Subwoofer - SVS eller intet? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 263
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik

Har elektronikk ingeniør utdannelse og vet hva en kan gjøre..

bør da holde for å sjifte en sikring det :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. ja, sett i lys av at man skal åpne den for å skifte sikring så er jeg ikke sikker på om den policyen er så standhaftig som de ga inntrykk av i testen på Audioholics

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har egentlig sporet av for lenge siden, og er nå preget av synsinger og presonlige angrep. Det er lov å mene noe uten å bli tråkket på.

Dersom presonangrepene og latterliggjøringen av noen innlegg fortsetter, blir tråden stengt umiddelbart.
    De som har bidratt mest til dette, vet hvem det gjelder. og bør ta seg sammen, og eventuelt ta de verste disputtene på PM.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Rn ting jeg savner i svs diskusjoner er alternativer. Folk som diskuterer mot svs kommer alri opp med noen reelle alternativer.
    DD18... koster 34k veil. Det er ikke i nærheten av å være ett alternativ. Er jeg heldig kommer jeg kansje til å eie en subb i prisklassen til svs sin toppmodell. Men å kjøpe en subb til over 30k, det kommer jeg aldri til å finne på!
    eneste jeg kommer på er el magnaten og rel. men de klarer ikke å tukte svs på det svs er gode på. men svs klarer det som magnat og rel er gode på så....
    Det finnes mange alternativer til SVS, men det baner ned på hva man prioriterer. SVS konstruer sine subwoofere til å spille dypt, noe som er kjærkommet hos hjemmekinoentusiastene. Store enkle bassrefleks-konstruksjoner er forholdsvis billig å bygge. På en måte kan du si at SVS har fylt et marked andre ikke trodde var så stort, all honør til dem for det. Og det er hevdet under enhver tvil om at når det gjelder mest trykk under 30hz, har de ikke mange konkurrenter ift. prisklassen om man ikke har tenkt til å bygge selv.

Diskusjonene starter straks det hevdes at enten A: maks dB-trykk under 30hz er alt som teller på en subwoofer, og dersom en subwoofer ikke klarer dette like godt som SVS er den ubrukelig, og B: SVS er minst like god som alle konkurrenter også når det kommer til musikalske egenskaper.

For å argumentere for dette brukes det ofte (av enkelte, ikke alle) på avforum en arrogant ovenfra og ned holdning, noe som ender med at folk til slutt knapt nok tørr/gidder å diskutere andre merker uansett formål eller ønsker.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Mange av svs subwooferne har bass elementene stående ned mot gulvet..
    Det er vel ikke den mest gunstige possisjon for et element å spille ned mot gulvet ... hele gulvet vil jo 'hoppe' og skape kraftige vibrasjoner i gulvet istedenfor å sende lydbølgen gjennom luften... Blir kanskje litt lurt av gulvets vibrasjoner om hvor kraftig en sub faktisk spiller...
    Selvfølgelig er det jo sikkert endel som digger at gulvet rister mye i takt med musikken, men det er vel ikke slik 'lyd' en vil ha.. men heller kjenne det i mellomgulvet og lytte det via øret enn å bruke føttene som hammer/ambolt...

Kanskje det er derfor SVS bruker en plate ned mot gulvet?

Bass er ikke så veldig retningsbestemt, så det er nesten like mye bass bak høyttalern som foran. (Om basselementet er plassert på framsiden).

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    For å argumentere for dette brukes det ofte (av enkelte, ikke alle) på avforum en arrogant ovenfra og ned holdning, noe som ender med at folk til slutt knapt nok tørr/gidder å diskutere andre merker uansett formål eller ønsker.
    Og du benytter deg av en slik saklig, teknisk relatert holdning som dette?

Takk for oppklaringen Alex. Din mor må være stolt.
    Til Håkons interesse kan jeg opplyse om at min mor er en meget stolt dame. Forøvrig anbefaler jeg å ikke blande inn mødrene våre noe mer i denne subwooferdebatten da de sannsynligvis ikke har så mange teknisk relaterte innspill å slå i bordet med. Håkon er sikkert enig da han gjerne vil fremstå som saklighetens fyrste og avstå fra personangrep

Forsvarer ikke mine innkjøp, og har ikke sagt (i motsetning til deg), at mitt produkt er bedre enn noe annet.
    Indirekte er det nettopp det du gjør når du gang på gang fyrer løs med hele artilleriet hver gang noen sammenligner Velodyne med SVS.

Ditt utstyr derimot er iflg. deg selv (og jeg quoter) "verdens beste", "toppmodell" og "high-end".... så jeg hadde vel kanskje vært litt mer forsiktig med å beskylde andre for å "beskytte sine investeringer" hadde jeg vært deg..
    Det er du som snakker om mitt utstyr, jeg snakker om subwoofermerkene generelt. Forøvrig hadde jeg satt pris på om du hadde holdt deg for god til å ta sitater helt ut av sammenheng. Gjengi gjerne hele sitatene!

At kundene til SVS på avforum.no er veldig opptatt av kvantitet på bass, og det er noe SVS er flinke til. Det er ikke det å snakke varmt om SVS som skaper diskusjoner, det er det at det til stadighet skal snakkes negativt om andre produsenter fordi de ikke klarer like mye dB (når ble interessen en eneste dB-drag konkurranse?).
    Som Kenti nevnte tidligere: Å stemple alle SVS-eiere som opptatt av db-drag og kvantitet som årsak til innkjøp er over kanten. Du vet godt at det er snakk om subwoofere med musikalske kvaliteter som ikke gjør skam på dyre hi-fi anlegg.

Da har jeg fått sagt mitt i denne debatten, og oppfordrer Håkon til å sende meg en PM om det er noe han føler ikke kan få stå uimotsagt...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan gjøre en hurtig sammenligning mellom lukkede og portede subs til musikk, og ennå bedre som utgangspunkt kan jeg bruke to modeller fra SVS og dermed unngå å tråkke på noen følsomme tær :-P

Jeg har hatt en SB12-Plus i en måneds tid nå, og en PB12-Plus i 1½ år. Pga den plutselige sommeren som kom og fremdeles er her har jeg ikke rukket å teste forskjellen i mellom de to så inngående som jeg skulle ønske, men noen inntrykk sitter jeg da med.

Først og fremst; Jeg finner på ingen måte SB12 "strammere" til musikk en PB12 (PB12 da i 12hz tune), der jeg registrerer størst forskjell er med musikk som har dyp bass med stor amplitude i området omkring 20hz. Da kommer PB12en til sin rett og leverer en langt mere fysisk opplevelse enn hva SB12 kan.

Der hvor SB12 har en fordel er frekvensgangen i den øvre enden av skalaen. Jeg tror den har sitt -6db et sted like i underkant av 300hz, og derfor kan den fint deles inn meget høyt i frekvens. Jeg har kjørt en del med 150hz delefrekvens, og har notert at det ikke gjør en stor forskjell i mot de standard 80hz, men at i noen søkte tilfeller så kan det virke som om instrumenter får bedre seperasjon. Det er noe jeg skal forske videre på en regnvåt dag, jeg skal bla måle litt på frekvensrespons for å se om det er der forskjellen ligger.

SB12 har også en fordel med 'room compensation' kontrollen som gjør at man veldig hurtig kan fjerne noe av den dybeste bassen, og dermed bedre tilpasse lyden til ens egen smak. Jeg ville ikke bli overrasket om den etterhvert fant veien til SVS' resterende modellprogram. Den variable tuningen på PB12 har til dels samme funksjon, men den kan ikke fjerne all dyb bass om man foretrekker det til musikk.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange alternativer til SVS, men det baner ned på hva man prioriterer. SVS konstruer sine subwoofere til å spille dypt, noe som er kjærkommet hos hjemmekinoentusiastene. Store enkle bassrefleks-konstruksjoner er forholdsvis billig å bygge. På en måte kan du si at SVS har fylt et marked andre ikke trodde var så stort, all honør til dem for det. Og det er hevdet under enhver tvil om at når det gjelder mest trykk under 30hz, har de ikke mange konkurrenter ift. prisklassen om man ikke har tenkt til å bygge selv.

Diskusjonene starter straks det hevdes at enten A: maks dB-trykk under 30hz er alt som teller på en subwoofer, og dersom en subwoofer ikke klarer dette like godt som SVS er den ubrukelig, og B: SVS er minst like god som alle konkurrenter også når det kommer til musikalske egenskaper.

Du understrekte vel mitt poeng. Kommer med masse argumenter men faktisk ikke ett eneste alternativ...

Hvem har sagt at "maks dB-trykk under 30hz er alt som teller på en subwoofer, og dersom en subwoofer ikke klarer dette like godt som SVS er den ubrukelig"? jeg har ikke sett noen si det. Derimot har jeg sett svs motstandere som bruker denne konklusjonen mot svs...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Og du benytter deg av en slik saklig, teknisk relatert holdning som dette?
    Om du leser trådens første innlegg, ser du at det er relatert til hva tråden handler om...

Det er du som snakker om mitt utstyr, jeg snakker om subwoofermerkene generelt. Forøvrig hadde jeg satt pris på om du hadde holdt deg for god til å ta sitater helt ut av sammenheng. Gjengi gjerne hele sitatene!
    Du beskylder meg for å forsvare mine egne investeringer. Det er feil. Ang. sitater vet du nok hva jeg mener, men for min del er jeg helt ferdig med den diskusjonen.

Som Kenti nevnte tidligere: Å stemple alle SVS-eiere som opptatt av db-drag og kvantitet som årsak til innkjøp er over kanten. Du vet godt at det er snakk om subwoofere med musikalske kvaliteter som ikke gjør skam på dyre hi-fi anlegg.
    Du legger ord i munnen på meg Alex. Jeg har aldri sagt "alle". Og det er de musikalske kvalitetene som er en av grunnene til at jeg ikke kjøpte SVS, men det betyr ikke at andre ikke finner de tilfredstillende.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har sagt at "maks dB-trykk under 30hz er alt som teller på en subwoofer, og dersom en subwoofer ikke klarer dette like godt som SVS er den ubrukelig"? jeg har ikke sett noen si det. Derimot har jeg sett svs motstandere som bruker denne konklusjonen mot svs...
    Da kan du umulig ha fulgt med på mange diskusjoner. Det er ikke sagt ordrett slik, men argumentet for at andre ikke kan være like bra er fordi de mangler for mye akkurat her. Det er dog et godt argument så lenge vi snakker hjemmekino, det er jeg enig i...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønnte jo at det ikke var ordrett...

Men hvis du har 2 subber som er like gode over 30hz men en ga seg ved 30hz mens den andre spillte helt ned til godt under 20hz. Hvilken ville du valgt da?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger ord i munnen på meg Alex. Jeg har aldri sagt "alle". Og det er de musikalske kvalitetene som er en av grunnene til at jeg ikke kjøpte SVS, men det betyr ikke at andre ikke finner de tilfredstillende.
    At kundene til SVS på avforum.no er veldig opptatt av kvantitet på bass, og det er noe SVS er flinke til.
    Jeg kan vanskelig tolke dette annerledes enn at du inkluderer alle som eier SVS og er registrert på AV-forum - hvilket utgjør brorparten av kundene her til lands.

Forøvrig er jeg stygt redd for at du har gjort en feilvurdering om du valgte bort SVS pga musikalske egenskaper, for må du enten ha:

a) Fått demonstrert et ukalibrert eksemplar i meget dårlige akustiske omgivelser. (Hvilke modeller har du lånt øret til, forresten?)
    b) Hatt så store skylapper på at du hadde valgt DD18 uansett hvordan SVS'en presterte.

SVS har som kjent mange modeller som er kjent for å være meget gode på musikk. Det kan godt hende at DD18 er et like godt valg til ditt bruk, eller kanskje til og med bedre, MEN SVS ER INGEN DÅRLIG SUBWOOFERKANDIDAT PÅ MUSIKK, noe som er underbygget i en rekke profesjonelle tester.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Først og fremst; Jeg finner på ingen måte SB12 "strammere" til musikk en PB12 (PB12 da i 12hz tune), der jeg registrerer størst forskjell er med musikk som har dyp bass med stor amplitude i området omkring 20hz. Da kommer PB12en til sin rett og leverer en langt mere fysisk opplevelse enn hva SB12 kan.

Der hvor SB12 har en fordel er frekvensgangen i den øvre enden av skalaen. Jeg tror den har sitt -6db et sted like i underkant av 300hz, og derfor kan den fint deles inn meget høyt i frekvens. Jeg har kjørt en del med 150hz delefrekvens, og har notert at det ikke gjør en stor forskjell i mot de standard 80hz, men at i noen søkte tilfeller så kan det virke som om instrumenter får bedre seperasjon. Det er noe jeg skal forske videre på en regnvåt dag, jeg skal bla måle litt på frekvensrespons for å se om det er der forskjellen ligger.
    Først og fremst så er det ingen fordel å dele en subwoofer så høyt som 150hz, enten det står SVS eller REL på fronten. Lyden blir fort retningsbestemt når man passerer 80hz, og bør i de fleste tilfellene unngås. Selv deler jeg av på 60hz.

En god lukket konstruksjon vil ha bedre transientrespons enn en bassreflekskonstruksjon. Det inv. luftvolumet på en lukket konstruksjon, vil jobbe mot elementet, og derfor vil man kunne oppnå god kontroll/bra transientrespons gitt at alle forutsetninger er til stede. Å gjøre en lukket kasse stor vil sørge for at konstruksjonen vil gå dypere og få en lavere Qtc, men ulempen dersom det inv. volumet blir for stort er selvsagt at det går ut over transientresponsen, og at konstruksjonen plutselig blir lite effektiv. Nettopp derfor er det enkelte hifi-produsenter som sverger til lukkede konstruksjoner med moderate inv. volum.
    En annen fordel med moderate volum på en subwoofer, er at den kan bli lettere å plassere noe som kan være avgjørende for å "treffe" perfekt under kalibrering. Så hva er ulempene med en lukket konstruksjon? De blir aldri like effektive som bassrefleksløsninger, og kan få svakt høyere forvrengning enn gode bassreflekskonstruksjoner (servo blir designet for å motvirke dette).

Fordelene med bassrefleks er altså at de blir mer effektive, og er dertil en god del enklere å få til å spille høyt med. Mer effektivitet, stiller også lavere krav til forsterker (gitt et visst ønsket lydtrykk), og blir derfor også billigere å produsere. Noen bassreflekskonstruksjoner plages med portstøy/blåselyder, men det er slettes ikke et stort problem på alle.

Mine erfaringer med lukkede subwoofere sammenfaller med de kjente fysiske begrensningene til de ulike konstruksjonene, og det har jeg funnet passer mine preferanser best. At andre ikke prioriterer det samme som meg, har jeg full forståelse for... men fornektelse for en konstruksjons begrensninger er vanskeligere for meg å akseptere som en sannhet.

Jeg har forøvrig stor tro på gode DIY baserte trykk-kammer løsninger, og ser ikke bort i fra at jeg kommer til å prøve meg på en slik løsning en gang senere når/om det passer. :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du har 2 subber som er like gode over 30hz men en ga seg ved 30hz mens den andre spillte helt ned til godt under 20hz. Hvilken ville du valgt da?
    Dersom de spiller like bra over 30hz, ville jeg selvfølgelig tatt den som går ned til 20hz så fremt det ikke er noen som helst andre lydmessige og/eller tekniske fordeler med den andre. Ikke misforstå, jeg er ikke mot en subwoofer som går dypt, jeg er i mot at alle bør velge subwoofer etter hvordan frekvensresponsen under 30hz er. Enkelte er ute etter en subwoofer som hovedsakelig skal benyttes til musikk, og da mener jeg det er andre parameter som bør prioriteres. Meg om det...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er jeg stygt redd for at du har gjort en feilvurdering om du valgte bort SVS pga musikalske egenskaper, for må du enten ha:

a) Fått demonstrert et ukalibrert eksemplar i meget dårlige akustiske omgivelser. (Hvilke modeller har du lånt øret til, forresten?)
    b) Hatt så store skylapper på at du hadde valgt DD18 uansett hvordan SVS'en presterte.
    a) Det er kremargumentet hver gang det blir nevnt noe negative erfaringer om SVS, "da kan ikke du kalibrere". Dette argumentet faller selvfølgelig bort med en gang det snakkes om andre merker, noe jeg finner litt merkelig. 2 av 3 demoer jeg har fått på SVS har har de vært kalibrert. For ordens skyld har jeg ikke hørt på dine Ultra-tuber, om det gir deg litt mer ro i magen.

b) Hvorfor ha skylapper? Jeg er da bare opptatt av å det som matcher mine preferanser, og driter i hvilket merke som står på den sorte firkantede boksen i hjørnet. Neste år sitter jeg kanskje med JL Audio el. noe helt annet for alt jeg vet.

SVS har som kjent mange modeller som er kjent for å være meget gode på musikk. Det kan godt hende at DD18 er et like godt valg til ditt bruk, eller kanskje til og med bedre, MEN SVS ER INGEN DÅRLIG SUBWOOFERKANDIDAT PÅ MUSIKK, noe som er underbygget i en rekke profesjonelle tester.
    Tester fra fagmagasier og journalister du selv setter spørmålstegn ved når det gjelder tester av andre produsenter? For meg og mange andre er de ikke veien til nirvana når det gjelder musikk (se innlegg 253), og jeg skjønner faktisk ikke at mine preferanser er et så stort problem for deg å akseptere. :|

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst så er det ingen fordel å dele en subwoofer så høyt som 150hz, enten det står SVS eller REL på fronten. Lyden blir fort retningsbestemt når man passerer 80hz, og bør i de fleste tilfellene unngås. Selv deler jeg av på 60hz.

En god lukket konstruksjon vil ha bedre transientrespons enn en bassreflekskonstruksjon. Det inv. luftvolumet på en lukket konstruksjon, vil jobbe mot elementet, og derfor vil man kunne oppnå god kontroll/bra transientrespons gitt at alle forutsetninger er til stede. Å gjøre en lukket kasse stor vil sørge for at konstruksjonen vil gå dypere og få en lavere Qtc, men ulempen dersom det inv. volumet blir for stort er selvsagt at det går ut over transientresponsen, og at konstruksjonen plutselig blir lite effektiv. Nettopp derfor er det enkelte hifi-produsenter som sverger til lukkede konstruksjoner med moderate inv. volum.
    En annen fordel med moderate volum på en subwoofer, er at den kan bli lettere å plassere noe som kan være avgjørende for å "treffe" perfekt under kalibrering. Så hva er ulempene med en lukket konstruksjon? De blir aldri like effektive som bassrefleksløsninger, og kan få svakt høyere forvrengning enn gode bassreflekskonstruksjoner (servo blir designet for å motvirke dette).

Fordelene med bassrefleks er altså at de blir mer effektive, og er dertil en god del enklere å få til å spille høyt med. Mer effektivitet, stiller også lavere krav til forsterker (gitt et visst ønsket lydtrykk), og blir derfor også billigere å produsere. Noen bassreflekskonstruksjoner plages med portstøy/blåselyder, men det er slettes ikke et stort problem på alle.

Mine erfaringer med lukkede subwoofere sammenfaller med de kjente fysiske begrensningene til de ulike konstruksjonene, og det har jeg funnet passer mine preferanser best. At andre ikke prioriterer det samme som meg, har jeg full forståelse for... men fornektelse for en konstruksjons begrensninger er vanskeligere for meg å akseptere som en sannhet.

Jeg har forøvrig stor tro på gode DIY baserte trykk-kammer løsninger, og ser ikke bort i fra at jeg kommer til å prøve meg på en slik løsning en gang senere når/om det passer. :-D
    Så vidt jeg kan se er transient responsen for en portet sub logisk nok kun dårligere i området omkring tuning, i resten av frekvensområdet har de den samme responsen som en lukket sub. Det er en av grunnene til at de fysisk store portede subbene fungerer bedre enn deres små fettere som er tunet langt høyere, gjerne til et sted i mellom 30-40hz hvor det ligger mye informasjon når man lytter til musikk. I området omkring 20hz er det først og fremst ikke så mye som foregår i musikk samt at øret uansett ikke er spesielt følsom for hva som skjer i det frekvensområdet.

Størrelsen blir nødvendigvis stor hvis man skal bygge en portet sub som kan levere mange db i de dypeste frekvensene, og det er også grunnen for at jeg har en (og snart to) små lukkede subber som står direkte under de veggmonterte fronthøytalerene. Jeg kunne ikke få plass til to PB'er der uansett hvordan jeg vendte og vridde på det. Størrelsen til den store er dog ikke helt uten fordeler da den fungerer som kaffebord i lesekroken min, å ja, og selvfølgelig bruker jeg den også til å lave litt lyd når jeg ser film

Om JL F113 hadde kostet en hel del mindre enn den gjør så hadde jeg utvilsomt kjøpt to av den og glemt alt om store portede subs, men har man et behov for store lydtrykk i den dybeste bassen og har en begrenset økonomi så er ikke det realistisk.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan se er transient responsen for en portet sub logisk nok kun dårligere i området omkring tuning, i resten av frekvensområdet har de den samme responsen som en lukket sub.
    Det er ikke det jeg har lært i allefall, og det sammenfatter ikke med mine praktiske erfaringer. Jeg er dog enig at "problemet" er naturlig nok er større i området rundt tuningen, men ikke at det utelukkende er der. Nå skal det med all rettferdighet sies at det hjelper ikke med god transientrespons på en lukket konstruksjon, dersom den overdøver det hele med masse forvrengning "when the going get`s tough". Det er det som skiller klinten fra hveten.

Størrelsen blir nødvendigvis stor hvis man skal bygge en portet sub som kan levere mange db i de dypeste frekvensene, og det er også grunnen for at jeg har en (og snart to) små lukkede subber som står direkte under de veggmonterte fronthøytalerene. Jeg kunne ikke få plass til to PB'er der uansett hvordan jeg vendte og vridde på det. Størrelsen til den store er dog ikke helt uten fordeler da den fungerer som kaffebord i lesekroken min, å ja, og selvfølgelig bruker jeg den også til å lave litt lyd når jeg ser film
    Min kan desverre ikke brukes som et kaffebord en gang. Men litt lyd blir det da. Å ha 2 små lukkede subber foran ser jeg absolutt fordelen med.

....men har man et behov for store lydtrykk i den dybeste bassen og har en begrenset økonomi så er ikke det realistisk.
    Helt enig, og det er selvfølgelig en fordel med bassrefleksløsninger, mer trykk for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan se er transient responsen for en portet sub logisk nok kun dårligere i området omkring tuning, i resten av frekvensområdet har de den samme responsen som en lukket sub. Det er en av grunnene til at de fysisk store portede subbene fungerer bedre enn deres små fettere som er tunet langt høyere, gjerne til et sted i mellom 30-40hz hvor det ligger mye informasjon når man lytter til musikk. I området omkring 20hz er det først og fremst ikke så mye som foregår i musikk samt at øret uansett ikke er spesielt følsom for hva som skjer i det frekvensområdet.

Om JL F113 hadde kostet en hel del mindre enn den gjør så hadde jeg utvilsomt kjøpt to av den og glemt alt om store portede subs, men har man et behov for store lydtrykk i den dybeste bassen og har en begrenset økonomi så er ikke det realistisk.
    Jeg har begynt å vurdere om jeg skal bestille en til F113...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a) Det er kremargumentet hver gang det blir nevnt noe negative erfaringer om SVS, "da kan ikke du kalibrere". Dette argumentet faller selvfølgelig bort med en gang det snakkes om andre merker, noe jeg finner litt merkelig. 2 av 3 demoer jeg har fått på SVS har har de vært kalibrert. For ordens skyld har jeg ikke hørt på dine Ultra-tuber, om det gir deg litt mer ro i magen.

er jo som med den alltid så givende kabeldebatten, hører du ikke forksjeller har du stålull i øra og et billig dritt anlegg ...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :|
    Synes det ligner veldig på dette kremargumentet? Sitat: "Du må gjerne ha din mening om hvordan DD-18 er lydmessig og gjerne mene SVS er 100 ganger bedre, men å si at den "tåler veldig lite" tyder på at du enten A: ikke har klart å kalibrere/integrere den skikkelig B: det var noe feil på den C: du stiller unaturlig høye krav."

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •