Noen som har erfaring med Tannoy Eyris 3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har erfaring med Tannoy Eyris 3?

Kanskje noen med erfaring på tannoy eyris kan svare meg.

Hei for litt tilbake kjøpte jeg meg noen Tannoy Eyris 3 + en tannoy eyris C.

Før hadde jeg en litt eldre yamaha receiver og et par Tannoy mercury mm/m4 front høyttalere. Dette ga grei bass (de har 2 x 6.5" + diskant).

Har ikke sub siden jeg leier og husvert setter sikkert ikke pris på det.

Så fikk jeg Tannoy Eyris 3 + c i hus og satte mine gamle Tannoy mercury høyttalere som bak høyttalere. Syns det var litt lite bass på Eyrisene. Så jeg mistenkte at kanskje forsterkern ikke var kraftig nok.

Gikk for et par dager siden til innkjøp av en Yamaha RX-V1700 receiver.

Syns fremdeles det er litt lite bass av Tannoy Eris 3 frontene. Er det riktig?

Har testa både å biampe og koble dem vanlig på forsterkern. Syns lyd kvaliteten er bedre biampa, men gjør ikke noe utslag på bassen.

Høyttalerne spiller meget pent, men virker som noe bass mangler. Noen som har en ide?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter vel ikke tilfeldigvis skumplugger i bassportene på Eyris'ene dine?
    Det følger med plugger for bassrefleksportene og dersom disse brukes så vil du få mindre bass. De er vel ment å bruke hvis du har aktiv deling og en sub ;-)

Eller så er det plassering som kan ha noe å si, eyris har bassrefleksen på baksiden mens dine gamle M4 har de foran. Dette gjør M4'ene mye mer lettplasserte enn eyris'ene. Har du høyttalerene veldig nærme bakveggen kan du kvele hele refleksen eller få en veldig boomy bass. Mine erfaringer med tannoy som har refleksen på baksiden er at de trenger en halv meter eller mere til bakveggen.
    Det burde ikke være forsterkeren sin skyld, med mindre du har noe feil oppsett på recieveren, men det regner jeg med at du har sjekket allerede?
    Bruker selv yamaha på tannoy og det er en svært bra match

A

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Eyris oppsett stående på test hjemme nå for en kamerat av meg. Forsterker som brukes er Rotel RSX-1056 og Rotel RMB-1075. Før effektforsterkeren kom i hus, manglet det litt fylde i lyden, men må si at etter effektforsterkeren kom på plass manglet det hvertfall ikke på bass .

Eyris er forholdsvis tunge høytalere å drive, de er glad i mye strøm og bi-amping.

Tror nok som are, at du kan tenke på plassering. eventuelt demping av vegg rundt og bak høytaleren

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Jo det kan være plasseringen kanskje. Rommet er kanskje ikke helt optimalt heller. De står ca 0,5 meter fra side vegg og bak vegg. Står noe i manuallen om 1m fra sidevegg (men det går ikke pga rommet ellers) og 0,5m fra bakvegg.

Ingen gummi i bass reflexene nei. Følgte ikke med. Kjøpte de pent brukt.

Skulle tro Yamaha RX-V1700 var krafitg nok til å få ut litt bass på normalt lytte niva da. Oppgitt til 7x130w rms 8 ohm. Så hvis de har lyvd på seg litt er den sikkert 7x100w reelt i rms 8 ohm (frontene er jo biampa så det skal vel hjelpe litt også).

Forsterkern skal være greit oppsatt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer effekt er alltid en fordel ja, tannoy er stort sett lettdrevne men de spiller uten tvil best med mye effekt.
    En reciever burde holde fint til normale lyttenivå.

Har du forsøkt å plassere de andre steder i rommet bare for å sjekke om det blir bedre bassrespons?
    Forskjellen fra dine M4 burde ikke være så stor med tanke på bass, litt merkelig egentlig dette :-?

A

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel sone A og B på Yamaha'en så koble opp de gamle mX4'ene som fronter i sone B og bytt mellom A og B sone - det blir en kjapp sammenligning - eller kjapp A-B test

Det burde vise om det er virkelig stor forskjell mellom høyttalerne.

Hvis Eyrisen'e er pent brukt er de vel spilt inn også, så da kan ikke det være forklaringen heller... (mer bass og mindre skarphet i diskanten kommer gjerne i løpet av de første 30-40 spilletimene når en høyttaler er splitter ny, og så stabiliserer det seg på et nivå.)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som oftest spiller jeg lavt. Sånn at jeg fremdeles kan snakke med folk på vanlig nivå.

Satte på Leonard Cohen - Ten new songs f eks. Da var det meget bra bass på straight (altså ingen behandling). Veldig behagelig. Kjørte også Madonna Confesions on the dance floor den også hadde bra bass.

Satte så på The Monkees - Greatest Hits knapt bass (lurer nesten på om bassen datt ut)

Satte så på Tracy Chapman - The Collection god bass igjen.

Satte så på noen Yello plater (syns å huske de hadde bra bass, bare for å teste,) mange år siden sit jeg har hørt dem.
    Ikke 0 bass menne forholdsvis tamt.

Kan det være at mercury høyttalerne mine spiller lavere (at den derfor tar med mer bass) enn eryisene?

Mercury mm/m4 oppgitt til å gå ned til 38Hz. Menne dette er billig høyttalere.
    Eryis 3 44Hz.

Kan det være at noen av mp3ene mine er litt dårlig også? Men at jeg ikke merket det på mercury høyttalerne? Menne med eyrisene så høres det?

Og alt musikk omtrent som kommer ut av spdif/optical pluggen fra canal digital kabel decodern virker det ut som har slapp bass.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eyris'ene dine er nok endel mer avslørende på mp3 enn M4'ene.
    At signalet fra canal digital er dårlig overrasker meg ikke, muttern har hatt slik dekoder og det var fint lite forbedring fra analog kabel rett i tv'en til digital dekoder :roll:
    Har du bare MP3 og CD dekoderen som kilder?

Yello på mine tannoy stativhøyttalere er ganske dynamisk, kan ikke skjønne at det blir noe mindre dynamisk på gulvstående eyris, spiller du fra cd eller mp3 her?

Forskjellen i laveste frekvens mellom eyris og M4 er ikke dramatisk så det burde ikke være det som avgjør. Hvis du kjører en test på dem så vil du også merke at de spiller endel lavere enn oppgitt pga romforsterkning ;-)

A

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Mer effekt er alltid en fordel ja, tannoy er stort sett lettdrevne men de spiller uten tvil best med mye effekt.
    En reciever burde holde fint til normale lyttenivå.

A
    Mulig at Tannoy generelt sett er lettdrevne, men Tannoy Eyris er en ganske tungdreven høytaler (skal ikke så mye til å få lyd, men krever mye strøm for å utnytte høytaleren). Det gikk å drive disse med Rotel recieveren, men merket fort at det manglet en god del fylde og dybde i høytaleren. Dette hevet seg ganske mange hakk ved å hive på effektforsterkeren.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Mulig at Tannoy generelt sett er lettdrevne, men Tannoy Eyris er en ganske tungdreven høytaler (skal ikke så mye til å få lyd, men krever mye strøm for å utnytte høytaleren). Det gikk å drive disse med Rotel recieveren, men merket fort at det manglet en god del fylde og dybde i høytaleren. Dette hevet seg ganske mange hakk ved å hive på effektforsterkeren.
    De fleste tannoy ligger på rund 90dB, noe som er forholdsvis lettdrevent.
    Men du har helt rett, det må mye strøm til for å hente ut det som bor i høyttalerene. Selv bruker jeg forsterkere på godt og vel det dobbelte av anbefalt.
    Og tannoy anbefaler å bruke større forsterkere enn det som er oppgitt på sine profesjonelle modeller, dog med en advarsel om at man ikke skal overdrive pga hørselsskader og skade på høyttalere. Men generelt så spiller de best når man har godt med headroom på forsterkersiden.
    Merket enorm forskjell fra en strømsterk 100watter til forsterkere på 200+watt på mine reveal monitorer. Man kan spille sinnsykt høyt hvis man har rikelig med effekt også, reveal'ene mine (1" og 6,5") matchet trykket fra CV LS10 uten problem, på samme elektronikk ;-)

A

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Hvor sterk er den rotel receivern du bruker og hvor sterk er effektforsterkern? Ser RSX-1057 er 5x75 oppgitt, og det er jo ikke så mye da.

Tannoy Eyris 3 har anbefalt forsterker 25 - 125W RMS i 8 ohm står det i manualen som fulgte med dem under tannoy eyris 3 delen. Høyttalerne står som 89db tror jeg.

Litt dumt kanskje med Yamahaen jeg kjøpte da hvis jeg trenger effektforsterker også. Siden Yamaha RX-V2700 ble målt til å være litt dårlig på pre out (gjelder sikkert RX-V1700 også da).

Menne skulle altså tro at Yamaha oppgitte 7x130w rms i 8 ohm holdt til disse høyttalerne (er jo biampa også da, hjelper vel litt).

En kamerat har en NAD 218 effektforsterker (menne er vel ikke det beste denne forsterkern til eyris?). Kanskje låne den å prøve?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste tannoy ligger på rund 90dB, noe som er forholdsvis lettdrevent.

Det er forskjell på en høyttaler som er lettdreven og en høyttaler som har høy følsomhet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Det er forskjell på en høyttaler som er lettdreven og en høyttaler som har høy følsomhet.
    Ja, men hvorfor er det slik? Tror ikke eyris er så vanskelig å drive som feks lavimpedante elektrostater og slikt.
    Men generelt så er jo en høyttaler med følsomhet over 90 ikke så krevende å drive, Men det er på papiret :roll:
    Regner med at du tenker på vanskelige impedanser, jeg tror ikke eyris er så skummel på det punktet.

Og ja Magnus, jeg syns eyris'ene dine fortjener en god effektforsterker, men det skulle da være fullt mulig å bruke den på en reciever også.

A

edit: Jeg leste igår at Eyris 3 har en følsomhet på 90dB, stemmer ikke det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eyris'ene dine er nok endel mer avslørende på mp3 enn M4'ene.
    At signalet fra canal digital er dårlig overrasker meg ikke, muttern har hatt slik dekoder og det var fint lite forbedring fra analog kabel rett i tv'en til digital dekoder :roll:
    Har du bare MP3 og CD dekoderen som kilder?

Yello på mine tannoy stativhøyttalere er ganske dynamisk, kan ikke skjønne at det blir noe mindre dynamisk på gulvstående eyris, spiller du fra cd eller mp3 her?

Forskjellen i laveste frekvens mellom eyris og M4 er ikke dramatisk så det burde ikke være det som avgjør. Hvis du kjører en test på dem så vil du også merke at de spiller endel lavere enn oppgitt pga romforsterkning ;-)

A
    Jeg spiller stort sett fra et X-FI platinum lydkort. Der jeg har kobla det til forsterkern med coaxial. Lydkortet står i entertainment mode. Crystalizer, eax, intern dd/dts dekoding er skrudd av. Bruker coaxial ut fra drive bayen i front av pcen som følger med platinum versjonen.

Det er satt til å sende pcm 44/48/96kHz lyd til forsterkern. I tilfelle ved dts og dd sender den signalet slik at forsterkern skal dekode det.

Spec på lydkortet her: Sound Blaster X-Fi Platinum - Xtreme Fidelity audio with internal drive bay and IR remote.

Jeg spiller alt fra hd-dvd (får bare dts og dd, ikke dts-hd), dvd audio, dvd musikk videoer, flac (lossless), wma og mp3 over denne linken.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit: Jeg leste igår at Eyris 3 har en følsomhet på 90dB, stemmer ikke det?
    På hjemmesiden står det 90dB ja. I manualen står det faktisk 88dB (sjekke den på hjemmesiden nå). Recommended amplifier power - Watts RMS 25 - 150. Og 38Hz - 44kHz. De har helt tydelig endra manualen.

Men i den manualen som fulgte med syns jeg å huske at det stod 89dB og anbefalt forsterker 25 - 125.

Tech Spec

Menne trenger en ekstremt kraftig forsterker for å klare å dra elementene skikkelig på lavt/normalt volum også da? Er ikke det bare på høyere volum da?

Kunne ha tenkt meg å ha alt i 1 boks. Vil helst ikke ha effektforsterker i tillegg. Jeg trodde rx-v1700 var en god forsterker jeg da men Har jo 30 dager jeg kan levere tilbake forsterkern på (kjøpt på elkjøp). Menne fikk god pris på den 8500 (ordinær pris 10 000).

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er produsert to forskjellige serier med eyris, en som har Dual Concentric element og en som har konvensjonelle elementer. Dette kan være forklaringen på endringene i spesifikasjonene.

Ja, skulle jo ikke være noe problem å bruke den forsterkeren du har kjøpt så lenge du ikke spiller ekstremt høyt ;-)

Du har ikke mulighet for å teste med annen kilde? Tror ikke det er lydkortet som er årsaken men greit å sjekke med en anne kilde bare for å være sikker.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er produsert to forskjellige serier med eyris, en som har Dual Concentric element og en som har konvensjonelle elementer. Dette kan være forklaringen på endringene i spesifikasjonene.

Ja, skulle jo ikke være noe problem å bruke den forsterkeren du har kjøpt så lenge du ikke spiller ekstremt høyt ;-)

Du har ikke mulighet for å teste med annen kilde? Tror ikke det er lydkortet som er årsaken men greit å sjekke med en anne kilde bare for å være sikker.

A
    Spiller 95% av tiden lavt eller normalt. Omtrent aldri ekstremt høyt. Har bare gjort det 1 gang . Husverten blir ikke så blid da.

Sjekka specen til tannoy eyris 3 (konvensjonelle elementer). Den er oppdatert. DCC 3 vet jeg er en annen modell og den vil ha 25-175 (så den vil ha enda mer).

Jeg tok et lys og lyste inn i bassreflex rørene på eyris 3 høyttalerne. Er høyttalerne kledd med noe grått for/stoff på innsiden?

En sak til bruker dere å jorde (ground) høyttalerne? I så fall hvis jeg skal teste det kan jeg koble det på den jordings skruen bakpå forsterkern (begge høyttalerne jorda til samme skru, er vel kanskje beregna på plate spiller den jordinga på forsterkern)?

Oppdatering: Viste seg faktisk at kjerringa hadde skrudd ned volumet til 2/3 på canal digital tunern. Satte den på fult. Det hjalp en god del. Så også at pcen stod til ca 90% dro den også på fult. Bra lyd nå. hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fått lyttet mer på disse Tannoy Eyris 3 høyttalerne med denne Yamaha RXV-1700 receivern må jeg bare si fy **** så bra det ble når jeg fikk retta de små feila.

Disse høyttalerne er bare konge

Noen som har testa å jorde disse høyttalerne? Ta en vanlig høyttaler kabel (1 leder) fra hver høyttaler å sette på en klo i andre enden å koble begge høyttalerne til samme GND (phono jordingen) på forsterken?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å høre at det ordnet seg :-D

Hvordan syns du de spiller kontra M4'ene? Eyris går en smule lenger opp i frekvens..
    Bruker du noe senter sammen med de forresten?

Jeg har ikke jording på noen av mine tannoy, vet ikke hvor mye det vil påvirke lyden, men hadde jeg hatt jording så ville jeg sikkert testet det bare fordi muligheten er der

A

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å høre at det ordnet seg :-D

Hvordan syns du de spiller kontra M4'ene? Eyris går en smule lenger opp i frekvens..
    Bruker du noe senter sammen med de forresten?

Jeg har ikke jording på noen av mine tannoy, vet ikke hvor mye det vil påvirke lyden, men hadde jeg hatt jording så ville jeg sikkert testet det bare fordi muligheten er der

A
    Bruker Tannoy Eyris C som senter.

Menne angående jording. Jeg kan jorde begge høyttalerne til samme GND plugg (phono jording) på forsterkern sant, det skulle vel ikke være noe prob?

M4ene er mye mer lett drevne enn eyrisene. Eyrisene høres bedre ut uten tvil (lytt til instrumenter og detaljer i lyd). Men eyrisene stiller større krav til innspillingen av musikken så klart. Eyrisene er nok et par klasser over m4ene. Menne klart det burde de også gjøre da m4ene var forholdsvig billig. M4ene ga veldig bra lyd i forhold til det de kostet i sin tid.

Fadern lytta litt til mine Tannoy Mercury mm/m4 rett etter han fikk seg B&W 603. Han sa han likte de bedre enn B&W sine.

Eyris 3 er vel en konkurrent til B&W sin 700 serie.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •