B&w M-1, Xt2/xt4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&w M-1, Xt2/xt4

Jeg skal investere i et bra surround-anlegg som ikke gjør så veldig mye av seg i leiligheten og som låter fint (krever ikke high-end) til musikk også.

Hva tenker dere om et sett som dette:
    B&W Mini Theatre Høyttalersystem

Med den subwooferen der vil det bli okei selv om høyttalerene ikker så store av seg? Film blir vel bra men hva med musikk? Bra nok for en som er normalt kresen på lyd? Er det mye forskjell på den suben kontra PV1 som er i den dyreste pakken? Det er ikke så stor stue jeg har og det er leiligheter overalt rundt meg så jeg kan ikke ha så mye bassbuldring uansett.

Eller hva med 4 stk av disse?
    B&W XT2 Høyttalere

Litt dyrere men vil det smake i lydkvalitet? Må ha en center også da, den i samme serie er dyr også da men.

Evt hva med å kombinere 2 sånne framme og så ha 2 M-1 bak? Vil det gi bedre lyd på musikk/2 kanaler og samtidig bra surround?

Og sist hvis jeg skulle kjøpe XT4 som fronthøyttalere, trenger jeg sub da? Og vil en kombo med XT4 og M-1 bak funke?

Takk for uansett innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Jeg har 2 stk M1 i front og AS2 subben. Startet først kun med frontene, men fant fort ut at jeg måtte ha noe som gikk ned i dyp bassen. Da ente jeg opp med å kjøpe en AS2, har ikke hørt PV1, synest også denne var for dyr for mitt budsjett.

Det jeg kan si om mitt anlegg å mine komponenter er att jeg er meget fornøyd både når jeg hører på musikk og spesielt når jeg ser på film. Bra lyd for å være så små!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har M-1 med en ASW600 i 5.1 oppsett og må si meg godt fornøyd med prestasjonen på film. Dessverre er ikke dette høyttalerne som matcher min musikksmak best så der får de godkjent, men ikke noe mer.

Med så små høyttalere er det ikke bare bassen, men også den nedre delen av mellomtonen som fort svinner hen. Bassen plukker selvsagt subben opp, men jeg synes ikke det er nok trykk i nedre mellomtone til å anbefale disse høyttalerne til rock/punk/metal.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viktig med design? Det siste alternativet du kommer med koster en del, men er det beste alternativet. Sub må du ha til de høyttalerne. Den første høyttalerpakken vil jeg ikke anbefale. Kjøp noe skikkelig med en gang.
    Her er noen andre alternativer som koster mindre og er vel så bra:
    4 stk av CM1 + senter og sub:
    B&W CM1 Høyttalere

4 stk av DM600 S3 + sub og senter:
    B&W DM600 S3 Høyttalere

Eller 4 stk av DM601 S3:
    B&W DM601 S3 Høyttalere

Du kan også kombinere f.eks DM 601 S3 eller CM1 som fronthøyttalere med DM600 S3 som bakhøyttalere. Bruker du anlegget mest til musikk, så er det viktig med noen gode fronter. Alt etter hva budsjettet tillater. Subwoofer er etter min mening et must til film, men du kan jo også kjøpe sub senere når du har råd. SVS har de beste subwooferen i forhold til pris:
    Velkommen til L-Sound!

Edit: Så først nå at du også vurderte XT4. Du trenger sub til den også. Tror forresten 704 og CM7 er bedre høyttalere enn XT4. CM7 i front og CM1 kan være et godt alternativ. Du bør uansett høre på andre merker også hvis du vurderer å kjøpe høyttalere opp mot 20k. Det finnes andre merker enn B&W....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville definitivt sett på XT2/XT4 om du setter pris på god lyd i stereo. Men sub må du som nevnt over, ha uansett om du har tenkt til å bruke det på film. Selv XT4 har lite å hente i bunn. At du bor i leilighet spiller ingen rolle, poenget er å få med seg hva som faktisk skjer i bunn, ikke å spille høyt.

Har hørt disse andre B&W mini theater settene, og de fungerer greit nok de selv om de i utgangspunktet er beregnet på film. Jeg har forøvrig et Tannoy Arena 5.1 sett til salgs. Skal ikke prøve å lede deg i noen som helst retning, annet enn at du bør lese litt tester ang. 5.1 sett fra flere produsenter. Enda bedre er det om du har muligheten til å faktisk høre på noen av disse produktene før du legger sparepengene igjen noen sted.

Om du av en eller annen preferanse vil ha B&W og du er opptatt av design, så er som sagt XT serien veldig bra. Husk at du ikke nødvendigvis trenger å velge sub fra samme produsent.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du vært den siste tiden HåkonN? Lenge siden jeg har sett deg på forumet.
    Tannoy Arena 5.1 som HåkonN selger er forresten en høyttaler pakke som kombinerer design og god lyd. Absolutt noe å vurdere.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ferie, litt jobb, internett og PC-problemer.

Samtlige av disse produsentene har 5.1 sett som du vil finne i samme prisklasse, og som er omtalt på nett (bruk google/se hjemmesider):

-KEF (?)
    -B&W
    -FOCAL (Sib&Co)
    -Tannoy (Arena)

Et sett med XT-serien spiller nok bedre enn alle disse, men totalsummen blir dyrere. Eventuelt om du kan vurdere tradisjonelle design slik som Bomholt nevner. Da har du straks noen hundre spennende alternativer til.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis anlegget skal spille godt også med musikk, så kan det være lurt å kjøpe gulstående høyttalere til front. Små høyttalere (eks XT2) sammen med sub vil ikke funke like bra. Lyden kan bli grei i toppen og i bunn, men en vil føle at det mangler noe i mellom. Lyden henger bedre sammen med gulvstående høyttalere i stereo!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hvis anlegget skal spille godt også med musikk, så kan det være lurt å kjøpe gulstående høyttalere til front. Små høyttalere (eks XT2) sammen med sub vil ikke funke like bra. Lyden kan bli grei i toppen og i bunn, men en vil føle at det mangler noe i mellom. Lyden henger bedre sammen med gulvstående høyttalere i stereo!
    Det kan nå diskuteres. Gode stativhøyttalere sammen med sub, blir høyst sansynlig en bedre løsning enn XT4 alene. Mange innenfor hifi miljøet som går for en slik løsning.

Det burde være enkelt for trådstartet å luke ut en del alternativer siden det spriker så mye. Her vurderes en billig høyttalerpakke opp mot en løsning som koster 50k. Best å ta seg en lytterunde og finne ut hva man blir fornøyd med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •