Lettdrevne høyttalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Ved 8ohm resistiv last gir 2.83V spenning en effekt på 1W. En 4ohms last får derimot tilført 2W effekt ved den samme spenningen.
    Jo men impedansen varierer med frekvensen. Blir de ikke målt rundt 1khz ved 8ohm? De lave impedans droppene er i bassen, ikke sant?
    Da spiller det ikke så stor rolle omm man skriver 1W eller 2,83V.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet godt at impedansen varierer med frekvensen, men det hjelper fint lite at høyttaleren er lettdreven ved 1kHz hvis den krever et sveiseapparat for å levere i resten av frekvensområdet. De lave impedansdroppene kan være hvor som helst i frekvensområdet, men vanligvis er de i bassområdet fordi det er der følsomheten til høyttalerelementene er lavest. Dette fordi det stort sett løses ved å bruke flere parallellkoblede elementer. Vedleggene er tatt fra Stereophile og viser impedansen til en grei nok høyttalerlast (Dali Ikon 6) og en helt grusom en (Mårten Design Coltrane).

Jeg påstår fremdeles at 1W og 2,83v ikke er det samme, på lik linje med at epler og pærer stadig har forskjellige varenumre i dagligvarebutikken

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvis noen er på jakt etter noe lettdrevent, ligger det et par Hammer Dynamics til 4K på Hifisentralen.

Frode
    Gode forslag flexxo og fhl

Hammer Dynamics til 4000kr er svin billig. Personlig liker jeg godt den litt spesielle lyden fra disse stor "DIY" boksene og de drives i tillegg lett med 15-20 "kvalitets" watt.

Zu Høyttalere er lettdrevne 101Db 12ohm. I mine ører en fantastisk høyttaler.

Skal du ha Klipsch så er det de gamle RF/RB modellene som er mest lettdrevne, foruten de virkelige store klipschene som kan drives med et par watt.

Lf

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •