Høyttalere, hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere, hjemmekino

Skal kjøpe nye høyttalere, og har vært og hørt på to forskjellige setup..

Har H/K AVR-445.

De høyttalerpakkene jeg vurderer er:

- JBL Northridge E100-pakke hos hificenter kjeden
    JBL Cinema Three høyttalerpakke - Hi-fi Center Kjeden
    - Evt. oppgradering JBL E-80 som bak og bruke E-30 som side.
    Pris 14000,- (+4000 for et par E-80)

Denne pakka trøkker godt på film, og har en dypere center - men er ikke like bra som QLN Artech-pakka på musikk (i mine øre).

- QLN Artech (henholdsvis 12 front, 6 bak og 5 senter) + Velodyne CHT-12R sub.
    - Evt. oppgradering - enda et par med artech 6 som side..
    Pris: ca 17000,- + ~3000 for ekstra artech 6

Denne var det god trøkk i, men blir et par tusen dyrere enn JBL-pakka igjen.. Og en forholdsvis spe senter..

Noen innspill, evt. erfaringer?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vist du går for qln pakka, ville jeg ha droppa suben og sidehøytalerene,og heller kjøpt det siden. og heller brukt penger på effektrinn til frontene, er gøy med litt ekstra power vist du liker og dra på litt innimellom. som jeg gjør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg ha bruk for noe spes mer effekt enn det harman gir?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av divine
    Vil jeg ha bruk for noe spes mer effekt enn det harman gir?
    harmanen vil nokk gjøre en noe lunde brukbar jobb, men personlig syns jeg det blir for litte, er jo snakk om doble 12 tommere her da, vist du kjøper effektrinn ville jeg minimum hatt 200 watt pr høytaler, men det er jo meg da,men antar det vil funke fint med mindre og. men du kunne jo eventuelt biampe, og bruke harmanen til og drive disknat og mellomtone, og effktrinn til bassene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel uansett å gå for ett 5.1-oppsett i første omgang

Noen som har erfaringer med disse høyttalerne?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en SVS sub gir mer for penga enn den Velodynen?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at Den harmannen er sterk nok til dette! eventuell mer effekt trenger du ikke før senere..

Den suben som følger med i settet er i følge mange andre rett og slett dårlig..
    Jeg har hatt lignende oppsett og ble mye mer fornøyd da jeg byttet til andre merker i samme prisklasse

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Den suben som følger med i settet er i følge mange andre rett og slett dårlig..
    Sub'en i JBL-settet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei har mye erfaring med de to oppsettene.

vis du hører mye på musikk er jbl hakke bedre en qln.
    men vis du vuderer en velodyn sub i tilegg i qln pakken har du en rå pakke til film.

begge merkene er jo et bra valg til hk så uanset va du ender opp tror jeg
    du blir fornøyd

men til musikk tror jeg jbl er hakke bedre en qln

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje kjøre på med noe til å få mer trøkk ut av frontene på..
    Rotel RB-1080, kanskje? Noen tips på eff.forsterker?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel Rb-1080 er bra den. Men syns den er litt dyr ny nå. Ville da heller sett på TACT sin til 10000kr. Eller hva med 2x NAD 272 for å virkelig få ut potensialet av E-100. Begge fåes hos www.hifiklubben.no.

Syns NAD'en og Tacten er lydmessig bedre enn Rotelen (nå vil sikkert mange halshugge meg). Rotel 1080 hadde sin periode, nå syns jeg den er litt forbigått av de fleste.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub'en i JBL-settet?
    Jepp..

Kanskje kjøre på med noe til å få mer trøkk ut av frontene på..
    Rotel RB-1080, kanskje? Noen tips på eff.forsterker?
    Tipset mitt er at med den forsterkeren så er det beste tipset og droppe effektforsterker i første omgang. Heller sats på dette senere!

Min erfaring med effekt er at man ikke savner det før ETTER man har solgt det!
    Heller bruk kronasjene på det du har tenkt nå, sett deg ned og lytt og vurdere Effekt på et senere tidspunkt

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å vurdere andre merker en QLN og JBL? Finnes andre butikker enn hificenteret vettu

Virker som om det er viktig med skikkelig "kringlyd" for deg, og da hadde jeg uten tvil sterkt vurdert denne pakken også:

Klipsch RF-82 (10K)
    Klipsch RB-51 (3K)
    Klipsch RC-52 (3K)

Denne pakken rocker skikkelig, og er det ikke nok kan du gå for RB-61 og RC-62 uten at det blir så mye dyrere (ca 2.5k mener jeg).

Videre kan du oppgradere med mer effekt og evt en sub når det passer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Hva med å vurdere andre merker en QLN og JBL? Finnes andre butikker enn hificenteret vettu

Virker som om det er viktig med skikkelig "kringlyd" for deg, og da hadde jeg uten tvil sterkt vurdert denne pakken også:

Klipsch RF-82 (10K)
    Klipsch RB-51 (3K)
    Klipsch RC-52 (3K)

Denne pakken rocker skikkelig, og er det ikke nok kan du gå for RB-61 og RC-62 uten at det blir så mye dyrere (ca 2.5k mener jeg).

Videre kan du oppgradere med mer effekt og evt en sub når det passer.
    Med sub kommer jo dette på godt over 20, som da blir altfor dyrt i forhold til de andre pakkene som man får "litt mer for pengene".
    Har ikke hørt noe spes på Klipsch, og da aldri med H/K. Hvordan blir TRØKKET i frontene?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er av typen som byr på vill og vakker dynamikk, hvor mange høytalere gjerne serverer deg lyden med silkehansker foretrekker klipsch å kauke til så du merker det i brystkassa. Sammen med hk låter de meget bra på film. HK byr på nok av den såkalte amerikanske lyden, altså med et mektig fundament og krefter som er alt annet enn jalla. Denne kombinasjonen bør du absolutt sjekke ut. Spesielt siden ditt primære bruk vil være hjemmekino.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir mest hjemmekino til eget bruk, men på fest vil jeg gjerne ha høyttalere som trøkker og spiller bra til all slags musikk.
    Bakhøyttalerne blir kanskje litt små - kontra QLN 6 som er samme pris..

Skal absolutt sjekke ut Klipsch neste gang jeg skal innover, er det Oslo Hifi-Senter som fører de?

Hvordan står det til med PS3'en forresten?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, klipsch rf82 vil fungere meget godt på fest. Du vil ikke få det samme fjortisslammet som de større CW gir, men det trøkker mer enn godt nok til å skaffe deg naboklager samtidig som folk ikke får sagt et kløyva ord! hehe. Mange foretrekker cw på fest rett og slett takket være de svære basselementene som kan få det til å drønne. Selv foretrekker jeg klipsch, langt bedre dynamikk, bedre lyd totalt sett, og langt mer brukervennlig når det kommer til musikalsk mangfold. CW funker best på techno, når det kommer til musikk låter de i mine ører helt forjævelig kontra klipsch.

PS3'en min har det ikke så vondt, den har blitt ekstremt lite brukt. Jeg lasta ned GT Consept demoen, lot meg imponere, og så sa det bang på jobben, Har rett og slett ikke hatt tid og ork til å sette meg ned å tilbringe kvalitetstid med den. Men jeg skal få bestilt meg vf5, det må jeg bare få gjort. Men noe prosjekt med å teste den ut som mediaspiller får drøye til leilligheta står klar. hehe.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, CV er jo fullstendig utelukka å drasse med inn her.

Men QLN er kanskje en slags mellomting som trøkker bra når jeg skal imponere fjortiser samt spiller fint på film når jeg skal imponere meg selv.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja det er jo dine ører og din lommebok som til slutt må ta et valg. Men jeg vil iallefall anbefalle deg å høre på klipsch før du tar ett valg, og ta gjerne med deg en demo dvd eller demo cd med spor du kjenner godt fra eget anlegg. Bruk gjerne den samme plata på demoer med både klipsch, jbl og qln. En god forberedelse er hemmeligheten til vellykkede kjøp. Jeg har kjøpt nok av ustyr uten å testet godt nok med eget materiale og sånt, så akkurat det med å teste utstyr før kjøp har jeg blit veldig bestemt på.

Litt ot.
    Mitt anlegg er egentlig i en konstant tanke-forandring, mine tanker kretser alltid rundt oppgraderinger. For en stund tilbake skrev jeg mail med en importør av ett par høytalere til godt over 40 lakser og spurte hvordan demomuligheter og sånt var. og om det var mulig å få teste de hjemme i eget oppsett med eget utstyr, selvfølelig mot et depositum om han ville det. Men ville han det? nope. istedet fik jeg sjukt mye svada hvor han prøvde å overbevise meg om at disse ht ville passe perfekt i mitt oppsett og mange kjørte denne komboen ja. Det ble ikke noe kjøp for å si det slik!!
    -------
    Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle aldri ha starta denne tråden, nå har jeg lyst på alle ;\