Sonus Faber Concertinos Domus osv...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonus Faber Concertinos Domus osv...?

Skal ha meg noen stativ høyttalere til bruk for og kunne spille av klassisk musikk og vokal... Jeg har da sett på Sonus Faber Consertinos Domus, Vienna Acoustics Haydn Grand, Aurum Cantus Leisure 2SE og Swans M1. Valget er da veldig usikkert da jeg ikke er helt sikker på hvem av de som egner seg best til mitt bruk! Jeg skal benytte meg av samme utstyr som jeg har i dag. Trykk på direkte link i signaturen min for og se hva jeg har... Håper på noen gode forslag her nå folkens! Gjerne forslag fra noen som har hørt på noen av de høyttaler merkene som jeg stiller spørsmål rundt... :razz: Veldig stor takk til alle som velger og skrive et lite svar her:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de som du ramser opp ville jeg ha valgt Vienna Acoustics Haydn Grand. Synes de låter utrolig vakkert. VA gir meg mye mer en SF. Aurum Cantus Leisure 2SE er jo også en god kanidat. Men Mitt valg hadde vært VA!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Av de som du ramser opp ville jeg ha valgt Vienna Acoustics Haydn Grand. Synes de låter utrolig vakkert. VA gir meg mye mer en SF. Aurum Cantus Leisure 2SE er jo også en god kanidat. Men Mitt valg hadde vært VA!!
    Ja. det er mulig det! Men, jeg vil gjerne høre en god forklaring på hvordan noen av disse høyttalerne låter... Det er det jeg er mer innteresert i og få vite om.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell synes at VA låter mer givende, dynamisk en SF, men alt i alt så er det bare du som kan gi svar på hvordan du synes det låter, en bør jo teste det på lik kombo. i samme rom osv. for at det skal testes opp mot hverandre.. Det har ikke jeg gjort.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal høyttalerne stå så nærme bakvegg som de du har idag?

-Om de skal det, ville jeg sett etter en høyttaler med fremadrettet bassport, for om høyttalern har bassporten pekende bakover, blir bassen ofte veldig svulstig.

Er brukt et alternativ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du finner flere bilder og brukererfaringer av Swans M1 her:
    Bilder på Swans M1

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Skal høyttalerne stå så nærme bakvegg som de du har idag?

-Om de skal det, ville jeg sett etter en høyttaler med fremadrettet bassport, for om høyttalern har bassporten pekende bakover, blir bassen ofte veldig svulstig.

Er brukt et alternativ?
    Nei, stativ høyttalerne vil ikke bli plassert like nærme bakvegg som de jeg har nå (og kommer til og beholde)... Brukt er et alternativ, visst du har noen fine lenker og sende meg!?! Har ikke tid til og lete rundt sånn :-?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av engel
    Hei

Du finner flere bilder og brukererfaringer av Swans M1 her:
    Bilder på Swans M1
    Takk for det Engel!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Hoj angående SF/VA. Ellers burde du fått hørt Dynaudio Focus 110.
    Men jeg vet ikke hvordan racket ditt låter så da blir det vanskelig. Hjemlån er tingen som du sikkert vet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kommet over noen annerledes høyttalere! De heter så mye som Ferguson Hill FH007. Loudspeakers & Hi-Fi Systems - Welcome to Ferguson Hill
    Synes disse så veldig spennende ut. Er det noen som har hørt, sett osv disse?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var noe annet ja.. helt motsatt av dem du har sett på til nå, mere "kule" høyttalere, har ikke hørt om dem, men i første øyenkast så tror jeg ikke lyden blir det samme som med SF eller VA.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Jeg har nå kommet over noen annerledes høyttalere! De heter så mye som Ferguson Hill FH007. Loudspeakers & Hi-Fi Systems - Welcome to Ferguson Hill
    Synes disse så veldig spennende ut. Er det noen som har hørt, sett osv disse?

det er jo egentlig datahøytalere, men funker sikkert

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var noe annet ja.. helt motsatt av dem du har sett på til nå, mere "kule" høyttalere, har ikke hørt om dem, men i første øyenkast så tror jeg ikke lyden blir det samme som med SF eller VA.
    Ja, det er sant det! Men, jeg har nå fått vite at det er data høyttalere!!! Så det er helt utelukket...

Valget mitt er derfor fortsatt mellom Sonus Faber og Vienna Acoustic!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville valgt noen med en klangkarakter som passer rørene?
    Du har jo de Finske hornene til amphion?
    Litt mere tungdreven pga seaselementene...
    amphion loudspeakers ltd

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder SF vs. VA så er begge deler meget flotte høytalere, som henvender seg til mange av de samme kundene. Begge merker lager høytalere som er noe av det peneste som finnes. Disse går fint inn i de fleste stuer og er like mye møbler som annen innventar. Begge har også svært høy kvalitet på håndtverket. Rent personlig så liker jeg lyden i VA bedre enn SF, men dette er kun basert på sammenligninger mellom de rimelige modellene. Der synes jeg helt klart VA kommer bedre ut og gir bedre lyd pr. krone. Jeg har hatt flere forskjellige VA høytalere, blant annet forgjengeren til Haydn Grand. Denne var meget bra til prisen! Den nye modellen har jeg ikke hørt, men jeg tror i hvert fall ikke den er noe dårligere. Sannsynligvis er den litt mer plasseringsvennlig ettersom den har bassrefleks i fronten. Ellers så sier de aller fleste at Mozart Grand er meget meget god. VA og SF er best på vokal, instumenter, klassisk, o.l. De fungerer også meget godt på annen velprodusert musikk. De er ikke så dynamiske som f.eks. Klipsch, men til gjengjeld blir de aldri slitsomme å høre på. De er alltid silkemyke og musikalske. De heller kanskje mot de folk vil kalle en varm klang. VA lager høytalere som treffer godt opp mot mine preferanser, så jeg kan i hvert fall trygt anbefale deres modeller.

Vær forøvrig obs på at de liker kvalitetselektronikk og man bør ha ok størrelse på forsterker selv på de minste (Haydn og Bach). Dette gjelder nok ganske sikkert for SF også...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ville valgt noen med en klangkarakter som passer rørene?
    Du har jo de Finske hornene til amphion?
    Litt mere tungdreven pga seaselementene...
    amphion loudspeakers ltd
    Takk for det BGuarden! Skal sjekke det ut...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Når det gjelder SF vs. VA så er begge deler meget flotte høytalere, som henvender seg til mange av de samme kundene. Begge merker lager høytalere som er noe av det peneste som finnes. Disse går fint inn i de fleste stuer og er like mye møbler som annen innventar. Begge har også svært høy kvalitet på håndtverket. Rent personlig så liker jeg lyden i VA bedre enn SF, men dette er kun basert på sammenligninger mellom de rimelige modellene. Der synes jeg helt klart VA kommer bedre ut og gir bedre lyd pr. krone. Jeg har hatt flere forskjellige VA høytalere, blant annet forgjengeren til Haydn Grand. Denne var meget bra til prisen! Den nye modellen har jeg ikke hørt, men jeg tror i hvert fall ikke den er noe dårligere. Sannsynligvis er den litt mer plasseringsvennlig ettersom den har bassrefleks i fronten. Ellers så sier de aller fleste at Mozart Grand er meget meget god. VA og SF er best på vokal, instumenter, klassisk, o.l. De fungerer også meget godt på annen velprodusert musikk. De er ikke så dynamiske som f.eks. Klipsch, men til gjengjeld blir de aldri slitsomme å høre på. De er alltid silkemyke og musikalske. De heller kanskje mot de folk vil kalle en varm klang. VA lager høytalere som treffer godt opp mot mine preferanser, så jeg kan i hvert fall trygt anbefale deres modeller.

Vær forøvrig obs på at de liker kvalitetselektronikk og man bør ha ok størrelse på forsterker selv på de minste (Haydn og Bach). Dette gjelder nok ganske sikkert for SF også...
    Takker for en god forklaring! Jeg har avtalt noen demoer i neste uke, hvor jeg skal høre på litt forskjellig fra både Vienna Acoustic og Sonus Faber. Så får jeg se hva jeg ender opp med... ;-S Som kriterie skal bare høyttaleren gjengi klassisk musikk på en god måte, da det er det de vil bli brukt til! Jeg skal jo beholde mine Triangel høyttalere i tilegg. Og forresten LL, så bruker jeg rør forsterker på 2x50 Watt klasse A, som jeg tror skulle holde... :razz:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL

Helt enig i alt dette her.. Har hørt på en del av SF's sine i Roma, da med en flaske vin.. Men det var himmelsk.. Men VA er nokk det som gir meg mest, hakke mer dynamiske en SF, men likevell silkemykt som du nevner.. Og ikke minst de ser utrolig pene ut, både SF og VA.. (synes SF ser penest ut da..)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i alt dette her.. Har hørt på en del av SF's sine i Roma, da med en flaske vin.. Men det var himmelsk.. Men VA er nokk det som gir meg mest, hakke mer dynamiske en SF, men likevell silkemykt som du nevner.. Og ikke minst de ser utrolig pene ut, både SF og VA.. (synes SF ser penest ut da..)
    Ja, jeg er også enig i at Sonus Faber ser penest ut med de tilhørende orginal stativene sine! Men, lyden har mest for meg og si... Og Vienna Acoustics er ikke stygge de heller! Blir morsomt når jeg har fått noen bedre inntrykk av de begge... :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha nye høyttalere i tillegg. Triangle tror jeg ikke er noe dårligere enn de andre du ser på, kanskje bedre tror jeg.
    Jeg har sammenlignet gulvmodellene på samme elektronikk. De har litt forskjellig klang så smaken din teller mye her. Sonus faber er nok den som låter mest "naturlig". De er begge på den myke, behagelige siden men synes VA virket mere oppløst. SF er tydelig mørk i klangen (ikke akkurat varm, imo) mens VA er varm og "bløt". SF synes jeg mangler litt på åpenhet, middels dynamikk. Personlig holdt jeg en knapp på VA men tenkte at det måtte finnes bedre høyttalere. Jeg tror Dynaudio er bedre enn disse men ikke like pene da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •