Hvem ser film her i stereo? Savner du surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem ser film her i stereo? Savner du surround?

Bare nysgjerrig. Fikk lyst til å satse litt stereo fremover. Beklager hvis dette er feil kategori, føl fri til å flytte til riktig seksjon om du er moderator...!

Tenkte å selge unna surrounden for å kjøpe mer kvalitets stereo. Vil bare ha meninger om noen har solgt unna surround for å satse stereo (savner de sorrounden i såfall?). Er MULIGENS planen min dette året i allefall.

Jeg får vel litt for DVD-opptakeren, litt for surroundhøyttalerne og litt for recieveren. Vil gjerne oppgradere til B&W XT2 stativhøyttaler med B&W stativ + B&W PV1 sub.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en svoger som kvittet seg med surround og satser mer på stereo i stedet. Han savner stort sett ikke surround sier han. Men det er nok en smakssak, jeg synes det er mer stas med surround til film, men det går jo an å kombinere også.

Har du en god integrert stereoforsterker som du kobler til CD/SACD/DVD-audio/vinyl eller hva du ønsker til stereo og receiveren til HT/prosessor inngangen har du begge deler. Både et godt stereoanlegg og surroundlyd.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Bare nysgjerrig. Fikk lyst til å satse litt stereo fremover. Beklager hvis dette er feil kategori, føl fri til å flytte til riktig seksjon om du er moderator...!

Tenkte å selge unna surrounden for å kjøpe mer kvalitets stereo. Vil bare ha meninger om noen har solgt unna surround for å satse stereo (savner de sorrounden i såfall?). Er MULIGENS planen min dette året i allefall.

Jeg får vel litt for DVD-opptakeren, litt for surroundhøyttalerne og litt for recieveren. Vil gjerne oppgradere til B&W XT2 stativhøyttaler med B&W stativ + B&W PV1 sub.
    en kamerat av meg har samme opp sett som meg bare i stereo, og han har mer trøkk og bedre lyd, og det funker helt greit til film også... skal faktisk bort der nå å se film....

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del må skal film sees med full surround på stort lerret, alt for godt vant til noe annet. Nå begynner stereoen virkelig å svinge, og jeg har helt separate signalveier for CD og DVD. Ligger mer info, bilder og forklaring på minHjemmekino, men poenget er at jeg får langt fra samme filmopplevelse med kun stereolyd, jeg er alt for vant med den med den omsluttende og involverende opplevelsen en god hjemmekino gir til at jeg noensinne kommer til å kjøre ren stereo til film.
    Det er testet, men nei, må ha surround til film ja

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mulightet for begge deler, med eget surr og eget stereo anleg. På "vanlige" filmer er det helt greit å se på film i stereo, eneste jeg savner på film i stereo er subb. Men det blir liksom ikke helt det samme på action og skrekk/grøsser filmer i stereo. Da er det ikke noe som slår opplevelsen av 7.1 surr i rundt. Men hadde jeg måtte valgt hadde jeg gått for kun stereo, da jeg bruker stereo ca 90% av tiden, men med en sreiøs subb.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film med bare stereolyd blir vel omtrent som...., Irish Coffee, uten Irish?
    Full pakke takk, ellers er jo moroa borte!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt tja her. Før syntes jeg ikke at stereo holdt til film, men med Electraene opptilt med litt toe in i en likesidet trekant så er perspektiv og dybde såpass bra at jeg kikker rundt meg rett som det under actionfilmer. Men det er jo klart at surround er artig da.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje gjort noe helt annet.
    Med fare for å dumme mig ut, kjenner ikke dine høyttalere, så ville jeg solgt stereo pakken din, oppgradert med en god effektforsterker til dine fronter, evt, selge dine 5.1 høyttalere også og da satse på et skikkelig bra front par, samt spare litt på surround kanalerne.
    Skal du ellers ha mye bedre lyd i stereo koster det også gjerne...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er viktig med surround på film. Når man sitter alene går det alltids med stereo, men i det øyeblikket det kommer flere inn i sofaen blir det verre for de som ikke kan sitte i sweetspot. Stereo på film er rett og slett litt egoistisk

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget mitt går gradvis mer og mer fra surround til stereo, men jeg hadde ikke klart å leve uten bakkanalene og subber. Jeg har investert i dyrere mer musikalske fronter og effekttrinn til å gi disse mer power og er snart veldig fornøyd med lyden i stereo samt surround. Mangler kun en ny receiver som er mer musikalsk som Arcam AVR350 og en bedre dvd-spiller.

Lykke til...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 sett dynavoice df-5, en tilhørende center og en god reciever..
    samt muligens en effektforsterker eller to

Man kan fint ha noe som funker i sourround og i musikk.
    Dette oppsettet er ikke særlig dyrt og kompletterer man med sub.. vips..

men er vel mange som er mer audiofile enn meg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke veldig audiofil jeg heller. Men syns de høyttalerne jeg har til surround blir litt tamme. Hører man på høyt, slik man bør under en film, så mister man masse detaljer. Subwooferen er også bob bob. Men jeg er litt lei av å kjøpe litt og litt bedre komponenter, vil bare ha en "extreme makeover" til komponenter jeg vet at jeg vil bli 100% fornøyd med en gang for alle. Derfor gidder jeg ikke å supplere med en XTZ/SVS sub f.eks...

Planen er;

1) Bytte ut M-65 fra Dynavoice til XT2 fra B&W. Når jeg får råd, supplere med B&W PV1 subwoofer.

2) Kjøpe en reciever som støtter alle formater High Def. bringer, inkl lyd, takling av 1080p, 1.3 HDMI osv. Vil egentlig også ha "Advanced MCACC" med romkorreksjon også, enn "høyttaleravstand/volumkorreksjon" som sitter i recieveren jeg har nå. Tenker meg at etterfølgern til Pioneer VSX-AX4ASi-S støtter alt det der (vet at den har Advanced MCACC)... Da vil jeg kjøpe B&W XT4 som fronter, bi-ampe dem fra recieveren som jeg ønsker meg også B&W XTC senteren. Da er vel XT-serien fra B&W komplett, som er drømmehøyttalerserien min - tror de vil tilfredsstille meg både på film og stereo.

3) Kjøpe 50" fra Pioneer som støtter full-HD (de kommer etter sommeren, generasjon 8 - men jeg er kanskje kjøpeklar ved generasjon 9 når den kommer ut om 1 1/2 - 2 år fra nå) Også håper jeg at det vil komme ut en kombo HD-DVD/Blu-ray spiller som støtter alle funksjoner til begge formatene innen den tid - hater å bruke spillmaskiner til sånt. Veldig slitsomt :P Også kan jeg tenke meg en dedikert CD-spiller til rundt 6.000 kr. til stereo.

4) Mangler det noe får jeg hive på Oberon 6.1 monoblokker til frontene, om jeg er gal nok. Også supplere med en PV1 til. Så spørs det om recieverens forforsterker-funksjon ikke takler alt Oberon 6.1 blokkene har å by på da... Men tar det som det kommer

Da tror jeg at jeg er en lykkelig mann. Tar vel par-tre år å komme dit, men perfekt slik jeg ser det. Sorry lang svar. :P

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner ikke surrerundt når jeg ser film.

En stor skjerm er viktigst, imo.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo til film er helt greit, savner ikke surround. Skal du starte på nytt, og ikke kan spytte inn nok penger til at du blir fornøyd med hele oppsettet, bruk det du kan på to kanaler. Om du savner surrounden, kan du supplere når pengene er der.

Hvordan er tidsfordelingen på bruken av anlegget ? Jeg lytter til musikk i minst 3/4 av tiden det er i bruk.....
    valget er da enkelt :-D

Mvh.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Savner ikke surrerundt når jeg ser film.

En stor skjerm er viktigst, imo.

100% enig

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg brukero gså 90% av lyden i stereo faktisk :-)
    men tror ikke jeg e rklar for å kvitte meg med surround, men jeg vokser vel kanskje opp om et par år...

Når jeg laster ned lost, o.l., så går det jo fint med 2.0 kanaler, men mo du skal se starwars, så MÅ du nesten ha surround og en subwoofer, samt center av god kvalitet.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner IKKE sourround siden dette savnet fort veies opp i musikkvalitet for pengene

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kino i kjelleren og stereo i stua. Enkelt - filmer med action/mening kjøres på kinoen, dialog-filmer kan kjøres hvor som helst. Fikk skiftet ut den gamle NAD'en med en H/K - skal si det gav et løft. NAD er hermed fy i mitt hus, selv om jeg kjenner slekta den kommer fra.
    Film SKAL leveres i 5+1 kanaler, om ikke er det ikke skikkelig film men blott til tid-trøyte.....:-D

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gått fra surround til stereo og tilbake til surround.

Jeg kan leve med et godt stereo oppsett, men foretrekker helt klart et godt surround anlegg!

Det jeg ikke lengter tilbake til er et dårlig surround anlegg, da er en grei stereo å foretrekke på alle måter!

Ellers er bilde noe viktigere for meg enn lyd.
    mine prioriteringer i kinoen:
    1. Filmen!
    2. Bilde
    3. Lyd
    4. Rommet (sitteplasser og utseende)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker 2.1 system. Må nok ærlig innrømme at filmer ofte er kulere hos kompiser med 5.1 system eller større. Men for min del er det musikken som gjelder, og det milvis foran film (ser litt for lite film).

Det som irriterer meg litt er at forforsterkern min ikke har surround inngang, fordi da hadde jeg hatt muligheten for det "beste" ifra 2 verdener. Men når jeg får eget hus, så kommer jeg nok til å kjøpe et "rimelig" surround oppsett og sette i et dedikert rom.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •