Lettdrevne høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av veggiz
    Dynavoice Definition DF-5 har en følsomhet på 92dB. De får en del skryt rundtom.

Zu Druid har en følsomhet på 101dB, men er vel kanskje "litt" dyre..

Har hørt den, lydmessig så holder den ikke mål iforhold til f.eks PSB t65..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    t55 og 65 deler ved 2500hz, t45 ved 2200hz. samme gjelder 5t 6t, og 4t.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, t65 låter mye bedre en t6 i toppen, så da kan det være elementet bare da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ Class A100 D II Sølv sort
    Ganske sint denne da. Fått veldig god kritikk.
    Burde vel kunne kjøre de fleste høytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sangesland
    XTZ Class A100 D II Sølv sort
    Ganske sint denne da. Fått veldig god kritikk.
    Burde vel kunne kjøre de fleste høytalere.

Tråden heter lettdrevne høyttalere ;P

Må si at den forrige versjonen av denne forsterkeren ble testet i Lyd og Bilde. De menter at den spilte bra i Class A med 50 w men når man "skrudde opp til 100 w" så ble lyden verre. Man vil jo ha i pose og sekk liksom

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Tråden heter lettdrevne høyttalere ;P
    Sant nok var kanskje litt offtopic
    Men, poenget mitt var som følger: Du trenger ikke nødvendigvis noen lettdrevne høytalere.
    Er jo ikke så alt for dyr denne forsterkeren, og driver d meste.
    Måtte bare poengtere det

Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Har skjønt at forsterkere under 6-7.000 kr. har begrenset med effekt, og er effekten høy så er det begrenset med hvor fint det høres.
    Derfor postet jeg forsterkeren.
    Og ang "min" forsterker, har ikke hørt noe om de problemene som den forrige modellen hadde. Satser på at d har blitt fikset

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Har hørt den, lydmessig så holder den ikke mål iforhold til f.eks PSB t65..
    Det er dynavoice du tenker på her, eller?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, tenker på dynavoice!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Menne, ta for eksempel Proson Twin 2010, dette er en svinegrisebillig dobbel 10" høyttaler fra Proson, disse har 94 db i følsomhet, kan noen med hånda på hjertet si at de tror dette er veldig tungdrevne høyttalere? hvertfall ikke etter min erfaring med Dobbel 10" proson, genexxa, JWS, eltax...you name it.
    Elementene i disse høyttalerne koster sikkert 20kr stk. å lage, så ville vært rart om de er tungdrevne, vet ikke hvorfor jeg innbiller meg det, så rett meg hvis jeg tar feil da.

Men la oss si at dette med følsomhet = hvor lett/tung de er å drive.
    Da er mine Dali 909 (91 eller 92 db) lettere å drive en Proson Twin 2010 (94db) da? Begge disse høyttalerne er fult ut 4 ohm mener jeg på også.
    Jeg driver mine dali 909 på NAD C372 og sliter voldsomt med disse høyttalerne.
    Husker jeg hadde Genexxa 1001 elller noe lignende (det var hvertfall dobbel 10" og hadde en marmor-immitert frontplate) når jeg var liten, disse dreiv jeg som et tordenvær på en liten forsterker som jeg arva av modern (denne var kanskje max 2x30-40 watt rms i 8 ohm, MAX!!) hun hadde brukt den til noen bokhylle-høyttalere. Og jeg kan sverge på at hadde jeg plugga 909'a mine til den derre og gnudd på, hadde den brent opp, og jeg kunne stekt egg og bacon på den etterpå, bokstavelig talt, den hadde sikkert også sprengt høyttalerne mine like før den tok fyr også.

Ville bare si at jeg fortsatt lurer på hva som ligger bak denne Db (følsomhet?) oppgivelsen på høyttalere.
    Vet det har noe med 1 watt tilført, men hvorfor blir det gitt opp? hva skal det si deg? hva er det godt for å vite?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Temmer
    Men la oss si at dette med følsomhet = hvor lett/tung de er å drive.
    Ville bare si at jeg fortsatt lurer på hva som ligger bak denne Db (følsomhet?) oppgivelsen på høyttalere.
    Vet det har noe med 1 watt tilført, men hvorfor blir det gitt opp? hva skal det si deg? hva er det godt for å vite?
    Følsomheten viser hvor høyt en høyttaler spiller ved en gitt effekt. Selv om høyttaleren har høy følsomhet, kan den for eksempel pga vanskelig impedanse, være vansklig å drive.

Frode

EDIT: Here er forresten en tråd med mye info: http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...het+lettdreven

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå om dagen er det ikke ikke nødvendigvis tilført effekt men tilført spenning (2.83V) som brukes som referanse for følsomheten. Høyttalere med lavere impedanse får da høyere følsomhet enn en ellers lik høyttaler med høyere impedanse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken FHL!

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Nå om dagen er det ikke ikke nødvendigvis tilført effekt men tilført spenning (2.83V) som brukes som referanse for følsomheten. Høyttalere med lavere impedanse får da høyere følsomhet enn en ellers lik høyttaler med høyere impedanse.
    Ja okey, så denne Proson høyttaleren er bare målt på en annen måte antageligvis en mine Dali 909? Sjekka proson sin side også, og den nye "oppgraderte" versjonen av Twin 2010, heter nå Libra et eller annet. disse har da 91 eller 92 DB i følsomhet tror jeg det var. (ikke 94db som den gamle "twin 2010")

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Følsomheten viser hvor høyt en høyttaler spiller ved en gitt effekt. Selv om høyttaleren har høy følsomhet, kan den for eksempel pga vanskelig impedanse, være vansklig å drive.

Frode
    Derfor er Zu Druid fin, for den er delefilterløs, har flat impedansekurve og er fasekorrekt over hele fjøla. Mer lettdreven høttaler skal man lete lenge etter. I alle fall i den prisklassen.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen er på jakt etter noe lettdrevent, ligger det et par Hammer Dynamics til 4K på Hifisentralen.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er også noen lettdrevne høyttalere Drivers
    ca 2500kr paret inkl frakt. basert på samme serie eminence beta woofer som hammer dynamics.. veldig mye for pengene

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept er lettdrevne.. Mener også de er i 6 Ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med..

Jeg ville prøvd no Klipsh hvis jeg var deg. Ellers har jeg hørt på forsterkeren din på endel Dali, opp til Ikon & og det har fungert ganske så godt.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice F6 er jo ganske lettdreven da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    2,83V har vel alltid vært referansen? Jeg tviler litt på dette resonementet. Så vidt jeg kan huske fra skolen er det spenningen som avgjør styrken på lyden. Men ved høyttalere som har lav impedans blir mostanden såpass lav at det trengs mye strøm for å opprettholde spenningen. Derfor kan høyttalere med normal følsomhet virke tunge å drive med strømsvake forsterkere. Det er avhengig av dimensjonen på trafoen og størrelsen kondensatorbanken, alså hvor mye støm de kan holde på i et gitt tidsrom.

Alså sier watt tallet mest om max volum mens strømreservene er viktigst for å opprettholde trykket. F.eks bruker jeg en 30W klasse A. Den driver mine høyttalere på 88W med mye mere fundament og trøkk i bassen uten å knele ved veldig høyt volum enn min tideligere på 90W. Klasse A er lite avhengig av kondensatorere og trenger bare en veldimensjonert trafo fordi de har maks strømtilgang hele tiden.

Korriger meg om jeg tar feil på noen områder.

Lettdrevne høyttalere i litt høyere prisklasser er Focal, Audiovector og Triangle.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg egentlig ikke gammel nok til å prate om hva som ble brukt "i gamle dager", men jeg mener bestemt at det var mer vanlig å oppgi følsomheten ved 1W påtrykk før. Dette gir et mer riktig inntrykk siden en lavimpedant høyttaler ikke kan "ljuge" på følsomheten når den får en definert mengde effekt inn. Ved 8ohm resistiv last gir 2.83V spenning en effekt på 1W. En 4ohms last får derimot tilført 2W effekt ved den samme spenningen.

Du har ellers helt rett i det du sier og jeg er absolutt en forkjemper for å ha store strømreserver (langt mer enn man tror man trenger) i forsterkerene hvis man har tenkt å drive dagens høyttalere godt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •