Volum justering av sub. Trenger litt hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Volum justering av sub. Trenger litt hjelp.

Hei, har fått meg en xtz subwoofer og jeg lurte litt på om det lønner seg å bruke volumjusteringen bakpå subben eller om det lønner seg å bruke den som er i reciveren?

F.eks at jeg setter volum på subben i midten og stiller ned noen db fra reciveren? Eller lønner det seg å bare sette instillingene i reciveren på 0 å heller justere på subben?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke begge. Setter du den til null på subben tror jeg ikke det blir mye lyd.

Sett den et sted mellom kl. 10 og 12 på subben og juster deretter på receiver.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, vet jeg egentlig må bruke begge, men tenkte kanskje at det å sette knotten på subben i kl 12 stilling og heller justere resten fra reciveren var en god løsning.
    eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en god løsning. Jeg har samme receiver som deg og to stk. xtz 12" subber. Jeg har satt volumet til ca. kl. 10 på subbene. Når jeg da kjører romkorreksjon justerer receiver volumet til -5.

Det beste er jo å bruke lydtrykksmåler, men det har jeg ikke gjort foreløpig og synes det fungerer bra likevel.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Men kjøpte du 2stk subber med engang? eller hadde du 1stk først?
    hvis du bare hadde 1stk først hva hadde du da volumknotten på?

Den romkorreksjonen vil ikke virke helt hos meg, den bare setter masse merkelige mål på høyttalerne. Så jeg gjør det manuelt. Jeg har knotten nå på kl 12 og -5 på forsterkeren og tror det blir ganske greit, får ikke prøvd noe særlig videre før imorgen.

Men et litt annet spørsmål, hørte du noe særlig forskjell fra da de var nye til de var innspillt? hvis ja, hva var det som ble bedre med tiden?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har LEF volume på surr.forsterker på -5 db altså 25% til D.D og DTS lyd.
    Så justerer jeg volumet på subforsterkeren :-)

Står i håndboken fra SVS :-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Sett receiver volum på 0db på subkanal

2. Benytt receiver eller db-meter for å måle volumet i sub-kanalen og juster dette til riktig nivå på sub'en ved hjelp av volumknappen på sub'en.

3. Ved evt finjustering kan volumkontrollen på receiveren benyttes. (+- et par db)

Årsaken til at man ikke bør grovkalibrere sub'en med receiver volumet er for å forsikre seg om at signalet som kommer til sub'en er helt uforvrengt.
    Det vil dermed si at man bør tilstrebe et "normal" nivå på sub'en på 0db på receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Takk. Men kjøpte du 2stk subber med engang? eller hadde du 1stk først?
    hvis du bare hadde 1stk først hva hadde du da volumknotten på?

Den romkorreksjonen vil ikke virke helt hos meg, den bare setter masse merkelige mål på høyttalerne. Så jeg gjør det manuelt. Jeg har knotten nå på kl 12 og -5 på forsterkeren og tror det blir ganske greit, får ikke prøvd noe særlig videre før imorgen.

Men et litt annet spørsmål, hørte du noe særlig forskjell fra da de var nye til de var innspillt? hvis ja, hva var det som ble bedre med tiden?
    Jeg kjøpte to med en gang så har ikke testet med kun en sub.
    Tror ikke lyden har endret seg så mye i løpet av innspillingen, men det er litt vanskelig å si helt sikkert, for mye av innspillingstiden gikk med til plassering og justering for å få det til å låte optimalt så forandringer har det jo vært hele tiden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg nesten jeg trenger litt hjelp igjen.
    Jeg får den liksom ikke til å låte så veldig bra på musikk, den låter bra når jeg setter høyttalerne i small, men når høyttalerne står i large så låter det ikke særlig bra. Subben smelter ikke sammen med lydbilde, eneste måten å få det til mens høyttalerne står i large er å nesten skru volumet på subben helt av, men da blir det elendig på film.

Er dette vanlig eller er det bare hos meg? Det er ingen krise, for jeg hadde egentlig ikke tenkt til å bruke den på musikk uansett. men hadde vært morro og fått den til å funke ordentlig på musikk også.

Men det er kanskje ikke meningen at man skal bruke sub på musikk når man har fullfrekvens høyttalere i front?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen

Men det er kanskje ikke meningen at man skal bruke sub på musikk når man har fullfrekvens høyttalere i front?
    Smak og behag...

Jeg bruker ike sub når jeg spiller CD eller vinyl til vanlig, men til Radio og Cd/fest bruker jeg den.

Men for at det skal bli "riktig" må suben dempes litt når jeg hører musikk. Kanskje du kan prøve med en lavere delefrekvens i receiveren? Jeg bruker 60 Hz.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •