HJELP!! Hvor skal jeg plassere surround back??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP!! Hvor skal jeg plassere surround back??

Hei!
    Fikk i dag mine surround back høyttalere Klipsch Rs-62, jeg har allerede Rs-52 som surround (på siden) så nå lurte jeg på hvor jeg burde plassere Rs-62 for best mulig effekt?

1. Sette dem i hjørnene ca 10-20 cm fra sidevegg
    Dilemma: kanskje det blir litt for nært sideveggene med tanke på at dette er dipole høyttalere så lyden får rett mot sideveggen.

2. Sette dem mer sentralt bak, ene blir ca helt inntil døren menst den andre blir stående med like lang avstand til sideveggen.
    Dilemma: Blir dem da stående for nært hverandre?

Kom gjerne med flere tips eller andre inspill, må bestemme meg i dag hvor jeg skal sette dem opp.

Se bildene under for å sjå hele veggen og de 2 posisjonene jeg har vurdert.

Takk!

ps. Beklager 2 sekunds tegningene

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det greieste er vel å prøve begge deler og høre hva som fungerer best. Jeg har mest tro på alt 1, ganske nærme hjørnene, stereoeffekter bak burde fungere bedre da ihvertfall.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bakkhøyttalere du skal bruke eller har du 7.1???

Surround Back, ihvertfall på receiver er ment som effektkanaler, eller sidehøyttalere om du vil.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Er det bakkhøyttalere du skal bruke eller har du 7.1???

Surround Back, ihvertfall på receiver er ment som effektkanaler, eller sidehøyttalere om du vil.
    Sorry, var litt for kjapp ser du har skrevet det i innlegget ditt. En bra posisjon er like bak sitteposisjon og ca 60 cm ned fra taket:-D

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også dipole bakhøytalere. Ville valgt alternativ 1. Siden du har sidehøyttalere ville jeg montert venstre bakhøyttaler så nærme døren som mulig og ca 160-170 fra gulv. Altså like over bryterpanelet (eller er det en telefon?).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene hittil, å plassere dem ved alternativ 1 er det dessidert beste utseende messige ivertfall men kan ikke det gå litt uover lyden at den ene siden av høyttaleren spiller inn på skrått mot veggen? fant ut at høyttalerne var en del større en jeg hadde regnet med så om jeg skal plassere dem ved alternativ 2 så blir dem stående helt inntil hverandre og det kan da umulig ver ideelt..
    Det er en lysbryter som er der ja =) hehe..
    Gleder meg som en unge til å begynne å bruke dem, burde man spille en del timer på moderat nivå før man spiller på full guffe i film eller??

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipole høyttalere er ikke så lette å plassere som bipole. Jeg fant en del info om dette for en stund tilbake. Du kan jo skumlese litt?

Post 1
    Post 2

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround back er ment som "center" bak, avstanden mellom disse når 2 benyttes skal ikke være for stor.

Hjemmekino.no - Guide - en enkel liten oppskrift.

De nyere mere avanserte D.D pluss og DTS HD er det mere justeringsmuligherer på de kommende forsterkere

DTS - We Bring Entertainment Alive!
    Dolby Technology - Dolby TrueHD for High Definition Media Audio and Video

Mye og lese og sikle etter :-O sukk, den som hadde masse penger :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje enkelt å vite hva som blir den beste plasseringen men utifra hjemmekino.no guiden så kan jeg jo plassere dem sånn, blir en del inn mot senter iforhold til sidehøyttalerne som blir bredere plassert..
    Vet ikkje hva det har å si at "halve høyttaleren" spiller på skrått mot sideveggen??
    Burde jeg spille med dem på moderat lydnivå en stund før jeg guffer på i film?

Om jeg plasserer dem sentralt bak så blir dem helt inntil hverandre om dem skal ha samme avstand til sideveggene, dette kan umulig bli ideelt..?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mine surround back helt ute på kantene bak, men jeg har monopolare høyttalere da.

Når det gjelder innspilling, så er dette noe som skjer av seg selv, og ingen metode. Spill normalt, og gi gjerne på om du har lyst.

Poenget med høyttalerene dine er jo å sende lyden slik at den blir reflektert mot lytteposisjon. Hensikten er å gjøre lyden vanskelig å retningsbestemme. Du får eksperimentere litt med plassering og se hva du finner ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •