Merkelig måling av HT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig måling av HT

Hei

Tenkte jeg skulle måle basskurven på mine Dynaudio Contour 3.3 høytalere. Målingen er foretatt i sweetspot ca 3 meter fra høytalerene.
    Peaken på ca 30 hz regner jeg med at jeg sitter nærme en bakkvegg, samt at de to bakovervendte portene er avstemt til rundt 30 hz. Men de går jo sinnsykt dypt? Kan det være noe jeg har gjort feil?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Hei

Tenkte jeg skulle måle basskurven på mine Dynaudio Contour 3.3 høytalere. Målingen er foretatt i sweetspot ca 3 meter fra høytalerene.
    Peaken på ca 30 hz regner jeg med at jeg sitter nærme en bakkvegg, samt at de to bakovervendte portene er avstemt til rundt 30 hz. Men de går jo sinnsykt dypt? Kan det være noe jeg har gjort feil?
    Hmmm... Dynaudio Contour 3.3 er så vidt jeg har forstått oppgitt til -3dB@26Hz. Da er vel ikke (ca) -8db@20Hz så usannsynlig? Du får jo tross alt god drahjelp fra rommet fra 30Hz og nedover...

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den er ifølge spec -3 db ved 26 hz. Men min måling viser at den har en 10 db peak ved ca 65 hz, en 18!!!! db peak ved 30 hz, og ved 20 hz er det samme volum som ved 80 hz. De går ikke under 80 db før ved ca 18 hz. Denne målingen må vel være en fysisk umulighet?
    Har ikke fått målt høyere en 80 hz, så 80 hz kan være en stor dip uten at jeg har kontrollert det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått målt høyere en 80 hz, så 80 hz kan være en stor dip uten at jeg har kontrollert det.
    Du er muligens inne på noe der... ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dimensjonene på rommet ditt, kefcam?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert ha variasjoner på pluss/minus 15 db og likevel synes du har god lyd. det er forbavsende så feil man kan ta.
    Se Welcome to Cardas Audio, under links, og speaker setup in a rectangular room.
    Ikke sitt med hodet nær bakveggen om du kan unngå det....

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er på 4,3 x 6 meter x 2.10 høyde. Kjeller, med en trappeoppgang bak til venstre. Der er rommet ca 5,5 meter bredt. Mur i vegger tak og gulv. Tømmermannspanel på veggene, furugulv og panel i tak. Ht står ca 60 cm fra veggen og en meter fra sidevegg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La inn romdimensjonene dine på Room Mode Calcultor og fikk følgende aksiale rom-modes under 100Hz (avrundet til nærmeste heltall): 29Hz, 40Hz, 57Hz, 80Hz, 82Hz, 86Hz.
    Det forklarer ikke hele kurven, men peaken rundt 30Hz (29Hz) og fallet mot 80Hz kan ihvertfall være resultat av rommodes.
    Ellers er kurven såpass berg- og dalbanepreget at det er vanskelig å vite hvor gjennomsnittlig lydtrykksnivå egentlig ligger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers er kurven såpass berg- og dalbanepreget at det er vanskelig å vite hvor gjennomsnittlig lydtrykksnivå egentlig ligger.
    Ja, jeg må innrømme at jeg råtippet på oppunder 90dB når jeg skrev mitt første svar. Men som du skriver, roffe, så er det egentlig umulig å gjette. Burde vel egentlig ha nevnt dette jeg også...

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal flytte ht ut til en meter fra bakveggen imorgen og prøve da. Også flytte sweetspot lenger ut fra bakveggen. Regner med at det vil hjelpe.
    Hører at det skjer mye i bunnen. Moro på film, ikke så morro med musikk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal flytte ht ut til en meter fra bakveggen imorgen og prøve da. Også flytte sweetspot lenger ut fra bakveggen. Regner med at det vil hjelpe.
    Hører at det skjer mye i bunnen. Moro på film, ikke så morro med musikk.
    Mener du 30Hz når du sier "bunnen", eller?

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Mener du 30Hz når du sier "bunnen", eller?
    Nei, generellt i hele bassområdet. Regner med at peaken på ca 60 hz er mer hørbar en den på 30 hz.
    Men jeg kjenner det godt i sofaen når jeg ser film.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett alt opp som på linken jeg gav dig fra cardas og mål igjen. Ellers er ca. 12 db hevning fra 60 hz og ned passe egentlig. Det kompenserer for ørets manglende følsomhet.
    Testtoner kan lastes ned, er sikkert noen links under kalibrerings avdelingen. Ellers finder du en del test cd´s forskjellige steder, Stereophile test cd 2 f.eks.
    Eneste der hjelper er plasering og atter plasering, høyttalerne skal jobbe med rommet, ikke mye man kan gjøre med det ellers.
    Men begynner du å måle høyere frekvenser vil du for alvor få problemer med topper og daler, det kan ta laaang tid å justere alt inn, og det blir sjeldent rett likevel av naturlige årsaker.
    Her ser du f.eks. måling av et par transmisjonlinje høyttalere, 2 forskjellige måling, der er ca. 60 cm forskjell på hvor mikrofonen satt....test cd´en havde toner til 20 hz.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sett alt opp som på linken jeg gav dig fra cardas og mål igjen. Ellers er ca. 12 db hevning fra 60 hz og ned passe egentlig. Det kompenserer for ørets manglende følsomhet.
    Testtoner kan lastes ned, er sikkert noen links under kalibrerings avdelingen. Ellers finder du en del test cd´s forskjellige steder, Stereophile test cd 2 f.eks.
    Eneste der hjelper er plasering og atter plasering, høyttalerne skal jobbe med rommet, ikke mye man kan gjøre med det ellers.
    Men begynner du å måle høyere frekvenser vil du for alvor få problemer med topper og daler, det kan ta laaang tid å justere alt inn, og det blir sjeldent rett likevel av naturlige årsaker.
    Her ser du f.eks. måling av et par transmisjonlinje høyttalere, 2 forskjellige måling, der er ca. 60 cm forskjell på hvor mikrofonen satt....test cd´en havde toner til 20 hz.

Jeg skla prøve å sette det opp etter 1/3 prinsippet, og jobbe meg ut derfra. Må nok ha en egen posisjon for film og en for finlytting. Litt upraktisk å ha ht to meter ut fra veggen når en snurrer film.

Mvh
    Kenneth.

Takk for gode tips Niels, det virker som du har kontroll på dette!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er et kompromis mange ganger, om man ikke har romkorreksjon da...
    Ellers, din måling er typisk, du vil sikkert også oppdage at flytter du mikrofonen 20 cm. frem får du ganske andre verdier, så det er litt viktigt ikke å fortvivle....
    Linken fra Cardas er ikke alltid praktisk mulig, men prøver man den én gang har man en referenselyd som man da kan jobbe ut fra....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •