Sprake/"klakkelyder" fra Xtz subwoofer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprake/"klakkelyder" fra Xtz subwoofer.

Hei, kjøpte for noen dager siden en Xtz 99 W10.16 subwoofer.
    Jeg har ikke guffet på med noe særlig volum før idag, for jeg tenkte jeg skulle ta det litt rolig under inspillingen.

Men idag tenkte jeg at jeg skulle begynne og teste ut litt ordentlig, jeg satte inn Star wars episode 2 i dvd spilleren siden jeg vet at den filmen har noen ganske heftige bassscener. Men så fort jeg begynner og skru opp lyden littegranne og de romskipene begynner og kjøre i begynnelsen av filmen så begynner elementet i subwooferen og flytte noe veldig på seg akkurat som den skal, men det som ikke er som det skal er at det kommer noen voldomme "klakkelyder" fra subwooferen, akkurat som om elementet blir flyttet lenger enn det er men til, og dette synes jeg virker veldig merkelig, jeg har strengt tatt ikke subwooferen stilt noe spessielt høyt synes jeg. Volumet på subben står ca i klokken 9 posisjon (se tegning) Og for å få klakkelydene bort så må jeg ned til ca klokken 7/8 posisjon, men da forsvinner alt trykket.

Så det jeg lurer på, er det slik med dere andre som har Xtz subwoofer også? tåler den virkelig ikke mer enn det? Hvis ikke så må jeg si det er en ganske stor skuffelse og jeg hadde forventet mer.

Btw: tegningen ligner ikke noe særlig på det volumjusteringshjulet bakpå subben, det er bare en tegning for å illustrere.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som typiske lyder når elementet har vandret for mye.
    Har du eksperimentert med forskjellige plasseringer?
    Godt mulig at alt trøkket er der, bare et annet sted i leiligheten/rommet

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du LFE fra receiver ?
    Har subben LFE inngang ?
    Hvad er innstillingen for sub i receiveren, volume osv ?
    Tyder på du har for mye gain i systemet slik at subben overstyrer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben er koblet til pre out på reciver og inn på line in inngangene på subben.
    volumet på subben står på 0 i reciveren. Delefrevensen på subben står på maks, men i reciveren så har jeg sotti den til å slå inn ved 80hz.

Prøvde og flytte subben inn i hjørnet på rommet ved siden av venstre høyttaler, da ble det mer trøkk i subben, men noe av bassen kan enkelt høres at kommer derfra, så det er heller ikke en ideell plassering. Dette skal neimen ikke være lett:razz:

Problemet er aldrig der på musikk, der kan jeg spille for fulle mugger uten at det kommer noen ulyder, er bare på filmer med mye dypbass problemet er der, å jeg har jo ikke akkurat lyst til å ødelegge subben allerede nå, så det er liksom ikke så mye jeg kan gjøre bortsett fra å dempe bassen, men i filmer med mindre bass da så blir det jo da altfor lite igjen. Kjedellig...

Men hva er egentlig poenget med at det skal gå ann å justere nivået bakpå subben så langt når den uansett ikke klarer mer enn noe mer enn at volumhjulet står litt under midten?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette høres ut som om det er noe feil på suben. Har prøvd både 10" og 12" fra XTZ uten slike lyder. Har ikke prøvd å kjøre 10" særlig hardt her hjemme, men 12" fikk prøvd seg litt i dinosaurus scena i King Kong uten at den lagde rare lyder. Har en 10" på jobb og har sett film med relativt høyt volum uten at den har laget lyder.

Der bruker vi en Pioneer 516, setter volum på sub til ca. kl. 10, og da vil MMACC sette volumet på suben til ca -3dB, skrur gjerne litt opp etterpå uten at det gjør noe. Bruker ikke tid på å plassere sub i hjørne osv. når vi gjør dette.

Hvilken receiver bruker du den på?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker den på en Harman kardon avr 435 reciver.
    Jeg synes også det virker ganske merkelig, subben er trossalt ikke noe særlig høyt stilt inn, og jeg har heller ikke lest noe om at andre har problemer med dette, alle som har den er vist strålende fornøyd.

Har nå subben på ca kl 9, hvis jeg skrur ned til ca kl 8 så forsvinner disse lydene, men det blir heller ikke noe bass igjen.

Hadde besøk av en som har drevet med dette en stund, og han mente subben sto altfor lavt helt til han hørte de "klakkelydene" han synes heller ikke at det hørtes særlig lovende ut.

Imorgen så kan jeg teste king kong, og se om det er noen ulyder der, noe jeg tror det kommer til å være.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, nå er jeg ikke helt med, du siger du bruker pre-out, med delefilter fra receiveren ? Er du sikker på det ? Viste ikke man kunne velge delefilter via preout..., du mener ikke "Sub Out" ?
    Du er sikker på den ikke spiller over 80 hz da ?
    Du kan lett høre hvor en sub er, spesielt om delefrekvensen er over 50 hz.
    Har du ikke LFE ut på receiver og inn på subben ?
    Fordi du ikke kan sette volumet opp ved film tyder det på en mismatch av gain et sted, sikkert i receiveren.

Man får nøyagtig samme effekt hvis man brokobler en forsterker til sub bruk i bilen f.eks. og da dreier opp gain litt. Da skal der lite til fra radioen før elementet bunner. Er den ikke brokoblet kan du ha høyere gain og elementet bunner ikke. (Egen erfaring med JBL forsterkere og Boston Pro 8.5 bass element i lukket kasse.)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet den til her (se tegning) Det står pre-out også subwoofer.
    også står delefrekvensen eller "lfe lp flt" som det står i reciveren på 80hz,
    å på maks bakpå subben siden jeg regner med at reciveren overstyrer den som er på subben.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. Prøvde og vri litt på den knotten bakpå subben, og det var forskjell i lyden, det trodde jeg ikke. Jeg trodde det var ett fett hvor jeg satte den siden jeg satte den til 80hz i reciveren. Det var ikke store forskjeller, men det kan hende det er nok til at den lyden blir borte.

Gleder meg til å prøve igjen imorgen, men nå blir det litt vanskeligere å få den til å spille kun under 80hz, for det står jo ingen tall på subben, den eneste hjelpen og få er at boka sier at det går mellom 50-250hz, så regner med at 80 er et lite stykke over laveste instilling.

Men et spørsmål til, stemmer det at man i forsterkeren skal sette avstanden til subben lenger enn den egentlig er?
    mener å ha hørt et sted at man skal sette subben en meter lenger unna enn fronthøyttalerne for at det skal bli riktig "delay" er det noe i det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    også står delefrekvensen eller "lfe lp flt" som det står i reciveren på 80hz,
    Her er ihvertfall en feil. "Lfe lp flt" er ikke delefrekvensen, men en innstilling for lfe-sporet og standardinnstillingen for denne er 120hz.

Har samme receiver selv, og delefrekvensen skal du sette for hver kanal.
    Litt avhengig av hvilken firmware du har, så må du først sette høyttalerne til small. Setter du høyttalerne til large blir delefrekvensen oppgitt til 40 hz. Sett den delefrekvensen du vil prøve ut f.eks 80 hz.

Har du gammel firmware er det en egen meny for innstilling av delefrekvens som heter "x-over". Har du nyeste firmware endrer du delefrekvensen i samme meny og på samme linje som du velger small/large for høyttalerne.

Husk at du også må definere størrelsen på subwooferelementet.

Delefrekvensen på subben skrur du til maks. Får du klakkelyder da, er det nok noe galt med subben din.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har den gamle firmwaren, altså den x.over menyen.
    allle høyttalerne er satt til 80hz, mens de står i large. (bortsett fra de små bak, de er satt til 120hz)

Hvis jeg setter høyttalerne til small så tar jo subben seg av all bassen, og det synes jeg ikke blir så bra på musikk.
    Har også satt inn størelsen på elementet og det der.

Men selvom jeg har gjort dette så har fortsatt den frekvensjusteringen bakpå subben noe å si. jeg hører forskjell når jeg stiller på den.

men den Lfe lp flt er ikke det en justering for når subben skal slå inn? altså at subben spiller alt under det som du setter der? jeg har den på 80hz, burde jeg sette opp denne til 120?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil at høyttalerne skal spille mer av bassen bør du heller prøve med lavere delefrekvens. f.eks. 60 eller 40, og høyttalere til small. Jeg tror at denne receiveren har litt problemer med kombinasjonen large og høy delefrekvens. Det står noe i manualen om at delefrekvensen blir satt til 40 hvis du velger large og kjører autosetup. Muligens blir det da noe kluss når du manuelt setter large og 80hz

Dersom du har satt delefrekvensen til 80 hz så vil du høre forskjell i lyden hvis du skrur frekvensknotten på subben mellom 80 og minimum. Mellom 80 og maks skal det ikke være forskjell fordi subben skal ikke motta noe særlig med signaler over delefrekvensen du har satt i receiver.

Lfe lp flt bør du sette til 120 igjen. Dette er en instilling som kun gjelder lfe-sporet når du ser film med 5.1 eller 7.1 lyd. (Altså .1-kanalen). Den angir hvor langt opp i frekvensene subben skal ta seg av denne kanalen og 120hz er standard.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer Low Pass Filter....

Det som er greia med REL subwoofere f.eks. er det geniale at de har 2 innganger, der kan reguleres individuelt. har man ikke avansert bass management kan man bruke den ene til lfe, "LFE OUT" på receiver, og den andre til stereo oppsett.
    Vitsen med LFE er at alt i lfe sporet på en film går til subben, det vil sige denne kanal inneholder info opp til 120 hz. Du kan da velge i oppsettet på receiveren å la dette gå til fronterne også eller ikke. Ellers som @alfakrøll skriver.
    Din receivers bass management skal også gi dig valg muligheter i stereo, men det er her de fleste receivere sliter med valg. Masse har hatt tråder om at subben ikke virker i stereo....
    Det jeg ville gjøre i dit tilfelde, om du sliter med stereoen, er at du kobler et ekstra sett høyttaler kabler til høyttalerinngangen på subben, da regulerer du subben ned til max. 40 hz delefrekvens, lar fronterne stå som large og da teste litt hvor høyt du skal ha volumen på subben. Det er viktigt at subben bare virker som et fundament for fronterne, subben skal overhodet ikke kunne detekteres i systemet, den skal "forsvinne". Da ikke mange subs har delefrekvenser under 50 hz er det gjerne meget vanskeligt å integrere en enkelt sub i systemet, du vil gjerne kunne høre den uansett.
    REL sine subwoofere kan reguleres ned til 25 hz....
    Blev litt det samme som @alfakrøll siger, men ellers, en test cd med spor fra 125-20 hz er kjekk å ha ved subwoofer setup, også for å kunne høre hcordan 50 hz egentlig høres ut. (det er ikke lavt i det hele tatt )

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Hvis du vil at høyttalerne skal spille mer av bassen bør du heller prøve med lavere delefrekvens. f.eks. 60 eller 40, og høyttalere til small. Jeg tror at denne receiveren har litt problemer med kombinasjonen large og høy delefrekvens. Det står noe i manualen om at delefrekvensen blir satt til 40 hvis du velger large og kjører autosetup. Muligens blir det da noe kluss når du manuelt setter large og 80hz

Dersom du har satt delefrekvensen til 80 hz så vil du høre forskjell i lyden hvis du skrur frekvensknotten på subben mellom 80 og minimum. Mellom 80 og maks skal det ikke være forskjell fordi subben skal ikke motta noe særlig med signaler over delefrekvensen du har satt i receiver.

Lfe lp flt bør du sette til 120 igjen. Dette er en instilling som kun gjelder lfe-sporet når du ser film med 5.1 eller 7.1 lyd. (Altså .1-kanalen). Den angir hvor langt opp i frekvensene subben skal ta seg av denne kanalen og 120hz er standard.
    ok har satt den tilbake til 120 igjen, men dette har da ingenting å si på musikk?

så jeg burde enten sette høyttalerne til small og beholde delfrekvensen ved 80hz eller beholde de i large og sette delfrekvensen til rundt 60hz?

Men et spørsmål til, stemmer det at man i forsterkeren skal sette avstanden til subben lenger enn den egentlig er?
    mener å ha hørt et sted at man skal sette subben en meter lenger unna enn fronthøyttalerne for at det skal bli riktig "delay" er det noe i det?
    hva med dette? stemmer det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    ok har satt den tilbake til 120 igjen, men dette har da ingenting å si på musikk?

så jeg burde enten sette høyttalerne til small og beholde delfrekvensen ved 80hz eller beholde de i large og sette delfrekvensen til rundt 60hz?
    Innstillingene på Lfe lp flt har ingen påvirkning på to-kanals musikk nei, kun 5.1 og 7.1 materiale.

Når det gjelder large/small og delay ville jeg kjørt auto-oppsettet først for å få et utgangspunkt å jobbe utfra, så kan du justere litt etterpå dersom du ikke er fornøyd. Dette med delay avhenger veldig av rommet ditt, så dette med en meter i forhold til frontene kan du nok glemme. Husk at delay-avstandene autoppsettet setter nødvendigvis ikke er det samme som faktisk avstand. Disse justeres for "akustiske feil" i rommet ditt.

Jeg har selv opplevd å få litt rare verdier når jeg har kjørt auto-oppsettet, men prøv et par ganger og sjekk hvilke verdier du får. Det er viktig å plassere micen i ørehøyde i lytteposisjon (ikke en meter over som manualen sier, dette er endret i ny firmware) og så må micen være minst en meter unna harde flater som vegg og bord.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Innstillingene på Lfe lp flt har ingen påvirkning på to-kanals musikk nei, kun 5.1 og 7.1 materiale.

Når det gjelder large/small og delay ville jeg kjørt auto-oppsettet først for å få et utgangspunkt å jobbe utfra, så kan du justere litt etterpå dersom du ikke er fornøyd. Dette med delay avhenger veldig av rommet ditt, så dette med en meter i forhold til frontene kan du nok glemme. Husk at delay-avstandene autoppsettet setter nødvendigvis ikke er det samme som faktisk avstand. Disse justeres for "akustiske feil" i rommet ditt.

Jeg har selv opplevd å få litt rare verdier når jeg har kjørt auto-oppsettet, men prøv et par ganger og sjekk hvilke verdier du får. Det er viktig å plassere micen i ørehøyde i lytteposisjon (ikke en meter over som manualen sier, dette er endret i ny firmware) og så må micen være minst en meter unna harde flater som vegg og bord.
    Har prøvd en del ganger med den micen, og jeg synes den bare gjør alt verre.
    etter at jeg har kjørt den så havner all lyden borte i høyre høyttaler og all bassen fra subben kommer fra venstre siden (der den står) og den setter de merkligste verdier.

Men hvis vi nå prøver og droppe det problemet med ulydene en liten stund og heller prøver å finne ut hvordan jeg skal klare å få lyden fra subben i midten og ikke fra langt ut på sia.

Jeg har prøvd disse plasseringene (se tegning. De røde kryssene viser hvor jeg har prøvd) og den eneste plasseringen der lyden kom i midten var der det er en runding rundt krysset på tegningen, men med den plasseringen så forsvant alt trykket.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på at hvis subwooferen ikke har noe innebygget høypassfilter kan elementet bunne ved kraftige bassignaler under avstemingsfrekvensen til subwooferen. Resultatet er klakkelyden av spoleformen som treffer bakplata i magnetsystemet. Dette bør unngås hvis du er glad i subwooferen

Prøv å dytt inn en eller begge av de medfølgende skumpluggene i portene og test på nytt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en knapp bakpå subben som heter high pass, den står i off.
    det står i boka at dette er en funksjon som tar bort den dypeste delen av bassen, også står det at det at i mange tilfeller det kan bli bra ved å ha den på siden mange rom forsterker den dypeste delen av bassen.

Har også prøvd med pluggene, det blir best i "nøytral" (en propp i venstre rør) på film og "fast" (begge proppene i) på musikk.

Men til det med å få lyden i midten igjen. Nå har jeg prøvd også imellom høyttalerne og racket, så nå tror jeg at jeg har prøvd alle plasseringer som er mulig på dette rommet, og uansett hvor den står så hører jeg at bassen kommer fra den. Så det kan ikke være plasseringen som er problemet tror jeg.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, skumleste akkurat manualen og så den funksjonen nevnt. Skru på høypassfilteret. Jeg vet ikke hvor lavt (i frekvens) filteret begynner å kutte, men regner med at det er rundt laveste avstemningsfrekvens (altså når du har én port åpen). Skru på høypassfilteret og test mer. Med høypassfilteret på plass skal du ikke klare å bunne elementet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke enten/eller om du benytter delefilteret i receiver eller sub. Men de kommer i tillegg til hverandre hvis du benytter begge.
    Hvis f.eks både receiver og sub har -12dB/okt filter:
    Om du spiller med 100dB, og receiveren deler ved 80Hz vil subben ved 160Hz fortsatt spille med 88dB.
    Om du setter delefilteret i sub til 80Hz i tillegg, får du tilsammen -24dB/okt, og lydtrykket ved 160Hz reduseres til 76dB.
    Om du setter receiver til 80Hz og sub til 120Hz (eller motsatt), reduseres lydtrykket med 12dB/okt fra 80 til 120Hz, og med 24dB fra 120Hz og videre oppover i frekvens.

Nå er dette rent teoretisk, men burde forhåpentligvis gi forståelse av hvordan dette fungerer.
    Mao kan det lønne seg å benytte begge filtrene for å få en brattere avrulling, og dermed mindre sjanse for å høre hvor subben står. En annen ting er å redusere delefrekvensen til 60Hz.
    Og Highpass filteret burde absolutt stå på hvis du skal spille høyt på film.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •