Zu Druid mk4 VS Klipsch RF-83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zu Druid mk4 VS Klipsch RF-83

Begge høytalere har fått gode kritikker og har blitt kåret til dynamikkens konge, men hvem er kongest?
    Sitter med et par RF-82 og jeg kunne godt tenke meg mere, og da tenker jeg ikke KUN på dynamikk, noen som har hørt begge eller lest noen sammenligninger etc?
    Mk4 har jo en stor fordel med at den er meget lett å plassere, og tar ikke så stor plass i stuen, samt har den en del mer følsomhet.. men fått kritikk for at den ikke er så åpen og luftig..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sikter til den samme testen som jeg tenker på så ble ikke den koblet opp mot det som hadde vært naturlig: rørforsterker..
    Tror kanskje klangen hadde blitt en helt annen da, siden det er noe Klipsch også mangler mye av.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Lyd & Bilde testen jeg tenker på, jeg skal uansett ikke bruke de på noen rørforsterker, det blir 85/15 film/musikk..
    Merkelig når begge disse som da utmerker seg på dynamikk at det ikke blir gjort noen sammeligning eller refferanse i det hele tatt.. ?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde absolutt vært sammenligning mellom disse ja...

Du har og ein test fra Hjemmekino 02/07, denne finner du her;
    http://www.vendur.no/test/HK_0207_ZuDruid.pdf

Ellers så kjem Fidelity til å teste opp mot rørforsterker etter det eg kjenner til..

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer fidelity testen tro? Men du har et par druider Crusade? ( ser sånn ut iallefall ) kan du dele noen erfaringer? hvordan låter de? hvor plasseringsvennlige er de, og er de spesielt pene, ser slik ut på bilder da..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fidelity testen kommer i juni nummeret om eg ikkje tar feil.

Personlig liker eg utseende på de veldig godt, kona er og fornøyd. Er eit par venner av oss som er mindre begeistret for utseende (les: gravstøtte kommentarer), men så lenge me er fornøyde så er det det viktigste.. Trur det er litt enten liker ein dei veldig, eller så faller ikkje utseende i smak i det heile tatt.

Lydmessig så er me og veldig fornøyd. Har ikkje hørt særlig på musikk før, men etter at disse kom i hus så blir det mykje musikk og ein god del mindre tv-titting...eg har egentlig liten erfaring med å beskrive lyd, er blitt mest lesing av tester på meg enn faktisk lytting på så mange andre høyttalere.

Sjekk innom hifisentralen.no, der er det og ein som har Druid. Trur han har litt meir erfaring med hifi enn meg, så dur får nok bedre svar der. Søk på Druid dei siste 2-3 ukene, så finn du eit par tråder der han har skrive litt.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest det som sto på hifisentralen, kunne godt ha tenkt meg enda mere info men ^^ Hvilken finish har du på dine da crusade? er de glossy? lurer på om de da bare er litt semiblanke eller om det nærmer seg pianolakk finish? du har ikke tenkt å utvide til surround? har ikke prøvd Zu kabler?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine er Tokyo røde, high gloss. Har ikkje prøvd Zu kabler enda, men har planer om det..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Har lest det som sto på hifisentralen, kunne godt ha tenkt meg enda mere info men ^^ Hvilken finish har du på dine da crusade? er de glossy? lurer på om de da bare er litt semiblanke eller om det nærmer seg pianolakk finish? du har ikke tenkt å utvide til surround? har ikke prøvd Zu kabler?
    Heisan Whoracle
    Hva ønsker du å vite?

Bruker nå Zu Druid sammen med:
    MasterSound Reference 845 (Klasse A SET forsterker med 845 rør)
    Arcam FMJ DV27
    Zu signal og høyttalerkabler

Lf

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan det låter da hvor stort rom bruker du de i? plassering fra bak/sidevegg, og hvilken finish har du? byggekvaliteten virker solid? Og selv om produsent spiller inn høytalerene på fabrikk, trenger de videre innspilling? og hvor mye?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Zuene i to forskjellige rom. Nå spiller de i et lite rom på 11 kvadratmeter. Plasseringen av høyttalerene i det nye rommet eksperimenterer jeg med enda (kvadratisk rom= ikke ideelt).
    I forhold til vanlige dynamiske høyttalere er spredningen av lyd mer retningsbestemt, og rommets virkning er derfor mindre. Du kan bestemme nivået på bassen ved å justere spikes samt høyttalerenes avstand til vegg.
    Plasser gjerne høyttalerene langt fra hverandre.

De trenger innspilling. Oppløsningen i mellomtonen er ikke bra (spill noen kvinnelige artister så vil du forstå hva jeg mener) før de har spilt i minst 150timer, og ved mer enn 400t tror jeg ikke det vil bli mer endring. Lydsignaturen vil ikke forandre seg i løpet av innspillningen, men dynamikk, oppløsning, detalj gjengivning osv vil forberede seg. Jeg er en av de som tror kabler har svært lite å si, om det i det hele tatt har betydning...., men jeg kan love deg at disse høyttalerene blir klart bedre etter innspilling. Guff lyden opp og ta deg en tur til nærmeste vannhull.

Lydmessig er Zuene vanskelig å beskrive, i tillegg vil elektronikken bli avgjørende for hvordan de låter. Har testet dem med transistor, hybrid, SET og push and pull(rør) -forsterker, og alt blir ulikt gjengitt av Zuene. Noen felles kjennetegn ved bruk av disse forsterkerene er: dynamikk, trøkk, sammenheng (fulltoner unngår den vanskelige delingen mellom mellomtone og diskant), behagelig diskant (aldri skrikende, du legger lite merke til den), og følelsen av å sitte på første rad.

Har testet mange høyttalere (2000kr - 100000), men Zuene er nok de jeg har likt best. Dette er dog ikke høyttalerene for alle. De har mer tilfelles med live musikk enn HIFI. Du ulike HIFI parameterene kommer ikke i fokus (derfor er det vanskelige å beskrive Zuene), det er musikken som står i høysete. Det kan, for de som liker dem bli den siste høyttaleren de kjøper. For andre er Zuene uaktuelle.

Det må sies at de spiller bra med kvalitet transistor utstyr, men best med rør evt SET. Se forøvrig testen i 6moons som beskriver høyttaleren på en presis måte.

Lykke til, du kan gå en fin tid i møte. Kom med tilbakemeldinger.
    Lf

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crusade er du fornøyd med Zuene?
    Whoracle er du forsatt ikke helt "bekvem" med Zuene?
    Er det andre på AV-forum som har kjøpt eller har erfaringer med Zu produkter?

Lf

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det bare er vi 3 som har de ^^
    Jeg savner fortsatt trøkk.. Det sier seg selv at man ikke kan få nok trøkk ut av det lille kasevolumet til Druid, det er egentlig veldig synd fordi jeg liker de veldig godt ellers..
    Nå har jeg jo en svs jeg kan bruke sammen med de, men vanligvis liker jeg ikke bruke sub til musikk..
    Så liker jeg også å ha trykk fra frontene på film..
    Hadde vært perfekt med en Zu method i tillegg, men den vil jeg aldri få råd til.
    Så er redd de blir sendt i retur hvis ingen er interessert i å kjøpe de..
    Eneste jeg kan tenke meg kan oppfylle mine krav nå er JBL TL260 eller RF-63, usikker på om de kan stille opp mot Druid men..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine begynner å bli litt meir innspillt no. Merker forskjell når Method slåes av, men er faktisk meir trykk i druidene aleine, enn eg hadde trudd. Er aleine heime no første gang på lenge, så har skrudd opp volumet ein god del.;-) Kjenner at det trykker i brystkassa på dei rette sangene.

..men det blir klart eit ekstra fundament i bunn når Method stepper inn.

Om det kun er trykk i bassen du mangler men er fornøyd med Druidene ellers, så er det kanskje verdt å vurdere? Du får nok godt tilbud siden du allerede har Druidene. Og, det er fremdeles 60dager hjemlån på sub også, så du binder deg ikkje her heller.

Husk og at Druidene naturlig runder av på 35-40Hz, så om du prøver deg med SVS og delefilter på 40-50Hz så bør det kunne bli fungere ganske så bra.

Ps. Counterpointer har og eit par Druid på lån. Disse skal være bra innspillt, så om du har mulighet så ta deg ein tur bort der så får du hørt potensialet som ligger i Druid når dei er litt meir innspillt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoracle, synd at Zuene ikke faller helt i smak.

Zuene mangler dypbassen til de store Klipschene, men i resten av frekvens området synes jeg det er minst like mye trøkk og moro som med Klipsch.

Er det dypbassen du savner eller er det noe med bassen generelt?
    Hvor mangler evt Druidene trøkk? Kan dette evt ha med forsterkeren din å gjøre?

Sjekk ut Crusade sine råd. Leverer forsatt ikke Druidene som forventet så er det nok mange andre der ute som som har lyst til å finne ut om det er deres "kind of shit". Druidene er nok en høyttaler du enten liker svært godt eller dårlig.

Crusade:
    Kan du si mer om hva Method tilfører ? Denne komboen skal jo kunne måle seg med Avantgarde Duo, så..........

Lf

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke missforstå..Det er ikke det at jeg ikke er fornøyd! den er en kjempemessig høytaler, aldri hørt maken til så mye detaljer i bassen feks, ikke minst makro/mikro dynamikk! Den er ekstremt hurtig og presis, låter behagelig men samtidig tøft.. mine er ikke ferdiginnspillte engang!

De er lette å plassere og topp design. savner litt fysisk bass fra den, og da lurer jeg på om det er noen som presterer like bra som disse som også har den siste trøkken jeg mangler i samme prisklasse, men jeg tror nok ikke det er noen andre høytalere for meg..
    Jeg kjører en H/K AVR 645, kjent for å være ganske så potent
    Når det gjelder method så skal Druid + Method være en bedre kombinasjon en Zu definition! og til nesten halve prisen!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med høyttalerene dine, Whoracle? Kjøpte du Druidene?
    Druidene er spesielle, vanskelig å finne høyttaler med lignende lydsignatur
    Venter på Method og kommer med tilbake melding så snart som den er i hus.

Lf

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda litt tid igjen på å bestemme meg.. Druid er rimelig unik ja
    Du er fortsatt fornøyd? har du begrep om hvor lenge du har spilt de inn nå? har de forandret seg mye? driver å ser på Druid Center nå om dagen..

Method er jeg spent på! post dine førsteinntrykk da

Edit: kunne tenke meg å høre et par ferdiginnspilte druid, samt i et annet rom, jeg har jo i tidligere tråder på dette forumet gitt inntrykk av min fortvilelse over bassen i rommet, og det var med RF-82, så rommet mitt har mye av skylden for at ting ikke fungerer optimalt.. mye av trykket forsvinner langs gulvet, det er vel naturlig ettersom bassporten skyter nedover?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •