Focal Electra 1007Be vs 1027Be

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal Electra 1007Be vs 1027Be

Har et par 1007 og er meget fornøy med dens lydsignatur. Det eneste som jeg føler mangler er litt dypere og kraftigere bass. Da det å integrere en sub ikke er det letteste å få til, funderer jeg på tanken på å oppgradere til 1027.

Lurer på hva jeg kan forvente i lyd gjengivelse forhold til mine nåværende 1007, på godt og ondt?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt begge hjemme en stund. Flotte høyttalere...

Med 1027Be får du noe mer av nesten alt, dvs. diskant og øvre mellomtone er veldig lik. Men det er sannelig ikke enorme forskjeller vi snakker om her. 1007 er en liten gullgruve og den desidert beste høyttaleren jeg noen gang har hørt i den prisklassen. 1027Be går litt dypere, spiller noe høyere og har endel mer punch i bass/nedre mellomtone. Dette gjør at lyden føles en tanke større og med noe mer autoritet, så det kan være det lille ekstra du ser etter. Selv har jeg litt problemer med å få noe særlig bass fra 1027Be i stuen, da de ikke får noe hjelp fra bakvegg (glass) men det er fullt mulig å få de til å trykke relativt mye i rett rom.

Legg merke til at jeg ikke har nevnt noe om dypbass enda. 1027Be vil gå noe dypere, og slå endel hardere, men det vil ikke være noe kvantumshopp i ren dypbass, så det spørs litt "hvor mye" som er nok for deg.

Når det gjelder sub og 1007Be, er det en på forumet som bruker de sammen med REL. Ville kanskje sendt en PM (husker ikke nick, bruk søk). Etter sigende skal det låte meget bra, og REL har en fornuftig tilnærming på tilkobling til et 2-kanalsoppsett. Skulle du vurdere Rel, mener jeg at jeg så en brukt Strata eller Storm på Hifi Huset for et par dager siden. Kalibrering tar litt tid, men det er både lærerikt og morsomt.... i allefall når det går riktig vei. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med 1027Be får du noe mer av nesten alt, dvs. diskant og øvre mellomtone er veldig lik. Men det er sannelig ikke enorme forskjeller vi snakker om her.
    Det høres jo bra ut, det er jo tross alt 1007`s diskant og øvre mellomtone jeg har blitt glad i, så jeg vil nødig at den biten forringes.

1027Be går litt dypere, spiller noe høyere og har endel mer punch i bass/nedre mellomtone. Dette gjør at lyden føles en tanke større og med noe mer autoritet, så det kan være det lille ekstra du ser etter.
    Nettopp dette jeg ser etter:-D

Selv har jeg litt problemer med å få noe særlig bass fra 1027Be i stuen, da de ikke får noe hjelp fra bakvegg (glass) men det er fullt mulig å få de til å trykke relativt mye i rett rom.
    De vil evt stå i hjørne med betong bakvegg

Legg merke til at jeg ikke har nevnt noe om dypbass enda. 1027Be vil gå noe dypere, og slå endel hardere, men det vil ikke være noe kvantumshopp i ren dypbass, så det spørs litt "hvor mye" som er nok for deg.
    Ja, det spør jeg meg selv også. Sier til meg selv at jeg ikke er noe dypbass fanatiker. Og prøver å overbevise meg selv om at det skal bare litt til dypere lyd, så blir jeg fornøyd.

Kommer uansett til å prøve å få lånt et par 1027 før jeg evt bestemmer meg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har muligheten til å låne med deg hjem et par sier det seg selv. Kjør på, men pass på at du får låne et par som er innspillt. Test også med spikes/puter av/på da dette forandrer bassen på 1027Be ("lufting" i bunn), og for all del ikke ta til takke med første og beste plassering selv om det låter bra. Om du har muligheten, så ville jeg også kanskje testet en annen forsterker, om ikke annet kun for erfaringens skyld.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har muligheten, så ville jeg også kanskje testet en annen forsterker, om ikke annet kun for erfaringens skyld.
    Forforsterkeren er på vei ut og muligens effekttrinna også. Forforsterkeren har jeg lyst å bytte til en Cary slp 03 rørforforsterker e.l. Ellers er en stor integrert også i tankene, f.eks Chapter Precis. Skal høre på en brukt Gryphon Callisto i helga, så vi får se hvor imponert jeg blir da:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har noen særdeles gode og musikalske tider i møte....

Ikke glem å holde oss oppdatert på dine erfaringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •