Lettdrevne høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lettdrevne høyttalere

Har skjønt at forsterkere under 6-7.000 kr. har begrenset med effekt, og er effekten høy så er det begrenset med hvor fint det høres.

Har akkurat kjøpt meg en Cambridge Azur 640A v.2 med 75 w i hver kanal, og kom til å tenke på høyttalere som ville spilt bra med bare så mye til disposisjon.

Jeg vet at Klipsch er ideelle til forsterkere med lav effekt, men hvilken andre høyttalere anbefales det?

Grunnen til at jeg oppretta tråden var for å vite hvilken høyttalere som kan drives lett, slik at folk med begrenset effekt vet hvilken høyttalere de skylder en lytterunde til...

For min del håper jeg på et par Klipsch RF 82 for oppgradering om noen måneders tid... BM Audio

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cabasse

Har et par Cabasse Jersey. De har 91db følsomhet og spiller bra med forsterkere med mindre krefter

De er forøvrig til salgs

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salg foregår ikke her.. Men en kan jo sjekke hvor lettdrevne høyttlalere er selv.. Følsomhet i db.. Så enkelt er det!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB Image serien har ganske høy følsomhet.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å la seg lure av "lettdrevne" høyttalere.. siden disse får utrolig stort uslag med lite watt inn.. så sier det seg selv, her trengs det strøm for å holde styr på utslaget. Tror muligens den Camebridge saken blir litt snau for strømsultne klipsch (men dette gjelder når du drar på masse).

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par Patos B510 disse har en følsomhet på 91,5db
    MEN er ikke glad i små ( les strømsterk ) forsterkere
    har også Rf 82 . disse spiller greit m. Yamaha rxv 750 men etter at jeg fikk min MA 406 skjedde det ting av den gode sorten ( basskontroll perspektiv og dybde )
    Konklusjon . Strøm er viktig !!!
    god påske
    gubben

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende et par stativhøyttalere hadde vært tingen. Gjerne sammen med en sub, slik at du får med det som skjer i de nedre oktaver også.

Klipsch stativhøyttaler kan kanskje være noe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jakv; Ingen dårlig løsning det men jeg liker ikke 2.1 systemer :P

gubben; Ja strøm er viktig... Viktigere enn jeg trodde :-? God påske ja!

skorob; Høres fornuftig ut...!

HT; Takk! Det jeg ville høre

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så sant som det er sagt, jo mer følsomhet jo mer strøm trenger de.

Med stativhøytalere kan du få en imponerende bass bare plasseringen er riktig, men du vil uansett ikke kunne spille altfor høyt..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til Image serien fra PSB tror jeg kanskje du bør unngå T65/T6 i tilfelle. De kan bli litt i tymgste laget. Et par brukte PT7 (slike jeg har) kan være midt i blinken. De har aktiv bass, da tar forsterkeren din hånd om mellomtone/diskant, og den innebygde forsterkeren tar alt fra 200Hz og nedover. Alternativ til denne kan være B&W 605 s2.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    I forhold til Image serien fra PSB tror jeg kanskje du bør unngå T65/T6 i tilfelle. De kan bli litt i tymgste laget. Et par brukte PT7 (slike jeg har) kan være midt i blinken. De har aktiv bass, da tar forsterkeren din hånd om mellomtone/diskant, og den innebygde forsterkeren tar alt fra 200Hz og nedover. Alternativ til denne kan være B&W 605 s2.

Er ikke enig, vell så har jeg kjøpt en subb ved siden av, men til den prisen så finnes det få - om noen (minus cv og disse da) som følger så godt nedover, samt fungerer bra på mellomtone og diskant.. Nå skal det sies at mine T6, ikke låter så bra på toppen som T65.. Så disse bør du gå for..

Hvis det ikke holder, så kjøpe en subb som du kan bruke til film osv. Selv så er min subb innstilt så lavt at jeg bruker den til alt!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på at forsterkeren kan få litt vanskeligheter når det begynner å gå under 30Hz. Høyttalerne vet jeg at går mer enn dypt nok til musikk;-) (Til min smak iallefall)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tenkte mer på at forsterkeren kan få litt vanskeligheter når det begynner å gå under 30Hz. Høyttalerne vet jeg at går mer enn dypt nok til musikk;-) (Til min smak iallefall)
    Bruker ei sånn løsning som du foreslår og anbefaler det!
    Bassene trenger ikke så mange kvalitetswatt, sidende jobber i ett område hvor makrodynamikk råder og da er sub'er ett godt alternativ for de med ett moderat budsjett

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare styr unn t-x serien f.eks. min t6, ikke bra diskant, mye bedre på t-xx, t65 serien..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emm, Klipsch... sparker fra selv med midre forsterkere :-)

Posivt overasket når jeg byttet til klipsch tidligere i år :-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Her har du jo et meget "lett" valg når det gjelder ht... Klipsch sine stativ modeller burde kunne overraske deg posetivt her tenker jeg! De er både lettdrevende, de tåler mye effekt om du vil det og de klarer seg også i et stort spillerom med mindre effekt. Før hadde jeg selv Klipsch Reference 35 med en eldre NAD effektforsterker som ikke var på noe mer enn 2x40 Watt eller noe sånt... (husker ikke helt) Men, det spillte som bare det :razz:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Det er så sant som det er sagt, jo mer følsomhet jo mer strøm trenger de.
    Dette er i alle fall bare sprøyt. Det er ingen sammenheng mellom følsomhet og behovet for en strømsterk forsterker.

Frode

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Bare styr unn t-x serien f.eks. min t6, ikke bra diskant, mye bedre på t-xx, t65 serien..
    Noe OT, men jeg tar sjansen. Vet du om de nye diskantene passer inn i de gamle? Tenker på at de skal passe med delefilter osv:

Trådstarter: Hva med Klipsch RB 61, disse går ned til 43Hz, det er ikke ille for en stativhøyttaler.

Har du forresten vurdert Dynavoice F-6?

Budsjett?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at de nye image høyttalerne har annen delefilter og nye elementer i forhold til f.eks mine t6'ere.. :cry: Ellers hadde jeg byttet diskant for lengst jeg også, men gidder ikke bytte alt.. Da får det heller bli nye høyttalere etter hvert..

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice Definition DF-5 har en følsomhet på 92dB. De får en del skryt rundtom.

Zu Druid har en følsomhet på 101dB, men er vel kanskje "litt" dyre..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •