Ny SVS PB12-NSD på plass!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny SVS PB12-NSD på plass!!

Nå har jeg endelig fått på plass svs èn.
    Har lagt ved noen bilder av oppsettet, for at dere kan bedømme om jeg er helt på jordet.
    Som dere ser så står subben like ved lyttested.
    Ble litt i tvil om hvor elementet skulle peke.
    Prøvde først mot meg ifra høyre, men fikk all basse i høyre øre.
    Ble litt feil, så jeg snudde elementet mot frontene.
    Følte at det ble mer riktig, men kan fortsatt høre veldig godt hvor bassen kommer i fra.
    (har lest et sted at man ikke skall kunne det vist man har stilt den in riktig).

Som dere ser så har jeg satt et bord oppå subben,(kona ble fornøyd da)
    Har dette noe å si?

Føler at jeg har gjort ting etter boka, subben i et hjørne, sitte nær subben.
    Hva tror dere?(eneste mulige sted for subben)

Har også anskaffet meg en Radio Shack Analog (lydtrykkmåler) og en AVIA: Guide to HT (dvd)

Jeg prøver som den amatøren jeg er, å forstå hvordan man bruker dette utstyret.
    Har lest anvisninger opp og ner, men greskt blir det.

Kan noen fortelle meg, hva skal volumet stå på, og hva skal måleren vise når man har stilt riktig på hver enkelt kanal.
    Føler at dette ikke er så lett som produsenten skal ha det til.

Utstyr system audio 1750,harman kardon avr 330,svs pb-12-nsd ,jvc dvd spiller,xbox,get dekoder

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finder masse info i denne http://avforum.no/forum/kalibrering-...fer-klart.html og andre tråder om emnet.
    Ellers, har jeg noen kommentarer, vet at det ikke er lett, men har du overveiet å ha anlegget ved veggen hvor din sittegruppe er nå ? Synes litt synd på dine høyttalere der er "bokset inne" der de er. Du har potensiale til mye god lyd om du regner stedet du sitter og de to høyttalere som en større trekant samt får de ut fra bakveggen. Bare et tips, men kona har vel det sidste ordet ?
    Du vil oppleve at kalibrering av sub kan være ekstremt vanskeligt. Denne skal spille på lag med rommet, som dine høyttalere, så det kan være en stor jobb å få maksimum ut av alt.
    Som du siger skal man overhodet ikke kunne detektere en subwoofer i et stereo system, men da holdes vanligvis delefrekvens veldig lav, ned til 30 hz avhengig av front høyttalere, eller man kjører én subwoofer per kanal.
    I hjemmekino er det naturligvis vanskeligt å holde delefrekvensen lav da LFE går en del opp i frekvens....
    Men jobb med subwooferen, og du vil finde lyden der passer dig....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da det hadde helt klart vert en fordel å plassere høytalerne på motsatt vegg.
    Men sofaen blir for lang til den andre veggen, slik at det ville se helt merkelig ut.
    Er litt fastlåst med andre alternativer.
    Ville trolig fått en illsint frue med på kjøpet.
    Men til tross så blir ikke lyden så ille pgr av dagen plassering.

Men er det noen i fra Oslo området som påtar seg Subwoofer kalibrering.
    Så si ifra!!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen var ikke at sofaen skulle opp veggen, den må litt ut på gulvet, da kommer du også inn døren jo. Desuten får du en sweetspot vekk fra bakveggen, hjelper mye på definisjonen i bass og perspektiv. Men jeg skjønner, fruen...
    Kalibrering greier du fint selv, du har jo kjøpt måler og testplate.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...ykksmaler.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •