Subwoofer - SVS eller intet? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 263
    Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hva vet du om hva jeg har hørt og ikke?

Magnat-subbene har ingen ting å stille opp med i forhold til svs fra 25 Hz og nedover.
    Nei jeg kan ikke vite hva du har hørt men kan du ikke bare svare på det jeg spør deg om da:-)
    Mvh bigtor

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om å "forsvare egne innkjøp" ja.. Her var håkon på barrikadene sporenstreks, gitt!
    Forsvarer ikke mine innkjøp, og har ikke sagt (i motsetning til deg), at mitt produkt er bedre enn noe annet. Det må være lov å påpeke at et produkt ikke er full av feil og mer eller mindre ubrukelig når det ikke samsvarer med virkeligheten.... Er det noen som forsvarer sine kjøp, er det vel bare å slå opp i en av SVS-trådene der du blir stemplet som totalt talentløs og kompetanseløs om du skulle finne på å dele noen negative erfaringer om SVS.

Ditt utstyr derimot er iflg. deg selv (og jeg quoter) "verdens beste", "toppmodell" og "high-end".... så jeg hadde vel kanskje vært litt mer forsiktig med å beskylde andre for å "beskytte sine investeringer" hadde jeg vært deg..

Jeg er rimelig overbevist om at de fleste entusiastene her på forumet som handler subwoofere i denne prisklassen fort ville byttet ut en subwoofer som ikke holder mål i noe annet, meg selv inkludert. Isteden ser man at fler og fler velger SVS, og mange kjøper seg til og med flere SVS-subwoofere. Hva skyldes det, mon tro?
    At kundene til SVS på avforum.no er veldig opptatt av kvantitet på bass, og det er noe SVS er flinke til.

Poenget er at argumentasjonen med at alle som snakker varmt om SVS bare er ute etter å "forsvare egne innkjøp" faller på sin egen urimelighet...Det skal liksom virke som om vi prøver å fremstille disse subwooferne som noe annet enn de er. Om jeg kjøper et produkt som ikke svarer til forventningene er jeg overhodet ikke redd for å si ifra om det! Jeg kjøpte en gang en Denon DVD-A1XV til 25 000,- i den tro at dette var "verdens beste DVD-spiller", men solgte den igjen fordi den rett og slett var mye dårligere enn prisen skulle tilsi, noe jeg gav klar beskjed om på forumet.
    Det er ikke det å snakke varmt om SVS som skaper diskusjoner, det er det at det til stadighet skal snakkes negativt om andre produsenter fordi de ikke klarer like mye dB (når ble interessen en eneste dB-drag konkurranse?).

Du er ikke bare litt redd for at DD18'en din kan bli overkjørt av en SVS til under halve prisen da, Håkon?
    Hvorfor bli redd for det? Jeg kan selge den til godt over halve prisen, kjøpe en SVS og fortsatt ha penger til overs. Og for ordens skyld er det vel det vel de færreste som betaler full pris for en DD-18.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare SVS-subwoofere som er dyrere i Norge og Europa enn i USA. Sånn er det med det meste. Biler og foto-optikk er to ting jeg kommer på i farten som fåes til ca halve prisen i statene.
    Biler kan ikke sammenlignes med elektronikk/vanlige forbruksvarer, da de er basert på en helt annen avgiftspolitikk
    (der Norge er som alle vet ekstreme).

Dette har å gjøre med at de opererer med helt andre moms, garanti, distribusjons- og velferdsordninger i statene enn her på berget.
    Takk for oppklaringen Alex. Din mor må være stolt. Nå ser du kanskje hva jeg mener litt klarere:

Subwoofer - SVS eller intet?-subwoofere-jpg

LSOUND har selvfølgelig en fornuftig forklaring på dette:
    Sitat Opprinnelig postet av LSOUND.no
    Tenk på hvilke prisforskjeller der er for andre merker sammenlignet med prisene i USA. I Norge er det f.eks. merker som selges for 3x prisen sammenlignet med Amerikanserne! Sammenlignet selger L-Sound til en pris som kun er noen få prosent dyrere enn de amerikanske prisene, og som nevnt, noen ganger til og med rimeligere
    Akkurat ja, da så......

Å bruke de lavere i prisene i USA som et argument for å gjøre produktene dårligere enn enn man tror som følge av prisene her i landet blir for dumt.
    Har aldri sagt de blir noe dårligere og har ingen problemer med SVS sin prispolitikk, men argumentet til SVS-tilhengere er jo nettopp det at SVS er så mye billigere enn andre merker pga direkteimport og null mellomledd. Ofte er blir det argumentert at Velodyne er så dyrt i Norge pga. mange mellomledd, men ser man på bildet over kan man begynne å lure på hvor folk får slikt fra.

Verdens mest brukte superteleobjektiv til toppfotball, Canon EF 400mm f/2.8L IS USM, blir ikke noe dårligere av at det koster 40 000,- i USA og 80.000,- i Norge..
    Du bør vurdere å sjekke litt fakta før du uttaler deg, da dagens pris på dette objektivet om man skal kjøpe den på en seriøs nettbutikk, i underkant av 40k i USA og i underkant av 60K i Norge. Det er en prisdifferanse på 150%, så dette "ekstreme" eksempelet du dro frem var faktisk ikke på høyde med SVS sine prisforskjeller... Når det er sagt er jeg fullstendig klar over at det er mye å spare på fotoutstyr i USA.
    ............
    ............

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4999$ er vel litt i overkant. Jeg har da vitterlig sett de ned i 3100$...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    4999$ er vel litt i overkant. Jeg har da vitterlig sett de ned i 3100$...
    De selges av og til av mindre nettbutikker (postordesalg) uten garanti til priser ned i det området. Dette har vært diskutert flere ganger i USA og UK, og noen har faktisk sporet opp enkelte av til disse "butikkene" som en nedtagget garasje i Harlem eller en leilighet i en 2.etg på en kiosk (har til og med vært postet bilder). På ebay UK selges også 230V import fra Hong Kong til rundt 3100$. Altså kjøp på eget ansvar.

Når det er sagt så selges selvfølgelig Velodyne med noe rabatt i flere seriøse butikker også, men det gjør de også i aller høyeste grad i Norge (heldigvis). Og da må man nesten gå ut i fra veil. pris skal man få noe som helst sammenligningsgrunnlag.

Jeg har ikke kommet med den oversikten for å prøve å bevise at SVS er dårlig, eller at de ikke yter mye i forhold til prisen (for det gjør de i aller høyeste grad), men for å avlive mange argumentene om hvor forferdelig dyre konkurrentene er i Norge og hvor enormt billig SVS er pga få mellomledd.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At SVS er så billig har naturligvis mye med konstruksjonen å gjøre. De bruker enorme MDF kabinetter, som muliggjør dyp og ren bass med relativt lite effekt og et billig element...

Skal man holde følge med SVS ved lavere volum blir man nødt til å bruke mer effekt og bedre elementer, som igjen gjør prisen langt høyere.

Er målet best mulig fullfrekvent bass for minst mulig penger er det ingen tvil om at mye volum er veien å gå...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Biler kan ikke sammenlignes med elektronikk/vanlige forbruksvarer, da de er basert på en helt annen avgiftspolitikk
    (der Norge er som alle vet ekstreme).

Takk for oppklaringen Alex. Din mor må være stolt. Nå ser du kanskje hva jeg mener litt klarere:

Subwoofer - SVS eller intet?-subwoofere-jpg

LSOUND har selvfølgelig en fornuftig forklaring på dette:

Akkurat ja, da så......

Har aldri sagt de blir noe dårligere og har ingen problemer med SVS sin prispolitikk, men argumentet til SVS-tilhengere er jo nettopp det at SVS er så mye billigere enn andre merker pga direkteimport og null mellomledd. Ofte er blir det argumentert at Velodyne er så dyrt i Norge pga. mange mellomledd, men ser man på bildet over kan man begynne å lure på hvor folk får slikt fra.
    DU har definitivt f-a-e-n ta meg ta røyka noe heftige greier...!!!???!!!

Hvordan i "alle dager" har du kommet til dette idiotiske regnestykket...???

Har du fri frakt + moms på ALT du shopper fra statene? Dersom du kjenner noen usedvanlig "trivelige" tollbetjenter har du JAGGU bare å si i fra...

Mer utfyllende svar kan forventes fra min side, men kanskje ikke fra deg...???

JESUS! Nå tar du virkelig kaka, HåkonN...:neutral:
    Utover dette mangler jeg (nær selvsagt) ord... :evil:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Let's take it the hard way:

Plus/2: $1300
    Frakt: $300 (minst!! Fraktprisene har steget ekstremt mye de siste to-tre årene og man må for all del ikke ikke bruke de gamle fraktratene)
    Total: $1600

Norske kronasjer:
    Total: 9800NOK
    Importgebyr 375 NOK
    Norsk MVA: 2544 NOK
    Totalt inkl. mva: 12.719 NOK

Så, hvorfor er SVS fattige 281 NOK dyrere? Jo, ALLE produkter som eksporteres til Europa CE-godkjennes. Er dette gratis, eller at SVS tar dette på egen kappe?

Nei, for guds skyld! Dette er selvsagt en kostnad som er med i prisen! Dette vil si at produktet i Europa har en noe større kostnad produktmessig enn det som selges i USA! Det skulle dog bare mangle...

Hvordan ser det så ut med dine estimnerte 200% profitt, HåkonN...???

For en gangs skyld er du tatt med avataren der den viser... ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    DU har definitivt f-a-e-n ta meg ta røyka noe heftige greier...!!!???!!!

Hvordan i "alle dager" har du kommet til dette idiotiske regnestykket...???

Har du fri frakt + moms på ALT du shopper fra statene? Dersom du kjenner noen usedvanlig "trivelige" tollbetjenter har du JAGGU bare å si i fra...

Mer utfyllende svar kan forventes fra min side, men kanskje ikke fra deg...???

JESUS! Nå tar du virkelig kaka, HåkonN...:neutral:
    Utover dette mangler jeg (nær selvsagt) ord... :evil:
    Tror du misforstår litt RoKo. Det er ikke snakk om å drive noe biimport som skal gjøre dine venner hos L-Sound konkurs, det er snakk om å avlive mytene om at SVS er så billig i Norge vs. USA sammenlignet med andre merker, og at Lsound nærmest driver uten fortjeneste "fordi SVS er drevet av entusiaster".

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en gangs skyld er du tatt med avataren der den viser... ;-)
    Jeg tror du innen nå har forstått at oversikten ikke har noe som helst med bi-import å gjøre, så jeg skal unnlate å kommentere den...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror du misforstår litt RoKo. Det er ikke snakk om å drive noe biimport som skal gjøre dine venner hos L-Sound konkurs, det er snakk om å avlive mytene om at SVS er så billig i Norge vs. USA sammenlignet med andre merker, og at Lsound nærmest driver uten fortjeneste "fordi SVS er drevet av entusiaster".
    Og... HVA er det du forsøker å si?
    At L-Sound ikke er underlagt norske momsregler...?

Nja...
    Jeg for min del ville kanskje først og fremst sett på diverse merkers utgangspris. Her ligger det kilde til utrolig mye festing i emninga.... ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og... HVA er det du forsøker å si?
    At L-Sound ikke er underlagt norske momsregler...?
    Jo, men det er da vitterlig alle andre også.... Ingen priser der er eks mva, men uansett er ikke MVA relevant til det oversikten prøver å vise.

Nja...Jeg for min del ville kanskje først og fremst sett på diverse merkers utgangspris. Her ligger det kilde til utrolig mye festing i emninga.... ;-)
    Merkelig måte å snu fra å ta helt av med banning og beskyldinger om at jeg har røyka... Kanskje du burde lese litt nøyere gjennom tråden neste gang før du "tar helt av"...

Og for å svare på kommentaren din (siden du KREVER fornuftige svar), så spiller merkets utgangspris ikke noe som helst rolle i oversikten, da den er laget for å vise de forskjellen mellom USA vs. Norge, ikke produsents veil. pris vs verdi.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det oversikten til HåkoN viser er jo forrholdet mellom pris i USA og pris i Norge på diverse produkter. Den sier ingen ting om importørers fortjeneste.

Men at Lsound betaler 300$ i frakt per Plus/2 kan jeg aldri tenke meg! Bestiller de en container med et parti Plus/2 via båt kommer nok ikke frakten på stort mer enn 3-400 kr per enhet...

Men det er nok som sagt først og fremst konstruksjonen som muliggjør det ekstremt gunstige prisnivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Det oversikten til HåkoN viser er jo forrholdet mellom pris i USA og pris i Norge på diverse produkter. Den sier ingen ting om importørers fortjeneste.
    nei det gjør den ikke, men det HåkonN viser er on oversikt over veiledende priser for diverse produkter i usa og norge. Nei mva frakt osv er ikke tatt med men det må da også andre importører en lsound betale også. Og lsound reklamnerer med sine fantastiske priser pga direkteimport, vor de slipper fordyrende mellomledd. Poenget er jo uten de forferdelige mellomleddene har de en prosent vis høyere pris i norge kontra usa iforhold til andre merker.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne sameligningen har mye for seg - den viser de reelle tall på hva de ulike løsningene koster her - eller der (USA). Godt arbeid Håkon!
    HiFiKlubben som også driver direkteimport og sier (hevder) at dette er til gavn for kundene. Om dette er tilfelle kan det vel stilles spørsmålstegn ved, da de i 2005 hadde et overskudd på 12 % av omsetningen (Kilde: Dagens Næringsliv).
    Det tør jeg påstå er meget pene marginer å ha med seg. (derav omtale)
    Dermed kan man stille spørsmålstegn ved fortreffeligheten rundt få ledd (noe som også denne oversikten indikerer).
    SVS er et helt utmerket produkt med god ytelse - derom hersker ingen tvil.
    Tvilen kommer når produktet fremstilles som det eneste saliggjørende på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den prissammenligningen mangler ytterlige en faktor: Når du leser amerikanske forum så ser du ofte at de henviser til 'street price', dvs den prisen som produktene typisk selges for. Den ligger så vidt jeg kan se ofte et sted i mellom 30-50% lavere enn den veiledende prisen.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Den prissammenligningen mangler ytterlige en faktor: Når du leser amerikanske forum så ser du ofte at de henviser til 'street price', dvs den prisen som produktene typisk selges for. Den ligger så vidt jeg kan se ofte et sted i mellom 30-50% lavere enn den veiledende prisen.
    Det er nok riktig - men da snakker vi ikke lenger om "sporbare" eller "offisielle" priser for nevnte vare. Dette har vært diskutert før i denne tråden - se diskusjon rundt DD-18 Velodyne hvor fenomenet er belyst tidligere.

Uansett - skal man på noen som helst måte kunne sameligne så må listepris benyttes. Dessverre kommer dette noe uheldig ut for enkelte modeller i angitte oversikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    man må jo ta utgangspunkt i veiledende priser, hva man klarer å få i rabatt er jo en helt annen sak, når har jeg nesten aldri betalt full pris men når jeg leter etter produkter regner jeg ikke med å få 30-50% rabatt. Hadde denne rabatten blitt med hadde det nokk sett helt forferdelig ut for lsound sin del.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ManicMiner
    Det er også en "street-price" i Norge (da ofte med LANGT bedre, eller i det hele tatt en garanti og forutsetninger enn i USA), så det regnestykket er ikke så lett. Men det er egentlig uansett ikke så veldig relevant for det oversikten er ment å vise.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også litt usikker på om noe av det som står på Lsound sine sider kan tolkes som villedende markedsføring. I allefall er det ganske modige uttalelser de kommer med for å virke så mye billigere enn konkurrentene. Se markedføringsloven § 2:

Sitat Opprinnelig postet av Lovdata
    § 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.
    Ikke bare det, jeg tror (med forbehold om tror) at det i Norge er lov om at merverdigavgift skal være inkludert i all markedsføring rettet mot forbruker. Hos Lsound må du faktisk registrere deg som kunde og ta en vare helt til kassen for å kunne se prisen inkl. MVA.

Sitat Opprinnelig postet av Forbrukerportalen
    Merverdiavgift (moms) og andre avgifter skal være inkludert i den oppgitte prisen i all markedsføring som henvender seg til forbrukerne, heter det i reglene for praktisering av Markedsføringsloven.

- Utelatelse av moms kan kun praktiseres næringsdrivende i mellom. Dersom en leverer tjenester til private forbrukere skal totalprisen oppgis, presiserer rådgiver Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •