SVS PB10-NSD eller XTZ 99 W12?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Da var SVS PB10-NSD - Sterling Silver og Better Cables Silver Serpent Sub - 8 meter bestillt

Spent nå. Blir sendt allerede i morgen.
    Grattis. Kan love deg at du ikke blir skuffet Topp sub du får deg.

Newcomer torhhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får også SVS PB10-NSD - Sterling Silver og 3 meter Better Cables Silver Serpent Sub - til helgen

- kjøpt brukt for 3700,- til sammen ..... 1 år gammel, men bare brukt noen uker

boy oh boy - this is gonna be fun

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål bare.
    Ser en del nevner at hvis en skal ha sub bak lytteposisjon eller nær lytteposisjon så er det vanskeligere å plassere subben å få den integrert i oppsettet. En må da sette delefrekvensen så lavt som mulig for å ikke høre hvor bassen kommer fra. Under 50 Hz leste jeg i en tråd.
    Jeg har planer om å ha subben min til venstre for lytteposisjon inne i kroken, og leser på lsound sine sider at en som tommelfingerregel setter delefrekvensen på 80 Hz.
    Mine B&W DM 630 har nedre grense på 53 Hz i følge papirene. Kan dette by på problemer?
    Jeg kan jo ikke sette delefrekvens på 40 Hz, da vil jeg jo miste en del av bassen mellom 40 og 53 ikke sant?

Ellers er subben bare en dag unna. Ligger hos Schenker på alnabru :-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, min erfaring er ofte at suben integrerer best med delefrekvens litt lavt. Min siste sub hadde jeg på 27 hz selv om frontene ruller av på 40 hz. Funka meget bra. Du må nesten prøve deg frem. Husk at selv om du deler på 40 f.eks. så er det ikke sagt at den ruller av så bratt at du ikke hører 41 hz, de fleste ruller litt roligere av enn som så..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skal prøve det. Har så forbasket lite plass her at jeg er litt låst sånn sett også med tanke på å plassere den en annen plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er subben i hus og "live and kicking". Er litt i stuss om dette med kalibrering i forhold til gain på sub forsterker og den gain på recieveren. SVS skriver at en bør sette gain på subforsterker til 1/4 eller 1/3. Har satt den til 1/3 her.
    Recieveren bør settes til -5 db i utgangspunktet (-10 til +12 db range). Alt dette med tanke på å måle med Radioshack for så å finjustere ut fra målingene. Det har jeg ikke så jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem. Ser ut som om 0 db på recieveren og 1/3 på subforsterker fungerer greit.

Har forresten lagt merke til at dette ikke er noen sub for musikk (så langt). I allefall ikke uten å stille gain for mye opp eller kjøre mastervolum helt oppunder -5 til 0 db (NAD reciver).
    Kan ha med plassering å gjøre selvfølgelig, men det jevla boksen var stor og kan ikke stå så mange andre plasser.

På testtoner jeg lastet ned og spillte av funket det sinnsykt bra. De laveste tonene gjorde at samboeren ble nervøs hehe. Ristet i hele leiligheten. Det klirret og brummet over alt :-D .
    Er sikker på at jeg må spille den inn godt og justere en del å bli kjent med subben før jeg blir helt komfortabel med hvordan den skal brukes optimalt. Blir nok en Radioshack på meg om en stund også.

Glad det er helg snart

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt å trikset med delefrekvens på 40 og 60, men fant ut at det ikke var godt nok på musikk i stereo. Mangler litt følbart trykk. Satt den til 80 i stedet.
    Føler nå at jeg får en mye bedre fordeling, ikke bare dyp bass men også noe som er følbart hvis en skrur opp.

Rommet mitt er såpass lite også at ser ikke ut til noe problemer med plasseringen. Tenker da med de problemene som kan oppstå ved for høy delefrekvens.

Morro dette

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Jeg kan jo ikke sette delefrekvens på 40 Hz, da vil jeg jo miste en del av bassen mellom 40 og 53 ikke sant?
    Et delefilter kutter ikke all informasjon under en gitt frekvens. Den demper signalet, med gradevis økende styrke. Hvor raskt styrken øker kalles filterets bratthet, eller orden. Delefilteret i recivere er som oftest lite bratt i avrullingen. Setter du delefilteret til 40 hz vil subben gi greit output til i hvertfall 60 hz.

Mange bruker derfor det slake filteret i reciveren først, for så litt høyere å koble inn det ofte brattere filteret i subben for å få best mulig kurve.

Hvis høyttalerene dine ikke har svært god midbass vil det likevel ofte bli bedre å dele rundt 80 hz.

Vedrørende plassering og det å høre hvor bassen kommer i fra er min erfaring at dette er svært romavhengig. Det er først når man faktisk sliter med problemet at fasiten er å dele lavere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tror jeg begynner å skjønne tegningen her. takk for svar. Skal bruke tid på å teste og finne ut mitt optimale oppsett.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •