qln 12'' og proson 12'' er disse like??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

qln 12'' og proson 12'' er disse like??

ser at hi-fi center kjeden selger qln artech 12 til 7000http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=7,22,112&id=1672

og at koplett selger Proson Stratego 212RR til 3500
    Komplett.no - Proson Stratego 212RR Black, 2X12" Basselement, Leveres som par

disse ser jo veldig like ut. og etter hva jeg har forstått så produseres de på samme fabrikk(jws i kina). vet dere om det er noe likheter mellom disse?? og om hi-fi center kjeden bare tar seg godt betalt??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt sparsomt med detaljer på komplett sin side, men tror ikke de er helt like. Om jeg skal gjette er kabinettet ikke så solid, og det er antakelig ikke så bra delefilter/elementer i Proson versjonen.
    Godt mulig at de har samme hornet, det er ikke umulig.

Men value for money kan jo være bedre ved å kjøpe Proson, hvem vet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått så er det ikke samme elementer eller samme kabinett. Vektforskjellen indikerer også at det er en annen konstruksjon.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Etter det jeg har forstått så er det ikke samme elementer eller samme kabinett. Vektforskjellen indikerer også at det er en annen konstruksjon.
    Hvor har du funnet info om vekt osv? Har ikk eletet så mye, men har ikke funnet noe fornuftig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Qln

Hei jeg har Qln artech 8 og jeg kan garantere deg at Qln spiller mye penere og tåler mere. . .
    En kompis av med hadde Proson trur det var 2*12" i hver kasse og det spillte ikke så bra som qln !..
    Og Hifi jensen =) . . her på forumet har qln artech 12 og jeg har hørt dem og det er råe høytalere! ...Bare dem får Watt så kan dem spille i fra mye!

jeg har også cerwin vega 215. . og jeg synes personlig at det er mye artiger og spille med qln bedre dynamikk og bedre bass trykK!...

Det er en rå høytaler til prisen!. Qln artech 12 . . .

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hificenter.no står Artech 12 opgitt til 39,1 kg . På komplett.no står Prosoene oppgitt vekt m/emballasje: 36.40 kg. Jeg tipper at det skiller oppunder 10 kg pr høyttaler.

Har du råd så gå for Artech 12, Proson ville jeg styrt unna. En kompis har dessverre vært så lur og byttet et par Dali 850 inn i et par Proson Stratego 210 SAH nå nylig. Fy for en dårlig høyttaler, og det selv om den lave prisen!(4500+frakt) Ved litt pådrag blir lydbildet "grautete" hele veien, bassen er akkurat så "romlete" at romlingane ville sikkert kalt det for hifinirvana. :|

Jeg syns det var sørgelig at han kvittet seg med Daliene som faktisk er en helt ok høyttaler med skikkelig forsterkeri i ryggen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Jeg tipper at det skiller oppunder 10 kg pr høyttaler.
    Vil tro at det skorter litt på materialtykkelse og avstiving, samt størrelse på magneter da.

Tar jeg feil, eller har Artech 12 dobbel baffel? Innbiller meg at jeg har hørt/lest dette en plass, men det kan godt være at jeg tar feil.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heavy constructed cabinett, 25 mm front and 3 stabilizing bars inside
    står det på hjemmesiden til QLN.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står det på hjemmesiden til QLN.
    Mulig det var den 25mm fronten jeg husket. Ikke i tvil om hvilken av disse to jeg ville valgt om det var aktuelt iallefall.
    Har bare hørt QLN av disse, og den overbeviste egentlig ganske bra.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenkte kanskje på Electra 946, disse har 50 mm tykkelse i front.

Personlig syns jeg at artech-serien til QLN er en meget bra rocke/allround-høyttaler for de med et ikke alt for stort budsjett. Jeg hadde uten tvil valgt QLN fremfor CV og Proson.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ganske like ut.

som dere sikkert vet ligger qln, proson, genaxxa eller va f... de heter, og svs eller var det xtz (litt usikker) under samme konsern.

så det er sikkert samme folka som har laget disse to.

men som jeg kan se på bildene er det ikke samme matreale som er brukt
    på elmentene. å bare det har jo enormt mye og si. tipper at
    de har laget en billig verson av artech 12 som de kaller proson.

å vis det skulle vere samme kvalitet på de som artech serien har
    de laget en historisk høyttaler!!! (med tanke på prisen)

har artech8 å de har utrolig fet bass og låter ganske greit opp vis men ser bort ifra den sure diskanten som sikker står i proson høyttalerne.

btw er det ikke paazan nissen som skriver, det er
    en kompis,

giddet ikke å logge han ut av pcn min, fikke det så travelt når jeg så d flotte innleget:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oK

takker for svarene. skal nok opp til hi-fi centerkjeden snart og høre på qlnene. og kansje en tur innom hi-fi klubben og høre på dali concept:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

vet dere hvem av de som låter best??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kun hørt QLNene, men er villig til å vedde relativt mye på at de lyder bedre enn Prosonvarianten;-)

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Niklas
    Hei jeg har Qln artech 8 og jeg kan garantere deg at Qln spiller mye penere og tåler mere. . .
    En kompis av med hadde Proson trur det var 2*12" i hver kasse og det spillte ikke så bra som qln !..
    Og Hifi jensen =) . . her på forumet har qln artech 12 og jeg har hørt dem og det er råe høytalere! ...Bare dem får Watt så kan dem spille i fra mye!

jeg har også cerwin vega 215. . og jeg synes personlig at det er mye artiger og spille med qln bedre dynamikk og bedre bass trykK!...

Det er en rå høytaler til prisen!. Qln artech 12 . . .
    synes du qln trykker mer en cv 215??? ka har du røykt hehe

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naboklikk
    synes du qln trykker mer en cv 215??? ka har du røykt hehe
    Nå er det to begreper inne i bildet her:

1: Kvantitet
    2: Kvalitet

Hvilken en vektlegger får være opp hver enkelt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er QLN bedre enn Proson. Det ser man jo på prisen og at Hifikjeden hadde aldri i verden solgt Proson. Proson osv. er på bånn i høyttalersammenheng, som andre billige kina-høyttalere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurderte ganske lenge QLN Artech 8 eller 12, og var på mange ganske lange lytterunder med disse. Det jeg jeg kan forsikre deg om er at høytallerene i denne serien (helt ned til Artech 6) er skikkelig morohøyttalere! Trykken og dynamikken her er helt glimrende! Med en litt kraftig forsterker (vil her anbefale H/K eller NAD til disse) vil du nyte mye av disse høyttalerene! Jeg har hørt endel på Proson Stratego...umm...må innrømme at jeg ikke husker nummerkoden her, men var ihvertfall stratego...hos en kompis av meg. Disse har bra trykk i bass, men kan ikke nærme seg dynamikken til Artech! Nøyaktigheten er det ikke vits å diskutere engang! Nå kan det hende jeg har fått litt feil inntrykk hvis denne kompisen min har en svak forsterker, men hvis jeg ikke husker helt feil er det en Denon 2307. Til fest, hvis du har mye folk som prater, kan det låte bra med litt bass i bakgrunnen, men hvis du vil sitte og høre på musikken, så vil jeg ikke anbefale denne komboen.

Med 12" elementer vil jeg virkelig anbefale endel effekt, enten i form av en god kraftig forsterker (som sagt, NAD eller H/K er kjent for å gi mange W pr krone her), eller effektforsterker.

Og uten tvil vil jeg anbefale Artech framfor Proson!

-O-

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    ...Hifikjeden hadde aldri i verden solgt Proson....
    Hifi Centerkjeden solgte Proson i flere år, fram til Qln ganske nylig gradevis tok over... Og selv om det er noen Prosonhøyttalere som låter vanvittig dritt har de også flere testvinnere i stallen (f.eks Lyd&Bilde Årets Beste for Realety MkII serien).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •