Sprake/"klakkelyder" fra Xtz subwoofer. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan si litt om funksjonene på subben:
    High Pass filter:
    Kutter bass under 35hz sånn ca.
    EQ:
    Høyner 7db ved 50hz.
    At elementet bunner finner jeg merkelig. Jeg har justert ganske mye på mine to XTZ'er med Behringer PEQ i de laveste frekvensene. Allikevel er ikke elementene i nærheten av å bunne. Jeg har prøvd godt over 100db på Darla-scenen og fikk ingen ulyder.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det er ikke enten/eller om du benytter delefilteret i receiver eller sub. Men de kommer i tillegg til hverandre hvis du benytter begge.
    Hvis f.eks både receiver og sub har -12dB/okt filter:
    Om du spiller med 100dB, og receiveren deler ved 80Hz vil subben ved 160Hz fortsatt spille med 88dB.
    Om du setter delefilteret i sub til 80Hz i tillegg, får du tilsammen -24dB/okt, og lydtrykket ved 160Hz reduseres til 76dB.
    Om du setter receiver til 80Hz og sub til 120Hz (eller motsatt), reduseres lydtrykket med 12dB/okt fra 80 til 120Hz, og med 24dB fra 120Hz og videre oppover i frekvens.

Nå er dette rent teoretisk, men burde forhåpentligvis gi forståelse av hvordan dette fungerer.
    Mao kan det lønne seg å benytte begge filtrene for å få en brattere avrulling, og dermed mindre sjanse for å hørehvor subben står. En annen ting er å redusere delefrekvensen til 60Hz.
    Og Highpass filteret burde absolutt stå på hvis du skal spille høyt på film.
    ok, men det er litt vanskelig å få de stilt likt både på reciver og subwoofer siden det ikke er noen tall på subben så det er litt uklart hvor 80hz osv er.

Jeg kan si litt om funksjonene på subben:
    High Pass filter:
    Kutter bass under 35hz sånn ca.
    EQ:
    Høyner 7db ved 50hz.
    At elementet bunner finner jeg merkelig. Jeg har justert ganske mye på mine to XTZ'er med Behringer PEQ i de laveste frekvensene. Allikevel er ikke elementene i nærheten av å bunne. Jeg har prøvd godt over 100db på Darla-scenen og fikk ingen ulyder.
    hmm, med andre ord så er kanskje ikke det high pass filteret så veldig ideelt når man ser film.
    Men det at det bunner kan heller ikke jeg fatte, jeg trenger ikke spille noe spessielt høyt før det bunner heller. (om det er det som skjer) å volumet står jo på kvart, mao ikke høyt i det hele tatt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yes!! Jeg fikk lyden til å komme i midten:-D
    Subben sto bra mellom racket og venstre høyttaler.

Bare 1 problem igjen, og det er de ulydene som kommer når jeg guffer på litt på film.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    ok, men det er litt vanskelig å få de stilt likt både på reciver og subwoofer siden det ikke er noen tall på subben så det er litt uklart hvor 80hz osv er.
    Jeg lette litt i bruksanvisningen, men fant ikke ut hva slags filterflanker receiveren bruker. Hvis den bruker 24dB/oktav flanker skal du ikke trenge hjelp fra filteret i subben. Sett i så fall delefilterinnstillingen på subben høyest mulig. Her må du nok prøve deg litt frem for å finne ut hva som låter best.

hmm, med andre ord så er kanskje ikke det high pass filteret så veldig ideelt når man ser film.
    Hvis elementet faktisk bunner vil jeg si at det er ganske nødvendig.

Men det at det bunner kan heller ikke jeg fatte, jeg trenger ikke spille noe spessielt høyt før det bunner heller. (om det er det som skjer) å volumet står jo på kvart, mao ikke høyt i det hele tatt.
    Ja, det høres litt rart ut. Jeg aner ikke hvor høyt du spiller hos deg, men jeg vet at storfilmene har mye skummel bassinformasjon som de fleste ikke klarer å gjengi med høyttalerene sine. Bassrefleks med for høy avstemningsfrekvens pluss kraftige signaler under avstemingsfrekvensen er oppskriften på klakk

Det kan selvfølgelig også hende at det er noe galt med subwooferen din.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å prøve en annen sub eller prøve suben din på en annen receiver? For å finne ut om det er i receiveren eller suben problemet ligger. Kan jo tenkes at receiveren lager noen signaler på egenhånd også.
    Hvordan er det med den EQ bryteren står den on eller off?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, tror nok jeg skal ha mulighet for å få prøvd den på en annen reciver.
    og den EQ bryteren står i off.

Hvis elementet faktisk bunner vil jeg si at det er ganske nødvendig.
    Men mye av bassen i filmene er jo under 35hz. er liitt kjedelig å miste den delen.
    men må jeg så må jeg, jeg kan prøve med det filteret på og se om ulydene fortsatt er der.
    Jeg får eksprimentere litt idag å se om jeg faktsik klarer å finne en løsning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er problemene løst!:-D

Lyden fra subben ligger nå ganske godt i midten, og den smelter godt sammen med høyttalerne.

Har sotti delfrekvensen til 60hz, og justert litt på subben, og nå fungerer alt som det skal. Prøvde Star wars 2 nå og det var ingen klakkelyder som jeg klarte å høre ihvertfall.

Takk for all hjelpen jeg har fått, setter virkelig pris på det. ;-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •