Hjelp!!. Dali Mentor 6 eller Audiovector MI3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp!!. Dali Mentor 6 eller Audiovector MI3

Heisann. Trenger sårt litt råd. Er på utkikk etter nye høyttalere og har hatt noen lytterunder. Står nå foreløpig igjen med 2 kandidater. Dali Mentor 6 og Audiovector MI3, tror det var superutgaven. Budsjett rundt 20 K.
    Forsterkenen min er en Yamaha RXV-2400. Hører på det meste av musikk. Alt fra klassisk til halvhardt. Liker mye gitarmusikk. Favoritten er Joe Satriani for de som kjenner ham.
    Noen gode råd.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her må vel enkelt å greit lytte deg til hva du liker best, tror jeg ville valgt audiovector men det er nå min smak, en fordel med dem er jo at de er oppgraderbar..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av det jeg har hørt av dali mentor og mi3 ville jeg valgt mi3

ble ikke helt imponert av dali mentor
    var veldig ubehagelig diskant og basen var veldig udefinert til at
    de koster rundt 20k. tror jeg fikk en veldig dårlig demo på klubben.
    men de sier jo at den skal være bra

men det kommer jo helt anpå hvordan utstyr
    og va du liker

liker musikken din joe satriani er konge:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alzheimer

Var å hørte på disse høyttalerne med 1 ukes mellomrom og syntes begge spilte bra, men Alzheimeren hadde nok slått inn for jeg klarte ikke hlt å sette fingeren på hva som var bra og dårlig med de forskjellige høyttalerene. Følte gjerne mentorene fyllte rommet mer.

Planen var etterhvert å utvide til fullt surroundoppsett når økonomien tillater det.

Er det noen som har kommentarer til Vienna Acoustic sine modeller i denne prisklassen sammenlignet med Mentor og Audiovector. Har en kompis som kan skaffe dette merket til gode priser.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mi3 falt ikke i min smak da jeg lette etter beste høyttaler i denne prisgruppen da mellomtonen ikke var god nok. Mentor 6 har jeg ikke hørt (var ikke kommet da). Vienna Acoustics er pene høyttalere som låter pent, bløtt og varmt.

Min favoritt i den klassen ble ProAc Studio 140. Du bør lytte til Triangle Celius og ikke minst Dynaudio Focus 220. Disse tre var de jeg likte best. De har litt ulik stil og bør matches litt forskjellig, men det er avhengig av rommet selvsagt.

Men glem nå ikke at du hører på alle komponenter på demoer. Bass kommentaren lengre oppe her f.eks; er det utelukket at denne ikke kommer fra de andre komponentene? Med de høyttalerne du liker best, så prøv å få hørt dem med flere forsterkere i det minste, helst din egen. En to-kanals forsterker burde du hatt for å utnytte de nye høyttalerne best mulig. Og CD-spilleren er viktig! Hvilken har du? Hvordan er rommet ditt dempet? Hardt eller mykt rom?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo også se på sa ranger.

syntes de spilte bra på den demoen jeg fikk for noen uker siden.
    veldig bra på stemer. fin diskant. diskanten skal vist være
    fra scan speak.

men den er vell kansje ikke din type når jeg ser på vilke høyttalere du ser
    på, klarer vell neppe og slå mi3 når det kommer til bas trykk

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakim_e
    du kan jo også se på sa ranger.

syntes de spilte bra på den demoen jeg fikk for noen uker siden.
    veldig bra på stemer. fin diskant. diskanten skal vist være
    fra scan speak.

men den er vell kansje ikke din type når jeg ser på vilke høyttalere du ser
    på, klarer vell neppe og slå mi3 når det kommer til bas trykk
    Ranger er ok på midten, men mangler trøkk og dybde og er ikke voldsomt luftige. Det må litt tommer til for å flytte luft.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min demo på "klubben" hadde jeg nok heller valgt Mi3, mest for delefilteret i Audivector. En forsterker til hvert element er jo et greit mål og sette seg....

Hørte Mentor 2 da de kom ut føsrt og denne imponerte veldig, så var nok bare dårlig demo er jeg redd på Mentor 6

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ranger

Var å lyttet til Ranger rett før jeg lyttet til Mentorene og det var voldsom forskjell. Ikke det at Rangeren ikke spilte bra, men manglet endel i bunn og hadde ikke samm punch og fylde som Mentoren hadde, spesiellt manglet det endel på Joe Satriani som er en av favorittene.

Noen som vet hvor man kan høre dynaudio eller proac i Stavangerområdet?

Noen som har hørt VA BEETHOVEN Baby Grand ??

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hørt mentor og den er helt sjef på gitar musikk! spesielt akustisk

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter Smart
    Har bare hørt mentor og den er helt sjef på gitar musikk! spesielt akustisk

Sjef eller? hehe sjev kan tolkes på mange måter

Er forøvrig enig med cybervision at du burde låne et øre til Focal eller min favoritt Triangle, som er franskmenn begge to. Focal har nok endel mer av det du leter etter enn Triangel men skader ikke og prøve

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale deg en lytt på Focal 1007 Be, ikke sku hunden på hårene. Lite rundt 20 lapper som følger dem. Spesielt hvis du f.eks. kjøper de brukte som lå/ligger ute her. (NEI, ikke mine)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Talladus
    Var å lyttet til Ranger rett før jeg lyttet til Mentorene og det var voldsom forskjell. Ikke det at Rangeren ikke spilte bra, men manglet endel i bunn og hadde ikke samm punch og fylde som Mentoren hadde, spesiellt manglet det endel på Joe Satriani som er en av favorittene.

Noen som vet hvor man kan høre dynaudio eller proac i Stavangerområdet?

Noen som har hørt VA BEETHOVEN Baby Grand ??
    Tror det var den modellen jeg hørte hos sterofil. Dynaudio og ProAc må du til Oslo for å høre. Har du vært innom Maxwell? De selger vel både Triangle, Opera, KEF og Patos.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha litt deilig lyd så hør på Opera Callas SP hos Maxwell, begrenset bass med du verden for et lydbilde oppover, ca 25 lapper tror jeg. Er nok ikke topp på tyngre saker, men vil tippe gitarstrengene henger bra i lufta.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maxwell

Jeg skal ta med en ny lytterunde til helgen og får ta turen innom Maxwell i Stavanger og høre Patos og Opera der. Kjenner ikke til disse fra før, så det blir spennende.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ranger er ok på midten, men mangler trøkk og dybde og er ikke voldsomt luftige. Det må litt tommer til for å flytte luft.
    så foreslår du 1007Be. ranger har 50% større elementareal.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg hørte på ranger var det imponerende bass, jeg var sikker på at de hadde gjemt en velodyn dd10 inne på demo rommet.
    men det skal vist være veldig vanskelig å få de til og spille med full ytelse.
    etter det jeg har hørt fra mentor og ranger ville jeg si at ranger var hakke bedre. men mi3 er nok min favorit:-D

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Talladus
    Heisann. Trenger sårt litt råd. Er på utkikk etter nye høyttalere og har hatt noen lytterunder. Står nå foreløpig igjen med 2 kandidater. Dali Mentor 6 og Audiovector MI3, tror det var superutgaven. Budsjett rundt 20 K.
    Forsterkenen min er en Yamaha RXV-2400. Hører på det meste av musikk. Alt fra klassisk til halvhardt. Liker mye gitarmusikk. Favoritten er Joe Satriani for de som kjenner ham.
    Noen gode råd.
    Mange gode råd i denne tråden. Når det gjelder Mentor 6 krever den riktig forsterker match, da låter den fantastisk bra. Er ikke Yamaha forsterkere ganske kraftige i bassen? Mentor 6 flytter luft som bare det og kan bli litt slitsom i bunnen (og toppen) hvis forsterkeren ikke passer. I min stue ble Mentor 6 litt overkill.

Men Mentor 2 sammen men Nad Masterserie føler jeg er en utmerket match. Gitarspillet til for eksempel Ani DiFranko låter helt fantastisk og jeg savner bare sub i de helt nederste oktavene. Mentor serien har en meget klar diskant som kan bli litt hard med feil forsterker. Mellomtonen er litt tilbakelent mens bassen er fyldig og går dypt. Med en forsterker uten kontroll i bassen (og som gir litt ekstra der nede), kan Mentorene bli litt for fete og utflytende.

Det diskuteres ofte om hvlike høyttalere som er best. For min del blir det hele litt uinteressant å lese, hvis ikke elektronikken er beskrevet i vurderingen. Min erfaring er at riktig matching mellom elektonikk, HT og lytterommet er viktigere en noe annet for optimalt resultat.

Så hvis du har en Yamaha forsterker, og akter å beholde den en stund, bør forsterkeren være utgangspunktet for kjøp av nye høyttalere. I så fall anbefaler jeg deg å teste de nevnte høyttalerene sammen med din forsterker, hjemme hos deg.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytting

Er det vanlig praksis at en får låne med seg hjem høyttalere fra hifi butikker? I såfall er jeg enig i at det hadde vært det klart beste. Da får du ho sjansen til å høre hvordan det egenlig låter der de skal være.

Ellers takker jeg for mange fine råd og kommentarer.:-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Mange gode råd i denne tråden. Når det gjelder Mentor 6 krever den riktig forsterker match, da låter den fantastisk bra. Er ikke Yamaha forsterkere ganske kraftige i bassen? Mentor 6 flytter luft som bare det og kan bli litt slitsom i bunnen (og toppen) hvis forsterkeren ikke passer. I min stue ble Mentor 6 litt overkill.

Enig, samme problemet er med Audiovector er at den kan lett bli for kvass i toppen synes jeg.. Synes heller ikke at den (på tross av raskhet osv) er like engasjerende i lyden. Personlig ville jeg ha valgt Mentor'en av disse to. Men personlig så ville jeg ha valgt andre høyttalere en disse to.. Ville heller spart litt opp så kunne en kjøpt Triangle Celius!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •