/de må matche kurven jeg har postet i denne tråden.

2.

3. Det er vi enige om - alle sammen.

4. Nei.........akkurat...........det har vel mer med smak og behag enn erfaring med fullfrekvente lydopplevelser. Og vi omtaler fortsatt SUBwoofere - IKKE fronthøytalere

Den/de produktene du måtte ha kunnskap om - som nevnt i pkt. 1 - skal jeg stille mitt lytterom til disposisjon for en konkret test - og dokumentere frekvensresponsen - for deretter å invitere entusiaster til en seanse hos meg.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Det som er interessant sett fra mitt ståsted er at om man følger med i internasjonal HiFi / Hjemmekino- presse så er SVS en "minor" aktør som på ingen måte har befestet eller bevist sin fortreffelighet.
    SVS - en liten aktør blandt internasjonal hifi/hjemmekino presse
    Money talks! For å bli mer 'anerkjent' i internasjonal hifi/hjemmekino presse, så må det også investeres et betydelig beløp i reklame, for å bli mer "populær".

På nettet, derimot, så har de 'bevist' sin fortreffelighet for lenge siden, - og de fortsetter å bevise det gang på gang. Nå følger jeg kun med på engelske/amerikanske og norske forumer. Og jeg har enda til gode å se en negativ omtale om SVS (trolls omtaler regner jeg ikke med). Vil du lese noen profesjonelle omtaler/tester, kan du f.eks lese noen av disse:
    Avia Subwoofer Calibration Tips by Edward J M - Jeg har enda til gode å lese en test skrevet i en hifi/hjemmekino presse som når opp til knærne av det Edward skriver...

Men hele cluet med SVS, er ikke at de bare spiller DYPT. De spiller også HØYT, PENT, har en utrolig pen finish (Vel, iallefall om du velger å betale litt ekstra), topp byggekvalitet, ETC ETC.. Og på toppen av alt, til en såpass lav pris, at det er ytterst få aktører som kan måle seg med dem.. (de få som kan, er mest sannsynligvis andre ID aktører f.eks HSU ). Tenker da på "hele pakken". Det er helt sikkert noen subwoofere som har 'penere' lyd enn SVS, til rundt samme pris. Men da er det på bekostning av lydtrykk/finish/hvor lavt den kan spille, osv..

Eneste minuset jeg syns, med SVS.. er at de begynner å bli plagsomme på de fleste forum. Er så mange "I JUST BOUGHT AN SVS", "HOLY CRAP THIS SVS IS MUCH BIGGER THAN EXPECTED", "SVS IS PREASURIZING MY ENTIRE LIVING ROOM!!!" .. Det er som regel fra folk som ikke har hørt skikkelig bass før, og bare må få ut litt glede ved å poste deres opplevelse på et forum.. så det er jo på sett og vis forståelig..

BTw, jeg får betalt av LSOUND for å skrive dette!! HOHOHOHOHOHO...

Neida!

Jeg har ikke SVS engang. Jeg har funnet en rute som gir enda mer for pengene, enn hva SVS gjør.. DIY!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    " found the PB2-Plus to be exceptionally neutral, coherent, and articulate on all types of music. It displays excellent attack on transients with absolutely no overhang, and is never sloppy or muddy no matter how complex the bass passage. It blends seamlessly with the mains, reinforcing the lowest octaves without coloring the mid bass. I simply can't get enough of the PB2-Plus on music."

Sitat fra tråden til Edward, som Egil M siterer til. Jeg leste mesteparten av denne og den gir en god beskrivelse. Jeg må skyte inn at jeg var en av skeptikerene til SVS og holdt meg til DIY løsninger (som fort blir dyrere enn å kjhøpe masseproduserte ting..).

La meg si det sånn; Min SVS PB12 Plus /2 i (12.3 versjonen) gjør jobben jeg aldri har hørt andre gjøre bedre. Huset rister, ting detter ned av vegga, du merker i hele kroppen at noe er på gang og jeg sitter bare å gliser...
    Naboen tror det er noe tordenvær på gang stadig vekk

Alternative SUB (REL går for å være veldig bra på musikk, Velodyne DD18 som står i "Hjemmekino bygger referansekino" så disse er nok hakket kvassere vil jeg tro.."

Uansett, la dine ører avgjøre (alltid fare for overhyping, selvsagt)

/L

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet JMlab Chorus 800V vil jeg påstå at dette er en klar konkurent til tilsvarende SVS-suber. Går ikke like dypt, men jobber raskere på musikk (mitt inntrykk)
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    På nettet, derimot, så har de 'bevist' sin fortreffelighet for lenge siden, - og de fortsetter å bevise det gang på gang.
    Du er inne på noe her. Folk her på forumet er ikke dumme og mange har opparbeidet seg erfaring over lang lang tid. Til syvende og sist er det faktisk jungeltelegrafen som selger.
    Bare for å si det. Jeg er ikke en av dem med erfaring men har hørt på denne jungeltelegrafen og er storfornøyd.

Alt bunner jo ut i hvor god sub kan du få og til hvilken pris. Ikke alle her inne har en svs sub, men de fleste vil ta dem med i betraktningen hvis de skal kjøpe en ny sub fordi den har vist veldig bra resultater og til en pris ingen andre subber kan slå i forhold til resultatene.
    Det er jo også sånn at SVS ikke er veldig utbredt i europa fordi de hadde tenkt å slutte i det europeiske markedet pga manglende mulighet for å gi skikkelig support ved reklamasjoner og generelt for høye kostnader. Det er få forhandlere i europa som har tatt på seg den oppgave som L-sound har gjort ved å tilby en komplett tjeneste som gjør at SVS fortsatt blir solgt her.

Tror at hvis SVs først får fotfeste i et utenlandsk marked der en har en så fantastisk leverandør som Lsound med så unik suppport og brukervennlighet så kommer SVS til å ta steget opp i de magasinene du altså ikke finner SVS i nå. Vi er bare 4,5 mill her på berget og begrensede antall forumer så det skulle bare mangle at det ikke skilte seg ut noen favoritter.

Bare for å avslutte: Noen som kan nevne en sub til prisen av en SVS PB12-plus som kan levere samme resultater? Greit nok at folk har annen smak og kanskje liker andre suber for karakteristikken til den subben, men en får ikke like mye for så lite.

PS! Kanskje jeg taler mot bedre vitende også, men det skal jeg stå for :-D

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har fått en god mottakelse her på berget, om det er berettighet eller "hypet" er vel opp til hver enkelt. Det er umulig å gi noe produkt beste karakter i alt siden alle har forskjellig oppfatning av hva som er best. Om du ikke har opplevd SVS så er det ingen problem å få en demo av en SVS-entusiast forhåpentligvis ikke så langt vekke fra der du bor, de aller fleste byr på både demo, vafler og er du riktig heldig blir det kanskje "noko attåt" :-D

Uansett - mye av suksessen ligger i produktet og hvordan det selges via nett og oss entusiastiske eiere som fungerer som "selgere". Som de andre nevner er også alle oss SVS'ere flinke til å fortelle om hvor bra vi synes de er og vi er heller ikke redd for å anbefale SVS. Med en kundevennlighet og servicegrad som LSound leverer er alle basic'ene for suksess allerede lagt. Legger man til gunstige priser, rask levering og 45-dagers full returrett så har man heller ingenting å tape på om man mot formodning skulle få en følelse av å ha kjøpt katta i sekken.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var det igjen snakk om begrepet SUB-bass da, som Flageborg beskriver.
    Og som da i sin ytterlighet handler om frekvenser fra 20-25Hz, og nedover?
    Har vært så heldig å oppleve dette ved flere anledninger, som har vært udelt positive. Også i kombinasjon med musikk.
    At SVS kan levere dette på en utmerket måte, er vel ingen hemmelighet lenger?
    At merket dermed fremstår som "hypet", er vel mer en bekreftelse på en sannhet enn en antakelse?
    Den som tviler, bør allerhelst oppleve dette, før man avsier noensomhelst slags dom.
    Og for ordens skyld: Jeg har dessverre ingen relasjoner til SVS, og eier heller ikke noen produkter fra disse.
    Skam og si; ikke enda....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Hjemmekino har bygget sin nye lille lekestue er det nok muligheter for og få satt opp noen Værsting suber opp mot hværandre i nøytralt rom. 2 fra hvert merke foreksempel....

SVS, Velodyne D.D, Bangend, JBL, Klipsch o.s.v

Publikum med ører, måleistrumenter samt kansje representant fra levrandørene til og fortelle om produktene :-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer svs, men blir litt skeptisk når jeg ser folk skryte av svs uten å ha hørt de en gang. Og når svs-eiere syns det er kuult at bilder og vegger rister, og "digger" at ting detter ned fra hyller og slikt. Det er ikke det jeg er ute etter til min stereo, god integrering, punch og attack er mer interessant for meg. Det er ord jeg sjeldent ser blir brukt her når det skrytes hemningsløst av svs.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg vurderer svs, men blir litt skeptisk når jeg ser folk skryte av svs uten å ha hørt de en gang. Og når svs-eiere syns det er kuult at bilder og vegger rister, og "digger" at ting detter ned fra hyller og slikt. Det er ikke det jeg er ute etter til min stereo, god integrering, punch og attack er mer interessant for meg. Det er ord jeg sjeldent ser blir brukt her når det skrytes hemningsløst av svs.
    Jeg skjønner hva du mener der, selv om jeg kanskje er en av dem som ikke vet all verdens om akkurat det enda. Nå har jo SVS blitt betegnet mer som en hjemmekino sub, men som er bra på musikk, så hvordan den passer til alle vet jeg ikke. Det jeg vet er at folk er fornøyd, også dem med bra peiling, så jeg henger meg med der. En ting er sikkert en anbefaler ikke noe som er dårlig i deres ører, så får det være smak og behag om en liker dem eller ikke.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Gi meg 1 eksempel - har du 2 eller 3 - så gi meg produsent/modell på alle. Det eneste kravet jeg stiller - er at den/de må matche kurven jeg har postet i denne tråden..
    Jeg sa det ikke er noe problem å BYGGE en sub som spiller dypt, men som ikke nødvendigvis spiller så veldig bra. (merk, i min lydverden er dypt og bra to forskjellige ting). Det eneste man trenger er noen MDF plater, monteringsdetaljer og et element egnet til formålet.

2.
    Skal jeg tolke det slik at du mener om en sub har en helt linjær frekvensrespons fra 80hz til 20hz så er den mer eller mindre perfekt for alle oppsett og alles smak? Jeg har hørt subwoofere som måler bra på en frekvensrespons, men som låter som å dra en okse i halen. Det eneste en slik måling viser oss er hvor høyt en sub spiller ved en gitt frekvens.

4. Nei.........akkurat...........det har vel mer med smak og behag enn erfaring med fullfrekvente lydopplevelser. Og vi omtaler fortsatt SUBwoofere - IKKE fronthøytalere
    Vi har åpenbart 2 ulike preferanser når det kommer til lyd. Slik jeg har forstått det på deg og dine uttalelser, får man ikke en skikkelig lydopplevelse før bass nesten flytter møbler, og man kan ta i bruk de virkemidlene som finnes bare man oppnår det. Det er helt i orden, men det jeg ikke helt skjønner er enkelte av dine uttalelser noen ganger der du bruker ord som synsere, manglende erfaring etc for å beskrive folk som ikke deler dine oppfattelser av hva som er nødvendig av en sub for en god lydopplevelse.

Så får jeg avslutte slik jeg gjør i hver eneste SVS-tråd for at ikke enkelte skal tolke det helt feil, nei jeg har ikke sagt SVS er dårlig. :-D
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    SVS lager enormt store kasser, og tuner for å kunne gå dypt. Så det er ikke spesielt overraskende at de faktisk går dypt. Om det er det man er ute etter, er jeg enig i at SVS gir mye for pengene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt intrykk er også at uansett hvem som spør om råd om subwoofer her på forumet, stort sett får svaret om å seg kjøpe en SVS. Det er godt mulig at det også stemmer

Det virker som matching med resten av anlegget ikke har så stor betydning - SVS uansett.

Har en tanke om at produsenter av høytalere også har tenkt på lyd matching til fronthøytalere når de lager en sub.

Selv lever jeg lykkelig med min Infinity Kappa Sub godt integrert med mine Kappa 600 fronter. Passer jo veldig godt visuelt sammen også.

Vet ikke, men tror at lydsignaturen på Kappa subben harmoniserer med frontene - samme membrankonstruksjon osv

Har enda ikke hørt en SVS sub - kanskje godt det Hadde kanskje fort blitt shopping da hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •