Sub i stereo bannlyst?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub i stereo bannlyst?

Har fått tilbud om å kjøpe en Patos Sub (2*10 tommere) med mine Patos Lyric 502, men brukes ikke Sub mest til hjemmekinoanlegg? Han som har solgt meg Patos Lyric 502 høytalerene sier han brukte denne suben sammens med Patosene hele tiden. Hva mener dere er riktig?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, egentlig...
    Men for min egen del så kjører jeg deling på subben min som har ett meget bra aktivt delefilter og derfra til røreffekten. dypbass er ikke akkurat rørenes forsè så med deling på 80hz så får jeg ett veldig godt resultat.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er opp til deg. Du må velge den lyden du trives best med. For det - er det eneste riktige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne patos suben koster 9000 ny så regner med at den er bra. Får prøve det ut og se.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er opp til deg. Du må velge den lyden du trives best med. For det - er det eneste riktige.
    Enig, for meg så er sub et must i mitt stereo oppsett. Jeg kjører Patos B300 og uten en liten søt SVS så tror jeg ikke at jeg hadde blitt tilfreds.
    Jeg mener at det trykket en sub lager er deilig uansett hvilke høytalere du har i front, det blir en egen stemning i lyden.

Min far har Den gamle studio serien fra JBL disse har en aktiv 12" i hver høyttaler men han fikk en helt annet syn på stereo etter at han fikk en 12" XTZ i oppsettet. Så jeg tror nok at dette er veldig individuelt.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du Patosene dine har lite bass, det er vel første spørsmål?
    Har du mulighet til å få låne subben noen dager for å teste?
    Selv varierer jeg en del hva jeg bruker. Noen ganger bare frontene i stereo, andre ganger med alle subbene. Kommer an på musikkvalg og hva man føler for akkurat der og da...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PearlJam
    .......patos suben koster 9000 ny .......
    Hvis det er et viktig argument for deg, men det er mye som er "overpriset" - for å lokke "folket" til å kjøpe rabatter.

Rabatter er IKKE - penger spart - som er penger tjent

Mest for pengene - gir mer til overs :-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det og bruke en sub i stereo oppsett er ikke bannlyst i det hele tatt! Men, det er noen ganger litt kinky og klare og integrere en sub til og spille bra i stereo oppsett, i forhold til det og integrere en sub i et hjemmekino oppsett... Det er også opp til hver enkelt og finne ut hva man liker best. Lykke til med suben ihvertfall! Får håpe du blir fornøyd etter hvert... :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er det lurest å plassere den. Er vel greit å bare plassere den ved siden av en av fronhøytalerene? Om jeg kjøper den har jeg planer om å sette den bak sofaen, men har ingen 10 meters phonokabel for øyeblikket :-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden frontene dine alt har brukbar bass er det ikke like viktig med plasseringen som ved små stativhøyttalere ettersom du kan senke delefrekvensen noe.
    Synes selv at med sub bak sitteposisjon må delefrekvensen ned mot 50 Hz for at jeg ikke skal høre at det er der bassen kommer fra, men dette må du nesten bare prøve deg frem med.
    Mine subber i front spiller ca 25-80 Hz, mens den bak spiller ca 16-45 Hz. Frontene spiller normalt fra 80 Hz og oppover dersom subbene er i bruk.

Edit: Flageborg kommer kanskje med en generell subplasseringsguide?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er det lurest å plassere den. Er vel greit å bare plassere den ved siden av en av fronhøytalerene? Om jeg kjøper den har jeg planer om å sette den bak sofaen, men har ingen 10 meters phonokabel for øyeblikket :-)
    Det høres jo ut som om du har et ganske stort rom og bruke til stereo!?! Men, da jeg brukte sub i mitt forrige stereo oppsett fant jeg ut etter mye om og men, at subben ble best integrert i hjørnene i rommet... :-D Da hørte jeg bare subben i de laveste frekvens områdene. Sånn som jeg ser det, så vil nok det og plassere subben bak sofaen gi deg en ganske masete bass når du spiller musikk! Det er vel ikke akuratt så morsomt og få basslydene bak seg når, hele poenget med 2 kanals stereo lyd er og tro at konserten foregår foran deg!?! Det er ihvertfall sånn jeg ser på saken... :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det kommer veldig ann på rom. Her har du littegranne info, et lite avsnitt bare men; http://www.hifiklubben.com/files/PDF...noguide_NO.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Det høres jo ut som om du har et ganske stort rom og bruke til stereo!?! Men, da jeg brukte sub i mitt forrige stereo oppsett fant jeg ut etter mye om og men, at subben ble best integrert i hjørnene i rommet... :-D Da hørte jeg bare subben i de laveste frekvens områdene. Sånn som jeg ser det, så vil nok det og plassere subben bak sofaen gi deg en ganske masete bass når du spiller musikk! Det er vel ikke akuratt så morsomt og få basslydene bak seg når, hele poenget med 2 kanals stereo lyd er og tro at konserten foregår foran deg!?! Det er ihvertfall sånn jeg ser på saken... :razz:
    Hørs fornuftig ut. Takk for info. Får prøve meg fram litt.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørs fornuftig ut. Takk for info. Får prøve meg fram litt.
    Skulle bare mangle! Får håpe du får det skikkelig til, og at du blir fornøyd!?! :razz:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også bekrefte at sub fungerer veldig bra i stereosammenheng. Har Velodyne DD-10 sammen med B&W CM7 og har fått justert DD-10 slik at den er bra integrert med CM7'ene. Det ga et veldig løft i lyden, er veldig fornøyd med lyden nå både på stereo (musikk) og i filmsammenheng. Jeg klarte ikke å få til slik integrasjon med XTZ'en jeg hadde tidligere. XTZ'en fungerte forsåvidt bra i filmsammenheng da, men skulle bare mangle at DD'en er bedre..

Jeg har min sub plassert sammen med/ved siden av fronthøyttalerne, det var den posisjonen som fungerte best av de mulige stedene jeg kunne plassere min, men det må du nesten prøve deg frem til hos deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lyden på suben følge etter når man skrur opp/ned volumet på forsterkeren, eller er det hele tiden en konstant lyd fra suben? Trodde den skulle følge forsterkeren når den sto i auto bak på suben.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal da følge som du sier. Skrur du opp volumet på høyttalerne så vil jo suben også spiller høyere. Men så kan du justere med volumhjulet på sueb igjen, for å bestemme hvor høyt den skal spille i forhold til høyttalerne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Den skal da følge som du sier. Skrur du opp volumet på høyttalerne så vil jo suben også spiller høyere. Men så kan du justere med volumhjulet på sueb igjen, for å bestemme hvor høyt den skal spille i forhold til høyttalerne
    Den vil ikke følge volumet på forsterkeren, og spiller på samme nivå uansett om volumknappen på min NAD C370 står på null eller fullt. Jeg bruker tape out utgangen på forsterkeren.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tape out har samme nivå uansett, det er ikke den du skal bruke.
    Bruk den som heter pre-out.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tape out har samme nivå uansett, det er ikke den du skal bruke.
    Bruk den som heter pre-out.
    Takker så mye for info. Får teste ut pre-out utgangen da :-) Han som solgte meg Patos settet sa at jeg skulle bruke tape out for det hadde han brukt. Kanskje ikke så rart at han solgte det :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •